بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۵۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
رویترز به نقل از معامله گران بازار بین المللی گزارش داد ایران در پی ارزانی قیمت و کاهش تقاضا از سوی خریداران معمول در ترکیه و خاورمیانه، صادرات آلومینیوم اولیه به چین را که بزرگترین مصرف کننده جهانی این فلز است، افزایش داد.
 تدبیر24: آمار بازرگانی جدید چین نشان داد ایران با صادرات 13 هزار و 925 تن آلومینیوم اولیه در ماه اوت، از روسیه و کشورهای دیگر صادرکننده پیشی گرفت و بزرگترین صادرکننده این کالا به چین شد. این صادرات ایران را بزرگترین فروشنده آلومینیوم به چین در مدت هشت ماه نخست سال 2015 ساخت.

با اینهمه این افزایش صادرات غیرمعمول است زیرا چین با مازاد تولید داخلی آلومینیوم مواجه است که طی یک سال گذشته به شکل محصولات نیمه نهایی آلومینیوم بازار جهانی را اشباع کرده اند.

به گفته معامله گران بین المللی، شرکت‌های چینی مواد خام شامل آلومینا و بوکسیت را برای تولیدکنندگان ایرانی آلومینیوم تامین می‌کنند زیرا تولید در این کشور ارزان‌تر بوده و آنها می‌توانند فلز تولید شده را در منطقه بفروشند.

برندهای ایرانی آلومینیوم به دلیل تحریم‌های تجاری که خرید و پرداخت پول آنها را دشوار می‌کند، نسبت به سایر برندهای جهانی ارزان‌تر هستند.

یک معامله گر در سنگاپور به رویترز گفت: نمی‌توان به دلار یا یورو کالایی از ایران خریداری کرد اما می‌توان این کار را با یوان، روپیه هند و روپیه اندونزی انجام داد و تا زمانیکه این روش پرداخت وجود دارد، خرید و پرداخت پول کالاهای ایرانی امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های چینی بوکسیت و آلومینا را برای کارخانه‌های ایرانی تامین می‌کنند زیرا به دلیل پایین‌تر بودن هزینه تولید، همچنان حاشیه سود خوبی وجود دارد. اما پس از اینکه پریمیوم‌های جهانی که نرخ اضافی دریافت شده از سوی فروشندگان برای تحویل فیزیکی است، از بیش از 400 دلار در سه ماهه اول به کمتر از 100 دلار کاهش پیدا کرد، مشتریان آلومینیوم ایرانی هم کاهش پیدا کردند و بازار این فلز بدون مشتری ماند. شرکت‌هایی که بدهکار بودند به دلیل ریسک‌های اعتباری، حاضر نشدند آلومینیوم را در ایران نگه دارند و از آنجا که بازار دیگری وجود نداشت این فلز به چین صادر شد.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها