بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۵۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
ه نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رعنا ایمانی دانش آموخته مقطع دکترای مهندسی پزشکی و پژوهشگر طرح، ژن درمانی را یکی از روش‌های جدید محققان برای درمان سرطان ذکر کرد و گفت:‌ در این روش با انتقال ساختار ژنتیکی طراحی شده (DNA یا RNA) به سلول هدف، می‌توان موجب توقف فعالیت آن شده یا فرامین مرگ آن راالقا کرده و از این طریق بافت‌های سرطانی را از بین برد.
تدبیر24به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رعنا ایمانی دانش آموخته مقطع دکترای مهندسی پزشکی و پژوهشگر طرح،  ژن درمانی را یکی از روش‌های جدید محققان برای درمان سرطان ذکر کرد و گفت:‌ در این روش با انتقال ساختار ژنتیکی طراحی شده (DNA یا RNA) به سلول هدف، می‌توان موجب توقف فعالیت آن شده یا فرامین مرگ آن راالقا کرده و از این طریق بافت‌های سرطانی را از بین برد.

وی دشواری این روش را از بین رفتن ساختار ژن در مسیر انتقال به سلول ( به طور مثال در جریان خون) و داخل سلول توسط عوامل تدافعی بدن و همچنین عبور از سد غشای سلولی بیان کرد و افزود: این عوامل موجب شده است تا روش ژن درمانی همچنان در مرحله پژوهش قرار داشته باشد اگر چه نتایج موفقیت آمیز اولیه نوید بخش درمان موثر سرطان در آینده را می‌دهند.

ایمانی گفت: در این طرح برای حفظ ساختار ژن در برابر عوامل تخریب کننده در مسیر ورود به سلول و همچنین انتقال هدف گیری شده به درون سلول از نانو حامل اکسید گرافنِ عامل دار شده استفاده شد؛ به این شکل که ابتدا نانوصفحات گرافن اکسید از پودر گرافیت تهیه و پس از انجام فرایند کربوکسیلاسیون، نانوساختار بهنیه سازی شد.

وی افزود: در مرحله بعد برای افزایش نفود پذیری نانوحامل به درون سلول، ملکولی از جنس پروتئین(پپتید) به نانوگرافن اکسید سنتز شده، متصل شده و سپس پایدار سازی نانوحاملِ عامل دار شده، انجام شد.

پژوهشگر طرح با اشاره به این که در اکثر انواع سرطان‌ها، سلول‌­های سرطانی با توجه به به سوخت و ساز بالا، گیرنده‌­های اسید فولیک بسیاری بر روی سطح خود دارند دارند گفت: در این مطالعه از ملکول اسید فولیک به عنوان عامل هدف گیری سلول سرطانی و همچنین افزایش جذب نانوحامل توسط سلول استفاده شده، بنابراین اسید فولیک به نانوحامل عامل دار شده متصل و همچنین به منظور افزایش بازدهی انتقال و عملکرد نانوحامل درون سلول، داروی کلروکوئین نیز به ساختار افزوده شد.

ایمانی با اشاره به اندازه نانوذرات گفت: اندازه این نانوسامانه به گونه‌ای طراحی شده که از جدار رگ‌های بافت‌های عادی عبور نمی‌کنند ولی رگ‌های بافت سرطانی به علت نفود پذیری بیشتر، امکان عبور نانوذرات را فراهم می‌کنند.

وی افزود: آزمایش‌های انجام شده بر روی دو رده سلولی سرطان سینه نشان داد که نانو حامل اکسیدگرافن طراحی شده، قادر به ورود کارامد به سلول‌های سرطانی بوده و با انتقال ژن مورد نظر، از تکثیر این سلول‌ها ممانعت به عمل آورده و موجب مرگ تدریجی آنها شده است.

پژوهشگر طرح با بیان این که ژن درمانی در درمان سرطان هم اکنون در مراکز تحقیقاتی مختلف دنیا در حال بررسی قرار دارد گفت: در صورت تامین بودجه، این پژوهش در فاز حیوانی نیز دنبال خواهد شد.

این تحقیق در قالب رساله دکتری مهندسی پزشکی با عنوان «طراحی، ساخت و ارزیابی برون تنی نانو حامل اکسید گرافن اصلاح شده برای کاربرد در ژن درمانی» با راهنمایی شهریار حجتی امامی و شهاب فقیهی و با همکاری پژوهشکاه ملی ژنتیک و زیست فناوری و همچنین دانشگاه مک گیل کانادا انجام پذیرفته است.

از این پژوهش تا کنون دو مقاله آی اس آی با ضریب تاثیر بالا در دو مجله بسیار معتبر به چاپ رسیده و سه مقاله دیگر نیز در دست تهیه یا در مرحله بررسی توسط مجله است.

تمامی مراحل کار از جمله استراتژی طراحی، فرمولاسیون نانوساختار تهیه شده و رویکرد کاربرد آن در ژن درمانی تازگی داشته و از این رو تمامی داده‌های به دست آمده قابلیت چاپ در مجلات معتبر بین المللی را دارا هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها