بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
روستای لکان در 36 کیلومتری شهر خمین با جمعیتی 888 نفری یکی از روستاهای ویژه و بکر شهرستان خمین است که جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار خاصی را در خود جای داده است.
تدبیر24: روستای لکان در 36 کیلومتری شهر خمین با جمعیتی 888 نفری یکی از روستاهای ویژه و بکر شهرستان خمین است که جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیار خاصی را در خود جای داده است.
 
این روستا در دهستان خرمدشت در دامنه غربی کوه الوند قرار دارد و این همسایگی با الوند باعث شده است که لکان منطقه‌ای سرسبز با آب و هوای بسیار دلنشین برای اهالی و البته رهگذران باشد.
 
لکان از جمله مناطقی از خمین و استان مرکزی است که بافت تاریخی و فضای تفریحی آن ابعاد گردشگری بسیاری را به همراه دارد، اما این روستای پرجاذبه گرفتار برخی مشکلات است که تاکنون مورد بی‌توجهی بسیاری از مسئولان قرار گرفته است.
 
منطقه مرکزی - آثار باستانی و بافت تاریخی روستا گواهی بر قدمت و سبقه بسیار این روستاست.
 
یکی از جاذبه‌های بسیار ویژه این روستا حمام لکان است که قدمت آن به اوایل دوره قاجار برمی‌گردد. این حمام در شرق روستا با مساحت 350 متر مربع با هشت ستون سنگی احداث شده است.
 
حمام از نظر سبک معماری و هنر سنگ‌تراشی ساختار بسیار ویژه‌ای دارد، اما این روزها اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند.
 
محمد حمزه‌لو دهیار این روستا با اشاره به قدمت این حمام افزود: این حمام به سفارش شخصی به نام رضاخان بیات توسط یک معمار کاشانی احداث شده است و از این بابت می‌توان معماری این حمام را با حمام فین کاشان مطابق دانست.
 
وی با اشاره به اینکه این حمام ثبت میراث فرهنگی شده و تا چهار سال پیش فعال بوده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این حمام با نفت کوره کار می‌کرد، با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور و افزایش قیمت هر تانکر نفت کوره از 200 هزار تومان به هفت میلیون تومان عملا استفاده از حمام روستا مقرون به صرفه نبود و به تعطیلی کشیده شد.
 
دهیار روستای لکان با اشاره به اینکه متولی اصلی این حمام میراث فرهنگی است، اما عملا به آن رسیدگی نمی‌کند، گفت: حمام در حال نابودی است. سال گذشته به دلیل جلوگیری از تخریب حمام با کمک بخشداری کمره و از طریق اختصاص اعتبار از دهیاری و مساعدت مردم سقف حمام که در آستانه فروریختن بود، مرمت شد، اما این بنا به صورت کامل نیازمند بازسازی است.
 
وی افزود: بعد از مرمت سقف به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر حدود هفت ماه پیش این مکان برای نگهداری و نظارت بیشتر به جوانان روستا سپرده شد، این واگذاری منجر به بدل شدن حمام تاریخی روستا به باشگاه بدنسازی شده و کاربری آن کاملا تغییر کرده است!
 
کسی ماهی‌های لکان را صید نمی‌کند
 
حمزه‌لو یکی دیگر از پتانسیل‌های ویژه روستای لکان را چشمه اِصِل ماهی(استخرماهی) در کنار مسجد روستا عنوان کرد و گفت: این استخر دارای شمار زیادی ماهی قزل‌آلاست و به دلیل اینکه در کنار مسجد است و اعتقاداتی نسبت به آن وجود دارد هیچ کس اقدام به صید ماهی استخر نمی‌کند.
 
وی اضافه کرد: سرچشمه این استخر زیر مسجد است و بخشی از این آب به سمت زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود.
 
دهیار روستا با اشاره به اینکه شرایط جغرافیایی روستا به گونه‌ای است که سردسیر است و خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین آب ندارد، هدررفت آب در روستا را یکی از عمده مشکلات عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه در شرایط خشکسالی هستیم، اما چشمه روستا هشت اینج در ثانیه آب دارد. این آب در فصل زمستان که عملا کشاورزی نیمه‌تعطیل است، کاملا هدر می‌رود، در صورتی که می‌توان با احداث یک سد علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب آن را ذخیره و در فصول دیگر سال استفاده کرد و حتی سطح آب‌های زیر زمینی را افزایش داد.
 
حمزه‌لو با بیان اینکه در مقابل حمام روستا قلعه‌ای قدیمی قرار دارد، که به دلیل اینکه بخشی از آن دست وراث است، تخریب شده است، به وجود یک اصطبل تاریخی در روستا اشاره کرد و گفت: این اصطبل 200 ساله مخصوص نگهداری و پرورش اسب‌های خانات روستا بوده است و برعکس قلعه قدیمی به دلیل اینکه مالک شخصی دارد از نظر معماری همچنان زیبا و کاملا سالم است و مالکین در نگهداری آن کاملا تلاش کرده‌اند.
 
سایه معدن اینجا هم سنگینی می‌کند
 
وی وجود غارهای دستکن در دل کوه الوند را یکی از جاذبه‌های روستا دانست و با اشاره به اینکه ورود به غارها باید با راهنما و تجهیزات صورت گیرد، اما با این حال این اماکن برای مردم روستا بسیار جاذبه دارند، وجود کارخانه جداسازی سرب و روی را چالش جدی روستا عنوان کرد و گفت: روستا دارای یک معدن سرب بود که امروز به کارخانه تبدیل شده است و فعالیت آن آلودگی بسیار شدیدی را به روستا و اهالی تحمیل می‌کند.
 
وی تاکید کرد: این کارخانه روزانه حدود 30 تن خاک باطله و مازاد معدن را در کنار خود انبار می‌کند که با یک نسیم تمام این گردوخاک بر سر روستا فرود می‌آید. با توجه به اینکه شغل اهالی روستا کشاورزی است و باغات گردو و سیب فراوانی در این منطقه وجود دارد، این آلودگی‌های معدنی مسلما تاثیر بسیاری بر محصولات دارد.
 
دهیار لکان با اشاره به اینکه مراتب شکایت خود را از فعالیت این کارخانه به محیط‌زیست شهرستان و استان اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: سال گذشته مسئولان استان یک وعده دوماهه برای تعطیلی معدن و یا استانداردسازی فعالیت آن دادند، اما تاکنون هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است.
 

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها