بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱

تدبیر24 :مرداد ماه امسال به دستور شهردار رشت، درختان ۷۰ ساله خیابان امام خمینی(ره) قطع شدند و الوارهای درختان به محوطه سازمان فضای شهرداری رشت منتقل شد تا پروژ‌ه‌ای دیگر در بافت تاریخی رشت آغاز شود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، شهرداری رشت تصمیم گرفته بعد از قطع درختان خیابان امام (ره) برای باز زنده‌سازی بافت تاریخی، این خیابان را مشابه خیابان علم الهدی تعبیه کند و با ساخت مجتمع‌های تجاری و پارکینگ‌های طبقاتی که هیچ تناسبی با بافت تاریخی ندارند، هویت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از شهروندان رشت در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: خیابان امام خمینی خیابان قدیمی و اصیل رشت است که درختان قدیمی هم داشت، اما درختان آن را بریدند؛ با وجود اینکه شهروندان هم به این موضوع اعتراض کردند اما نتیجه‌ای نداشت.

او ادامه می‌دهد: خانه‌هایی که در راسته این خیابان وجود دارند، قدیمی هستند و مغازه‌هایی که زیر این خانه‌ها قرار دارند را بازسازی کرده‌اند، اما بسیاری از خانه‌ها خالی، فرسوده و به حال خود رها شده‌اند.

این شهروند اضافه می‌کند: شنیده شده این خیابان را هم می‌خواهند مثل خیابان علم‌الهدی رشت که دو طرف آن بسته است و سنگ‌فرش شده و ماشین هم نمی‌تواند در آن تردد کنند، دربیاورند. خیابان علم الهدی را با مبلمان و مجسمه‌های شهری تزئین کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بخشی از اقدامات اجرایی و عملیاتی این پروژه به قطع درختان این خیابان برمی‌گردد و اشتباه و درست بودن این موضوع را باید دستگاه‌های تخصصی‌تر مثل محیط زیست و منابع طبیعی اظهار نظر کنند.

رضا علیزاده ادامه می‌دهد: آن چیزی که مشخص است بافت تاریخی میدان امام (ره) و بخشی از خیابان‌های الحاقی منتهی به میدان شهرداری است. طرحی که شهرداری دنبال می‌کند، باید حتما با بافت تاریخی تطبیق داشته باشد. در این مدت هم نشست‌های متفاوتی با شهرداری داشتیم و بارها تاکید کردیم که این پروژه باید خودش را با ضوابط میراث فرهنگی تطبیق دهد.

او درباره اینکه شهرداری تا کنون چقدر به حریم تاریخی میدان شهرداری و سبزه میدان تعرض کرده است، بیان می‌کند: تا کنون اقدامی که متعرضانه به بناهای تاریخی باشد، اتفاق نیفتاده است. ما توصیه‌های لازم را به شهرداری رشت داده‌ایم و بارها جلسات مستمر و گفت‌وگوهای مستقیم در این‌باره داشتیم. با این حال از این موضوع مراقبت می‌کنیم که خدشه‌ای به بافت تاریخی وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان می‌گوید: بحث باز زنده‌سازی فرهنگی میدان شهرداری است، قرار است هویت تاریخی و فرهنگی میدان شهرداری احیا شود. اگر می‌خواهند بحث طرح باز زنده سازی احیا شود، تناسب طرح با نظام کالبدی و چارچوب‌های پذیرفته شده بافت تاریخی است و کمک می‌کند این طرح با یک نظم متوازن اجرا شود.

او اظهار می‌کند: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که بازار قدیم رشت در میدان شهرداری است و علاوه بر اینکه جریان‌سازی اقتصادی را بر عهده دارد، نوستالژی و عقبه تاریخی نیز دارد و نباید از این موضوع غافل شویم که کسبه شهر رشت به ویژه در بازار جزو گروه ذی‌نفع این پروژه هستند. علی‌رغم اینکه شهرداری تاکید دارد این طرح می‌تواند رونق اقتصادی را همراه داشته باشد، باید مراقبت‌های ویژه هم داشته باشد.

علیزاده بیان می‌کند: درخواست شهرداری این است که در بافت تاریخی پارکینگ‌های طبقاتی ایجاد کند تا تلفیقی از مجموعه‌های تجاری مدرن و پارکینگ‌های طبقاتی باشد که نیازهای ترافیکی شهر را جبران کند. علاوه‌بر اینکه این موضوع یک تناقض آشکار است در عین حال می‌تواند جریان اقتصادی بازار رشت را تحت تاثیر خودش قرار دهد. شهرداری باید به همه این موارد و سرانه فضای سبز هم توجه داشته باشد. موضوعاتی مثل پارکینگ طبقاتی در بافت تاریخی با ارتفاعی که دارند برای میراث فرهنگی توجیه فنی و کارشناسی ندارد.

قطع درختان در رشت

قطع درختان در رشت



برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها