بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
نماینده شبکه سازمان​های مردم​نهاد محیط زیست خوزستان گفت: برای حل موضوع سد گتوند نیاز به تشکیل یک کارگروه تخصصی از نخبگان ملی است.
 تدبیر24:  هژیر کیانی  با اشاره به نامه فعالان محیط زیست کشور به رییس سازمان حفاظت محیط ریست مبنی بر لزوم رسیدگی سریع به وضعیت سد گتوند اظهار کرد: رویای دست‌یافتنی مجموعه سازمان​های مردم‌نهاد این است که یک روزی جامعه ما و دولت‌مردان به یک فهم محیط زیستی برسند که برای ساخت یک سد از کارشناسان و مردم اجازه بگیرند.

وی ادامه داد: نباید دولت به دلیل قدرت و اختیاری که دارد، بدون هیچ‌گونه ارزیابی محیط زیستی اقدام به ساخت سد کند و در این زمینه می​توان ساخت سد گتوند را مثال زد. کاری که اکنون دولت با دعوت از سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست انجام می​دهد، یک حرکت بنیادی است که خیلی دیر شروع شد. چنانچه این همفکری در دولت​های قبل هم اتفاق می​افتاد، امروز فاجعه سد گتوند را نداشتیم.

نماینده شبکه سازمان​های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان افزود: در حوزه منطقه​ای، اجرای پروژه بدون ارزیابی محیط زیستی و رضایت مردم و نظرات کارشناسی، نتیجه​اش سد گتوند می‌شود. در این پروژه صدها میلیارد تومان هزینه شد و اکنون مانده​ایم که با آن چه کنیم.

کیانی اظهار کرد: اکنون نخبگان باید نظر و راهکار ارایه دهند نه این‌که هر کسی راهکار سطحی و غیرعملی ارایه کند. عمق فاجعه سد گتوند به قدری گسترده است که نباید هر کسی نظر و راهکار در این رابطه بدهد.

وی افزود: فاجعه به صورتی است که اگر بخواهیم آب پشت سد را در خلیج فارس تخلیه کنیم اکوسیستم، آن ناحیه را بر هم می‌زنیم و اگر بخواهیم در سایت تبخیر قرار دهیم به گفته برخی​ها عواقب خاص خود را دارد. همچنین اگر بخواهیم این وضعیت را به همین صورت باقی بگذاریم، روز به روز سرعت انحلال نمک در آب افزایش می‌یابد.

نماینده شبکه سازمان​های مردم نهاد محیط زیست خوزستان گفت: هر چه در رسیدگی به مشکل سد گتوند دیرتر عمل کنیم، عواقب به مراتب افزایش می​یابد. تحمیل هزینه​های زیست محیطی که روز به روز در حال افزایش است، یکی از این عواقب است. همچنین به خطر افتادن کشاورزی در جلگه خوزستان، بروز عواقب اقتصادی و اجتماعی و کوچ اجباری از جمله دیگر عواقب ادامه وضعیت سد گتوند است.

کیانی اظهار کرد: باید هر چه زودتر و بدون ملاحظه‌کاری‌های سیاسی و این‌که مجریان و مشاوران پروژه چه کسانی بودند، اقدام لازم، انجام و سد گتوند تعیین تکلیف شود. در این زمینه نمایندگان شبکه‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیست سراسر کشور در نامه‌ای به رییس سازمان محیط زیست، با تاکید بر فاجعه‌بار بودن این شرایط، خواستار تعیین تکلیف سد گتوند شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در این نامه که به امضای نمایندگان شبکه‌های مردم‌نهاد و فعالان محیط زیست سراسر کشور رسیده و در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آمده است:

"احتراماً به استحضار می​رساند بیش از دو سال از وضعیت فاجعه​بار محیط زیستی سد گتوند در استان خوزستان می​گذرد و با وجود هشدارهای کارشناسان و فعالان محیط زیست، تاکنون هیچ راهکار مشخص و امیدبخشی از سوی سازمان محیط زیست کشور، وزارت نیرو و سایر دستگاه​های مسئول ارائه نشده است و نیک می​دانیم که هر لحظه بر انحلال گنبدهای نمکی واقع در دریاچه سد و غلظت آن افزوده می​شود.

خواهشمند است از آن جایی که این فاجعه محیط زیستی عواقب جبران​ناپذیری را در پی داشته است و هر روز که می​گذرد بر ابعاد و عواقب خسارت​بار آن افزوده می​شود، هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف سد گتوند برای کاهش خسارت​های ملی ناشی از آن، اقدام شایسته مبذول دارید."
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها