بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: هپاتیت کارکرد کبد را به هم می‌زند که در این میان عوامل ویروسی، داروهای شیمیایی و الکل در روند نارسایی کبد تاثیر بیشتری داشته و زمینه‌ساز مرگ زودرس خواهد بود.
 تدبیر24:  مهندس «محمدرضا میرشکاری»، به مناسبت روز جهانی هپاتیت اظهارکرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت «پیشگیری از هپاتیت به خود بستگی دارد» را مطرح کرده است که موید این مطلب است که علی‌رغم خطرناک بودن بیماری هپاتیت به راحتی می‌توان از ابتلای به آن پیشگیری کرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه هپاتیت به التهاب و ورم کبد گفته می‌شود، ادامه داد: عواملی همچون ویروس آ، بی، سی، دی، تاثیر داروها و سموم شیمیایی و همچنین مصرف الکل‌ها باعث از بین رفتن عملکرد صحیح کبد شده و شرایط را برای مرگ زودرس شخص مبتلا به هپاتیت فراهم می‌کند.

میرشکاری با اشاره به اینکه 385 میلیون نفر ناقل بیماری هپاتیت در جهان وجود دارد که 170 میلیون آنها مبتلا به هپاتیت سی هستند، افزود: سالیانه بیش از یک میلیون نفر بر اثر بیماری هپاتیت فوت می‌شوند.

وی یادآوری کرد: مشخص کردن روز جهانی برای بیماری‌ها به این دلیل است که فرصتی فراهم آید تا اطلاع‌رسانی به مردم برای تحقق جامعه سالم در آینده فراهم شود و البته اهمیت ویژه‌ای که در اعلام موارد پیشگیرانه هپاتیت وجود دارد توجه و اهمیت به کارکرد کبد در بدن است. به همین علت‌ها سعی می‌شود توصیه‌های بهداشتی تلنگری برای افراد بیمار و اطرافیان برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت و محدود کردن بیماری هپاتیت و روند پیشرفت آن در جامعه است.

این کارشناس با اشاره به اینکه در سه دهه‌ی اول زندگی آقایان بیشتر از زنان به دلیل ارتباطات شغلی با عوامل خطر در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت هستند اما در دوران میان‌سالی نسبت ابتلا بین مرد و زن به توازن تقریبی می‌رسد، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی برای افراد ناقل بیماری و شناسایی بیماران هپاتیتی در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند با آزمایش از مادران باردار و نوزاد و همچنین آزمایش و توجه به گروهی که با تیغ و سرنگ در ارتباط هستند به عنوان عامل پیشگیری نام برد.

میرشکاری تاکید کرد: در کنار رعایت اصول پیشگیرانه اگر بتوان اطلاعات عموم را افزایش داد به نحوی که منجر به تغییر نگرش آنها نیز شود می‌توان شاهد مهار بیماری باشیم.

وی بهترین راه پیشگیری از ابتلا را انجام منظم واکسیناسیون عنوان کرد و گفت: گروه هدف در انجام واکسیناسیون کودکان زیر 6 سال هستند که با دریافت واکسن در سه نوبت در مقابل بیماری ایمن خواهند شد که از 25 سال گذشته تاکنون به صورت دقیق و پیاپی این واکسیناسیون انجام شده است.

میرشکاری به دو دستگی هپاتیت به صورت حاد و مزمن اشاره و افزود: در وضعیت حاد هپاتیت، بیمار علائمی همچون سرماخوردگی مثل تب، تهوع، استفراغ، درد شکم، تیرگی ادرار و زردی پوست را مشاهده می‌کند که بارزترین علامت در این مرحله زردی چشم فرد بیمار است که فرد بعد از چنین روز خوب شده و گمان می‌کنند به سرماخوردگی دچار شده است از طرف دیگر بیمار هپاتیتی که وارد مرحله مزمن شده است با علائم اختصاصی مثل ضعف، خستگی طولانی‌مدت و زردی همراه با خارش روبرو می‌شود که پیشرفت این علائم، نارسایی در عملکرد کلیه را در پی خواهد داشت.

مدیر گروه واحد بیماری‌های واگیر در مورد راه‌های انتقال بیماری گفت: ورود خون آلوده به بدن، تماس جنسی حفاظت نشده، استفاده از وسایل مشترک مثل تیغ، سرنگ، مسواک و...، تماس شغلی با ویروس بخصوص در میان پزشکان، پیراپزشکان، پرستار و سایرین، استفاده کنندگان از فرآورده‌های خونی مثل بیماران دیالیزی، پیوند اعضا، حجامت کنندگان، خالکوبی آقایان یا تتو زنان در اماکن آرایشی و موارد دیگر از جمله موارد مهمی هستند که زمینه ورود ویروس هپاتیت را فراهم می‌آورد.

میرشکاری در ارتباط با راه‌های پیشگیری تصریح کرد: دریافت واکسن هپاتیت "بی" در میان اعضای خانواده‌ی فرد مبتلا و همچنین دریافت واکسن هپاتیت "بی" برای گروه درمان که با ترشحات خون آلوده در ارتباط هستند و حتی افرادی که مرتکب رفتارهای پرخطر می‌شوند یا از فرآوردهای خونی استفاده می‌کنند باید آزمایش‌های مرتبط را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: گروه‌هایی که با تیغ اصلاح یا لوازم آرایش در ارتباط هستند، افرادی که در اماکن غیر استریل اقدام به حجامت، سوراخ کردن گوش، تتو و خالکوبی می‌کنند توصیه می‌شود آزمایش شوند هر چند کارشناسان بهداشت برای افرادی که در معرض ابتلا به هپاتیت هستند سه نوبت واکسن ضد هپاتیت تجویز می‌شود که اولی در نوبت مراجعه نخست، دومین واکسن دو ماه بعد از مراجعه اول و سومی شش ماه بعد از اولین مراجعه زده می‌شود.

میرشکاری در پایان گفت: درمان بیماری هپاتیت براساس بروز علائم صورت می‌گیرد اما اصل کار در این زمینه پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی است.
برچسب ها: تدبیر24 ، هپاتیت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها