بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۶۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
هرات از شهرهای مهم افغانستان کنونی به عنوان یکی از باستانی‌ترین شهرهای متمدن شرق دارای بافت اداری و نظام حکومتی بر مبنای عرف و مدنیت بوده که پیشینه آن به قرن‌های پیش از میلاد می‌رسد.
  تدبیر24: شهر هرات دارای چهار اقلیم آب‌و هوایی از شهرهایی با سابقه تاریخی در همسایگی ایران و ترکمنستان واقع شده است. 
 
این شهر از سطح دریا 930 متر ارتفاع دارد، پایین‌ترین منطقه ولایت هرات از سطح دریا، «غوریان» با 790 متر و مرتفع‌ترین آن «چشت» با 1550 متر است. 
 
در سمت شمال هرات، ترکمنستان، در جنوب ولایت «فراه» و قسمتی از ولایت «غور» در سمت شرق «بادغیس» و «غورات» و در غرب شهر هرات، جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. 
 
ولایت هرات 61 هزار و 315 کیلومتر مربع وسعت دارد و پس از ولایت «هلمند» از وسیع‌ترین ولایات افغانستان محسوب می‌شود. 
 
سرزمین سرسبز و شاداب هرات در آغوش 2 سلسله سفیدکوه و سیاه‌کوه آرمیده است. 
 
دشت‌های وسیع هرات بیشتر در مناطق غرب «غوریان» و «شیندند» هم مرز با جمهوری اسلامی ایران و در شمال «گلران» هم‌مرز با ترکمنستان است. 
 
هرات دارای آب هوایی معتدل است و در فصول چهارگانه آب و هوای متفاوتی دارد؛ چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان هرات مشخص بوده و بارندگی در آن در فصول زمستان و اوایل بهار است. 
 
بر اساس نوشته «رسول پویان» در کتاب «جغرافیای عمومی هرات» آب و هوای هرات در طول سال تنوع بسیاری دارد و آب و هوای مناطق مختلف این ولایت نیز در یک زمان معین متفاوت است. 
 
هرات زمستان‌های سردی دارد و اهالی این شهر از اوقات زمستان به نام‌های «چله کلان» و «چله خرد» یاد می‌کنند. 
 
اوج سرما در آن در «چله کلان» بوده و میزان سرما در این ایام که از اول دی شروع می‌شود و تا دهم بهمن ادامه دارد بسیار زیاد است؛ چله خرد نیز به 20 روز آخر بهمن اطلاق می‌شود. 
 
هرات از نگاه وجود آب‌های جاری و رودخانه‌های فراوان بسیار غنی است و زمین‌های کشاورزی این ولایت توسط آب رودخانه‌ها آبیاری می‌شود. 
 
رود «باران» هرات از روزگاران بسیار قدیم در این منطقه جریان داشته و «هریرود» به عنوان شاهرگ اصلی در آن شایان توصیف است، علاوه بر هریرود می‌توان از رودهای «ادرسکن»، «کروخ»، «کبکان» و «کوشک» نام برد. 
 
هرات اولین مزرعه کشت زعفران در زمان آریایی‌ها بوده که به تازگی نیز کشاورزان این شهر به کشت زعفران توجه ویژه نشان داده‌اند. 
 
در هرات بیش از 72 نوع انگور وجود دارد و فرهنگ باغداری در این شهر از زمان تیموریان تاکنون رونق خوبی داشته است. 
 
آنگونه که مؤلف کتاب هرات نگین خراسان نوشته است در حال حاضر هرات بیش از 2 و نیم میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده و از نظر جغرافیایی با ایران و ترکمنستان همسایه است. 

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها