بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
زورگیری یکی از مشکلاتی اجتماعی این روزهاست که گه‌گاه از گوشه و کنار شهر خبری از آن به گوش می‌رسد و رشد آمار این جرم را نسبت به جرایم مشابه نگران‌کننده کرده است.
تدبیر24: اخبار دستگیری زورگیران و نگاهی به تیپولوژی افراد متهم نشان می‌دهد که متوسط سنی این افراد 20 تا 25 سال است.
 
بررسی‌ها نشان می دهند که افراد زورگیر عموما اشخاص جوان و فاقد مهارت و تخصص هستند و اغلب تا پایان مقطع متوسطه بیشتر درس نخوانده اند.
 
*آیا زورگیران دوران کودکی متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند
 
 دکتر بهروز دولت شاهی روان‌شناس و استادیار دانشگاه علوم پزشکی معتقد است: افرادی که ما آنها را قلدر می‌نامیم آدم‌هایی هستند که به حقوق شهروندی دیگران هیچ احترامی نمی گذارند و فقط خودشان و خواسته‌هایشان را در درجه اول اهمیت قرار می دهند.
 
*شاید تربیت نادرست
 
دکتر دولت شاهی می افزاید: معمولا داستان زندگی این آدمها این گونه بوده که از همان ابتدای دوران کودکی برای رسیدن به مقصودهای آنی خود حقوق دیگران را زیر پا می‌گذاشته اند و در واقع این افراد یاد گرفته‌اند که با لذت‌های گذرا زندگی کنند و بعدها در شرایط مساعد به رفتارهایی روی می‌آورند که باج‌گیری و قلدری وزیر پا گذاشتن حقوق دیگران در آن می گنجد.
 
*زورگیری در چه جوامعی شایع‌تر است
 
یک نگاه بر این باور است که وقتی جامعه به گونه‌ای باشد که تنبیه سخت و شدیدی وجود نداشته باشد میزان قلدری و تهدید زیاد می شود چون ساختارهای اجتماعی به خوبی شکل نگرفته است و مدام در حال تغییر است . در این شرایط طبیعتا نا به‌سامانی بیشتر شیوع پیدا می کند.
 
*امکان های زورگیری
 
بیشتر زورگیری‌ها مربوط به زورگیری های داخلی خودرو و یا در خیابان  وکوچه‌هاست  ؛ ‌زورگیری با ماشین بیشترین پرونده را در اداره آگاهی تشکیل می دهد و این تحت شرایطی اتفاق می افتد که دو یا سه سارق به کمک و همدستی یکدیگر با استفاده از خودرویی که معمولا پلاک آن مخدوش شده است به بهانه‌ی مسافر کشی با پرسه زدن در خیابان‌ها سوژه‌ی خود که عموما افراد سالخورده یا ضعیف الجثه هستند را انتخاب و میانه‌ی راه نقشه‌ی شوم خود را عملی می‌کنند.
 
*زورگیری از زنان
 
زنان نیز جزو قربانیان زورگیران هستند و دزدان در ظاهر یک راننده تاکسی و مسافرکش این افراد را فریب داده و در خیابان‌های فرعی با تهدید پول و اشیاء گران قیمت آنها مانند طلا و جواهرات را سرقت کرده و حتی در برخی از موارد آنها را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهند به طوری که هر ماه چندین پرونده زورگیری همراه با اذیت و آزار در دادسرای جنایی تهران تشکیل می‌شود.
 
توصیه‌های پلیس:
 
نیروی انتظامی چند توصیه اساسی و البته اثر گزار برای مردم دارد:
 
الف: از جا به جایی و حمل پول زیاد و اشیا قیمتی خود داری کنید.
 
ب: سوار هر تاکسی و اتومبیلی که به اسم مسافرکش به شما نزدیک می‌شود نشوید.
 
ج: تا جایی که ممکن است از تردد در مکان‌های خلوت به خصوص در تاریکی شب خودداری کنید.
 
د: مراقب افراد موتور سوار که در اطراف بانک‌ها و صرافی‌ها، بازار و... پرسه می‌زنند باشید و در صورت مشکوک شدن با پلیس 110 تماس بگیرید.
 
در نهایت توصیه‌ ما این است که تا زمانی که قدرت نفوذ قانون و حوزه نفوذ پلیس در جایگاه واقعی و شایسته خود قرار گیرد  ، خود مراقبتی و پیش گیری را در رفتار خود اولویت قرار دهیم.
 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها