بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۵۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
افشاي وجود یک توافق محرمانه جدید ميان ايران و ۱+۵ بعد از ۵۶ روز / صالحي : جزئیات «سند چهارم» را نمی توانم اعلام کنم!/ موضوع اصلي اين سند محدوديت هاي بلند مدت براي ايران در زمينه غني سازي است
 تدبیر24:  منتقدین-۵۶ روز ‍س از امضای برجام رییس سازمان انرژي اتمي اعتراف کرد علاوه بر برجام، قطعنامه شوراي امنيت و توافق محرمانه ايران و اژانس يک سند ديگر نيز بين ايران و ۱+۵ مورد توافق قرار گرفته است.
علي اکبر صالحي پس از حضور در جلسه کميسيون ويژه مجلس وقتي با سئوالات متعدد نمايندگان درباره کيفيت غني سازي ايران پس از ۱۰ سال محدوديت مواجه شد ، مجبور شد به وجود سند چهارم توافق شده، اشاره کند.
وي گفت که در اين سند جزييات غني سازي ايران پس از محدوديت ده ساله آورده شده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي البته در اظهارات خود تاکيد کرده که اين سند، سند مهمي به حساب نمي آيد با اين حال اين سئوال مطرح است چرا تاکنون مردم ، رسانه ها و نمايندگان مجلس از وجود چنين سندي بي خبر بوده اند؟
علي اکبر صالحي در اظهارات خود در کميسيون بررسي برجام گفته است:
« ما گفتيم نمي خواهيم دنيا همه برنامه ما متوجه بشود و دليلي نداره خود به خود اطلاعات ارائه بدهيم . (تاکيد کرديم) ما از سال ۱۰ به بعد را نمي خواهيم بياوريم در اين برجام ، اين جزييات کار خودمان است، ما جزييات را مي آوريم مي نويسيم مي دهيم به آژانس چون که ما بالاخره بايد برنامه هاي خود را به آژانس اعلام بکنيم ... ما نمي خواهيم جزييان برنامه ده ساله خود را به سمع عالم و آدم و ... برسانيم هيچ کشوري هم اين کار را نميکنه ، ميده به آژانس ... ما بعداز ده سال را يک برنامه داريم، داديم به آژانس ، بخشي از آن در برجام آمده است.
 ما بعد از ۱۰ سال شروع مي کنيم به ساخت سالن B (در نطنز). ما اگر اي ار ۸ هم مي داشتيم نمي توانسمتيم در اوايل سال ۱۰ استفاده کنيم ما در اواخر سال ۱۰ شروع مي کنيم به ساخت سالن B و ... اصرار داشتن بيارن در برجام ، ما گقتيم اين کار رو نمي کنيم ، دليلي نداره جزييات برنامه هسته اي کشورمان ولو اينکه مهم هم نباشه اعلام کنم گفتيم ما برنامه مون رو ميدهيم به آژانس آن هم در چارچوب پروتکل الحاقي که براي ۱۰ تا ۱۵ ساله را دربرميگره ، بر اساس اون برنامه ما تا سال دهم ۵۰۶۰ سانتريفيوژ در اختياز داريم که ميشه ۵ هزار سو بعد از سال ۱۰ سوي ما با يک شيبي مي رود بالا .
 اين (جزييات) هم ديگه نميخوام اينجا اعلام کنم چون که من اگه بخوام اينجا اعلام بکنم يعني در صدا وسيما اعلام کردم و اين نقض حرفي است که به آنها گفتم .  اون سند رو اگه خواستيد به صورت محرمانه به شما بدهيم .... »
اظهارات صالحي درباره وجود سند چهارم مربوط به توافق نهايي ايران و آژانس در حالي مطرح شده است که علي شمخاني، دبير شواري عالي امنيت ملي نيز با حضور در کميسيون بررسي برجام وجود چنين سندي را تاييد کرد.
پيش از اين اما اعضاي تيم مذاکره کننده از جمله عباس عراقچي وجود سندي ديگر جز سه سند برجام، قطعنامه شوراي امنيت و توافق ايران و آژانس را تکذيب کرده بودند. عراقچي در جلسه بررسي برجام در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و همچنين در کميسيون وبژه برجام به صراحت اعلام کرده بود که برجام سند محرمانه اي ندارد.
در همين زمينه حجت الاسلام محمود نبويان گفت: آقای عراقچی به کلی منکر وجود چنین سندی شد در حالیکه آقای شمخانی در جلسه‌ دیروز که مهمان کمیسیون بود عنوان کرد که علاوه بر برجام، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه آژانس، سند چهارمی نیز وجود دارد، در ادامه جلسه آقای صالحی هم عنوان کردند که متن چهارمی نیز وجود دارد.
البته دادن اطلاعات غلط از سوي آقاي عراقچي درباره وجود سندهاي محرمانه مورد توافق مسبوق به سابقه است.
عباس عراقچي پيش از اين و در جريان توافق ژنو (۱۳۹۲) ، با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري در حالي که ۴۰ روز از امضاي توافق ژنو مي گذشت ، وقتي با اصرار مجري درباره وجود سندهاي ديگر که به عنوان ضميمه توافق ربرو شد، گفت: سند رسمي ديگري وجود ندارد و تنها يک non-paper وجود دارد که متن آن محرمانه است!
البته پس از اين اظهارات سخنگوي وزارت خارجه آمريکا تاکيد کرد که هيچ توافق محرمانه اي وجود دارد و يک روز بعد متن سند ايران و ۱+۵ درباره جزييات توافق ژنو از سوي وزارت خارجه آمريکا منتشر شد.
همچنين در توافق تمديد ، در تيرماه ۱۳۹۳ ، علي رغم توافق ايران و ۱+۵ درباره مسائلي مانند از بين بردن ذخاير اورانيوم زير سه درصد که مورد تاکيد مقامات ۱+۵ قرارگرفت و در گزارش هاي آژانس نيز به آن اشاره شده، تيم مذاکره کننده ايران تاکيد داشت که هيچ توافقي صورت نگرفته است و تنها يک non-paper تنظيم شده است . 
تکرار رفتار اعضاي تيم مذاکره کننده در پنهان نگه داشتن سندهاي مورد توافق همچنين اصرار بر عدم ارسال لايجه بررسي برجام به مجلس حاوي اين پيام است که دولت مي کوشد برخي ابعاد اين توافق پنهان بماند چرا که افشاي آن ، واکنش منفي مردم و نمايندگان مجلس را به دنبال دارد. 
منبع:رجا نیوز
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها