بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
تدبیر24سرسام می‌گیری، تمام خیابان‌های شیراز مملو از اتومبیل‌هایی است که به صف، پشت هم بدون آنکه نظام جمع را به‌خوبی رعایت کرده باشند، متوقف شده‌اند و هر چند ثانیه‌ای، چندمتری حرکت و باز توقف، گاز و ترمز...

طبق آمار روزانه بیش از 400 خودرو در شیراز پلاک می‌شود، خودروهایی که جایی برای تردد می‌خواهند و فضایی برای آلوده کردن و تنها سرسام برای عابران می‌ماند، مردان و زنانی که در میان سیل خروشان خودروها، سرگردان مانده‌اند.

بحران ترافیک شیراز محدود به یک خیابان نیست، تمام خیابان‌های شیراز برای ساعتی تو را معطل خواهد کرد تا جاییکه ترجیح خواهی داد مسافت‌هایی را پیاده طی کنی. هوا هم آلوده به گازهای خروجی اگزوز‌ها و ذرات ریزی است که به واسطه سایش قطعات خودروها، مدام در میان اکسیژنی که وارد ریه‌های مردم می‌شود، تزریق می‌شوند.

شهریار جمشیدون، یکی از شهروندان شیرازی است که با فریاد اعتراضش را به بوق کر کننده خودرویی اعلام می‌کند. معتقد است که مسئولان مدیریت شهری آنقدر که به اتومبیل‌ها احترام می‌گذارند، برای عابران و افراد پیاده، ارزش قائل نیستند.

این جوان که مغازه دار است و به واسطه تردد در یکی از نقاط تجاری شیراز، ترجیح می‌دهد بدون خودروی شخصی عبور و مرور کند، گفت: اینکه شهر گرم‌تر از گذشته شده و آدم‌ها احساس سوزش چشم و گلو می‌کنند، به‌خاطر تردد این همه خودرو است. باید برای تردد خودروها محدودیت ایجاد شود و مردم به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق داده شوند.

رضا حیدری، شهروند دیگری است که با عصبانیت عرض خیابان معالی‌آباد شیراز را طی کرده و با زحمت خود را به آنسوی بلوار می‌رساند، درحالیکه رنگش پریده و نفس نفس می‌زند!

او گفت: اصلا امنیت جانی نداریم، شما از ابتدای این خیابان تا انتها بروید، حتی یک پل عابر پیاده نیست، ماشین‌ها هم به هیچ عنوان به خط عابر پیاده اعتنا نمی‌کنند، در بیشتر ساعت‌های شبانه‌روز هم در این مسیر ترافیک است.

حیدری که عصبانی است، ادامه داد: اگر یک‌لحظه غفلت کنی، به‌حتم با ماشین تو را زیر می‌گیرند، خصوصا راننده‌های جوان با خودروهای گران‌قیمت که بی‌توجه به همه چیز و بدون آینده‌نگری، فقط پدال گاز را فشار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، بخشی از ترافیک شبانه خیابان‌های شیراز، به واسطه حضور و تردد اتومبیل‌هایی است که راننده و سرنشینان آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. اتومبیل‌هایی که صدای دستگاه‌های پخش صوت آنها، شاخصه‌ای است برای تشخیص و تشخص آنها.

سامان، راننده یک لکسوز شاسی‌بلند گفت: همین ترافیکش لذت بخشه، البته اگه می‌خواهی خلوتی را ببینی، یک و دو شب بیا با هم خط بزنیم!

اتومبیل او که بیش از هشتصد میلیون تومان قیمت دارد، به عنوان کادوی تولد از سوی خانواده هدیه گرفته است و بیشتر شب‌ها و برای خط‌ زنی استفاده می‌کند.

سامان گفت: من برای عابران پیاده احترام قائل هستم اما به‌نظرم بیمه برای همین مشکلات است، حالا اگر به هر دلیل تصادف کردم، باید بیمه، خسارت بدهد و می‌دهد!

مهسا، راننده پژو 206 هم برای آنکه تفریح کرده باشد به اتفاق دوستانش که هرکدام در خودرویی هستند، به معالی‌آباد آمده است، جوان‌هایی که بخش مهمی از تفریحشان، خط زدن در ساعت‌های اولیه شب است و از این تفریح لذت می‌برند.

هیچ یک از رانندگان جوانی که با یک یا حداکثر سه سرنشین در خیابان معالی‌آباد شیراز، بلوار را پایین و بالا می‌روند، در مقابل این سئوال که ترافیک ممکن است جان سایر شهروندان را به‌خطر بیندازد، پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارند و معتقد هستند که آنان هم سهمی از شهر دارند و بعضی مواقع تنها تفریح سالم برای آنان همین خط‌ زدن‌ها است و کل‌کل کردن با دیگر جوانان خودرو سوار.

معالی‌آباد و ترافیک آن به یک معضل اساسی برای این منطقه پرجمعیت که زمانی به‌عنوان یک شهرک و با هدف به‌دوش گرفتن بخشی از بار مسکونی شیراز احداث شد، تبدیل شده است.

یکی از ساکنان این منطقه مسکونی در شمالغرب شیراز به خبرنگار ایسنا گفت: کافی است مدتی در این محدوده سکونت داشته باشید تا متوجه شوید ترافیک بی‌دلیل، چه میزان از وقت آدم‌ها را هدر می‌دهد.

ستایش که سال‌های زیادی از عمرش را در معالی‌آباد سکونت داشته، بیان کرد: زمانی این نقطه از شیراز بهترین آب و هوا را داشت اما اکنون به دلیل آلودگی، نفس کشیدن در آن سخت شده است.

او ادامه داد: هیچ یک از اعضای خانواده ما با خودروی شخصی تردد نمی‌کنند مگر برای امور ضروری یا مسافرت‌های بیرون شهری، اما از تمام نقاط شیراز، مردم، خصوصا جوانان به این سمت سرازیر می‌شوند زیرا تنها سرگرمی مردم این شهر خرید و ماشین‌سواری است!

امید امیدوار، یکی دیگر از ساکنان معالی‌آباد با گلایه از مسئولان شهرداری اظهار کرد: در این خیابان به اندازه تمام شهر فروشگاه فست فود و پاساژ ساخته شده است و کافی‌شاپ وجود دارد.

او که خود را مهندس ساختمان معرفی می‌کند، می‌گوید: متاسفانه مدیریت مناسبی در ایجاد مسیرهای دسترسی به معالی‌آباد نشده و همین امر باعث بروز دردسرهای زیادی برای ساکنان شده است. در خیابان اصلی معالی‌آباد نه واحدهای مسکونی و نه واحدهای تجاری، به تعداد کافی پارکینگ ندارند و این امر موجب بروز مشکلات فراوانی شده است.

رضا شجاعی، دیگر شهروندی است که برای خرید به ابتدای معالی‌آباد آمده است و با گلایه از وضعیت ترافیک در این خیابان، خاطرنشان کرد: در این مسیر دو تقاطع و قطار شهری ساخته شده اما با قاطعیت می‌گویم که هیچ تاثیری بر ترافیک مسیر نداشته زیرا علت ترافیک، مسائل دیگری بوده و مقصر اصلی هم مدیران شهری هستند.

این شهروند که کاسب است، افزود: متاسفانه کسانیکه با ماشین‌های مدل بالا در این مسیر بالا و پائین می‌روند و کسانیکه برای خرید به این نقطه می‌آیند و با متوقف شدن در هرنقطه‌ای، عامل ایجاد ترافیک هستند، نمی‌دانند که چه مشکلاتی برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده‌اند.

شجاعی با بیان اینکه تردد آمبولانس و آتش‌نشانی و سایر اتومبیل‌های امدادی در این محدوده با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: تا زمانیکه کسی به این مشکل مبتلا نشود، متوجه نمی‌شود، اما اگر مصدومی در این خیابان ساکن باشد یا محلی آتش بگیرد، ثانیه‌ها تعیین‌کننده می‌شوند، آن وقت متوجه خواهیم شد که شهرداری در عمل به وظیفه خود کوتاهی کرده و نتوانسته مسیرهای مناسب دسترسی را ایجاد کند.

خانم نیکنام، یکی دیگر از شهروندان ساکن در معالی‌آباد با اظهار تعجب از اینکه بلاخره یک رسانه به این معضل توجه کرده است، گفت: گمان می‌کردم همه رسانه‌ها فقط از مسئولان می‌گویند و می‌نویسند و مردم را فراموش کرده‌اند. متاسفانه اتفاق‌هایی که طی یک دهه گذشته در معالی‌آباد و بسیاری از نقاط شیراز رخ داده، نشان می‌دهد که تدبیر بلند مدتی برای مهندسی شهری وجود نداشته است.

وی با انتقاد از اینکه اقدامات عمرانی انجام شده خصوصا در میدان احسان، ترافیک این محدوده را تحت تاثیر قرار داده و موجب سنگینی آن شده است، بیان کرد: تقاطعی که در این محدوده احداث شده، هیچ باری از ترافیک را کم نمی‌کند، مسئولان بیایند و آمار بگیرند که روزانه چند اتومبیل از پل احسان عبور می‌کند؟

این شهروند با گلایه از مدیریت نشدن ساخت و سازها در این مسیر، تاکید کرد: توسعه بی‌حد و حصر و برنامه‌ریزی نشده ساختمان‌های مرتفع در معالی آباد، جمعیت زیادی را ساکن این منطقه کرده است و خیابان‌ها و معابر ظرفیت این تعداد جمعیت را ندارد. در معالی‌آباد کوچه‌ها و خیابان‌هایی است که عرض چند متری داشته و بعضا بن‌بست است اما می‌بینیم که چندین ساختمان بلند در آن ساخته شده و هر کدام 30 یا 40 خانوار را در خود جای داده است.

وی به مسئولان شهری توصیه کرد که با مطالعه دقیق محاسبه کنند که آیا خیابان معالی‌آباد و مجموعه‌های تجاری و خدماتی آن، کفاف جمعیت ساکن در این محدوده را می‌دهد یا خیر؟

به گزارش ایسنا، خیابان معالی‌آباد که به‌واسط احداث مسیرهای دسترسی، به یکی از معابر اصلی شیراز تبدیل شده و به‌دلیل ساخت واحدهای تجاری زیاد به‌نوعی یکی از مراکز اصلی تجاری شیراز محسوب می‌شود، از نگاه ساکنان، به منطقه‌ای پر ازدحام تبدیل شده و مدیریت مناسبی بر آن حاکم نیست.

شهردار شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص بلوار معالی‌آباد و مشکلات ترافیک این مسیر گفت: متاسفانه در گذشته شیوه ساخت و ساز و تغییر کاربری از مسکونی به خدماتی و تجاری، بدون توجه به نیازهای ضروری مانند پارکینگ انجام شده است.

علی‌رضا پاک‌فطرت با تایید این مطلب که راه‌اندازی مترو هیچ تاثیری بر ترافیک این منطقه نداشته است، گفت: مشکل ترافیک تنها در ضلع شرقی بلوار معالی‌آباد مشهود است و این مشکل در بعضی نقاط ضلع غربی به‌شکل مقطعی دیده می‌شود. به‌نظرم تنها راهکار، ایجاد مسیرهای دسترسی و تسهیل دسترسی‌ها است،‌ اگرنه کار چندانی برای معالی‌آباد نمی‌شود انجام داد.

شهردار شیراز با تصریح اینکه به هیچ عنوان نباید در غرب بلوار معالی آباد اجازه ساخت و ساز تجاری داده شود، گفت: خوشبختانه اکنون موضوع پارکینگ و فضای پارک در ساخت و سازها حل شده و با تصویب یک طرح، تا حدودی آینده نگری شده است.

پاک‌فطرت اظهار کرد: ما هم می‌دانیم که اگر یک حادثه در معالی‌آباد اتفاق بیفتد، با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد و به‌همین دلیل به‌دنبال ایجاد دسترسی‌های جدید هستیم. در بخشی از این محور،‌ دسترسی‌ها ایجاد شده است و امیدواریم به‌زودی کار تکمیل شود.

شهردار شیراز تاکید کرد: واحدهای تجاری ملزم به رعایت قوانین هستند و شهرداری‌های مناطق هم باید نظارت کافی برای جلوگیری از سد معبر توسط واحدهای تجاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این محور تخلفات زیادی انجام شده که بعضا هم به رسانه‌ها کشیده شده است، ادامه داد: اینکه تمام کاربری‌های مسکونی یک سطح تجاری داده شده،‌ تخلف و عاملی برای تشدید هرج و مرج ترافیکی است. ما مصر هستیم تا متخلفان را به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهیم که البته کار ساده‌ای نیست. از طرفی به‌دنبال تامین پارکینگ لازم هم هستیم. باید حداقل در سه نقطه از این مسیر پارکینگ‌های عمومی ایجاد شود و پلیس راهور هم همکاری کند تا توقف در حاشیه‌های خیابان ممنوع باشد.

وی با تایید این نکته که در معبر اصلی و خیابان‌های فرعی مقابل برخی واحدهای آپارتمانی، تخلف‌هایی انجام شده است، تصریح کرد: می‌دانیم بعضی از پارکینگ‌ها به رستوران تبدیل شده یا طبقات مسکونی به‌شکلی غیر ملموس به تجاری و خدماتی بدل شده و اینها را مسلما از طریق قانون پیگیری خواهیم کرد.

شهردار شیراز گفت: فکر می‌کنم سمت شرق خیابان معالی‌آباد از دست در رفته و ما تنها باید بخش غربی خیابان را به‌درستی مدیریت کنیم.

به گزارش ایسنا، تبدیل بسیاری از واحدهای مسکونی به واحدهای خدماتی از قبیل درمانگاه، مدرسه، آموزشگاه و حتی واحدهای تجاری بر مشکلات این محور افزوده است، این درحالی است که برخلاف نظر شهردار شیراز، اکنون مسیر غربی بلوار معالی‌آباد هم مملو از واحدهای تجاری و خدماتی است که طی دهه اخیر احداث شده و شمار آنها رو به فزونی است.

از طرفی بوستان ایجاد شده توسط شهرداری و فرهنگسرای مستقر در این بوستان، احداث پارک بازی کودک و راه‌اندازی دکه‌های عرضه مواد غذایی، یکی دیگر از معضلات خیابان معالی‌آباد است. همچنین بخشی از ترافیک این خیابان، مربوط به ازدحام ایجاد شده مقابل بوستان ملت است.

احداث واحد درمانی تامین اجتماعی در میدان‌گاه انتهای این معبر، به‌واسطه پیش‌بینی نشدن واحدهای پارک متناسب، یکی دیگر از گره‌های ترافیکی معالی‌آباد محسوب می‌شود و از طرفی مهندسی نشدن بلوار و اختصاص فضایی بزرگ در میان خیابان به‌ رفوژ جداکننده، باریک بودن مسیر ورودی و خجی و تناسب نداشتن با عرض خیابان اصلی، مدیریت نشدن ترافیک در این محور و... همه و همه دست به دست هم داده تا معالی‌آباد به معبر سخت‌گذر و با ترافیک سنگین تبدیل شود.

اگرچه باور نداریم که مدیران شهری در شیراز زمانی یک‌دل و هماهنگ، دور یک میز به بررسی و حل مشکلات این کلان‌شهر بپردازند، اما رسانه آئینه بیان مسائل، نقاط ضعف و قوت جامعه است با این امید که گشایشی حاصل شود.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها