بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
 تدبیر24:علیرضا کریمی-از زمانی که کمیسیون برجام مجلس تشکیل شده صدا و سیما نیز به صرافت افتاده تا این جلسات را به نحو احسن پوشش دهد. هر چند دیروز اخبار ضد و نقیضی در مورد ادامه این روند منتشر گردید اما به هر حال این رویکرد تلویزیون با دو نوع واکنش از سوی منتقدان دلواپسان مواجه 
شده است. گروهی معتقدند این اقدام روسای ساختمان جام جم از روی غرض سیاسی است و به منزله رساندن نوعی
دوپینگ سیاسی به شکست خوردگان انتخابات گذشته است. اما 
گروه دیگر دیدگاهی کاملا متضاد با این موضوع دارد و معتقد است اتفاقا این رویکرد تلویزیون به ضرر خود و دوستانش تمام خواهد شد چراکه فعل و انفعالات داخل این جلسات به نوعی تبلیغ برای تیم مذاکره و اثبات حقانیت آنان در برابر دلواپسان محسوب می گردد. به نظر نگارنده نیزبه چند دلیل روشن و بدیهی دیدگاه گروه دوم به واقعیت نزدیکتر است. آن دلایل بدین شرح است؛ 
یکم: اِن‌قُلتی که دیروز صدا و سیما برای ضبط جلسات کمیسیون بررسی برجام در مجلس آورده صرف نظر از اینکه چه گروه و سازمانی درخواست آن را داده نشان می‌دهد آقایان متوجه شده‌اند که چه ضدتبلیغی علیه خود به راه انداخته‌اند. 
البته این امکان وجود دارد که مجددا ضبط این جلسات به درخواست برخی نمایندگان عضو کمیسیون برجام مجلس ازسرگرفته شود اما به هر حال قطعا اتفاقات دیروز گواه می‌دهد که دیگر برخی آقایان آنچنان مایل و راغب برای پخش این جلسات از شبکه خبر نیستند.
دوم: بنده معتقدم مردم عزیز کشورمان نبایستی ثانیه‌ای از این جلسات که از تلویزیون پخش می‌شود را از دست دهند چرا که یک عیارسنجی تمام عیار است. در واقع در جلسات مذکور دو طرفی حضور دارند که نزدیک به دو سال است در مورد مذاکرات هسته ای مجادله‌ای سنگین داشته‌اند و اکنون به نوعی در جلسه فینال قرار دارند. هر چند که به‌نظر نمی‌رسد پس از مشخص شدن وضعیت برجام در مجلس این جدل‌ها پایان یابد و همان طور که پیش‌بینی شده مباحث فوق در آمریکا استمرار یابد در ایران نیز جدل‌ها کماکان ادامه خواهد داشت. ازهمین‌رو آقایان دلواپس تمایل ندارند این عیارسنجی ادامه یابد.
سوم: دولت حسن روحانی همواره از منتقدان درخواست نموده انتقاداتشان برپایه عقل و منطق بوده و انتظار نداشته باشند مباحثی که سطحی و از روی کم اطلاعی است با پاسخ دولت مواجه شود. درزندگی روزمره خودمان نیز این موضوع ظهور و بروز دارد. وقتی در مجادله‌ای متوجه می‌شویم طرف مقابل‌مان اصطلاحا به صراطی مستقیم نیست و از روی بی‌اطلاعی بر عقیده خود پافشاری می‌نماید ترجیح می‌دهیم سکوت نماییم و از خیر توجیه طرف مقابل بگذریم. اکنون در کمیسیون بررسی برجام مجلس نیز به نظر می‌رسد کم و بیش چنین حکایتی در جریان است. به صورت مصداقی در جلسه ای که با حضور تیم‌مذاکره‌کننده و اعضای کمیسیون برجام روز دوشنبه برگزار و همان شب از شبکه خبر تلویزیون پخش گردید وقتی نوبت به پرسش‌ مهدی کوچک‌زاده رسید وی سوالی را مطرح ساخت که عباس عراقچی آن را «آبکی» توصیف نمود! جالب آنکه این نماینده مجلس نیز به «آبکی» بودن سوال خود اذعان داشت و پس از توضیحات عراقچی که بیشتر ارائه اطلاعات از مبانی و چگونگی مذاکرات بود تا پاسخ به سوالی تکنیکی و فنی قانع شد. فی‌المثل در یکی دیگر از مباحث، نبویان عضو دیگر کمیسیون برجام وقتی سوالی در خصوص نحوه لغو یا تعلیق تحریم‌های اتحادیه اروپا پرسید عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان به جای پاسخگویی به او مباحثی از مبانی حقوق بین‌‌الملل را ذکر نمود و به او توضیح داد که قوانین اتحادیه اروپا به چه شکل است و تحریم‌های وضع شده چگونه رفع می‌شود.در ادامه عراقچی از اعضای کمیسیون برجام مجلس درخواست نمود از یک استاد و کارشناس حقوق بین‌الملل درخواست نمایند تا به آنان کمک کند.اتفاقا این پیشنهاد با استقبال زاکانی رییس کمیسیون برجام مواجه شد. 
خلاصه و جان کلام آنکه کسانی که این جلسات را پیگیری نموده‌اند حتما مستحضرند که این جلسات بیش از آنکه برای رفع ابهامات توافق هسته‌ای باشد بیشتر به کلاس درس تیم مذاکره‌کننده از جمله عراقچی برای نمایندگان مجلس است! با چنین شرایطی به‌نظر نمی‌رسد دولت و ایضاً تیم مذاکره‌کننده از پخش این جلسات از تلویزیون متضرر شده و اتفاقا ملت متوجه می‌شوند چه‌قدر سطح مجریان و ناظران متفاوت است.بنده امیدوارم جلسات برجام بدون دخل و تصرف و گزینش خاصی همچنان از صدا وسیما روی آنتن برود.هر چند بعید است!
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها