بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۶۷۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی :
تدبیر24:حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه و در ششمین روز از هفته دولت به پرسش های خبرنگاران داخلی و بین المللی پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ، نیمه نخست راه دولت تدبیر و امید را « ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف جامعه» عنوان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و در بر زخم های گذشته مرهم بگذارد.
روحانی با گرامی داشتن یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: یاد آن عزیزان گرامی باد. امیدوارم ما بتوانیم راه آن ها را که راه اخلاق، مردمی و اعتدال بود، پاس بداریم و ادامه دهیم.
وی ادامه داد: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است، دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپردند می گذرد، اگر بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود.
رییس جمهوری اضافه کرد: ما ازدولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسایل اقتصادی روبرو بود به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد، حرکت کردیم.
روحانی افزود: تولید نفت ما از 2.7 به 2.9 میلیون بشکه افزایش یافته است، در زمینه معادن رشد قابل ملاحظه ای داشتیم، حدود 80درصد از پهنه های معدنی آزاد شده و از شرکت های مختلف برای اکتشاف و سرمایه گذاری دعوت شده است.
وی اظهار داشت: در زمینه معضل آب که کشور با خشکسالی مستمر در سال های گذشته مواجه بوده و امسال هم با این خشکسالی روبرو بود، برنامه داریم اما منابع آب کم است. سرمایه گذاری خوبی در زمینه تحصیل منابع آب انجام داده ایم و حتما این سرمایه گذاری که دراین دو سال برنامه ریزی شده و انجام گرفته در دولت های قبل نبوده است. حدود 10 میلیارد دلار برای آب در نظر گرفته ایم.
روحانی با بیان این که در زمینه آبیاری مدرن قدم های خوبی برداشته شده ، گفت: فقط در منطقه خوزستان و ایلام در سال گذشته 44 هزار هکتار را تحت پوشش برنامه ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم و امسال 82 هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد.
رییس جمهوری در بخشی از این نشست به موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در زمینه سیاست خارجی هم به یک آرامش، ثبات و تعامل مثبت با جهان وهم بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم. امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است، در این ماه های اخیر نام ایران بیش از همیشه در رسانه ها مطرح بوده است . در سال های گذشته کمتر شاهد بودید به صورت مثبت نام ایران مطرح شده باشد. 
وی ادامه داد: این مقطع، جزو مقاطع استثنایی است که نام ایران به عنوان یک کشور صلح طلب و تعامل گرا در سراسر دنیا و افکار عمومی جهان مطرح می شود، تقریبا ایران هراسی شرایط وخیمی را می گذراند و انشاء الله در شرایط مرگ همیشگی قرار گیرد.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: امیدواریم در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی راه را تا مقصد ادامه دهیم، در پرونده هسته ای که پرونده پیچیده ای در روابط بین الملل قرار گرفته بود، دولت توانست به یک نقطه مطلوب برسد.
روحانی اظهار داشت: در تمام زمینه ها و سیاست خارجی آن چه باعث موفقیت بوده ، این بود که تصمیمی عجولانه و یک شبه نگرفتیم و از صاحب نظران و خرد جمعی استفاده کردیم.
رییس جمهوری هم چنین به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: در اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهیم کرد؛ چه، کسانی خوش حال شوند، چه خوش حال نشوند؛ اجرای قانون وظیفه همه ماست.
روحانی درباره فعالیت های اقتصادی گفت: اولین قدم، واگذاری صحیح به بخش غیر دولتی بوده که دولت در این امر موفق بوده است.
وی افزود: دولت تلاش می کند فعالیت های اقتصادی شفاف شود تا از فساد جلوگیری کنیم، دولت الکترونیک یکی از راه های جلوگیری از فساد است.
رییس جمهوری ادامه داد: قانون را برای همه به طور یکسان اجرا کنیم، هرجا می گوییم قانون باید اجرا شود، بعضی ها خیلی ناراحت می شوند، بعضی ها دعوت به قانون را حاشیه سازی می نامند، اگر قانون حاشیه است، رانت و بی عدالتی، متن می شود.
روحانی اضافه کرد: برای پیشرفت ممکلت باید همه قانون را اجرا کنیم و در برابر قانون خاشع شویم.
روحانی درباره سفر هیات های خارجی به ایران و رابطه اقتصاد مقاومتی و تعامل با غرب گفت: در گذشته ، درآمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم، بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما حاصل آن تعطیلی 2000 بنگاه صنعتی و بازماندن 500 هزار نفر در بخش صنعت بود.
رییس جمهوری افزود: تقریبا اشتغال خالص حدود صفر بود و ایران بهشت مهندسان و کارگران خارجی شد، آن ها کالا تولید کردند و ما با پول نفت، از آن ها خریدیم و وارد بازار کردیم، ما هم ممکن است دچار همین مشکل شویم.
روحانی ادامه داد: از رسانه ها، متخصصان و دانشگاهیان تقاضا داریم هم نظارت و هم نقد کنند، تصمیم ما بر این است که پس از تحریم، ما برای حضور بنگاه های خارجی و شرکت و دولت های خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آن ها این باشد که بازار 80 میلیونی در اختیار آن ها قرار می گیرد، خطا است و نباید این کار را بکنیم.
وی اظهار داشت: به همه مقاماتی که با من ملاقات داشتند، گفتم که سیاست ما این است که سرمایه و تکنولوژی بیاورید و مشارکت کنید، بخشی از بازار ایران، منطقه و جهان در اختیار هر دوی ما قرار گیرد.
رییس دولت یازدهم افزود: امیدوارم در این مسیر دولت به خوبی حرکت کند و اگر غیر از این باشد، کشور ضرر می کند. پول نفت ما باید در بخش سرمایه گذاری اصلی در کشور مصرف شود و آن چه نیاز به مصرف داریم، باید از صادرات غیر نفتی به دست بیاوریم.
روحانی درباره تراز واردات و صادرات هم گفت: در چهار ماه اول سال جاری برای اولین بار در طول سال های گذشته، تراز واردات و صادرات مثبت و حتی صادرات کمی بیشتر هم شده است.

** مشروح گفت و گوی رییس جمهوری با خبرنگاران را می خوانیم:
روحانی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی از این که که فرصت دوباره ای پیش آمد تا در خدمت خبرنگاران داخلی و خارجی در یک نشست خبری باشد، گفت: امیدوارم با سوالاتی که مطرح می شود بخشی از کارنامه دولت در دو سال گذشته تبیین شود.
وی افزود: لازم می دانم سلام و درود خود را تقدیم شهیدان، امام راحل و همچنین شهید رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها انقلاب، حرکت برای پیروزی نهضت اسلامی و مردمی، خدمت به مردم و تلاش برای استقرار انقلاب اسلامی و سپس حضور در دستگاه اجرایی برای خدمت به مردم بود، کنم.
روحانی با اظهار امیدواری نسبت به موفقیت دولت یازدهم افزود: امیدوارم همه ما بتوانیم راه آنها را که راه اعتدال و مدرمی بود را ادامه دهیم.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده و دو سال از این افتخار برای دولت که مردم بار مسوولیت را به این دولت سپرده اند، می گذرد و اگر بخواهم این نیمه راه را با یک جمله تبیین کنم، می گویم این نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش های مختلف این جامعه بود.
رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: ما از یک دولتی که با التهاب و با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسایل اقتصادی روبرو بود، به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را بکار برد حرکت کردیم تا در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم های گذشته مرهمی بگذارد. 
روحانی یادآور شد: دولت یازدهم تلاش کرد روابط جناح ها، احزاب، گروه ها، اقوام، مذاهب را در این کشور یک روابط آشتی جویانه، مسالمت آمیز و برادرانه باشد و دولت تلاش کرد تا اگر شکاف اجتماعی وجود دارد، این شکاف حتی الامکان ترمیم شود.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: دولت در زمینه فرهنگی تلاش کرد تا فضا را برای خلاقیت ها، احیای اخلاق، هنر، فرهنگ مناسب تر کند و کاری که در این دو سال انجام دادیم این بود که فضای آرام تری را برای اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه، دانشگاه ها، مدارس و مراکز علمی و تحقیقاتی ایجاد و روابط آنها را با جهان و دانشگاه های جهان بهتر و صمیمی تر کنیم تا بهتر بتوانند در مسیر علم و دانش حرکت کنند.
روحانی افزود: دولت تلاش کرده تا مسیر تعالی علم، فرهنگ وهنر را هموار کند. 
وی ادامه داد: همچنین در بخش اقتصادی تلاش کردیم که نخست آرامش به بازار بخشیم و نوسانات شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم و در بازار کالا و بازار ارز تلاش ما براین بود که از نوسان های شدید جلوگیری کنیم و تورم را مهار کنیم.
خبر در حال تکمیل است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
1
0
شما هر رسانه ای که به عملکرد شما انتقاد کند دروغگو می نامید .
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها