بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
به رغم گذشت هفتاد سال از پایان جنگ جهانی دوم، جامعه چین یک بار دیگر به دستور دولت در حال برگزاری فعالیت های گسترده ای است که هدف آن گرامیداشت روزهای پیروزی مقاومت مردم چین بر ضد تجاوزات نظامیان ژاپن است.
  تدبیر24: چین می گوید که نظامیان ژاپن در جنگ جهانی دوم میلیون ها نفر را در این کشور به خاک و خون کشیدند و حالا پس از 70 سال مسوولان و مقامات این کشور محفلی ایجاد کرده اند تا مردم و نهادها، مراسم ضد ژاپنی برگزار کنند.

ارتش چین هم برای رژه بزرگ با پیشرفته ترین تجهیزات در روز پنجشنبه هفته جاری با حضور 12 هزار نیروی نظامی آماده می شود تا نشان دهد در برابر هر گونه تهدیدی آماده مقابله جدی است.

این موضوع حتی باعث شده به دستور دولتمردان چین، تلویزیون این کشور روزانه دهها فیلم، مستند و برنامه های مختلف بر مبنای جنگ دو کشور و مقاومت مردم چین پخش کند تا یاد و خاطره تلخ آن دوران برای مردم همچنان زنده بماند.

این در حالیست که در شهرهای مختلف این کشور نیز گردهمایی ها و آیین های مختلف برای گرامیداشت ایام تاریخی جنگ جهانی دوم برگزار و در آموزشگاه ها به دانش آموزان تاریخ مقاومت یادآوری می شود.

بسیاری بر این باورند که همه اینها تلاشی است تا به مردم و نسل های آینده این موضوع را نهادینه کند که دوران تحقیر ملت چین به پایان رسیده و این کشور دیگر زیر بار تجاوز و زور نخواهد رفت.

جامعه چین سالهاست که مملو از خشم و نفرت نسبت به ژاپن است و مردم این کشور هرگز خاطرات تلخ تجاوزات آن کشور را از یاد نبرده اند و آموزش میهن پرستی ضد ژاپنی در مدارس چین یکی از اقداماتی است که از دیرباز شروع شده و امسال شدت هم گرفته است.

اگر چه این خشم و عصبانیت نهفته و طولانی مدت می توانست امسال تا اندازه ای کنترل و از شدت آن کاسته شود اما زمانی که «شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن در سخنرانی هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم حاضر به عذرخواهی از جرائم جنگی نشد و به ابراز تاسف بسنده کرد، کار بالا گرفت و «خشم» دوباره روی خود را نشان داد.

از آن سو دولت ژاپن لایحه ای را تصویب کرده است تا به نظامیان این کشور برای اولین بار امکان دهد پس از جنگ جهانی دوم برای عملیات در کنار متحدان ژاپن از مرزها خارج شوند و تظاهرات 120 هزار نفری در مقابل پارلمان ژاپن برای جلوگیری از تصویب این لایحه نیز تاثیری بر تصمیم دولت نداشته است.

این دو اقدام، هفتادمین سالگرد پیروزی مقاومت چین برضد تجاوز ژاپن را برای پکن بسیار پرمعنا کرد و این کشور با همین دو مضمون توانست بار دیگر احساسات ضد ژاپنی را در کشور تقویت کرده و در عین حال به دنیا نشان دهد که دوران نظامی گری توکیو هنوز به پایان نرسیده است.

در هر صورت در شرایطی که نظامیان ژاپن برای روزهای آینده و برون رفت از مرزها و تجدید نظر در قانون اساسی تلاش می کنند، ماشین تبلیغات دولت چین بر روی افکار عمومی کار می کند و می خواهد فرایندی ایجاد شود تا اصولا توده ها همچنان در کنار دولتمردان بر مقاومت تاکید ورزیده و در عین مقابله با فاشیسم و تجاوز نظامی اجازه ندهند صلح به چالش کشیده شود.

حتی روزنامه «ژاپن تودی» هم اعتراف کرده است که کتابفروشی ها و شبکه های تلویزیونی در چین در حال انتشار مطالبی روزمره علیه ژاپن هستند و می کوشند تا افکار عمومی را با خاطرات جنگ مقاومت بسیج کرده و سالگرد یک پیروزی بزرگ در جریان مقاومت بر ضد ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم را زنده و گرامی بدارند.

«خوان داخویی» رییس مرکز مطالعات آسیای شرقی دانشگاه خلق در پکن می گوید : ژاپن متجاوز از ما عذرخواهی نکرده است. قربانی که شاهد عذرخواهی نباشد چگونه متجاوز را می بخشد؟ این شدنی نیست. ما وقتی ضد ژاپنی می شویم که تحریک شویم.

با این وصف تاریخ گذشته برای چین قدرتمند امروز متفاوت شده و این کشور که عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا را از خود کرده است همواره برای نشان دادن اقتدار خود از بکار بردن عباراتی چون «شیطان صفتی ژاپن» و یا «ژاپن کوچک» دریغ نورزیده و همه ساله کم و بیش در مقاطع مختلف فعالیت هایی بر ضد تجاوزات تاریخی ژاپن در این کشور برگزار می کند تا تاریخ مقاومت به عنوان یک پیروزی برای نسل های آینده میراثی پابرجا باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها