بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
«علی اکبر صالحی» مردی که از میانه مذاکرات هسته ای با هدف پیشبرد گفت و گوهای فنی در کنار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای قرار گرفت، گفت: نباید «برجام» را به محلی برای جدال سیاسی تبدیل کرد.
  تدبیر24:«علی اکبر صالحی» مردی که از میانه مذاکرات هسته ای با هدف پیشبرد گفت و گوهای فنی در کنار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای قرار گرفت، گفت: نباید «برجام» را به محلی برای جدال سیاسی تبدیل کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از ترک پکن پایتخت چین به قصد تهران، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نباید با بیان برخی مسائل غیرکارشناسی که بار علمی درستی هم ندارد، ذهن مردم را نسبت به توافق وین و برنامه جامع اقدام مشترک مشوش کرد.
اظهارنظر مرد فنی مذاکرات هسته ای، آشکارا پاسخی به انتقادات از دستاوردهای فنی برنامه جامع اقدام مشترک که به «برجام» معروف شد، است.
صالحی گفت: برخی ها مطالبی را در رابطه با رآکتورها و چگونگی فعالیت آن بیان می کنند که نشان می دهد این افراد یا اطلاعات درستی از مسائل علمی ندارند و یا اینکه به دنبال مقاصد سیاسی خاصی هستند.
وی این شرایط را تاسف بار دانست و گفت: البته وظیفه مذاکره کنندگان رفع ابهامات افرادی است که سووالی در این رابطه دارند، تا نگرانی های واقعی افرادی که دلسوز کشور هستند برطرف شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد که «برخی نگرانی ها، به ظاهر نگرانی است، اما با نیت و هدف خاصی مطرح می شود و این منصفانه نیست. تصور من آن است که افرادی که این به ظاهر نگرانی ها را مطرح می کنند، به دلیل نزدیکی به انتخابات به دنبال از صحنه خارج کردن رقیب خود هستند».
صالحی به این افراد توصیه کرد: «منافع ملی» را مقدم بر «منافع حزبی» قرار دهند و جدال حزبی و سیاسی را در چارچوب «برجام» انجام ندهند.
وی با بیان اینکه «برنامه جامع اقدام مشترک می تواند خیرات و برکات زیادی برای کشور داشته باشد»، گفت: به این دوستان پیشنهاد می کنم که با مطرح کردن اینگونه مسائل، اذهان مردم را مشوش نکرده و ایجاد دغدغه نکنند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد که «اظهارنظر برخی ها که سخنان به ظاهر علمی مطرح می کنند، واقعا درست نیست. بارها در این خصوص توضیح داده شد و واقعیت ها بیان شد، اما برخی دوستان با داشتن امکانات فراوان رسانه ای سخنانی مطرح می کنند که از ابتدا تا انتهای آن غلط و نادرست است و این باعث می شود که مردم دچار تشویق فکری شوند».
مرد فنی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: اینکه برخی مطالب به اشتباه به مردم منتقل می شود، بی انصافی است. برخی ها، چیزهایی به نام «اورانیوم» و «اکسید» شنیده اند و در این چارچوب مسائلی را مطرح می کنند که هیچ بار علمی ندارد.
وی توضیح داد که «اورانیوم» برای تبدیل شدن به سوخت باید «اکسید» شود و سوخت رآکتور هم فقط و فقط «اکسید اورانیوم» است.
صالحی افزود: اینکه گفته می شود تبدیل اورانیم به اکسید یعنی «آشغال»، پس چگونه باید برای رآکتور سوخت تولید کرد، آیا راه دیگری هم برای تهیه سوخت رآکتور وجود دارد؟
رییس سازمان انرژی اتمی به سخنان برخی منتقدین مذاکرات هسته ای در رابطه با موضوع «190 هزار سو» نیز اشاره ای کرد و گفت: این افراد پیشتر می گفتند که چرا نباید در فاصله کمی 190 هزار سو داشته باشیم. بیان این مسائل بار علمی ندارد.
وی توضیح داد که «فرض کنید که ما این تعداد «سو» را بر اساس یک اتفاق و معجزه همین الان در اختیار داشته باشیم. ما مواد اولیه نداریم که برای مدتی این مجموعه 190 هزار سو را دائما در فعالیت نگاه داریم و پس از دو سال فعالیت آن نیز به پایان می رسد. آنگاه چه باید کرد؟ مواد اولیه که نداریم. جز این است که باید به دنبال اکتشاف و استخراج برویم».
صالحی گفت: اگرچه در حال حاضر به دنبال اکتشاف و استخراج هستیم، اما این کار زمانی نتیجه می دهد که تولید مواد اولیه در داخل کشور بتواند تامین کننده نیاز سالانه 200 هزار سو باشد تا فعالیت کارخانه متوقف نشود و این موضوع نیازمند مدت زمان هفت تا هشت سال است.
معیار اندازه گیری غنی سازی، «سو» یا واحد کار جداسازی است که توانمندی یک سانتریفیوژ را در جداسازی نشان می دهد.
وی توافق وین را «اتفاقی بزرگ» و «نادر» در دنیا دانست و تصریح کرد: پرونده هسته ای ایران تنها محصور به ایران نیست، بلکه از حیث آثاری که می تواند در نتیجه برنامه جامع اقدام مشترک حاصل شود، کل منطقه و جامعه جهانی را در بر می گیرد و پارادایم روابط بین الملل نیز بر اساس آن به مرور زمان عوض خواهد شد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: شاید به زعم برخی ها، این اتفاق مهم، کار ساده ای به نظر برسد، اما این مساله برای نخستین بار است که در تاریخ یکی دو قرن اخیر برای یک کشور در حال توسعه که بتواند در عرصه بین المللی حق خود را در مقابل قدرت های بزرگ دنیا تثبت کند، رخ می دهد.
صالحی گفت: بیش از 90 درصد قدرت اقتصادی دنیا و بیش از 95 درصد قدرت نظامی جهان در اختیار کشورهای عضو گروه 1 +5 است. یعنی اگر ما از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، یعنی همه جهان. خوب جمهوری اسلامی ایران توانست در برابر چنین قدرت های نظامی و اقتصادی حق خودش را تثبیت کند و به جهان در حال توسعه بفهماند که اگر روی حق خود مقاومت و پایداری کنند، جهان استکبار چاره ای جز تسلیم ندارد.
وی ادامه داد: به طور حتم «برجام» حاوی پیام مهمی است که شالوده نظام روابط بین المللی را آرام آرام به هم خواهد ریخت.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به طور حتم و با به نتیجه رسیدن «برجام» و حاصل شدن آثار مثبت آن، بدون شک در همان یکی دو سال اول، نظر افرادی را که بنا به دلایل شخصی و حزبی مخالف آن هستند، عوض خواهد شد.
وی البته گفت: همه کسانی که سووال، نگرانی و دغدغه های آنان اصالت دارد و نگران منافع ملی هستند، می توانند سووالات خود را مطرح کنند و همه ما به عنوان هیات مذاکره کننده نیز وظیفه داریم، پاسخگوی آنها باشیم.
معاون رییس جمهوری افزود: اینکه توافق وین، مخالف، موافق و منتقدی داشت باشیم، امری کاملا طبیعی است. در این بین کسانی هستند که صادقانه و خالصانه مطالبی را مطرح می کنند که شاید «برجام» همه منافع و حاکمیت ملی ما را رعایت نکرده باشد، خوب این حق آنان است که باید از آن مطلع باشند.
«عده ای دیگری نیز هستند که ممکن است در بعد فنی اظهارنظرهایی داشته باشند که در خصوص ابعاد هسته ای فعالیت های ما با کندی و در جاهایی نیز با توقف روبرو شود که خوب حق این دسته نیز آن است که از کم و کیف موضوع مطلع شوند».
«علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه گذشته در راس هیاتی بلندپایه از مقامات فنی این سازمان در سفری سه روزه به پکن پایتخت چین رفت. وی در این سفر علاوه بر دیدار با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، بازدیدهایی از مراکز تحقیقاتی هسته ای و رآکتور آب سنگین این کشور داشت.
ملاقات با رییس سازمان ملی تاسیسات هسته ای چین، مدیران عامل شرکت های مجری طرح های هسته ای چین و دیدار و گفت وگو با «شو جادا» همتای چینی، از دیگر برنامه های «صالحی» در سفر به پکن بود.
صالحی ظهر دیروز - جمعه - پکن را به مقصد تهران ترک کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها