خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

خاتمی؛ اندیشه‌ای که لبخند می‌زد

مینو خالقی» خاتمی را دوست دارم چون در ایام ریاست‌جمهوری‌اش، دانشگاه رنگ دانشگاه بود و کتاب و سینما و میتینگ و تحزب و هزار مولفه دیگر جامعه پویای سیاسی، جانی تازه یافته بود
کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

کشور ملک مطلق رادیکال‌ها نیست

فاطمه راکعی» یک طیف تندرو از جناح راست، تصور می‌کنند که کشور فقط ملک طلق رادیکال‌ها است و مردم سهم و نقشی در آن ندارند. اما واقع آن است که کشور متعلق به همه مردم با تفکرات مختلف است.
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 03
کد خبر: ۵۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

ارتقای جایگاه ایران در تجارت بین‌المللی

ایران با داشتن 34 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی، 18.2 درصد از کل ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد و از این حیث همچون سال گذشته رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پس از ایران، روسیه و قطر به ترتیب با 32.6 و 24.5 تریلیون متر مکعب بیشترین حجم ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارند.
تدبیر24  :ایران با داشتن 34 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی، 18.2 درصد از کل ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد و از این حیث همچون سال گذشته رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که پس از ایران، روسیه و قطر به ترتیب با 32.6 و 24.5 تریلیون متر مکعب بیشترین حجم ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارند.   
 
اما از نظر تولید گاز طبیعی، ایران علیرغم در اختیار داشتن 18.2 درصد از گاز طبیعی کل دنیا، با تولید 5.0 درصد از کل گاز تولیدی دنیا، پس از کشورهای آمریکا، روسیه و قطر در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. این در حالی است که کشور کوچک قطر با تولید 177.2 میلیارد متر مکعب که بخش اعظم آن نیز از میدان مشترک گنبد شمالی (پارس جنوبی) است ، 5.1 درصد از تولید کل دنیا را در اختیار دارد.  
 
با توجه به اینکه ایران دارای منابع غنی گاز است می‌تواند با برنامه‌ریزی اصولی علاوه بر افزایش تولید زمینه را برای توسعه صادرات فراهم کند. چرا که مسیر توسعه صادرات گاز به کشورهای مختلف هم‌اکنون در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است.  
 
براساس این گزارش ایران از دو مسیر بغداد و بصره به عراق صادرات گاز را شروع خواهد کرد هم‌اکنون ساخت خط لوله اول به سمت بغداد تقریبا به اتمام رسیده و قرار است صادرات گاز از آن آغاز شود.  
 
براساس برنامه ریزی ها قرار است در ابتدا روزانه 4 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله به نیروگاه های بغداد صادر شود و در نهایت به 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.  
 
همچنین طرح دوم صادرات گاز به عراق قرار است از مسیر بصره انجام شود که ظرفیت نهایی آن 35 میلیون مترمکعب در روز خواهد بود.  
 
به گفته مقامات شرکت ملی گاز ایران، در مجموع حجم صادرات گاز به عراق از دو مسیر بغداد و بصره قابلیت افزایش به 70 میلیون مترمکعب در روز را دارا است.  
 
حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص موضوع صادرات گاز به کشور عراق گفت: قرارداد صادرات گاز به عراق در 3 فاز بسته شده که بخش بصره هنوز نهایی نشده است.  
 
وی تصریح کرد: در ارتباط با صادرات گاز بغداد کارهای زیادی صورت گرفته تا بتوانیم این گاز را به عراق تحویل دهیم.  
 
عراقی با اشاره به اینکه این قرارداد در 3 فاز اجرا می‌شود اظهار داشت: فاز نخست از خط ایلام، کرمانشاه است که در صورت آماده شدن از سال آینده حدود 4 تا 7 میلیون متر مکعب گاز تحویل داده می شود. همچنین فاز دوم نیز به طول 180 کیلومتر از خط ششم تا سال آینده اجرا خواهد شد بین 15 میلیون متر مکعب است.  
 
معاون وزیر نفت تاکید کرد: فاز نهایی از سه سال آینده از خط ششم سراسری شروع می‌شود که سقف آن 25 میلیون مترمکعب است.  
 
علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در خصوص روند آماده سازی خط لوله صادرات گاز به بغداد نیز اظهار داشت: تست نهایی این خط لوله در حال انجام است که به نظر می رسد تا یک ماه آینده به اتمام برسد.  
 
وی افزود: با بهره برداری از خطوط فوق ضمن صادرات 25 میلیون مترمکعب گاز به کشور عراق که نقش ایران را در تجارت بین المللی گاز ارتقا خواهد داد، باعث افزایش ضریب اطمینان تامین گاز در فصول سرد سال در استانهای شمال غرب و غرب کشور نیز می شود.  
 
غریبی با بیان آنکه مشکلات امنیتی در بخش عراقی این خط لوله وجود دارد که از طریق مذاکره باید تکلیف آنها مشخص شود، افزود: برای تست خط لوله نیاز به آب وجود داشت که به علت نبود آب در منطقه باید آب مورد نیاز از جای دیگری تامین می شد و بنابراین روند آماده سازی این خط لوله مقداری طول کشید.  
 
غریبی؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از خط لوله ششم سراسری صادرات گاز به کشور عراق 25 میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، گفت: همچنین تکمیل این خط موجب افزایش ضریب اطمینان تأمین گاز در فصول سرد سال در استان‌های غربی و شمال غربی کشور خواهد شد.  
 
وی با اعلام اینکه صادرات گاز به عراق از دو محور نفت‌شهر و بصره جهت مصارف نیروگاه‌های بغداد و بصره مورد تقاضای کشور عراق است، گفت: قرارداد صادرات گاز به بغداد امضا شده است و قرارداد صادرات گاز به بصره نیز در آینده‌ای نزدیک نهایی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: