بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
ساکنان روستای کزاز از توابع شهرستان شازند با تجمع در مسجد روستا نسبت به آلودگی بیش از حد آب، خاک و هوای روستا اعتراض کردند.
 تدبیر24: ساکنان روستای کزاز از توابع شهرستان شازند با تجمع در مسجد روستا نسبت به آلودگی بیش از حد آب، خاک و هوای روستا اعتراض کردند.

 روستای کزاز در همسایگی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه واقع شده است .گفته می شود پساب های شرکت پتروشیمی و آلودگی های زیست محیطی مربوط به صنایع شهرستان تاثیر مستقیم بر روی وضعیت زندگی مردم دارد و بیماری های بسیاری را در این روستا باعث شده است.

 علاوه بر وجود گازهای سمی بیش از حد در هوای روستا، خاک و آب این روستا نیز آلوده شده اند تا جایی که زندگی عادی مردم را مختل کرده است. خواسته مردم رسیدگی سریع مسئولان برای حل این موضوع بود.

امیری، رئیس شورای اسلامی روستای کزاز درباره  آلودگی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه که مردم روستا را بسیار عذاب می دهد و در چند روز گذشته این آلودگی ها شدت پیدا کرده است گفت :هیچکدام از مسئولان پاسخگوی ما نیستند، در حال حاضر مردم روستا قادر به تنفس صحیح نیستند. آنها به دلیل آلودگی شدید هوا حتی امکان باز کردن پنجره ها و یا استفاده از کولر را جهت تهویه هوای خانه ندارند. مردم به علت این آلودگی ها دچار سردرد شده اند.

رئیس شورای اسلامی روستای کزاز با اشاره به اینکه درد ما عدم رسیدگی مسئولان به این موضوع است، اضافه کرد: مسئولان محیط زیست، علت اصلی این آلودگی را وجود استخرهای پتروشیمی و پالایشگاه عنوان می کنند. این موضوع عیان است و نیازی به گفتن ندارد؛ باید راه چاره ای اندیشید.

مجید عسگری فرماندار شهرستان شازند با اشاره به لزوم برخورد جدی در این زمینه گفت : ما از تمام مشکلات این روستا مطلع هستیم که مهمترین آن ها سلامت مردم است در خصوص مشکلات این روستا کوتاه نخواهیم آمد ولی نباید با موضوع احساسی برخورد شود و مشکل را بزرگ و یا کوچک قلمداد کرد.

وی افزود: محیط زیست باید تحقیقات اساسی در این منطقه انجام دهد و میزان وجود بنزن و دیگر آلاینده ها را بررسی کند که اگر در صورت وضعیت بحرانی، فکری اساسی کنیم.

عسگری با دادن قول پیگیری ایجاد مرکز بهداشت مجهز در روستا اظهار کرد: در خصوص موضوع آب هیچ کاری نمی شود کرد چراکه کشور ما با خشکسالی مواجه است. همچنین تعداد چاه های غیر مجاز دشت شازند به 250 حلقه چاه می رسد و از آب موجود هم درست استفاده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات به استحضار استاندار خواهد رسید، تصریح کرد: پساب های پتروشیمی برای مردم روستا بسیار مشکل ساز شده و کشاورزی آنان را مختل کرده است که مدیران این صنعت باید در اسرع وقت فکری عاجل داشته باشند.

این مقام مسئول در جمع مردم کزاز به موضوع اشتغال و بیکاری اشاره و عنوان کرد: ما در حال حاضر بالای 50 هزار نفر بیکار در شهرستان داریم؛ پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه ظرفیت جذب تمام بیکاران شهرستان را ندارند، البته پتروشیمی سال گذشته با برگزاری آزمون درصد بالایی از نیروهای بومی را جذب کرد که تعدادی از آنها نیز اهل روستای کزاز بوده اند. باید به سمت ایجاد شغل از طریق راه اندازی کارگاههای کوچک برویم

فرماندار شازند بحث جابجایی روستا را یک  طرح خام دانست که نیاز به بررسی و کارشناسی دارد و گفت : روستای کزاز همراه با مردمش در حال سوختن است از رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می خواهیم که نسبت به تجهیز درمانگاه روستا هر چه سریع تر اقدام کند

فرماندار شازند در اولتیماتومی به مدیر عامل پالایشگاه که در این جلسه غائب بود، گفت: این حق برای شما محفوظ است که بیایید و گزارش کار دهید.

یکی از ساکنین این روستا درباره علت اعتراضاشان گفت: مردم روستای کزاز اغتشاش گر نیستند، بلکه تنها از آلودگی بیش از حد آب، خاک و هوای روستای خود که زندگیشان را مختل کرده به تنگ آمده اند. آلودگی ها در روستا به حدی است که تنفس به سختی انجام می شود.

وی  ادامه داد: به گفته مسئولان هواشناسی و محیط زیست که در جلسات متعدد عنوان شده است، ماده بسیار سمی بنزن که در حالت عادی میزان آن در هوا باید 50 میلی گرم باشد، در هوای روستای ما بالای هزار و 100 میلی گرم است.

این ساکن روستای کزاز با بیان اینکه ما می دانیم ایجاد آلودگی جزء لاینفک صنایع است و نمی توان کاری کرد اما می توان برای مردم روستای کزاز چاره ای اندیشید و نسبت به جابجایی این روستا تمهیداتی اتخاذ کرد گفت : بنزن ماده ای بسیار خطرناک است که باعث ضعیف شدن گلبول های سفید خون شده که نوعی سرطان خون را به وجود می آورد و در پی آن مشکلات متعددی از جمله سقط جنین و یا تولد نوزاد ناقص ایجاد می کند.

وی  افزود: در روستای ما مرکز درمانی مناسبی وجود ندارد تا مردم بتوانند با مراجعه مرتب به آن از وضعیت سلامت خود با خبر شوند عمده ترین خواسته مردم این روستا انتقال این روستا به نقطه ای پاک تر است.حال باید دید مسئولان چه راه چاره ای برای نجات جان روستای دو هزار و 200 نفری کزاز می اندیشند؟

گفتنی است در جمع مردم مدیر مجتمع و مسئول روابط عمومی پتروشیمی، معاون فرماندار، رئیس شبکه بهداشت شهرستان، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست، فرماندهان نظامی و انتظامی حضور داشتند در حالی که مدیران پالایشگاه از جمله غائبین این جلسه بودند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها