بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
در پس فرصت های پیش آمده از توافق هسته ای:
چین به عنوان یکی از قطب های اصلی در اقتصاد جهانی که در زمینه هایی چون جذب سرمایه گذاری خارجی از آمریکا پیشی گرفته است، در سال های تحریم نقش شریک تجاری قابل اعتماد را برای ایران ایفا کرد و این کشور علاقمند است این همکاری ها در دوران پس از لغو تحریم ها نیز تداوم یابد.
تدبیر24:سفر هفته گذشته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به چین و دیدار او با مقام های عالی رتبه این کشور به خوبی نشان داد که دو کشور همانند قبل علاقمند به توسعه و گسترش همکاری های خود هستند و تاکید دارند که این همکاری ها باید از این پس «راهبردی» باشد.
در سال های گذشته چین در زمره مهمترین مبدا و مقصد روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران بود که یکی از مهمترین علت های گسترش این روابط را باید اعمال تحریم های ناعادلانه غرب علیه کشورمان دانست.
در پی گسترش همین تحریم ها بود که فرصت جدیدی در همکاری های میان دو کشور ایران و چین خودنمایی کرد، فرصت هایی که تا به امروز نه تنها کم نشد، بلکه هر روز بر دامنه گسترش آن افزوده می شود.
سفر اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به چین که نخستین سفر وی پس از توافق وین بود، از جهات مختلفی حائز اهمیت است. اهمیت از این جهت که این سفر فرصت مناسبی ایجاد کرد تا دو کشور بتوانند به بررسی بسیاری از مسائلی که شاید پیشتر فرصت آن وجود نداشت، بپردازند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران در بدو ورود به پکن در سخنانی نیز به خوبی به این موضوع اشاره کرد و گفت که این سفر فرصت خوبی است تا با مقام های چین بسیاری از مسائل، علاقمندی ها، فرصت ها و حتی تهدیدهای مشترک مورد بررسی قرار گیرد.
او همچنین این سفر را گام بلندی در راستای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و توسعه بیش از پیش مناسبات دوجانبه پس از توافق هسته ای ارزیابی کرد و یادآور شد که دو کشور می توانند از این پس هم و غم خود را بر همکاری های راهبردی متمرکز کنند. 
او در دیداری که با «وانگ یی» همتای چینی خود داشت به او اطمینان خاطر داد که روابط تهران با پکن در دوره پس از لغو تحریم ها نیز گسترده تر خواهد شد و ایران همواره علاقمند به حضور چین در ایران به عنوان یک دوست زمان سخت، در دوران جدید است.
چین به عنوان یکی از قطب های اصلی در اقتصاد جهانی که در زمینه هایی چون جذب سرمایه گذاری خارجی از آمریکا پیشی گرفته است، در سال های تحریم نقش شریک تجاری قابل اعتماد را برای ایران ایفا کرد و این کشور علاقمند است این همکاری ها در دوران پس از لغو تحریم ها نیز تداوم یابد.
پکن با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد دو کشور از جمله رکود اقتصادی چین، نیاز ایران به جذب سرمایه های خارجی و همچنین بازگشت نفت ایران به بازار انرژی، بسیار علاقمند به توسعه همکاری ها با تهران است و این موضوع در سخنان «وانگ یی» در نشست مشترک خبری اش با «ظریف» به صراحت اعلام شد.
او در سخنان خود گفت که طبیعتا پس از دستیابی به توافق هسته ای، روابط تهران و پکن که پیشتر گسترده بوده است، رشدی چشمگیرتر خواهد داشت و اعتماد کامل چین به ایران در روابط سیاسی و اقتصادی آینده مناسبات را تضمین می کند.
«وانگ» با ابراز رضایت از شرایط بین المللی در دوران پس از لغو تحریم های ایران گفت که چین در زمان های سخت شریک قابل اعتماد ایران بوده است و امروز هم در کنار ایران خواهد بود.
سخنان رییس دستگاه دیپلماسی چین نشاندهنده این موضوع است که چین عزم خود را برای گسترش همکاری با ایران جزم کرده و این کشور برنامه های گسترده ای را برای به فعل در آوردن این همکاری ها برای خود ترسیم کرده است، به خصوص آنکه «وانگ یی» اعلام کرد که دو طرف برای آغاز مذاکرات راهبردی به توافق رسیده اند و بر همین اساس سطح مذاکرات ارتقا یافته و محتوای همکاری ها در آینده غنی تر خواهد شد.
سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین محورهای دیگری هم داشت که از آن جمله می توان به تبادل نظر در خصوص آخرین دستاوردهای هسته ای، وضعیت بحرانی در سوریه، عراق و یمن، تحولات خاورمیانه، مبارزه با افراط گرایی و گروه های تروریستی به عنوان یکی از دغدغه های مشترک دو کشور اشاره کرد.
روابط سیاسی چین و ایران به بیش از چهار دهه می رسد و آنچه که تاکنون این روابط را در وضعیتی پایدار حفظ کرده روابط مبتنی بر احترام به حاکمیت ملی، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، استقلال در سیاست خارجی و شراکت مبتنی بر منافع متقابل و همکاری است.
همه این موارد سبب می شود که نتوان روابط تهران - پکن را مشابه روابط ایران با سایر قدرت های بزرگ از جمله قدرت های غربی دانست و از الگوی مشابهی برای مقایسه آنها استفاده کرد.
دو کشور تاکنون روابط دوجانبه خود را بر اساس منافع متقابل به پیش برده اند که بی تردید این روابط نه تنها از کشوری ثالث اثر نخواهد پذیرفت، بلکه گسترش این روابط علیه کشوری ثالث نیز تنظیم نخواهد شد.
بی تردید در شرایط فعلی تحقق روابط راهبردی ایران و چین نیازمند الزاماتی است تا روابط دو کشور بر اساس الگویی مبتنی بر مشارکت جامع و در سطح راهبردی ترسیم شود. 
بدون شک افزایش رفت و آمدها و سفرهای مقام های عالی رتبه دو کشور می تواند به این مهم بیش از پیش کمک کرده و شاخصه های این رابطه را ملموس تر نماید. 
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال 1392 ایران بیش از هفت میلیارد دلار کالا به چین صادر و حدود 10 میلیارد دلار کالا از این کشور وارد کرد. میزان واردات کالا از چین در سال 1393 به بیش از 12 میلیارد دلار رسید و صادرات ایران به چین از مرز 9 میلیارد دلار گذشت.
در سال جاری نیز حجم مبادلات روندی افزایشی داشته است. صادرات کالاهای ایرانی به چین در پنج ماه نخست سال جاری 9 میلیون و 702 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 57 میلیون دلار گزارش شد که به این ترتیب، در این مدت چین نخستین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است.
این حجم از مبادلات تجاری در شرایطی صورت گرفته است که هنوز برنامه جامع اقدام مشترک برای رفع تحریم ها اجرایی نشده است و کشورهای غربی روابط تجاری خود را با ایران در سطح حداقل نگه داشته اند. در برابر، چینی ها بر آن هستند تا حجم بازرگانی با ایران را تا حد ممکن افزایش دهند.
چین همچنین خواهان آن است که پس از توافق وین سرمایه گذاری خود در ایران را افزایش دهد و خود را برای ورود به طرح های زیربنایی ایران آماده کند.
سال جاری میلادی یکی از مهمترین دوران برای گسترش روابط ایران و چین بود و تلاش های مستمر طرف چینی برای توسعه مناسبات به خوبی موید این نکته است.
چین از اینکه ایران یکی از اعضای هیات موسس بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی این کشور شده ابراز خرسندی کرده و آن را در توسعه مناسبات میان دو کشور مهم دانسته است.
مهم آن است که «زمان»، به نفع هر دو کشور در حال حرکت است و با شکل گیری دستاورد تاریخی توافق وین راهی تازه برای گسترش مبادلات دو تمدن کهن باز شده که سفر وزیر امور خارجه ایران به چین را باید یکی از مهمترین عناصر تقویت کننده این روابط کهن و همواره کننده مسیر آینده مبادلات دو کشور دانست. ضمن آنکه قرار است «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین نیز در سال جاری سفری به تهران داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها