بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۷۸۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
در دیدارمدیران رسانه و دانشجویان :
در حیاط هم مرتب اشاره می کرد کسی حرف هایش را رکورد نکند! کما اینکه در جلسه نیز مرتب می گفت این صحبت ها جای نقل نشود، اما بازهم به مطلب خاصی اشاره نمی کرد

تدبیر24 :معتقد است چون دست بالا را در جزییات و پشت پرده وقایع دارد نمی خواهد به جزییات و مصداق ها اشاره کند. می گوید به سبک بچه های جنوب شهر چون معرفت دارم و نمی خواهم همه جزییات را به دلیل آنکه شما در جریان همه واقعیت ها و رخدادهای تاریخ معاصر نیستید در اختیار شما بگذارم چرا که وقتی شما رسانه ای ها از جزییات آگاه شوید ممکن است نقد شما رنگدیگری به خود گیرد و در قضاوت شما تاثیر گذارد. تقریبا به اکثر سوالات مدیران رسانه پاسخ نداد و صحبت ها را با گفت و گو های کلی و مثال تمام کرد. از اینستا گرام اش بیشتر از صداو سیمایی تعریف کرد که ده سال سکان دار اش بود. شاید پیش بینی می کرد که عملکرد ده ساله اش مورد نقد بخشی از اصلاح طلبان باشد اما پیش بینی این نقد گسترده را در یک جلسه با مدیران رسانه اعم از اصلاح طلب و اصول گرا نداشت. عدم پاسخگویی اش، پرداختن به حاشیه ها و نصحیت کردن ها اما مانع نشد تا بحث ها ادامه پیدا نکند زیرا بعد از پایان جلسه در حیاط و پس از عکس های یادگاری هم بحث پیرامون عملکردش بر مدیریت رسانه ادامه داشت. بحث هایی با طعم نقدهایی تند و باز پاسخ های کلی این عضو شورای عالی فضای مجازی همراه بود. در حیاط هم مرتب اشاره می کرد کسی حرف هایش را رکورد نکند! کما اینکه در جلسه نیز مرتب می گفت این صحبت ها جای نقل نشود، اما بازهم به مطلب خاصی اشاره نمی کرد. در جلسه ای از دوستی قدیمی اش با اصلاح طلبان از حجاریان و عبدا... نوری تا دوستی با اکبرگنجی خارج نشین که بارها مورد نقد رسانه تحت مدیریت اش بود خاطره نقل می کرد. اما هدیه ضرغامی برای خبرنگاران گزارش عملکردی بود که در کتاب «راوی صادق» چاپ و در مقابل صندلی هر نفر گذاشته شده بود. کتابی که نه نویسنده داشت و نه منشر کننده معلوم بود و حتی نه مجوز! به ما می گفت درون سازمانی است، هر چند بیرون سازمان این کتاب را به اصحاب رسانه داد. سال ها رفتار مدیران رسانه ملی به رسانه ها آموخته است که مدیران رسانه ملی چندان رسانه ای نیستند از لاریجانی تا سرافراز کمتر در رسانه ها حضور پیدا می کنند و خود را مقابل پرسش خبرنگاران قرار می دهند. اینکه آنها خود یک رسانه در اختیار دارند شاید یکی از دلایل بی نیازی آنها به رسانه ها و بهره گیری از فضای مجازی باشد. حال پس از مدت ها این فرصت برای یکی از مدیران پیشین سازمان صداو سیما فراهم شد تا با اصحاب رسانه و مدیران سایت های خبری بر سر یک میز بنشیند. هر چند به سوال ها پاسخ نداد و برای انتشار بسیاری از صحبت های خود را حذف کرد؛ اما برای کسی که ده سال مقابل هیچ رسانه ای غیر از رسانه خودش قرار نگرفته بود می توانست شروع خوبی باشد.

دیدار مهندس ضرغامی با جمعی از مدیران سایت‌های خبری، دبیران سرویس خبرگزاری‌ها و دانشجویان علوم سیاسی

در این دیدار، آقای ضرغامی از تشکیل این جمع استقبال کرد و آن را مایه برکت دانست. ایشان با اشاره به آیه‌ایاز سوره‌ی مبارکه زمر گفت:

کسانی که در دنیا با هم کار جمعی می‌کنند، در قیامت هم به صورت جمعی محشور می‌شوند. ارزش کار جمعی خیلی بالاست. قانونسینرژیدر مدیریت هم همین را می‌گوید که دو بعلاوه دو لزوماً چهار نمی‌شود بلکه می‌تواند خیلی بیشتر از آن باشد. به همین دلیلهمدعای دسته‌جمعی نتیجه و اثرش بالاست. شهید مطهری می‌گوید: هر کس که در این فضا قرار گیرد خود به خود به واسطه برقراری اتصال معنوی توسط جمع،خودش را بالا می‌کشد.

بنابراین جمع شما می‌تواند در سالهای آینده مایه نزدیکی و همکاری خوبی شود. نگاه فراجناحی؛ دوستانه و دلسوزانه نسبت به مسائل اجتماع و انقلاب در این جمع‌ها زیاد است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران در عرصه فضای مجازی کار چندانی انجام نداده است گفت:

متأسفانه در طول 4-3 سال گذشته علیرغم تأکیدات رهبری معظم انقلابو شرح وظایف مفصل ضمیمه احکام آقایان؛ اقدامقابل توجهیدر حوزه صورت نگرفته است. شاید علت اصلیآن،عدم تشکیل جلسات اصلی خود شورا باشد که هر 2 رئیس جمهور در این خصوص مقصرند و کم‌کاری کرده‌اند.

دولت موظف بود شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند. در این صورت مردم می‌توانستند از پهنای باند و سرعت بالا استفاده کنند و خدمات موردنیاز خود را دریافت نمایند.

الان متأسفانه وقت مردم خیلی تلف می‌‌شود. ساعت‌ها برای اینترنت کم سرعت معطل می‌شوند؛ چرا؟!

وزارت ارتباطات هیچ منعی برای فروش پهنای باند قرار نداده است ولی مردم پس از خرید آن باز هم مشکل سرعت و دسترسی مناسب دارند!

علتهماین است که واسطه‌هابه جایshareکردن محدود؛ متأسفانه کاربرهای بیشتری را خارج از استاندارد،شرکت می‌دهند و همین امر مجدداً باعث کندی استفاده از اینترنت می‌شود.

ضرغامی در ادامهدر مورداختلافبین مرکز عالی فضای مجازی ووزارت ارتباطات اشاره کرد و گفت:

متأسفانه اختلاف بر سر محل و ساختمان مرکزی فضای مجازی نیز از مشکلات سالهای قبل بود.

این مسأله را باید دولت حل کند. من معتقدم که مرکز باید با قدرت تمام کار ستادی انجام دهد. کار قرارگاهی کند.

همه دستگاهها باید به او پاسخگو باشند. شاید در یک اتاق هم بتواند این کار را انجام دهد.

به هر حال خیلی وقت تلف شده است. به نظر من نباید شورا وارد این مسائل شود. حالاکه خوشبختانههماهنگی بیندولت و این مرکز با انتخاب رئیس جدید انجام شده است، باید منتظرنتیجه‌‌یاقدامات و عملکرد بود.

آقای ضرغامی در مورد رابطه خود با رسانه‌ها گفت:

من در طول ده سال و نیم مسئولیتم؛ هیچگاه از هیچ رسانه‌ای شکایت نکردم. به نظرم در حد خودش یک رکورد است. حتی از شکایت‌های فراوانی که قبل از مسئولیت من صورت گرفته بود صرف‌نظر کردمو همه آنها را از محاکم قضایی پس گرفتم.

متقابلاً هم باید رسانه‌ها رفتار عادلانه‌ای با رسانه ملی داشته باشند. به هر حال رعایت همه سلیقه‌‌ها با

حفظ چارچوب‌های قانونی و به ویژه امنیتی مهم است.

ممکن است من نسبت به انعکاس یک خبر خاص، نظرم کاملاًمثبتباشد ولی دستگاههای نظارتی و نهادهای رسمی جمع‌بندی دیگری را ارائه کنند. باید به آن توجه کرد. ضمناً نباید دائماً هم این اختلاف نظر را به رخ مردم بکشیم! همه ما در مقابل تصمیمات نظام و نهادهای رسمی مسئولیت داریم و باید مجری آن باشیم.

رئیس سابق سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که رابطه صداوسیما با دولت اصلاحات چندان خوب نبود اما با دولت احمدی نژاد بهتر برخورد کرد به گونه‌ای که در پایان دولت احمدی نژاد برای ایشان جشن تقدیر و تشکر برگزار کرد گفت:

برای دولت اصلاحات و رئیس آن در پایان دولتشان، صداوسیما جشن تقدیر و تشکر برگزارکرد،اتفاقاً در کتاب «راوی صادق» که روایتگر تلاش‌های ما در ده سال گذشته بوده است همانطور که ما از رئیس دولت اصلاحات تقدیر و تشکری مفصل برگزاری کردیم با دولت آقای احمدی‌نژاد هم همان برخورد را داشتیم. رابطه سازمان با رؤسای جمهورروشنو در چارچوب مشخصی است. اتفاقاً همین سؤال را آقای روحانی در جلسه هیأت دولت از من پرسید و گفتاز کی،وقتی رئیس جمهوری می‌رود اینگونه از ایشان تجلیل می‌شود؟ من به آقای روحانی گفتم از رئیس دولت اصلاحات هم تجلیل شد. ایشان فرمودند نه؛ که وزرا تأیید کردند که چنین تقدیر و تشکری برای ایشان هم برگزار شد. اگر در سازمان باقی می‌ماندم برای آقای روحانیهم چنین مراسمی برگزار می‌کردم. ما در آغاز فعالیت دولت آقای روحانی به پیشواز ایشان رفتیم و اولین سخنرانی ایشان بعد از تحویل گرفتن دولت،در صداوسیما بود.

وی در ادامه درخصوص صداوسیما با دولت‌ها گفت:رابطه سازمان با دولت‌ها در چارچوب مشخصی است. رویکرد صداوسیما به عنوان رسانه ملی حمایت از همه دولت‌ها و در عین حال باز گذاشتن فضای نقد منصفانه بود. در مورد اینکه برخی می‌گویند ما از دولت احمدی‌نژادبه طور ویژهحمایتکردیمباید بگویمما در دو سال اول دولت احمدی‌نژاد با ایشان مشکلات زیادی داشتیم. آنقدریکه سایت‌های اصول‌گرا از ما انتقاد می‌کردند. اصلاح‌طلب‌ها چنین انتقادهایی را نمی‌کردند. یک زمانی همکاران ما در صداوسیما گزارش تهیه می‌‌کردند به عنوان مثال در مورد قیمت گوشت. آقای احمدی‌نژاد در هیأت دولت با ما برخورد می‌کرد که شما چرا گفتید گوشت شش هزار تومان است.گوشت الان کیلویی چهار هزار تومان است. من یک بار با ایشان بحث کردماکثرروزنامه‌های اصلاحطلب عکسمنو احمدی‌نژاد را تمام قد مقابل هم در صفحه یک کار کردند. آنجایی که همه به نفع‌شان باشد همه حرف‌‌های ما را استفاده می‌کنند اما آنجایی که به ضررشان باشد یا یک بحث فکریداشته باشیم منتشر نمی‌کنند. یک زمانی آقای گنجی مقاله‌ای را در روزنامه جامعه منتشر کرده بود که در آن مقاله اندیشه آقای مطهری را با اندیشه خودشمقایسه و در نهایت اینگونه نتیجه گرفته بود که مطهری هم صحبت‌های ایشان راتأیید می‌کند. من چون با آثار مطهری آشنا بودم ‌می‌دانستم که شهید مطهری حرف‌هایی که آقای گنجی بدان شکل در روزنامه جامعه نتیجه‌گیری کرده بود نگفته است،مقاله‌ای در جواب ایشان نوشتم اما نه روزنامه جامعه و نه دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلبحاضر به انتشار آن نشدند؛ در نهایت آقای مسیح مهاجری بعد ازمدتیدر روزنامه جمهوری اسلامی مقاله من را منتشر کرد.بین ادعا و عمل همیشه فاصله است.

وی درخصوصآینده رسانه ملی گفت:

در ماه‌های پایانی مسئولیتم؛ یک جمع کارشناسی در مورد آینده فنی رادیو و تلویزیون مطالعات فراوانی کرد. جمع‌بندی این بود که علیرغم اینکه سیستم ارتباطی به سرعت به سمت پهن‌باند حرکت می‌کند و در آیندهTVهم یکی از سرویس‌های ارائه شده بر روی این باند خواهد بود،با این حال ارسال سیگنال از فرستنده‌های زمینی به صورتBroadcastکماکان حداقل در 5 سال آینده با جدیت برقرار خواهد بود.

خوشبختانه سیستم پیشرفتهMPEG4دیجیتال این امکان را به مردم می‌دهد که تصاویر را با کیفیت بسیار بالا مشاهده کنند که در برخی مواقع فرق چندانی باHDنمی‌کند. امروز هم فرستنده‌های دیجیتال در داخل کشور تولید می‌شود و از این نظر به خودکفایی کامل رسیده‌‌ایم.

پروژهبزرگ و ملی گذار از آنالوگ به دیجیتال، علیرغم مشکلات فراوان اعتباری و مالی؛ با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی مناسب پیش رفت و امروز مردم عزیزمان از ثمرات ارزشمند آن استفاده می‌کنند.

مهندس ضرغامی در مورد اهمیت محتوی در فضای مجازی گفت:

محتوی اگر با بسته‌بندی علمی و دقیق تولید و ارائه شود؛ حرف اول را در جذب مخاطب خواهد زد. خوشبختانه از نظر تولید محتوا بسیار غنی هستیم. هم خود صداوسیما می‌تواند از آرشیو غنی خود استفاده کندوهم نهادهای مختلف دیگر و هم آحاد مردم با هدایت لازم.

برخی آدم‌های بزرگمثل شهید حسن طهرانی مقدم بهترین الگوی ما در«مدیریت داشته‌ها»هستند.او توانست با حداقل بضاعت ولیبا بهره‌گیری از امکانات دستگاهها و نهادها؛پیچیده‌ترین پروژه‌های علمی را جلو ببرد و به نتیجه برساند. امروز کشور ما با برخورداری از موشک بالستیک دور برد امنیت کشور و منطقه را تضمین کرده است و این به برکت تلاش‌های این شهید بزرگوار است که تقریباً دست خالی ولی با هماهنگی دستگاههای برخوردار توانست کار را جلو ببرد.

الان هم باید گروه‌های تولیدکننده محتوی؛ متناسب با اقتضائات فضای مجازی؛ از تولیدات گذشته استفاده کردهو نیاز کاربران را تأمین کنند.

رئیس سابق رسانه ملی در مورد اجتهاد رسانه‌ای نیز گفت:

معتقدم که مدیر و تصمیم‌گیر رسانه‌‌ای باید بتواند به موقع و در زمان لازم؛ از اطلاعات و اخبار رسیده و تحلیلی که از شرایط جامعه و نیاز آنان دارد؛ به درستی استفاده کرده و جمع بندی مسئولانه خود را با شجاعت، رسانه‌ای کند. این یک مسأله کاملاً علمی؛ حرفه‌ای و عقلی است.

آقای ضرغامی در پایان با تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های آقای حیدری دبیر این جلسات، پیشنهاد کرد تا این جمع با افراد و صاحب‌نظران دیگر کشورفارغ از نگاه‌های خاص جناحیدیدار کند و از تجارب و دیدگاههای آنان استفاده نماید.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
0
0
سردار نقدی:

حادثه مکه و منا برنامه ریزی و عمدی شده بود/ ̋ مرگ بر آمریکا ̋ عامل پیشرفت جامعه است/

رفتار دست اندرکاران ایرانی باعث تاسف است، آیا جای فعالیت دیپلماتیک بیشتر و صحبت رئیس جمهور با پادشاه عربستان سعودی وجود ندارد. این ها بر غم جامعه ما می افزاید

http://basijpress.ir/fa/news-details/58309/
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها