بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۵۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری به دولت گفته‌اند که اولویت اول کشور، اقتصاد است، اظهار کرد: ایشان بر اقتصاد مقاومتی تأکید دارند و ما هم در این زمینه در دوره پساتحریم برنامه دقیقی داریم.
  تدبیر24: اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح تمامی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه با تبریک این موفقیت، گفت: ساخت این سد و نیروگاه افتخار مهندسی ایران است.

وی ادامه داد: ملت، رهبر و رئیس جمهور ایران همه از این دستاورد خوشحال‌اند و حتی ملت‌های مسلمان که به دنبال افزایش قدرت علمی جهان اسلام هستند نیز از این دستاورد خوشحال می‌شوند. وقتی دشمنان متحد می‌شوند تا مقابل ما بایستند، جوهره ملت متمدن و بزرگ ایران خود را نشان می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه همه دولت‌های بعد از انقلاب در ساخت این نیروگاه سهم و نقش داشته‌اند، گفت: صنعت آب و برق کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و ما در این حوزه با چالش جدی روبرو هستیم. ما هم نیازمند به مدیریت دقیق بر منابع آب هستیم و هم نیازمند به مدیریت مصرف آب. تغییرات آبی در برخی مناطق برای ما چالش جدی ایجاد کرده است و ما باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که این چالش مدیریت شده و مشکلی پیش نیاید.

جهانگیری افزود: وزارت نیرو برای مدیریت آب طرح‌های خوبی دارد که مردم هم باید به وزارت نیرو کمک کنند. وزارت جهاد کشاورزی هم باید در حوزه مصرف آب اقداماتی انجام دهد زیرا 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است. در واقع باید تغییری در الگوی کشت ایجاد شود. وقتی استان مازندران محدودیت منابع آب دارد، وضعیت استان‌های کویری دیگر مشخص است. ما باید به سمت کشت گلخانه‌ای برویم تا هم مصرف آب کمتر شود و هم تولید بیشتر شود. در مصرف آب شرب و صنعتی نیز باید صرفه‌جویی شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمایش سرزمینی باید با توجه به محدودیت منابع آبی انجام شود، خاطرنشان کرد: دیگر نمی‌شود در هر جایی صنعت ایجاد کرد. ما باید صنایع را به سمت سواحل ببریم. سواحل دریای عمان یک فرصت خوب برای ایجاد صنایع است که البته این سواحل هنوز محروم مانده است. ما در این دولت مصمم‌ایم به سواحل عمان و خلیج فارس رسیدگی کنیم. البته باید به مسائل زیست محیطی هم توجه کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات وزارت نیرو حجم بسیار بالای بدهی این وزارتخانه است، گفت: ما باید ماهی 220 میلیارد تومان از وزارت نیرو بگیریم تا برای یارانه‌ها از آن استفاده کنیم. وزارت نیرو به پیمانکاران بدهی دارد و ما با تمام وجود مشکلات مختلف پیمانکاران را درک می‌کنیم. ما امسال سال مالی سختی داریم اما تلاش می‌کنیم که بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کنیم.

جهانگیری با تقدیر از زحمات وزیر نیرو و کارکنان این وزارتخانه در فصل تابستان گفت، من فکر می‌کردم در فصل تابستان خاموشی زیادی داشته باشیم. در تابستان پیک مصرف به 50 هزار مگاوات رسید اما ما خاموشی بسیار محدودی داشتیم.

معاون اول رئیس جمهوراظهار کرد: ما با تدابیر رهبر انقلاب،‌ مدیریت قاطع و شجاعانه رئیس جمهور و عملکرد تیم مذاکره کننده با دنیا به یک توافق خوب رسیدیم و منتظریم در هفته‌های آینده این توافق اجرایی شود. ما امیدواریم در ما‌ه‌های آینده بخش وسیعی از تحریم‌ها برطرف شود. ما در دوره پسا تحریم فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی خواهیم داشت.

جهانگیری با بیان اینکه این دولت خود را به نخبگان وابسته می‌داند و انتظار دارد که از نظرات آنها استفاده کند، افزود: ما اجازه نمی‌دهیم در دوران پساتحریم به دستاوردهای بزرگ علمی کشور بی‌ توجهی شود. ما حتماً به توان علمی کشور توجه می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم بازار ایران به بازار کالاهای مصرفی غربی تبدیل شود. ما حتماً از بازار و دستاوردهای علمی خود حراست می‌کنیم.

وی تأکید کرد: البته ما باید از سرمایه و دانش دنیا استفاده کنیم. یکی از محدودیت‌های ما محدودیت‌های منابع بوده که در دوران پساتحریم ما از منابع خارجی استفاده خواهیم کرد. البته این استفاده باید مدیریت شده باشد و سرمایه به سمتی برود که قدرت بازدهی داشته باشد. ما نمی‌خواهیم به کشوری بدهکار تبدیل شویم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تأکید مجدد بر افزایش سرمایه گذاری در کشور برای افزایش تولید، خاطرنشان کرد: در فاصله سال‌های 76 تا 83 رشد کشور در حوزه سرمایه گذاری 8.9 درصد بود. اما در سال‌های وفور قیمت نفت که درآمد ارزی 950 میلیارد دلار بود، رشد سرمایه‌گذاری به 5.5 درصد رسید و به جای سرمایه‌گذاری، درآمد ارزی صرف خرید کالا شد.

وی در پایان با بیان اینکه دسترسی راحت‌تر به تکنولوژی و سرمایه بیشتر یکی از فرصت‌های پسا تحریم است، ‌افزود: مهمترین تهدید این است که ممکن است به برخی از دستاوردهای علمی کشور که در دوران تحریم به دست آمده بی‌توجهی شود. ما حتماً به دستاوردهای علمی توجه کرده و اجازه نمی‌دهیم این تهدید کارساز شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها