بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
وزیر آموزش و پرورش گفت: کلید توسعه یافتگی پایدار، توسعه آموزش است.
   تدبیر24علی اصغرفانی در سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، معلمان را ستون فقرات آموزش و پرورش دانست و اعلام کرد: هر توفیقی که در آموزش و پرورش و کشور مشاهده می‌شود مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های معلمان است و از این منظر اجلاس آموزش و پرورش اهمیت بیش از پیش خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به تلاش‌های مجلس و دولت برای پاسخگویی به زحمات معلمان، گفت: اعتقاد داریم باید در یک بازه زمانی معقول، منزلت، هویت و معیشت معلمان را مورد توجه و بازبینی قرار دهیم و امیدواریم روزی برسد که این حوزه‌ها برای معلمان حل شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رأی مجدد نمایندگان مجلس پس از استیضاح، خاطرنشان کرد: رأی نمایندگان مجلس به بنده تکلیف مضاعفی برای من ایجاد کرد و امروز فرصتی برای آموزش و پرورش فراهم شده تا با تلاش، پیگیری و خدمت‌گذاری بیشتر به جامعه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان بپردازد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که 40 میلیون نفر از جامعه را افراد مربوط به آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند، گفت: این بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است.

فانی در ادامه با اشاره به اولویت‌های آموزش و پرورش اعلام کرد: اولین اولویت، دنبال کردن برنامه ششم توسعه است که می‌تواند آموزش و پرورش را از سال 94 تا 99 به تعالی برساند مشروط بر این‌که بر تدوین برنامه وقت‌گذاری شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری به برنامه ششم توسعه، بیان کرد: در این برنامه بر سند تحول تأکید شده و امروز که از نقشه راه اجرای سند تحول رونمایی شد این آمادگی در آموزش و پرورش وجود دارد تا با اتکا به سند تحول و نقشه راه آن آموزش و پرورش بهتری را در طول برنامه ششم توسعه رقم بزنیم.

وی در ادامه به نکاتی که در نقشه راه توجه شده بود اشاره و بیان کرد: اولین نکته، پیش‌نیازهای برنامه است و این‌که کدام بخش‌ها باید متکفل اجرای برنامه باشند. هر سال حدود 100 فعالیت و برنامه ذیل 131 راهکار سند تحول و نقشه راه پیش‌بینی شده و امیدواریم بتوانیم در برنامه ششم توسعه احکام و تکالیفی لازم برای سند تحول را فراهم کنیم.

فانی فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اجرای سند تحول را همدلی در درون و بیرون سازمان آموزش و پرورش دانست و افزود: بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها و بودجه در حوزه تصمیم، نمی‌توان انتظاری برای تحقیق سند تحول داشت.

فانی محور دوم اجلاس آموزش و پرورش را مشکلات موجود در مهر 94 اعلام و بیان کرد: ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی 94-95 حمایت بالایی طلب می‌کند چرا که 38 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند و دانشگاه فرهنگیان هم هیچ خروجی نخواهد داشت زیرا اولین سری خروجی آن از مهر 95 آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با توجه به تغییر نظام آموزشی به 6،3،3 مشکلات مهر 94 را تورم نیروی انسانی در دوره متوسطه دوم و همچنین کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی دانست.

وی افزود: بنابراین از محورهایی که در این اجلاس بررسی می‌شود سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌هایی برای پروژه مهر 94 است تا بتوانیم آن را به خوبی طی کنیم.

فانی مشکلات مهر 94 را علاوه بر کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی مطرح کرد و گفت: به دلیل تحویل مسکن مهر در مناطق کشور و عدم پیش‌بینی لازم برای تأمین فضاهای آموزشی دچار این مشکل هستیم.

وی با بیان این‌که سومین محور این اجلاس رتبه‌بندی معلمان است، ادامه داد: در آخرین جلسه دولت در سال 93 طرح رتبه‌بندی معلمان به تصویب هیأت دولت رسید و 1350 میلیارد تومان در سال 94 و 3500 میلیارد تومان در سال 95 برای اجرای این طرح توسط هیأت دولت تصویب شد.

وی افزود: امیدواریم پس از این نشست از طریق شورای توسعه مدیریت،‌ طرح رتبه‌بندی به تصویب نهایی برسد و همکاران در آموزش و پرورش رتبه‌بندی شوند.

وزیر آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی را در ادامه فعالیت‌های این وزارتخانه دانست و خاطرنشان کرد: توسعه پیش دبستانی و ‌انسداد مبانی بیسوادی از اهداف وزارت آموزش و پرورش است به طوری که در حال حاضر 110 مدرسه تک دانش‌آموزه و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانش‌آموز در کشور وجود دارد.

وی در خصوص موانع عدالت آموزشی گفت: هنوز بیش از یک درصد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تحت پوشش نیستند که علیرغم این‌که در محیط زندگی آنها مدرسه وجود دارد توسط خانواده از رفتن به مدرسه منع می‌شوند، یا دانش‌آموزانی که ممکن است معلول ذهنی باشند در حالی که مدرسه استثنایی در محل زندگی‌شان وجود نداشته باشد و یا دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی از تحصیل محروم می‌شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم در طرح ششم توسعه با تأکید بر اجباری کردن ‌آموزش در دوره ابتدایی و اول متوسطه بتوانیم از ابزارهایی برای برخورداری کودکان از تحصیل استفاده کنیم.

فانی در خصوص کاهش بیسوادی خاطرنشان کرد: ایجاد انعطاف در روش‌های سوادآموزی و استفاده از توانمندی‌های جامعه در بخش سوادآموزی می‌تواند گام موثری برای کاهش بیسوادی به خصوص در افراد کمتر از 50 سال باشد که هدف وزارت آموزش و پرورش‌اند.

وی با اشاره به سند آموزش برای همه که در سال 2000 در سنگال به امضای وزرای آموزش و پرورش دنیا رسیده بود، بیان کرد: ما توسط یونسکو به عنوان یک کشور پیشرو در منطقه شناخته شدیم و امید است در ادامه تلاش‌ها بتوانیم خود را برای تکالیفی که به تصویب سران کشورهای دنیا خواهد رسید آماده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم آموزش در توسعه یافتگی بیان کرد: کلید توسعه یافگی پایدار در گرو آموزش است اگر جامعه‌ توسعه یافته می طلبیم باید بدانیم راهی جز توسعه آموزش وجود ندارد.

وی افزود: بحث توازن در رشته‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است و توسعه متوازن در شاخه‌ها و رشته‌ها ذیل عدالت آموزشی مطرح می‌شود.

فانی با اشاره به جزئیات اجلاسی که در اردیبهشت 94 در کره جنوبی برگزار شده بود، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه علاوه بر سند تحول باید نگاهی به تکالیف جهانی داشته باشیم. اگر بتوانیم سهم آموزش از GDP را از 5 الی 6 درصد در سال 2030 به 30 درصد برسد می‌توانیم امیدوار باشیم ‌آموزش و پرورش به تعالی خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به توسعه دیپلماسی آموزشی اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران این توانایی را دارد تا تجربیاتی را که در این سال‌ها اندوخته است به سایر کشورها منتقل کند.

وی با بیان این‌که باید نقش خود را به عنوان مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان القا کرد گفت: تجربه پرسش مهر که در سال تحصیلی 93-94 از سوی رئیس جمهور مطرح شد تحت عنوان صرفه‌جویی در مصرف آب، برای این‌که دانش آموزان این پرسش را با خانواده خود مطرح کنند تجربه خوبی بود و حدود 1800 هزار برگه از این پرسش به خانه‌ها برده شد و این نشان دهنده این است که هیچ نهادی جز آموزش و پرورش قادر به چنین اقدامی نیست.

وی افزود: لذا باید در کنار آموزش‌های علمی، رفتار سازی کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین پژوهش محور کرن آموزش را به عنوان هدف فرایند یاددهی و یاددهی دانست و بیان کرد: این امر باید در استان‌ها و مناطق دنبال شود و دانش‌آموزان به دنبال چیستی، چرایی و چگونگی باشند. آنها باید بیاموزند چگونه فکر کنند، سوال کنند، مسائل را ببینند، تحلیل کنند و راه‌حل ارائه دهند و چنین دانش‌آموزی در آینده شهروندی خواهد شد که باری از دوش آموزش و پرورش برمی‌دارد.

فانی همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: آموزش و پرورش باید از حافظه محوری به خلاقیت محوری تبدیل شود و امیدواریم با اصلاح روش‌ها، جهت‌گیری‌ها و فعالیت‌های جدید بتوانیم آموزش را پژوهش محور کنیم.

وی گام اولیه برای پژوهش محوری را آماده سازی نیروی انسانی دانسته و تصریح کرد: تجهیز نیروی انسانی به فناوری‌های نوین،‌ تجهیز مدارس به سخت‌افزارهای لازم و همچنین تجهیز دانش‌آموزان از جمله راه‌های ایجاد خلاقیت محوری است و در این خصوص همکاری‌های خوبی از جانب خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌دار به دولت شده است.
برچسب ها: تدبیر24 ، فانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها