بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
 تدبیر24: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ازدواج برخی از دختران پیش از رسیدن به سن قانونی گفت: در یکی دو سال اخیر آمار نگران کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده است و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از 10 سال نیز بوده‌ایم. در این شرایط از وزارت دادگستری خواسته‌ایم گزارشی درباره ازدواج دختران در زیر سن قانونی به ما ارائه دهد

شهیندخت مولاوردی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر سن ازدواج قانونی دختران 13 سال شمسی است و براساس مفاد قانون مدنی در صورتی که ولی دختر مصلحت بداند او پیش از 13 سالگی نیز می‌تواند ازدواج کند. بیشتر این ازدواج‌ها در مناطق مرزی به علت فقر اتفاق می‌افتد بنابراین از وزارت دادگستری درخواست کرده‌ایم گزارشی درباره ازدواج دختران در زیر سن قانونی به ما ارائه دهد.

وی در ادامه گفت: ما پس از دریافت گزارش وزارت دادگستری بررسی‌های کارشناسی خود را از ابعاد مختلف فقهی، حقوقی و جامعه شناختی آغاز و در صورت لزوم لایحه‌ای را در این زمینه تنظیم می‌کنیم و به دولت ارائه می‌دهیم تا دولت نیز به مجلس ارائه دهد.

مولاوردی درباره مهمترین مطالبات زنان کشور اظهارکرد: براساس نتایج به دست آمده از اطلس زنان کشور چندین موضوع نیازمند اقدام فوری است بنابراین درصدد هماهنگی بین دستگاه‌ها و پیگیری اجرای وظایفشان در این موضوعات هستیم. یکی از این موضوعات بررسی مسایل زنان سرپرست خانوار و دیگری دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و به طور کلی دختران جوان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شاهد نبود توازن میان مسئولیت‌های زنان در خانه و مسئولیت‌های اجتماعی آنها هستیم. همین امر موجب شده که آنان فشار مضاعفی را تحمل کنند و برای امنیت شغلی زنان فکری نشده است. علاوه بر آن برخی مصوبات نیز مانند دورکاری، تقلیل ساعت کاری زنان دارای شرایط خاص، انتظاراتی در جامعه ایجاد کرده اما زمینه‌های اجرایی آن فراهم نبوده یا عمر دولت قبلی برای اجرای این مصوبات کفاف نداده است.

مولاوردی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما حضور زنان در ورزشگاه‌ها در صدر مطالبات زنان است گفت: در یک نشست خبری خبرنگاران در زمینه اقدامات ما برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها سئوالی از من پرسیدند و من پاسخ دادم برای بررسی ایجاد سازوکار لازم به منظور حضور زنان در ورزشگاه‌ها کمیته‌ای تشکیل شده است اما این کار به معنای آن نیست که حضور زنان در ورزشگاه‌ها در صدر مطالبات زنان است.

وی اضافه کرد: پس از پایان نشست خبری یکی از نشریات قدیمی از قول من تیتر زد که حضور زنان در ورزشگاه‌ها مهمترین مطالبه زنان است. ما به صورت کتبی اعتراض خود را به روزنامه ارسال کردیم اما دریغ از ارائه توضیح و عذرخواهی البته این اولین بار نیست که با انجام چنین شیطنت‌هایی موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند. علاوه بر آن یکی دیگر از رسانه‌های کشور در آستانه بازی‌های ایران در لیگ جهانی والیبال شیطنت دیگری کرد. این در حالیست که معتقدیم پس از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دنیا از ما انتظار دارد که به عنوان نظام دینی این مسائل ساده را مدیریت کنیم و ضمن رفع نگرانی برخی افراد، خواسته برحق بخشی از جوانان را پاسخ دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره آمار زنان معتاد گفت: نزدیک 10 درصد معتادان، زن هستند ،62 درصد از معتادان متاهل هستند و انواع آسیب‌ها و خشونت ها را بر خانواده خود اعم از زنان و فرزندان اعمال می‌کنند.در حال حاضر سن اعتیاد دختران به 13 سال رسیده است و شاهد تغییر الگوی مصرف مواد از سوی آنان از مواد سنتی به مواد صنعتی و روان گردان هستیم. این تغییر نشان دهنده آن است که دختران به دنبال شادی و نشاط هستند چرا که افسردگی یکی از دلایل گرایش به اعتیاد محسوب می‌شود.

وی درباره وظایف معاونت امور زنان اظهار کرد: ما در حوزه زنان و خانواده برنامه‌هایی داریم البته بدان معنا نیست که سایر دستگاه‌ها توجهی به زنان ندارند. به عنوان نمونه برخی از طر‌ح‌ها مانند طرح تحول سلامت شامل زنان نیز می‌شوند. معاونت امور زنان در حوزه‌هایی که احساس می‌کند کم کاری می‌شود یا خلأ وجود دارد،حساسیت های لازم را ایجاد می‌کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: خروجی کار ما مثل نتایج کار برخی از وزارتخانه‌ها ملموس نیست و ما تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم را ایجاد و گفتمان جدیدی را ایجاد کنیم.

وی که در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری حضور یافته بود، در پاسخ به این پرسش که آیا شما معتقدید که داشتن بیشتر از دو فرزند اشتباه است گفت: من در یکی از صحبت‌های خود گفتم براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بین دستگاه‌های اجرایی در زمینه افزایش جمعیت تقسیم کار شده است و باید مسکن و اشتغال لازم برای جوانان ایجاد شود علاوه بر آن در زمینه اقناع جوانان برای فرزندآوری اقداماتی انجام شود. اما بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم مانند مسکن، اشتغال و اقناع جوانان نباید انتظار داشته باشیم که آنان به فرزندآوری روی بیاورند و عقلانی نیست که از جوانی که فاقد مسکن و شغل است بخواهیم دو تا سه فرزند داشته باشد.

وی با بیان اینکه با خلاء آماری مبتنی بر جنس مواجه هستیم،اظهارکرد: برای رفع این خلاء پروژه مشترکی را با پژوهشکده آمار و مرکز آمار ایران آغاز کرده‌ایم تا آمار مبتنی بر جنس را در سرشماری‌ها لحاظ کنند.

مولاوردی در پایان با اشاره به تهیه گزارش وضعیت درباره زنان اظهار کرد: ما گزارش وضعیتی درباره پنج موضوع زنان مانند وضعیت زنان در بازار کار و وضعیت زنان در خانواده برای برنامه ششم توسعه آماده کرده‌ایم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها