بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۷۸۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
مهدی آیتی :
اگر در چند سال قبل در دولت احمدی نژاد آن همه گفتار و کردار نادرست و غیرمنطقی با دنیا بوجود نمی‌آمد شاید امروز ایران اسلامی دچار چند هزار میلیارد دلار خسارت و ضرر و زیان در عرصه ملی و جهانی نمی‌شد.
تدبیر24 :مهدی آیتی - ريیس دولت اصلاحات و مرد جهانی گفتگوی تمدن‌ها می‌گوید: «بیشتر اختلافات دنیا را می توان با گفتگو و مذاکره حل کرد». در دوره دولت و مجلس اصلاحات شرایط بسیار خوبی برای مذاکره آشتی ملی و آشتی بین المللی فراهم شده بود که متاسفانه بوسیله گروه‌های افراطی تندرو به نتیجه نرسید و عقیم ماند.

در طول سال های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شاید شش یا هفت دفعه در دولت‌های مختلف شرایطی برای صلح و آشتی بین المللی فراهم شد و هر دفعه این برنامه ها توسط گروه‌ها و جناح های سیاسی افراطی و رادیکال در داخل و خارج از کشور خنثی و لغو گردید!

همواره در طول سال‌های گذشته روشنفکران، آزدیخواهان و صلح طلبانی بودند که سعی و تلاش می نمودند تا از جریانات افراطی و تندروانه جلوگیری کنند و از دشمنی بین دنیا و ایران بکاهند.
صرفنظر از میزان توفیق دولتمردان و جریانات سیاسی که همواره شعار اصلاح طلبی و اعتدال داده‌اند همانا تاخیر و تعلل در موضوع مذاکره و تعامل با کشورهای متخاصم باعث شده که ضرر و زیان فراوان به منافع ملی و بین المللی برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به وجود آید.

امروز اگر چه جای بسی خوشوقتی است که مردم، دولت و رهبری در موضوع مذاکره و توافق با دنیا و قدرت‌های بزرگ جهانی اتفاق نظر دارند ولیکن کما فی‌السابق افراد و جریانات خشونت طلب و افراطی که بقا و حیات خود را در خطر می‌بینند در تمام مراحل خواسته و ناخواسته سعی در خنثی سازی فضای صلح و آشتی داشته و دائماً بر طبل جنگ می‌کوبند. چرا؟

آیا عناصر و جریاناتی که همواره در طول سال‌های گذشته و هم اکنون با تمام توان سعی و تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران با دنیا به صلح و آشتی و تعامل نرسد نمی دانند و آگاه نیستند که از این بابت چه زیان‌ها و خسارت‌های مادی و معنوی بر نظام جمهوری اسلامی وارد شده و چقدر این مملکت از رشد، توسعه، ترقی و تعالی عقب مانده و حرکت‌های سازنده یا کند شده و به تاخیر افتاده و یا اصلاً تحقق نیافته؟

آیا هر ایرانی مسلمان و وطن پرست نباید لحظه ای به دور از احساسات و شعارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی و تنها با منطق و عقل و علم به این نکته توجه نماید که هر یک از جریانات افراطی و رادیکال چه آسیب‌های بزرگی بر پیکر این سرزمین وارد کرده که بعضی از آنها غیرقابل جبران است؟
اگر روزی روزگاری امام راحل(ره) با جرات و شهامت و به تنهایی اعلام پذیرش قطعنامه 598 را نمی نمود و به فرمایش خودش جام زهر را نمی نوشید شاید امروز از ایران اسلامي چیزی باقی نمانده بود.

اگر روزی روزگاری در دولت های سازندگی و اصلاحات ادبیات صلح و دوستی با دنیا مطرح نمی‌شد شاید امروز وضع مملکت خراب‌تر هم می‌شد.
اگر در چند سال قبل در دولت احمدی نژاد آن همه گفتار و کردار نادرست و غیرمنطقی با دنیا بوجود نمی‌آمد شاید امروز ایران اسلامی دچار چند هزار میلیارد دلار خسارت و ضرر و زیان در عرصه ملی و جهانی نمی‌شد.

از آنجا که انقلاب در نفس و ذات خود پدیده‌ای است دگرگون‌کننده و تغییردهنده لذا بسیار طبیعی بود که بعد از انقلاب اسلامی با احساسات پرشور ملت ایران ناگهان عمل و عکس‌العملهایي در سطح جامعه و حتی در سطح منطقه و جهان بوجود آید لیکن معمولاً پس از پیروزی انقلاب دولتمردان و بزرگان مملکت به سرعت می بایستی چه در داخل و چه در خارج از کشور شروع به رایزنی و تعامل نمایند و کشتی متلاطم انقلاب را به ساحل آرامش هدایت کنند.
یک مرور سریع و کوتاه بر گذشته انقلاب نشان می دهد که چگونه و در چند مرحله دولتمردان آگاه و بصیر به قصد حفظ کیان ایران و اسلام اقدام به تعاملات سازنده و صلح طلبانه با دنیا نمودند و در مقابل چگونه عوامل و عناصر تندرو و افراطی این طرح ها و نقشه ها را نقش بر آب کردند!
دوره اول در دولت موقت و سعی و تلاش نخست وزیر وقت، مهندس بازرگان برای ایجاد فضای صلح و دوستی با دنیا و از جمله مذاکرات الجزایر و همزمان با آن جریانات لانه جاسوسی(سفارت امریکا).
دوره دوم در دولت بعدی و پس از شکست حمله نظامی طبس و باز فراهم شدن شرایط مناسب مذاکره و تعامل.

دوره سوم در دولت بعدی و در دوران جنگ و فراهم شدن شرایط مناسب مذاکره و جریان مک فارلین و قطعنامه 598.
دوره چهارم در دولت سازندگی و اجلاس های سازمان ملل و فراهم آمدن شرایط مذاکره و تعامل.
دوره پنجم در دولت اصلاحات و پیام جهاني گفتگوی تمدن ها در شرايط سخت فروش نفت و تحریم ها و خطر جنگ هاي خاورميانه.

دوره ششم در دولت به اصطلاح عدالت و مهرورزی که ادبیات خشونت و جنگ طلبی غالب بود و منجر به شدت قطعنامه ها و تحریم ها گردید.
هرچند که ريیس جمهور و دستیارش، مشایی در اواخر دولت به این نتیجه رسیدند که راه آشتی و صلح و مذاکره را بگشایند و آن حرف و حدیث ها در مورد تعريف و تمجيد از ملت اسرائیل و آمریکا زده شد اما دیگر خیلی دیر شده بود.
دوره هفتم در دولت اعتدال که به دلیل شرایط بسیار سخت و بحرانی تحریم‌های اقتصادی و خطرات جنگ و آشوب در خاورمیانه و انسداد بخش های عظیم فعالیت‌های سیاسی- اقتصادی ناچاراً مذاکره و توافق در دستور کار قرار گرفت.

اگر روزی روزگاری در یک تحقیق صرفاً علمی و نه سیاسی دوره‌های مختلف فوق‌الذکر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد به خوبی روشن خواهد شد که اولاً در طول این دوره‌ها چه صدمات و خسارات مادی و معنوی در سطح ملی و بین‌المللی بر ما وارد شده‌ است و ثانیاً چه فرصت‌های طلایی که از دست رفته است.

بنابراین ضمن اینکه بایستی به توافق و مذاکره آری و خوش‌آمد بگوییم و آن را مغتنم بدانیم اما متاسفانه باید بگوییم پس چرا اینقدر دیر؟!
برچسب ها: تدبیر24 ، مهدی آیتی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱۷
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
خودت فهمیدی چی گفتی؟ آسمون ریسمون که میگن همینه
حبیب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
سلام و درود بر آزاد مردان و رهروان صلح و دوستی ملت ها به خصوص تیم هسته ای کشورمان
اصلاح طلب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
1
عالي
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
1
0
با چه حقی صنعت هسته ای ما را به عقب برگرداندید ؟ ایا اب سنگین اراک غیر صلح امیز بود ؟ ایا سانتیفیوژهای ما خلاف قانون ان پی تی می چرخیدند ؟ ایا سوخت هسته ای تولیدی در جهت خلاف صلح امیز مصرف می شدند ؟ اگر ایرادی در کار نبود پس چرا زیر بار تعهدات برجام رفتید ؟ و این همه محدودیت را پذیرفتید .؟ چرا عقب نشینی در برابر دشمن فتح الفتوح و افتخار امیز محسوب می شود و منتقدین ان مورد هجمه و بی مهری قرار می گیرد ؟گویا جای دوست و دشمن عوض شده است . یکی به سوالات من پاسخ دهد شاید از غصه هایم کاسته شود .
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
0
0
با این توافقی که کردین بدبخت شدیم رفت
خوب شد سایه آیت ا... خامنه ای هنوز بالا سرمونه
خدایا رهبرمون رو حفظ کن
صداقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
0
1
آقاي مهندس آيتي سربلند باشيد.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها