بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۵۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
سینماگران به مناسبت تولد مسعود کیمیایی با بیان خاطره‌ای از دوران کاری خود با این کارگردان به نوعی تولد وی را تبریک گفتند
 تدبیر24:کارگردان آینده سینمای ایران 7 مرداد 1320 در کوچه سید ابراهیم خیابان ری تهران به دنیا آمد. دیپلم متوسطه را از دبیرستان «بدر» گرفت. بعد از پایان دبیرستان همراه دوستان علاقمند خود گروه انتشارات «طرفه» را بنیان نهاد. با دستیاری ساموئل فاچیکیان در فیلم «خداحافظ تهران» به سینما آمد و با دومین فیلم بلندش موج جدیدی را در سینما پایه‌گذاری کرد. اغلب آثار این کارگردان و فیلمنامه‌نویس در ژانر اجتماعی و سیاسی است، وی علاوه بر فعالیت در سینما تجربه نوشتن رمان و شعر را دارد.
 
تعداد زیادی از بازیگران برجسته‌ی سینمای ایران را کیمیایی مطرح کرده‌است: فرامرز قریبیان، فریبرز عرب نیا، بهمن مفید، سعید کنگرانی،فریماه فرجامی، محمدرضا فروتن، فرامرز صدیقی، احمد نجفی، میترا حجار و... . کارگردانان مطرحی همانند امیر نادری، تهمینه میلانی، سامان مقدم و... نیز کار خود را ابتدا با سینمای کیمیایی شروع کرده‌اند.
 
متروپل، جرم، محاکمه در خیابان، رئیس، حکم، سربازهای جمعه، سلطان و ضیافت بخشی از آثار استاد کیمیایی است.
 
امروز سالروز تولد یکی از بهترین‌های سینما مسعود کیمیایی است و به بهانه همین روز گفتگویی با کسانی که با او کار کرده و آشنایی دارند داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
 
مشایخی:آرزو می‌کنم کیمیایی بتواند فیلمهای دلخواه خود را بسازد
جمشید مشایخی بازیگر فیلم‌های مسعود کیمیایی گفت: با آقای کیمیایی سال 48 با فیلم «قیصر» کار خودم را شروع کردم. در نقش خان دایی در کنار ناصر ملک‌مطیعی بازی کردم، کار برای من جذاب بود به خصوص اینکه عاشق جهان پهلوان تختی بودم و با خصوصیات پهلوانی آشنایی داشتم.
 
وی افزود: نوشته کیمیایی خوب بود و در آن زمان کسی فکر نمی‌کرد، فیلم مورد توجه قرار بگیرد ولی فیلم تماشاگر و فروش خوبی داشت و به یکی از بهترین‌ها تبدیل شد و بعد از «قیصر» در فیلم «سرب‌»، «جرم» با وی همکاری داشتم.
 
مشایخی در خصوص قهرمان در فیلم‌های استاد کیمیایی گفت: باید قبول کنیم که اکنون جامعه ما عشق، راستگویی کمتر شده است و زمانی که در فیلمهای کیمیایی این قهرمانان و انسانیت را می‌بینیم حس عجیبی دارد.
 
وی افزود: تجربه کیمیایی برای سینما خیلی مفید است و آقای کیمیایی شاگردان موفقی پرورش داده است. خود من از اول بازیگر به دنیا نیامدم ولی استعداد داشتم در کنار استاد سمندریان و دوستان و کارگردانان مطرح کار کردم و توانستم پرورش پیدا کنم.
 
مشایخی عنوان کرد: با فیلم «قیصر» خاطره عجیب و غریبی دارم. حتی برای کسانی که در آن زمان به دنیا نیامده بودند و بعدها این فیلم را دیدند لذت‌بخش است.
 
مشایخی خاطر نشان کرد: آرزو می‌کنم آقای کیمیایی همیشه سلامت باشند و فضایی به وجود بیاید تا بتواند فیلمهای دلخواه خود را بسازد.
 
مظفری:قهرمان‌پروری سبک آقای کیمیایی است
مجید مظفری بازیگر «دندان مار» گفت: برای هر بازیگر، طراح صحنه، فیلمساز، کار کردن با یک کارگردان که می‌داند چه می‌خواهد و تبحر دارد بسیار مهم است و همکاری با آقای کیمیایی که یک مولف هستند و سبک خاص خود را دارند و وابسته به جامعه ایران است بسیار لذت بخش است.
 
وی افزود: خود من با کیمیایی، بیضایی و ... کار کردم این نوع کارگردان‌ها که با اندیشه بالا شروع به کار می‌کنند برای یک هنرمند که با این اندیشه کار کند بسیار جای امیدواری است مطمئنا هنرمند با فکر کارگردان حرکت می‌کند.
 
مظفری در خصوص تجربه کاری آقای کیمیایی اظهار داشت: تجربه آقای کیمیایی خیلی برای سینما تاثیرگذار است. سینما بعد از «قیصر» راه خود را پیدا کرد و بقیه فیلم‌های وی تاثیر خود را داشته‌اند زیرا برای کیمیای تاریخ نمایش ایران مهم است و قلبش برای فرهنگ و ادبیات تاریخ ایران می‌تپد تجربه‌های کیمیایی، تقوایی، بیضایی، مهرجویی و بزرگ‌نیا برای سینمای ایران مهم است.
 
وی عنوان کرد: سبک آقای کیمیایی این است که در فیلم‌های خود قهرمانی داشته باشد و نداشتن قهرمان در سینما اکنون ما باعث ضعیف شدن سینما کشور شده است.
 
مظفری خاطرنشان کرد: آرزوی سلامتی برای آقای کیمیایی دارم امیدوارم تا به امروز که با عزت زندگی کردند همین طور ادامه پیدا کند و از قول من تولد 40 سالگی وی را تبریک بگویید زیرا هنوز پرانرژی و با طراوت کار می‌کنند.
 
یزدانی:ان‌شاء الله بالای سر سینمای ما باشند
رضا یزدانی خواننده فیلم «متروپل» گفت: ویژگی‌ آقای کیمیایی منحصر به فرد است کارگردانی که سالها در سینما بهترین فیلمها را ساخته است فردی است که رفاقت دوستی برایش هم در فیلم‌ها و زندگی واقعی اهمیت ویژه‌ای دارد.
 
وی عنوان کرد: کار کردن با آقای کیمیایی که موسیقی را هم می‌داند سبکها را می‌شناسد و پیگیر هستند بسیار لذت‌بخش است زمانی که با این کارگردان کار می کنیم حرف‌ها راحت‌تر انتقال پیدا می‌کند و تجربه آقای کیمیایی در سینما خیلی مهم و بارز است.
 
وی در خصوص همکاری‌ جدید با آقای کیمیایی گفت‌: قرار است «شب موسیقی فیلم مسعود کیمیایی» که خود من آهنگساز و خواننده هستم با ارکستر سمفونیک در تالار وحدت برگزار شود سه‌ آهنگی که در فیلم حکم، رئیس و متروپل خواندم را اجرا کنم.
 
یزدانی در خصوص علاقه به کارهای آقای کیمیایی گفت: قبل از انقلاب «گوزن‌ها» و بعد از انقلاب فیلم «سرب» برای من جایگاه به خصوص دارند.
 
یزدانی آرزوی خود را اینگونه بیان کرد: ان‌شاء الله بالای سر سینمای کشور باشند و همیشه چهره‌های جدید را به سینما معرفی کنند و حضورشان را محترم بدانیم.
 
پاکروان: تاثیرگذاری کارگردان «متروپل» به کلیت سینما انکارناپذیر است
تینا پاکروان بازیگر «متروپل» گفت: عاشق‌ترین کسی که در سینمای ایران دیدم آقای کیمیایی است حتی زندگی خصوصی وی هم تحت تاثیر سینما قرار گرفته است.
 
وی در خصوص لذت کار کردن با آقای مسعود کیمیایی مطرح کرد: اینکه می‌دانند چه می‌خواهند برای کار کردن با آقای کیمیای کافی است، به عنوان کسی که در مقام بازیگر و مدیر تولید با وی همکاری داشتم همیشه این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا کار خود را انجام دهند.
 
وی افزود: به هر حال همه ما از فیلم‌های آقای کیمیایی یاد گرفتم ولی فرصت ویژه‌ای است که از نزدیک با ایشان کار کنیم و آموزشهای مربوطه را یاد بگیریم و کار کردن با وی برایم لذت‌بخش بود جزو افرادی هستند که با علاقه و اشتیاق کار کردن با ایشان را یاد می‌کنم.
 
پاکروان در خصوص تجربه فیلم‌سازی آقای کیمیایی عنوان کرد: نمی‌توانیم تاثیرگذاری ایشان را به کلیت سینما انکار کنیم آقای کیمیایی یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما است که در کلیت و روند ساختار سینما موثر بوده است.
 
وی ادامه داد: در سه دوره فیلمسازی که انجام داده‌اند یک نگرش را وارد سینما کردند در دوره اول با ساخت «قیصر» در تغییر شکل دادن ماهیت سینما موثر بودند. همچنین یک سری افراد با دیدن فیلم «گوزن‌ها» تاثیر گرفتند مثل خود من که مال آن نسل نیستم ولی زمانی که فیلم را دیدم خیلی برایم موثر بود، فیلم «گوزن‌ها» را خیلی دوست دارم.
 
پاکروان افزود: در دوره دیگر برای نسل ما و بعد از جنگ ایران بود و ساخت فیلم سرب تاثیر خیلی زیادی برای جوانان داشت همچنین فیلم دندان مار که فضای بعد از جنگ را نشان داد به هر حال در هر دوره توانستند در روند تغییر ماهیت ساختار سینمای ایران تاثیر داشته باشند.
 
وی آرزوی خود را برای آقای کیمیایی این گونه بیان کرد: امیدوارم سالهای سال زنده باشند و به افرادی مثل آقای کیمیایی که دلشون برای سینما می‌تپد بر سینمای ایران باشد زیرا وجود آنها برکت است.
 
پیردوست:«گوزن‌ها» تاریخ مصرف ندارد
سعید پیردوست بازیگر «گوزن‌ها» گفت: آشنایی من با استاد کیمیایی سه‌، چهار سال در یک مدرسه پشت یک میز و نیمکت در دبیرستان بدر اتفاق افتاد و بعد از آن ارتباط خانوادگی با ایشان پیدا کردم این رفاقت ادامه پیدا کرد.
 
وی ادامه داد: ویژگی‌های استاد کیمیایی خاص است، کسی که می‌تواند به عنوان یک کارگردان برجسته شناخته شود و به عنوان کسی که استعداد فراوانی در کارگردانی و تربیت بازیگری دارد و این ویژگی در فیلمهای وی منعکس است و تمام بازیگرانی که با وی همکاری داشتند از بازیگران برجسته سینما شدند و همه آنها از استاد کیمیایی به نیکی یاد می‌کنند.
 
وی در خصوص آثار کیمیایی اظهار داشت: تمام کارهای استاد کیمیایی را دوست دارم ولی به هر کدام از فیلمها می‌توان نمره خاص داد. فیلم «گوزن‌ها» چه از نظر کارگردانی، موسیقی و فیلمبرداری تاریخ مصرف ندارد.
 
بازیگر فیلم «حکم» ادامه داد: همیشه آرزوی سلامتی برای استاد کیمیایی دارم خداوند عمری به ایشان بدهد که سایه وی بر سر سینما و هنر کشور باشد تا بتوانیم از تجربه ایشان استفاده کنیم زیرا استاد کیمیایی مثل گوهری است که هر چه جلا و سیقل بدهیم، شفاف‌تر و در وجود آدمی بیشتر متجلی می‌شود.
 
وی عنوان کرد: البته صحبتهای من ارتباطی به رابطه دوستانه ما ندارد به عنوان یک بازیگر و کسی که سالها شاهد کارهای وی بودم استاد کیمیایی یک جواهر نایاب است وی حتی با فیلم کوتاه خود برای کانون پرورش فکری سینما را قبضه کرد و نشان داد در یک فیلم کوتاه هم می‌تواند حرف خود را بزند. نوشته‌های وی هم سرشار از لطافت و تجربه است، تا زمانی که خود فرد هنرمند نباشد نمی‌تواند هنر را خلق کند، می‌توان گفت‌ وی یک هنرمند است.
 
پیردوست خاطر نشان کرد: امیدوارم جوان‌هایی که در سینما هستند و یا به سینما علاقمندند قدر استاد کیمیایی را بدانند و دعا کنند همیشه در سینما باشند و ما غرض‌ورزی را کنار بگذاریم، در سینمای ما افراد خوب زیاد است همانند مهرجویی، بیضایی و تقوایی، همه آنها جواهرات نایاب هستند
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها