بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
می‌توان به صراحت اعلام کرد جایگاه کنونی کتاب در ایران آن‌چنان ممتاز است که می‌توان کتاب را روح فرهنگ ملی ایران دانست.
تدبیر24 :سیدرضا صالحی امیری در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران که شب گذشته در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: از آن زمان که انسان نوشتن را آموخت و توانست اندیشه‌های خود را در قالب کتاب به دیگران عرضه کند، کتاب‌های ایرانیان سفیران فرهنگ و تمدن بوده‌ و اندیشمندان بزرگ نخبگانی بودند که چهره فرهنگی ایرانی اسلامی را با کتاب‌های خود شکل دادند.

وی ادامه داد: می‌توان به صراحت اعلام کرد جایگاه کنونی کتاب در ایران آن‌چنان ممتاز است که می‌توان کتاب را روح فرهنگ ملی ایران دانست.

صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: اهالی کتاب از نویسنده‌ای که چکیده دانش، تجربه و مهارت خود را در قالب کتاب اولیه ارائه می‌دهد و یا به عنوان مثال کتابداری که به مخاطب خود کمک می‌کند تا بهینه‌ترین انتخاب را برای کتاب‌خوانی داشته باشد و یا ناشری که با چاپ کتاب‌های خود در راه هدایت جامعه گام برمی‌دارد، همگی اصحاب فرهنگ این کشور هستند و در عرصه توسعه و تکامل فرهنگی جامعه ایران نقش بی‌بدیلی را به عهده دارند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: آنچه که بیرون از این نمایشگاه می‌بینم، نشان‌دهنده عالی‌ترین جشن کتاب ایران، به منزله شأن و جایگاه کتاب، نویسندگان و ناشرین اهل قلم در کشورمان نیست و تجلیل از ناشرین و نویسندگان و صاحبان قلم باید بسیار فراتر از یک روز و یک هفته باشد و این حرکت سمبلیک برای نشان دادن اهمیت این موضوع است و باید از همه ناشرین، نخبگان و اهل قلم در کشور در طول سال و مستمر تجلیل شود.

وی با بیان اینکه کتاب مهم‌ترین خوراک ذهن انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و تداوم حیات جامعه را تضمین می‌کند گفت: کتاب برآیند خرد جمعی یک ملت و مهم‌ترین سند سازنده آینده جامعه است که در عین حال، رسالت ارتقای دانش و آگاهی و علم را در بطن خود به همراه دارد.

صالحی‌امیری افزود: کتاب‌های هر نسل، تصویر جامعه امروز برای نسل‌های دیگر است که بدانند گذشتگان، جهان را چگونه دیدند، چه آرمان‌شهری را برای خود تصویر کردند و برای پیمودن این راه چه تدبیری را به کار بسته‌اند.

وی اظهار کرد: کتاب تنها ابزار هم‌مرتبه دیگر ابزارها برای انعکاس اندیشه‌ها به دیگران نیست، بلکه رسانه‌ای راهبردی برای ساختن یک تمدن است که مهم‌ترین ابزار کسب آگاهی و فضیلت برای مردمی است که می‌خواهند سعادت دنیوی و اخروی خود باهم و در کنارهم داشته باشند.

صالحی‌امیری ادامه داد: کتاب حسنه جاریه است و در طول حیات نویسنده همواره همراه آن خواهد بود و در طول تاریخ سیاسی چندهزار ساله ایران، تنها در سه دهه اخیر است که مشاهده می‌کنیم عالی‌ترین مقام سیاسی کشور، خود نویسنده، صاحب قلم و اندیشه بوده‌اند و کتب امام(ره) بزرگ‌ترین منبع الهام بخش نظام سیاسی و حوزوی در ایران و جهان اسلام است. محصولی که آینه اندیشه برتر نخبگان ایران است و این کالا به عنوان میراث مادی و معنوی فرهنگ ایرانی همیشه ماندگار خواهدبود.

صالحی‌امیری به وجود دغدغه‌ها و چالش‌های حوزه کتاب و قلم اشاره کرد و گفت: در میان اهالی فرهنگ ایران، نویسندگانی وجود دارند که برای امرار معاش خود ناگزیر هستند در شغلی متفاوت نسبت به توان‌مندی‌های خود مشغول به‌کار شوند و در اوقات فراغت به قلم و نگارش روی آورند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی خاطرنشان کرد: بیشتر صاحبان اندیشه نمی‌توانند تنها از طریق نوشتن کتاب، زندگی خود را بگذرانند و زندگی این قشر از جامعه در شان و جایگاه کتاب در ایران نیست، همچنین علی‌رغم رشد چشم‌گیر شاخص تعداد عناوین کتاب، شاخص‌های دیگر نظیر کیفیت، روزآمدی و جذب مخاطب رشد زیادی نداشته‌است.

وی اضافه کرد: می‌توان گفت که مانند افزایش شمار عناوین، شمارگان کتاب نیز بیشتر شده‌ و نیز هزینه‌های سنگین خرید کتاب با درآمد خانوارها و جوانان سازگار نیست.

صالحی‌امیری گفت: باید به این پرسش‌ها پاسخ داد که آیا صنعت کتاب ایران توانسته خود را با پیشرفت‌های فناوری و ورود ابزارهای نوین تطبیق دهد و کتاب چه سهمی در سبد خرید خانواده ایرانی دارد و با توجه به اینکه مردم بیش از پیش کتاب می‌خوانند چرا آمار کتاب‌خوانی در ایران بسیار پایین است.

وی گفت:گره‌های موجود در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی مواردی هستند که تنها با هم فکری نخبگان و مسئولین دولتی می‌تواند حل شود و از مسئولین حوزه کتاب تقاضا داریم که با آسیب‌شناسی این مسئله، برای افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از مولفین و ناشرین با رویکرد بلند‌مدت و استراتژیک برنامه‌ریزی مطلوبی انجام دهند.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین راهبرد دولت یازدهم بررسی کمیت و کیفیت میزان مداخله دولت در عرصه کتاب است که رویکرد مطلوب دولت تدبیر و امید در عرصه کتاب «تولی‌گری» این عرصه است که این رویکرد در سه مفهوم کلیدی «سیاست‌گذاری»، «حمایت» و «نظارت» خلاصه می‌شود.

صالحی‌امیری گفت: مفهوم کلیدی ریشه‌ای تر دوگانه آزادی و تکلیف از چالش‌های همیشگی انسان بوده اینکه چگونه می‌توان با تضمین آزادی‌های فرد، فرصت خلاقیت را در اختیار او گذاشت و از سوی دیگر از حقوق دیگران در برابر سواستفاده احتمالی او از این آزادی دفاع کرد.

وی با بیان اینکه در عرصه کتاب نیز، دولت با چنین چالشی روبرو است که چگونه می‌توان آزادی قلم نویسندگان را تامین کرد تا فرصت بالیدن اندیشه‌ها ایجاد شود و از سوی دیگر، از انتشار مطالب ناروا و ناصحیح پیشگیری کرد گفت: پاسخ صحیح این مسئله قانون‌مداری و ضابطه‌مندی است و قانون و ضابطه تلاش می‌کند با شفاف کردن چگونگی مداخله حاکمیت در این عرصه جلوی اعمال سلیقه‌های شخصی را بگیرد و با ایجاد وحدت رویه، امنیت روانی نویسندگان را تضمین کند.بدنه جامعه نیز، همیشه خواستار حفظ «نظم، اخلاق حسنه و عفت عمومی» بوده و بنابراین باید ساز و کارهایی برای تامین این خواسته همگانی طراحی شود.

صالحی‌امیری اظهار کرد: امنیت شغلی ناشرین و نویسندگان کتاب، شرط اصلی برای موفقیت همه تلاش‌ها در این عرصه است و شغل دانسته شدن نویسندگی و بهره‌مندی از مزایای صنفی آن، شامل بیمه درمان، بازنشستگی و افزایش درآمدهای نویسندگان از کتاب، حمایت همه جانبه مادی و معنوی از ناشرین، از مواردی است که می‌تواند این امنیت شغلی را افزایش دهد.

وی گفت: تامین پایدار نیازهای اساسی در صنعت کتاب به خصوص کاغذ، استفاده از فناوری‌های روزآمد، توسعه بسترهای کتاب دیجیتال و افزایش دسترسی مخاطبان به کتاب، از دغدغه‌های اساسی دولت تدبیر و امید در عرصه صنعت کتاب است.

وی اظهار کرد: در همه دنیا، کودکان و نوجوانان مورد حمایت ویژه قانون هستند و این حمایت ویژه، در عرصه فرهنگ، ابعاد گسترده‌تری دارد چرا که تربیت نسل کودک و نوجوان، مهم‌ترین سرمایه‌گذاری یک ملت برای ساخت آینده کشور است و زبان، شکل و محتوای نویسندگی برای کودکان و نوجوانان بسیار پراهمیت است.

صالحی‌امیری عنوان کرد: در حوزه نخبگان، با شرایطی ویژه روبرو هستیم و آزادی اندیشه، آزادی بیان، تضارب آراء و نقد اندیشه‌ها، لازمه همیشگی اندیشیدن نخبگان است، اندیشیدنی که مهم‌ترین نیاز امروز و فردای ساخت فرهنگ ایرانی است؛ براین اساس، بدیهی است ناشران به عنوان حلقه واصل میان مولفین و مصرف‌کنندگان باید به‌صورت دائمی مورد توجه و عنایت قرار بگیرند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها