بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
آیا نماینده منتخب مجلس باید از همه مردم نمایندگی کند، یا تنها کسانی که به او رای داده‌اند؟
تدبیر24: محمدرضاخباز-  آیا نماینده منتخب مجلس باید از همه مردم نمایندگی کند، یا تنها کسانی که به او رای داده‌اند؟ این سوال را می‌توان اینگونه هم پرسید که آیا نماینده مجلس منحصر به افراد حوزه انتخابیه خود است یا باید به دفاع از حقوق همه ملت برآید؟ برای پاسخ بهتر است به اصل84 قانون اساسی اشاره کرد که بنابر آن «هر نماینده در برابر همه ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.» در واقع این وکیل دادگستری است که می‌تواند از فرد یا گروه خاصی نمایندگی کند اما بین وکیل دادگستری و نماینده مجلس فرقی وجود دارد. فرض می‌کنیم روستایی با روستای دیگری بر سر آب یا مراتع خود اختلاف دارند. مردم روستا که ممکن است تعدادشان هزار نفر باشد به یک وکیل دادگستری وکالت می‌دهند تا در این مساله برای احقاق حقوق آنها دفاع کند اما نماینده مجلس نمی‌تواند در چنین موردی به طرفداری از گروهی بپردازد. تریبون مجلس، کمیسیون‌ها و اختیارات نظارتی که قانون اساسی به یک نماینده داده برای دفاع از حقوق مردم است به شرطی‌ که این دفاع در چارچوب قوانین باشد. این ویژگی‌ها و امتیازات در قانون اساسی تنها برای نماینده مجلس لحاظ شده چراکه نماینده یک شخص، یک گروه یا یک جمعیت نیست بلکه نماینده همه مردم است. البته این در خصوص رئیس‌جمهور نیز صادق است، وقتی شخصی در ریاست جمهوری 50، 60 یا 70 درصد رای مردم را کسب می‌کند رئیس جمهور همه ملت است و نمی‌توان گفت چه کسانی به او رای داده‌اند یا شخص دیگری را برگزیده‌اند. بنابراین اگر نماینده‌ای خود را تنها محصور حوزه انتخابیه خود کند و در ایفای وظایف خود تنها مردم حوزه انتخابیه خود را لحاظ کند، در قبال وظایف نمایندگی و مردم مسئول است. البته این طبیعی است که نماینده‌ای با افرادی که در ستادش به فعالیت پرداخته‌اند مانوس‌تر بوده و ارتباط نزدیک‌تری با آنها داشته باشند اما نباید برای این افراد امتیاز خاصی قائل شد چرا که امتیاز ویژه خلاف عقل، شرع، منطق و خلاف قانون است. بنابراین وقتی شخصی در مجلس به نمایندگی می‌رسد نباید تنها به منطقه خود توجه کند به عبارت دیگر مجلس، شورای شهر یا روستا نیست. فردی در این کشور هشت سال بر مسند ریاست جمهوری نشسته بود اما تا آخرین روز دوره هشت ساله خود هنوز برخوردهایی داشت که می‌شد از آنها برداشت جناحی کرد. در مقابل این فرد باید گفت وی جایگاه ریاست‌جمهوری را متوجه نشده بود. سخن آخر آن است که نماینده مجلس منحصر به یک حوزه و جمعیت نیست بلکه او نماینده همه ملت است.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها