بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۵۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
دانشمندان قصد دارند هزاران کرم میکروسکوپی را برای درک بهتر کاهش عضلات فضانوردان در سفرهای فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند.
 تدبیر24: کاهش عضلات فضانوردان در فضا از مشکلاتی است که آنها با آن روبرو هستند که این بررسی برای کشف روش‌های درمانی بیماری‌های زمینی هم موثر است.

طی فراخوان بین‌المللی برای ارسال تجربیات علوم زیستی جدید به ایستگاه فضایی با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا و سازمان‌های فضایی ژاپن و کانادا، سه آزمایش جدید به رهبری تیم‌های تحقیقاتی انگلیسی برای بررسی بیشتر انتخاب شده‌اند.

یکی از این آزمایشات، توسط دکتر تیموتی اتریج از بخش علوم بهداشتی و ورزشی دانشگاه اکستر هدایت می‌شود که به بررسی کاهش عضلات در فضا و روش‌های مقابله با آن می‌پردازد.

تیم اتریج از گونه کرمهای نماتود موسوم به Cae norhabditis elegans استفاده خواهد کرد که برای بررسی تغییرات درازمدت در فیزیولوژی انسان بسیار کاربرد دارند. دلیل این امر آن است که این کرمها نیز تحت شرایط مشتبه با انسان دچار کاهش عضلات می‌شوند.

اتریج اظهار کرد: آژانس‌های فضایی دنیا، ماموریت‌های بلند پروازانه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌اند، به طوری‌که فضانوردان پس از 180 روز، با کاهش 40 درصدی توده عضلانی مواجه می‌شوند.

این کرم‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و در کیسه‌های کوچکی از غذای مایع قرار ‌گرفته، به فضا ‎رفته و پنج روز در فضا زندگی می‌کنند و سپس منجمد شده و برای بررسی وضعیت عضلانی به زمین بازگردانده می‌شوند.

لازم به ذکر است که نتایج این آزمایش، برای ارائه روش‌های نوین کمک به افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی و دیابت مفید است. دانشمندان این آزمایش را در بین سال‌های 2017 تا 2020 انجام خواهند داد.

بررسی‌ها نشان داده است، عضلات نقش مهمی در فرایند متابولیک بدن دارند و اخلال در عملکرد آنها منجر به ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی می‌شود.

انجام این آزمایش‌ها در ظاهر به منظور درک دلیل کاهش از دست دادن عضلات فضانوردان در فضاست، اما در واقع کمک به درمان بیماری‌ها و مشکلات ناشی از آن است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها