بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۷۳۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
حجت الاسلام والسلمین سیدهادی خامنه ای در دیدار بامدیران رسانه و دانشجویان
تفسیری که ما از حق الناس می کنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا می کند حضور و حق داشته باشند
 تدبیر24:  پژوهشکده تاریخ اسلام بعد از ظهر چهارشنبه میزبان برخي از مدیران رسانه و دانشجویان علوم سیاسی بود. حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام (ره) این بار نه میزبان؛ بلکه میهمان یک جمع رسانه ای و دانشجویی بود تا با این جمع به بحث بنشیند و به پرسش ها و دغدغه هاي آنها پاسخ دهد. در اين دیدار حجت الاسلام خامنه اي به پرسش هایی در خصوص برنامه اصلاح  طلبان برای انتخابات مجلس و خبرگان، موضوع رد صلاحیت ها، تفسیر اصلاح طلبان از حق الناس، آسیب شناسی جریان اصلاحات و نقش زنان و جایگاه آنها در لیستهای انتخاباتی پاسخ داد. 
به گزارش سرویس سیاسی تدبیر24 مشروح صحبت های سیدهادی خامنه ای در جمع اصحاب رسانه و دانشجویان علوم سیاسی در ذیل آمده است:
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای در پاسخ به این پرسش که برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات چیست و اینکه آیا اصلاح طلبان با وجود برخی اختلاف نظرها و برخی چند دستگی ها در شهرستان ها به یک لیست واحد خواهند رسید گفت: 
قبل از آنکه بخواهم در مورد تصمیم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس بحث کنم ذکر چند نکته را لازم می دانم. اولا اینکه اصلاح طلبان در شهرستان ها دچار اختلاف و چند دستگی هستند درست نیست من فکر نمی کنم  جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس آتی دچار اختلاف و چند دستگی شده باشد. از آنجا که من با شهرستان ها ارتباط دارم در اغلب شهرستان ها اصلاح طلبان دچار اختلاف و چند دستگی نیستند حتی می توانم ادعا کنم که در برخی شهرستان ها به یک لیست مشترک رسیده اند و این فرض که ازسوی برخی افراد مطرح می شود که هیچ دو نفری همدیگر را قبول ندارند را نمی پذیرم. 
وی در ادامه در خصوص فعالیت های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات گفت: 
جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در همه استان ها برگزار می شود. البته باید این نکته را یادآور شوم که برگزاری جلسات شورای هماهنگی فقط مخصوص سال انتخابات نیست.  مجموعه ای که ما اکنون با نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می شناسیم نزدیک به 30 سال و یا حتی بیشتر است که مرتب جلسات اش با نام ها و عناوین مختلف تشکیل شده است. اوايل انقلاب تا قبل از دوم خرداد این مجموعه با نام شورای هماهنگی خط امام (ره) فعالیت می کرد. بعد از دوم خرداد 76 این مجموعه با نام شورای هماهنگی دوم خرداد فعالیت خود را ادامه داد.  بعد از مدتی اعضای شورا تصمیم گرفتند به جای استفاده از دوم خرداد که یک روز در تقویم و تاریخ است از نام شورای هماهنگی اصلاحات استفاده نمایند. ازآن سال اعضا و گروه های حاضر در جریان اصلاحات تحت این نام دور همدیگر جمع می شوند. 
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در خصوص عضویت گروه های سیاسی اصلاح طلب در شورای هماهنگی یادآور شد:
صرف آنکه یک حزب اصلاح طلب تشکیل شود و اعلام کند که اصلاح طلب است برای حضور در شورای هماهنگی کافی نیست، لازم است که احزاب و گروه های جدید درخواست عضویت خود را به شورا ارائه دهند طبعا شورای هماهنگی در خصوص عضویت آن گروه به رای گذاشته می شود به این ترتیب در تهران 20 گروه و حزب اصلاح طلب در بعضی استان ها کمتر و در بعضی استان‌ها بیشتر به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمده اند و جلسات در حال تشکیل است. ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هر سه ماه یک بار تغییر خواهد کرد و هر بار یکی از اعضای گروه های 20 گانه ریاست شورای هماهنگی اصلاحات را بر عهده خواهد گرفت. حضور اصلاح طلبان در تمام انتخابات های پس از انقلاب را هم همین شورا مدیریت  کرده است و اکنون هم ما مشغول برنامه ریزی و سیاست گذاری برای انتخابات مجلس دهم هستیم. قرار بر این است که شورای مشورتی هم نظراتش را به ما ارائه دهد؛ شورای هماهنگی کمیته انتخاباتی دارد که این کمیته علاوه بر گروه های سیاسی فرصت را برای حضور و اعلام نظر شخصیت های اصلاح طلب و نخبگان جریان ساز هر استان فراهم آورده است. شخصیت های حقیقی اصلاح طلب هر استان در کنار دبیران احزاب در جلسات کمیته انتخابات شورای هماهنگی حضور پیدا می کنند و در خصوص مسائل انتخاباتی و سیاست گذاری ها نظر می دهند. امیدواری ما این است که در آینده حرکت ما به سمت وحدت  در جریان اصلاحات بیشتر و بیشتر شود. 
در شورای هماهنگی تصمیم گرفته شده است، لیست اصلاح طلبان هر استان را شورای هماهنگی اصلاحات آن استان تهیه کند و اصلاح طلبان با این سازوکار در انتخابات شرکت می کنند. در خصوص سیاست های انتخاباتی اصلاح طلبان هم لازم به یادآوری است که سیاست گذاری های کلی در تهران با مشارکت و مشورت  استان ها صورت می پذیرد. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص عضویت احزاب جدید مانند ندای ایرانیان، فعالیت های بنیاد امید ايرانيان و دیگر احزاب جدید اصلاح طلب در شورای هماهنگی و حضور آنها در انتخابات گفت:
احزاب تازه تشکیل شده به دلیل آئین نامه ای که در شورای هماهنگی به تصویب رسیده است تا بعد از انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نمي توانند به عضویت شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات درآيند. بنابراین احزاب جدید با وجود آنکه درخواست عضویت شان را هم قبلا داده باشند لزوما به دلیل تصویب آئین نامه جدید در شورای هماهنگی، بررسی عضویت شان به بعد از انتخابات مجلس موکول می شود. اما در خصوص فعالیت اين گروه ها و تلاش برای ایجاد وحدت در میان نیروهای فعال در جریان اصلاحات، عضویت احزاب جدید در کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاحات بلامانع است. بنابراین احزاب جدید می توانند به لحاظ آئین نامه ای در کمیته انتخابات حضور داشته باشند؛ البته باید یادآور شد که حضور در کمیته انتخابات  منوط به تصویب شورای هماهنگی است. بدین ترتیب با ایجاد این سازوکار تلاش می شود تا مانع از بروز اختلاف در میان جریان های اصلاح طلب فعال در انتخابات آتی شویم. 
ایشان همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص سرليستي خود در انتخابات مجلس دهم و حضور در انتخابات خبرگان گفت: 
بنده اصلا کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیستم و تاکنون تصمیمی برای حضور در هر دو انتخابات نگرفته ام. البته من این موضوع را در هر مصاحبه و گفت و گويي یادآور شده ام. بنده در حال حاضر همين كارهاي علمی كه مي كنم بطور كامل وقت مرا مي گيرد.  دلیل عدم حضور من در انتخابات هم به خاطر علاقه ای است که به کار در پژوهشکده تاریخ اسلام دارم، این کار پژوهشی واقعا دغدغه ذهنی من است و ترجيح مي دهم وقت خودم را صرف این کار کنم. من همچنان کار سیاسی می کنم و از سیاست کناره نگرفته ام، در شورای هماهنگی حضور دارم به همراه اعضای این شورا در خصوص مسائل روز سیاسی بحث و تحلیل  ارائه می دهیم و مانند گذشته مشورت و تصمیم گیری خود را در خصوص مسائل مهمی چون انتخابات داریم اما کاندیدای انتخاباتی هیچ کدام از دو مجلس نیستم. 
نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص اينكه برنامه اصلاح طلبان در صورت کسب اکثریت کرسی های مجلس چیست و چرا در ایران جناح های پیروز در انتخابات مجلس برنامه ای مدون و تنظیم شده ای برای حضور در مجلس و تنقیح قوانین ندارد گفت:
در ابتدا من باید به ذکر چند ویژگی در خصوص نظام سیاسی ایران بپردازم که فکر می کنم ذکر این ویژگی ها جهت روشن شدن مطلب و توضیح من لازم باشد. در برخی از کشورهای دنیا که نظام سیاسی حاکم بر کشورشان نظام پارلمانی است به همان شکل مصطلحی که در برخی کشورهای اروپایی جریان دارد دو یا سه حزب عمده و فراگیر اکثریت کرسی های مجلس را کسب خواهند کرد در انتخاباتی که در این کشورها صورت می گیرد کرسی های مجلس بر اساس سهمیه و میزان رای که احزاب کسب می کنند به آنها تعلق گرفته و بر همان اساس قادر می شوند دولت را هم در اختیار بگیرند؛ بدین ترتیب احزاب می توانند برنامه ارائه داده و به سبب قدرتی که رای مردم به آنها واگذار نموده، برنامه شان را اجرا کنند. بنابراین به همان میزان قدرتی که از طریق رای مردم بدست آورده اند جواب گو خواهند بود. اما در ایران یک چنین ساختار سیاسی پیش بینی نشده است و از سوی دیگر ما یا چنین احزاب قدرتمندی نداشته ایم که بتوانند اکثریت کرسی های مجلس را کسب کند و یا به سبب نبودن یک نظام پارلمانی و حزبی مشخص در پایان دوره پاسخگوی اقدامات شان نبوده و نیستند. بنابراین انتقادی که در خصوص عملکرد احزاب درباره نداشتن برنامه مطرح می شود وارد است اما بی تردید ما برای پاسخگو بودن احزاب نیازمند یک نظام حزبی به مانند دیگر کشورهای توسعه یافته هستیم. البته این خطر هم وجود دارد که اگر نظام پارلمانی، بر ایران حاکم شود کسانی که می خواهند قدرت را در اختیار داشته باشند از همان ابتدا سعی می کنند با استفاده از ابزارهای خود و رانت قدرت مجلس را به تسلط خود درآورند که در این صورت هیچ کس نمی تواند کاری انجام دهد. اگر هم صدای مخالفی در مجلس وجود داشته باشد شنیده نخواهد شد چون در مجلس به صورت جمعی تصمیم گیری می شود و هر جریانی که در اکثریت باشد قاعدتا  نظر خود را به کرسی می نشاند و قانون را تدوین می کند. 
وی در ادامه  یادآور شد: اینکه چرا در اروپا چنین نظامی پیاده می شود و مسئله چندانی به وجود نیامده است باید بگوییم، این موضوع به دلیل فرهنگ و ساختار اجتماعی و سیاسی است که سال ها بر این کشورها حاکم بوده است ما اگر می خواهیم چنین نقشی برای احزاب قائل شویم لازم است در طول سال های متمادی شرایط و بستر را برای ایجاد چنین فرهنگی در جامعه فراهم کنیم. باید این مطلب را هم یادآور شوم که اکنون ضد آن زیر ساخت ها برای فعالیت حزبی در جامعه ما وجود دارد بدین معنا که نهادهایی هم هستنند که بدون مسئولیت اختیارات بالا دارند و این موضوع خودش مانع تشکیل احزاب قدرتمند و نظام حزبی است. 

این نماینده سابق مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: البته ارائه برنامه و پیشنهاد از سوی احزاب به مجلس شورای اسلامی ایده بسیار خوبی است. هم اکنون هم احزاب و گروه های سیاسی می توانند با تشکیل کمیسیون های تخصصی مانند مجلس با ارائه طرح ها و پیشنهادها به مجلس کمک کنند. البته این کار قبلا توسط اشخاص و موسسات مختلف انجام می شد و ما سابقه چنین تلاشی را از سوی فعالان سیاسی و دانشگاهی داشته ایم. من هم این ایراد را به کار مجلس وارد می دانم. کار تحقیق و بررسی لوایح در مجلس نظام یافته نبوده است به همین دلیل در دوره سوم مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تشکیل مرکز پژوهش های مجلس ارائه شد که بحمد ا... امروز فعال است. از سوی دیگر  احزاب می توانند  در آستانه انتخابات مجلس هم این طرح ها و ایده ها را به عنوان شعار انتخاباتی خود به جامعه ارائه دهند؛ هرچند باید دانست که ضمانتی برای اجرای این برنامه ها در صورت حضور نمایندگان احزاب در مجلس ما وجود ندارد. به طور ناقص در احزاب، براي کشور راجع به برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گرفته شده است. خود ما هم در مجمع نیروهای خط امام (ره) چنین کاری را انجام داده ایم، اگر نماینده ای داشته ایم به آنها ارائه داده ایم و اگر نماینده ای نداشته ایم به جریان های همفکر یا نماینده های همفکر  خود پیشنهاد داده ایم. خانه کارگر به دلیل مسائل صنفی در بحث قانون کار بحث ها و طرح هایی را دارد یا اینکه بعضی احزاب با توجه به اهداف و اهمیت مباحث برای آنها طرح ها و برنامه هایی را دنبال می کند اما این کار در ایران سازمان یافته نیست.
سیدهادی خامنه ای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل پارلمان اصلاحات  گفت: 
تشکیل پارلمان اصلاحات تاکنون از سوی افرادی که در جریان اصلاحات تاثیرگذار هستند مطرح نشده است و من درباره جزییات این طرح اطلاع چندانی ندارم. به هر حال در ایران به دلیل شکل نگرفتن ساختار پارلمانی و حزبی بعید می دانم چنین پارلمانی شکل بگیرد. به هر حال مکانیسم این طرح برای من روشن نیست. البته هر کسی این طرح را ارائه داده است قاعدتا باید در مورد جزییات آن توضیح دهد. 

دبیرکل مجمع نیرهای خط امام (ره) در پاسخ به پرسشی در خصوص تفسیر اصلاح طلبان در مورد حق الناس گفت:
تفسیری که ما از حق الناس می کنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا می کند حضور و حق داشته باشند. از همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نام نویسی می کند و تعداد قابل توجهی از مردم می خواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود به شرط آنکه صلاحیت های عمومی و شرایط عامه را داشته باشد بنابر تفسیر ما حق الناس است. باید در نظر داشت که منظور ما از شرایط عامه و صلاحیت های عمومی جدا از آن مسائلی است که دیگران در مورد اعتقاد و التزام کاندیدا ها به قانون اساسی، ولایت فقیه و..... تعبیر و تفسیر می کنند. به بیانی بهتر ما قضاوت در مورد کاندیدا ها را بر اساس تعبیر و تفسیر تنها چند فرد خاص نمی پذیریم، باید در نظر داشت که برخی از ممیزی ها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا می شوند. 
وی در ادامه با اشاره به مجلس اول خاطر نشان کرد: در مجلس اول هم صلاحیت های عمومی افراد که در قانون اساسی بدان اشاره شده است مورد توجه قرار گرفت و نمایندگان حاضر در آن دوره بر اساس آن صلاحیت ها گزینش شدند. فلذا حق الناس از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات وجود دارد و چنانچه ممیزی هایی خارج از چارچوب قانون اساسی و بر اساس تشخیص تعدادی از افراد بر کاندیداهای انتخابات مجلس اعمال شود به معنای تضییع حق الناس است که بالطبع ما در مورد این نوع برداشت از قانون بحث داریم. به عقیده من انتخاب نمایندگان مجلس را بايد به آرای مردم و نظر آنها منوط کرد بی تردید کسانی که از سوی مردم انتخاب نمی شوند کنار گذاشته خواهند شد. 
حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون امکان ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس و حضور چهره های شاخص اصلاح طلب با توجه به رد صلاحیت ها گفت: 
در میان اصلاح طلبان و بالطبع شورای هماهنگی به عنوان مرجع تصمیم گیر در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات بحث های زیادی مطرح شده است. در میان بحث های انجام شده اصلاح طلبان به این امر واقف هستند که ممکن است رده اول کاندیداهای  اصلاح طلب که شامل اصلاح طلبان شناخته شده می باشند رد صلاحیت شوند. بنابراین ما پیش بینی حضور کاندیداهای رده دوم و سوم را برای حضور در لیست اصلاح طلبان انجام داده ایم و هم اکنون هم مشغول فراهم آوردن مقدمات کار هستیم. البته قضیه رد صلاحیت ها در مجلس ششم هم وجود داشت و تا حدودی این رد صلاحیت ها صورت گرفت. اما امروز بر اساس اخبار، شواهد و تهدیدها پیش بینی می شود ممیزی شدیدتری برای تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب وجود داشته باشد. به هر حال اصلاح طلبان بر اساس وظیفه شرعی و ملی خود در انتخابات اسفندماه به صورت گسترده شرکت خواهند کرد. 
نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال كه شما چگونه و به چه شکلی در مجلس چهارم رد صلاحیت و در مجلس ششم تایید صلاحیت شدید گفت: 
این قضیه را بهتر است از آنهایی بپرسید که ما را رد صلاحیت کردند. البته لازم به یادآوری است که در انتخابات چهارم، در شهرستان مشهد ابتدا من را رد صلاحیت کردند اما در نهایت تایید شدم اما فرصتی برای تبلیغ  نبود.
عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا جنبش ثبت نام حداکثری همه فعالان سیاسی اصلاح طلب بر تایید صلاحیت ها تاثیرگذار خواهد بود گفت: 
ممکن است تلاش برای ثبت نام حداکثری فعالان سیاسی اصلاح طلب هم به عنوان یک راهکار مطرح باشد. اما دوستان ما در جریان اصلاحات تلاش می کنند تا با گفت و گو با چهره های شاخص و تاثیرگذار از میزان و حجم رد صلاحیت چهره های فعال و توانمند بکاهند. دوستان ما تلاش می کنند با روشنگری، اتمام حجت و توضیحات دلسوزانه به افراد تاثیرگذار سعی كنند جوی آرام در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ايجاد كنند. به عقیده من فعالیت دوستان حاضر در کمیته انتخابات شورای هماهنگی خالی از فایده نیست. بالطبع ایجاد فضای تند، افراطی و دامن زدن به اختلافات در جهت منافع ملی و نظام نخواهد بود. به عقیده ما رادیکال شدن فضا به نفع کسانی است که می خواهند تندروی را دنبال کنند و احیانا به ضرر انقلاب استفاده کنند. ما می خواهیم انتخابات اسفندماه با حضور حداکثری مردم و جریان های سیاسی در آرامش کامل برگزار شود و حق کسی ضایع نشود. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریان های سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقه ای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه می دانیم. 
این فعال سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: امام (ره)  در نامه ای خطاب به شورای نگهبان توصیه ای بدین مضمون داشتند که شما بهتر است دقت خود را در تشخیص مصلحت اصلی انقلاب داشته باشید. توصیه ما هم به بزرگواران حاضر در شورای نگهبان این است که مصلحت عالیه انقلاب را در نظر گرفته و بر اساس تفسیر شخصی خود افراد را رد صلاحیت نکنید. به خصوص آنکه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای اگر با رضایت تمام اقشار جامعه در انتخابات اسفندماه همراه شود بسیار به نفع کشور و مصالح نظام خواهد بود. دوستان ما در جریان اصلاحات هم این قضیه را از طریق گفت و گو دنبال می کنند. به طور مثال اخیرا با تعدادی از اعضای جامعه مدرسین در قم و اعضای شورای نگهبان جلسات و دیدارهایی برقرار شده است با هدف اینکه بر میزان وفاق و وحدت ملی افزوده شود. 
سیدهادی خامنه ای در ادامه در خصوص راهبرد اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه گفت:
علاوه بر گفت و گو با چهره های شاخص و تاثیرگذار در قم تلاش ما این است که همه اصلاح طلبان در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و کسی با انتخابات قهر نکند. چنانکه توصیه بزرگان هم به حضور حداکثری در انتخابات است و همیشه هم خواست بزرگان این بوده است که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم. حتی کسانی که در گذشته بر روی شرکت نکردن در انتخابات تاکید می ورزیدند امروز در مصاحبه ها و سخنرانی هایشان به حضور حداکثری در انتخابات اسفندماه اشاره دارند. به عقیده من اگر یک مجلس قوی و کارشناس تشکیل شود به نفع نظام و کشور خواهد بود. بنابراین وظیفه دوستان ما این است که شرایط را برای حضور افراد کارشناس و خبره فراهم آورند. 
حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه ای در خصوص برنامه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات خبرگان و در پاسخ به پرسشی در خصوص دعوت از حضور سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان  گفت: 
اینکه افراد سالم و صالح در انتخابات شرکت کنند و مثمرثمر باشند بر همگان واضح و مبرهن است. اینکه حضور ایشان می تواند چقدر بر نتایج انتخابات تاثیر داشته باشد من هنوز ارزیابی نکردم. اما به طور کل مسئله مجلس خبرگان مسئله حساسی محسوب می شود. بالطبع کسانی که در جایگاه ممیز نشسته اند از این مجلس در سخنرانی ها و اشارات خود به عنوان یک خط قرمز یاد می کنند. از زمانی که مطرح شد اصلاح طلبان و همفکرانشان در رده های گوناگون می خواهند در این انتخابات حضور داشته باشند طرف مقابل هم شروع به تهدید و خط و نشان کشیدن كرد. در گذشته شاید به طور نادرست  مطرح می شد که اصلاح طلبان با ولایت فقیه زاویه دارند امروز اما عنوان جدیدتر و چماق جدیدتری برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان با نام فتنه گر و ساکت فتنه مطرح شده است که پوشش بیشتری می دهد. کافی است که آقایان با کسی خوب نباشند مسلما از این بهانه جدید استفاده مي كنند که هیچ گاه قابل اثبات هم نیست و  بر اساس سلیقه خود به افراد تهمت می زنند. برخی آقایان  سعی می کنند با اشارات خود اینگونه نشان دهند که برخی جریان ها حق ندارد از چند فرسخی مجلس خبرگان هم عبور کنند تا چه رسد به اینکه در این انتخابات حضور داشته باشند. اما اینکه اصلاح طلبان باید چه کاری انجام دهند بالطبع به کار فکری و فرهنگی نياز دارد. ما می توانیم و باید در همه رده های اجتماعی روی این مسائل که مهم هم هست کار کنیم و اهمیت و جایگاه خبرگان را برای تمام اقشار مردم روشن کنیم. حتی لازم است با گفت و گو به برخی شخصیت های تاثیرگذار توضیح داده شود که مجلس خبرگان  به مانند مجلس شورای اسلامی جایی است مهم. دلیلی ندارد حضور این مجلس محدود به یکسری انسان های خاص با عقاید خاص شود. همه افراد با داشتن یک سری صلاحیت های عام و علم اجتهاد باید حق داشته باشند در مجلس خبرگان حضور پیدا کنند. بی تردید باید این مسئله مهم را یادآور شویم که مجلس خبرگان و حضور در آن نباید به مسائل سیاسی و جناحی خاص پیوند بخورد. همگان به خوبی می دانند که مجتهدین شناخته شده ای در جریان اصلاحات وجود دارند که می توانند در انتخابات و گزینش های مدنظر آقایان شرکت کنند. طبعا اگر مجتهد باشند و صلاحیت های عمومی را داشته باشند  منعی برای حضور آنها نیست. اینکه یک مجلس تشکیل شود با نام خبرگان، باید متکی به آرای عمومی باشد. یک عده به طور مصنوعی مسائلی را طرح کرده اند که در آن مجلس انحصار ایجاد کنند و این انحصار را ما می توانیم با روشن کردن ذهن  افراد تاثیرگذار از میان برداریم. به هر حال باید در این زمینه کار فکری و فرهنگی انجام دهیم. 
وی در ادامه یادآور شد: به هر حال نسبت به حضور اصلاح طلبان در مجلس خبرگان حساسیت به وجود آورده اند. شورای هماهنگی هم ترجیح می دهد نسبت به انتخابات مجلس ورود کند و لیست مشترک ارائه دهد. مسئله خبرگان و ارائه لیست برای انتخابات آن در چارچوب برنامه های شورای هماهنگی فعلا به دلیل همان حساسیت ها در آینده روشن می‌شود.
مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام در پاسخ به این سوال که چرا در لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان جایگاه مشخصی برای زنان در نظر گرفته نمی شود و تلاش برای این حضور برابر زنان افزایش پیدا نمی کند گفت: 
پیش از آنکه من پاسخی به این پرسش بدهم لازم می دانم چند نکته را در این خصوص یادآور شوم. در میان اصلاح طلبان من سراغ ندارم جریان، گروه و اشخاصی بخواهند نقش زنان را کوچک بشمارند و مانع از فعالیت آنها در جامعه شوند. در جریان اصلاحات همیشه شعار ایجاد فرصت برای خودباوری زنان از آغاز مطرح بوده است. وضعیت لیست های اصلاح طلب و فعالیت گروهای اصلاح طلب هم گویای پایبندی اصلاح طلبان به شعارها و وعده هایشان بوده است. من معتقدم تفاوتی میان زن و مرد برای حضور در انتخابات و کاندیدا شدن وجود ندارد. هر کس توانایی داشت می تواند در انتخابات حضور پیدا کند. البته مخالف اين هستم كه برای زنان سهمیه مجزا و مشخصی در لیست های انتخاباتی در نظر گرفته شود چرا که به جد معتقدم میان زن و مرد در فعالیت سیاسی تفاوتی نباید قائل بود. اگر زنان بپذیرند که به عنوان یک قشر جدا با یک سهمیه در انتخابات شرکت کنند اولا حضور خود را محدود کرده اند و ثانیاً پذیرفته اند که دارای کمبود و ضعف هستند. من معتقدم میدان را باید برای حضور زنان در مجلس باز گذاشت. ممکن است اکثریت مجلس را زنان تشکیل دهند و این امر هیچ عیبی ندارد. منتهی بحثی به نام فمنیسم وجود دارد که همگان در جریان آن هستند. من با این بحث مخالفم و معتقدم نباید با رویکرد فمنیستی به حضور زنان در سیاست و کار اجرایی نگاه کرد. هر کسی در حد توانایی خودش می تواند فعالیت داشته باشد. من همان موقع هم تذکر دادم که با تشکیل معاونتی با نام زنان در ادارات و وزارتخانه ها مخالفم؛ تشکیل یک چنین معاونتی یعنی اینکه ما پذیرفته ایم زنان با مردان تفاوت دارند و باید جای جدایی برای آنها در نظر گرفته شود. به جای این کار باید زنان جامعه ما این باور را از ذهن خود خارج کنند که تابع محدودیت باشند و خود را ضعیف و حضورشان را غیرموثر قلمداد کنند. باید با این دیدگاه مبارزه کرد وگرنه قرار دادن سهمیه، کمکی به حل مسائل زنان نخواهد کرد. اگر من در جایگاه زنان بودم با قرار دادن سهمیه مخالفت می کردم. زن ها باید خودشان را اثبات کنند و توانایی های خود را به نمایش بگذارند. من معتقد به صلاحیت در زمینه انتخابات و حضور بر اساس آن هستم. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی در خصوص حضور زنان در مجلس خبرگان گفت: 
هیچ مانع قانونی برای حضور زنان در صورتی که شرایط عمومی و اجتهاد را برای خبرگان داشته باشند وجود ندارد. به هر حال این بحث واضح است و نیازی به توضیح ندارد. 
وی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص رویکرد اصلاح طلبان نسبت به رد صلاحیت ها و عقب نشینی آنها و عدول از اصلاحات تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد گفت:
اولا عقب نشینی و یا تلاش برای تعامل و گفت و گو اسم اش عدول از آرمان های اصلاح طلبی نیست. مرز عدول از اصول با عقب نشینی بسیار ظریف است. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریان های سیاسی این است که مسئولین حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقه ای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. ما در واقع مصلحت انقلاب را در حضور حداکثری تمام اقشار جامعه می دانیم. در جناح مقابل کسانی هستند که دوست دارند مقاومت های ما را به گونه ای پیش ببرند و معرفی کنند که مقابله با نظام نشان داده شود در حالی که آرمان اصلاح طلبی این گونه نبوده و نیست.

برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
2
1
کشور رو تا لبه پرتگاه بردید اونوقت میگید ما نبودیم؟ مجلس هم راهمون بدید!!!! عجب رویی دارید شماها
ناشناس 2
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
1
0
صحبت هاي جالبي بود. حاج آقا در بيشتر مطالب، نظرات خوب و درستي داشتند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
1
2
مردم به کاسبان تحریم و حرافان تریبون دار و عاملین صدور قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران رای نخواهند داد
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها