بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۷۹۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
ابتکار در جمع مدیران رسانه و دانشجویان:
وقتی در دولت قبل در منطقه حفاظت شده جاده کشیده اند صداوسیما وجود نداشت که رسانه ای کند؟/بنزینی که در تهران و شهرستان ها توزیع می شد باعث ایجاد سرطان خون در کودکان و بزرگسالان می شود. من این مسئله را بیان کردم و از همان زمان سیل تهمت ها و ناسزاها نصیب من و خانواده ام شد
تدبیر24 :یک دیدار با «خواهر مری» کسی که تا دیروز یار انقلاب و دانشجو پیرو خط امام (ره) خوانده می شد اما امروز برخی رسانه ها «خواهر مری» را جاسوس MI6 می دانند. آنها می گویند خواهر مری جاسوسی است که علیه بنزین تولید داخل حاشیه سازی و شانتاژ کرده است. همین رسانه ها می گویند شوهر اش هم وارد کننده بنزین است به خاطر همین علیه تولید داخل عمل می کند. از همان ابتدا صحبت های «خواهر مری» با بغض همراه بود اما خودش را نگه می داشت. 

ابتکار سال 94 می خواست هر چه زودتر از بحث پیرامون  آبان 13 58 عبور کند شاید دو سال سکوت برای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست بغضی انباشته شده را به همراه آورده است. ابتکار اواسط صحبت ها وقتی به بحث بنزین سرطان زا رسید بغض اش شکست. می گوید«این بنزن باعث ایجاد سرطان خون در کودکان و بزرگسالان می شود من این مسئله را بیان کردم از همان زمان سیل تهمت ها و ناسزاها نصیب من و خانواده ام شد.» ناگفته های ابتکار در یک جلسه دو ساعته اما گفتن ها داشت هر چند برق جلسه هر از چند گاهی قطع می شد.

 وسط بحث ها می گفت نگران نباشید شاید در حفاظت محیط زیست این مسئله برای ابتکار و همکاران اش عادی باشد چون ظاهرا سال ها مجموعه همراه سازمان با ذغال و چوب گرم می شده است بنابراین بعید نیست برق این سازمان هم سال ها به یک ژنراتور یا چرخ آسیاب وصل شده باشد. یک جلسه دو ساعته خبری عادی به مناسبت 13 آبان بود. اما ابتکار دلش می خواست به حاشیه های سازمان محیط زیست برسد. همکاران اش راضی نبودند شاید ازحاشه سازی ها خسته شدند.  همکاران اش مرتب در گوشی به او می گفتند بحث سیاسی دیگر بس است! شاید خسته شده بودند از این حاشیه ها. بهتر است این روزها را حاشیه های خواهر مری نام بگذاریم. مشروح صحبت های دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در دیدار با گروه مدیران رسانه ای و دانشجویان علوم سیاسی به مناسبت سالروز 13 آبان در  ذیل آمده است: 

بعد از عاشورا از اصل مباهته استفاده کردند
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی و عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم  به خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول سایت های خبری و خبرگزاری ها گفت:  در سال 60 هجری در فاصله میان عاشورا تا اربعین  ده هزار منبر بر پا شد. ده هزار منبر برای اثبات اینکه امام حسین (ع) از دین خارج شده بود. ده هزار منبر برای اثبات اینکه امام حسین (ع) علیه امیر المومنین  به حق شورش کرد و به سزای اعمال اش رسید. ده هزار منبر برپا شد و از اصل مباهته استفاده کردند؛ فتوایی که فقهای اموی صادر کرده بودند تا بهتان زدن به کسانی که آبرو دارند برای استحکام پایه های حکومت اموی رایج و بدون هیچ مشکلی انجام شود. ده هزار منبر به تهمت، سب و توهین امام (ع) و یاران اش پرداختند.  تمام این اتفاقات در زمانی رخ داد که  تنها 63 سال از هجرت پیامبر (ص) می گذشت. بنابراین زمان زیادی از بعثت نورانی پیامبر نگذشته بود که این اتفاق رخ داد. اما بعد از بزرگ ترین تحول در عالم خلقت، با قیام امام حسین (ع) که در واقع ادامه همان تحول نورانی و روشنگری بود چنین برخوردی شد. بر حق لباس باطل پوشاندند و تلاش وافری در خاموش کردن این قیام و پیام حق داشتند و چه زیبا حضرت زینب (س) با یک جمله گفت: من جز زیبایی ندیدم. 


پیام عاشورا به ما امید می دهد
به گزارش خبرنگار تدبیر24 ابتکار در ادامه به راه امام حسین (ع) و پیام عاشورا اشاره کرد و یادآور شد: برای مخبرانی که وظیفه آنها انتقال پیام بود، چه جمله ای تاثیر گذارتر از جمله حضرت زینب (س) می توانست در انتقال پیام عاشورا موثر باشد. ما دلمان می خواهد در ایام محرم از این باده ها بنوشیم و هر طور هست از ایام محرم استفاده کنیم، چون قلبا معتقدیم که «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» و قویا هم اعتقاد داریم که امروز بیش از هر زمانی نیازمند این نگاه در رسانه، حکومت داری و رفتار سیاسی هستیم. ما می توانیم از راه امام حسین (ع)  بهره بگیریم و  به عنوان انسان در مقابل این همه توهین به انسانیت در اسلام داعشی، اسلام تندرو و واپس گرا بایستیم. انسان شرمنده می شود وقتی بدن کوچک و نحیف آیلان را می بیند که در سواحل اروپا افتاده است و از انسانیت خودش متاسف می شود. معتقدیم این پیام هاست که ما را نگه می دارد و به ما امید می دهد  تا این راه را ادامه دهیم. 

 ما به آزادی بیان معتقدیم
معاون رئیس جمهور در خصوص شرایط سیاسی جامعه و نحوه برخورد دولت با منتقدان گفت: در کشور ما فراز و نشیب های متعددی در جریان انقلاب و حرکت جریان های سیاسی و فکری  وجود داشته است که بالطبع بخشی از آن اقتضای جریان مردم سالاری، نواندیشی دینی و پویایی فقهی است. دگرگونی ها البته بیشتر در دولت هایی رخ داده است که مدعی ایجاد فضای اجتماعی، سیاسی و فکری بازتری هستند. نمونه این فضای باز را در دوران اصلاحات و دولت موقت در ابتدای انقلاب تجربه کرده ایم. رویدادهایی که در این فضای باز رخ می دهد در مقابل شرایط بسته طبعا متفاوت خواهد بود. بدین معنا که برخی از اتفاقات به دلیل فشارها و محدودیت هایی که پیش تر بر فضای اجتماعی و سیاسی جامعه حکم فرما بوده به صورت انفجاری می دهد. در مقابل یک سری از رویدادها با برنامه مطرح می شود. به عنوان نمونه وقتی یک مسئول دولتی می گوید من بنای برخورد امنیتی ندارم، طبعا فضا برای نقد بازتر خواهد شد. ما هم معتقدیم یکی از مولفه های کارآمدی نظام همین فضای سالم  برای طرح دیدگاه ها و نقد مسائل است و اعتقاد داریم که اگر رسانه اجازه نداشته باشد به تمام فعالیت های یک دولت نور بتاباند، قطعا فساد در نظام سیاسی، اداری و دیگر ارکان جامعه رخنه خواهد کرد. ما به آزادی بیان معتقدیم و فکر می کنیم شرایط نقد را در جامعه را می توانیم فراهم کنیم. هر چند در دوره رييس دولت اصلاحات این فضا با کوشش ایشان و دولتمردان فراهم شد اما در سال های پایانی دولت هشتم فضای بی تفاوتی جامعه را فرا گرفت، چرا که برخی جریانات به خصوص با ایجاد جو نا امیدی باعث بی تفاوتی مردم شدند. 

متاسفانه در آن سال ها فضای سیاسی خاکستری شد و برخی جریانات  همه چیز را مبهم جلوه دادند تا در اعتماد مردم خدشه وارد شود و نسبت به تعیین سرنوشت خود بی اعتنا شوند. به عنوان نمونه دومین انتخابات شورای شهر تهران در فضای ناامیدی که برخی جریانات رسانه ای و سیاسی از جمله صدا و سیما  ایجاد کرد برگزار شد و در نهایت کمترین میزان مشارکت مردم را به همراه داشت.

وی در ادامه یادآور شد:  در شرایط حاضر دولت یازدهم به مشارکت هر چه بیشتر مردم و فضای باز اجتماعی می نگرد اما به هر حال معلوم نیست که این پنجره تا چه حد باز بماند. من  از رسانه ها می خواهم از باز شدن این پنجره در راستای اصلاح و بهبود شرایط کشور و نشر آگاهی استفاده کنند. فعالین رسانه ای باید بدانند یک چنین شرایطی ممکن است همیشه برای آنها فراهم نباشد. 

انقلاب 57 بزرگ ترین اتفاق سیاسی قرن گذشته بود
در ادامه عضو دانشجویان پیرو خط امام (ره) در پاسخ به سوالی در خصوص وقایع 13 آبان سال 58 و تسخیر سفارت آمریکا گفت: برای بحث در مورد شرایط 13 آبان لازم است به شرایط سال 58 یعنی 8 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازگردیم. به عقیده بسیاری از فعالین سیاسی انقلاب 57 بزرگ ترین اتفاق سیاسی قرن گذشته بود. چون تمام معادلات سیاسی، نظامی، امنیتی و اجتماعی خاورمیانه را در هم ریخت. فقط 8 ماه از پیروزی آن انقلاب بزرگ گذشته بود؛ ما نه قانون اساسی داشتیم و نه مجلس شورای اسلامی. آنچه کشور را به صورت قانونی کنترل می کرد شورای انقلاب و دولت موقت بود. آگاهان می دانند که تمام سیستم های امنیتی کشور کاملا دگرگون شده بود و به معنای درست تر اصلا وجود نداشت. در کنار این مسائل ما فاقد یک ارتش منظم و نیروهای دفاعی و انتظامی بودیم.

اینکه برخی از افراد می گویند کودتایی درکار نبود اطلاعات درستی ندارند
عضو دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در سال 58 در ادامه یادآور شد: باید یادآور شویم که تنها نیروی امنیتی و انتظامی  که آن زمان فعالیت می کرد کمیته های انقلاب بود. این تصویری از شرایط کشور در سال 58 است؛ از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جامعه ایرانی هنوز در با روحیه انقلابی بالا حاضر به کار و تلاش بودند، اما کشور در التهابات، ناآرامی و ناپایداری گسترده ای به سر می برد. ما در کشوری هستیم که 25 سال پیش از رخ دادن انقلاب 57 یک کودتا با مدیریت سرویس های جاسوسی و امنیتی در جریان ملی شدن نفت و دولت مصدق را تجربه کرده بود.  اینکه برخی از افراد می گویند کودتایی درکار نبود اطلاعات درستی ندارند. سرویس های جاسوسی CIA و اینتلجنت سرویس انگلستان کودتایی موفق را در ایران اجرا کردند و اتفاقا برای انقلاب اسلامی هم برنامه داشتند. چنانکه پیش تر در بیش از 40 کشور جهان ایده کودتا برای متوقف کردن انقلاب ها را دنبال کرده بودند. بنابراین پیش بینی دانشجویان خط امام (ره) درمورد رخ دادن کودتا پیش بینی درستی بود. ما که در تاریخ ایران یک بار کودتا را تجربه کرده بودیم نمی توانستیم خوشبینانه تکرار آن را به نظاره بنشینیم. اینها مسائلی است که لمس اش این روزها برای مردم بسیار سخت است. بنابراین برای تحلیل در مورد شرایط 13 آبان 58 لازم است در کوران انقلاب قرار بگیریم و واقعیت های آن روزگار را درک کنیم. 

می دانستیم سرویس های جاسوسی امریکا علیه ایران بیکار نخواهند بود
معصومه ابتکار در ادامه به ارائه برخی تحلیل ها در مورد حرکت دانشجویان خط امام (ره) برای نشان دادن جایگاه و قدرت چپ اسلامی در مقابل بقیه نیروهای چپ اشاره کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص علت حرکت دانشجویان چپ  برای تسخیر سفارت آمریکا اشاره کرد و  گفت:من این تحلیل را با توجه به شرایط آن روز به واقعیت نزدیک نمی دانم. اینکه دانشجویان خط امام (ره)  بخواهند چپ اسلامی را به واسطه تسخیر سفارت در مقابل دیگر گروه های چپ قرار دهد واقعا دغدغه دانشجویان تسخیر کننده سفارت نبود. ما انقلاب شیلی و رخدادهای پس از آن را دیده بودیم و می دانستیم که سرویس های جاسوسی ایالات متحده آمریکا در مقابل ایران بیکار نخواهند بود. این رویکرد آمریکا در قبال انقلاب ها امروز هم ادامه دارد.  همگان دیدند که آمریکا با انقلاب مردم مصر چه کرد و چه بلایی بر سر این کشور آورد. اکنون دولتی به شدت امنیتی بر کشور مصر حکم فرماست که در واقع با یک کودتای نظامی بر سرکار آمده است. این ترس و تجربه در میان دانشجویان خط امام (ره) به دلایل سوابق متعدد آمریکا در اجرای کودتاهای متعدد در کشورهای مختلف جهان وجود داشت. بنابراین طبیعی بود که به قول شهید بزرگوار دکتر بهشتی ما به آمریکا اعتماد نداشته باشیم. 

دولت موقت برای استعفا دنبال بهانه بود
ابتکار در ادامه به دلایل استعفای دولت موقت اشاره کرد و گفت: دولت موقت، سه بار قبل از حادثه تسخیر سفارت آمریکا به دلایل متعدد تصمیم به استعفا گرفته بود. حادثه تسخیر سفارت تنها بهانه ای برای تکرار درخواست آنها شد. بارها بعد از این حادثه مرحوم مهندس بازرگان به دلایل متعدد استعفای خود و دولت اش اشاره کرده بود که ما مشکلات زیادی داشتیم، عملا دخالت ها در کار دولت موقت زیاد بود و ما دنبال بهانه برای استعفا بودیم. براساس دیدگاه حضرت امام (ره) و تحلیل دانشجویان، تصمیم گرفتیم تنها برای چند روز سفارت آمریکا را تسخیر کنیم تا زنجیره اصلی مقابله با انقلاب را پاره کنیم و مانع ارتباط حلقه های مختلف کودتا با یکدیگر شویم. واضح بود که هر کشوری بخواهد در مقابل سلطه شرق و غرب  بایستد نابود خواهد شد. شما به وضعیت دیروز و امروز کشورهای خاورمیانه را نگاه کنید. وضعیت عراق امروز را ببینید. صدام حسین تنها حق خود را به خاطر جنگ 8 ساله علیه ایران طلب کرد. پیش تر آمریکا برای تصرف کویت و دست اندازی به خاک آن کشور به عراق چراغ سبز نشان داده بود. اما همگان دیدند اقدام صدام حسین برای دستیابی به آنچه که به این کشور وعده داده شده بود چگونه پاسخ داده شد. واضح بگویم دانشجویانی که سفارت آمریکا را تسخیر کردند نگران آینده سیاسی خود یا جناحی که آن را نمایندگی می کردند نبودند؛ آنها با شرایط یک انقلاب  ناپایدار روبرو بودند. بنابراین هر کاری می کردند که این انقلاب حفظ شود. در ماه های آغازین انقلاب به شکلی غیرطبیعی سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا، کردستان و خوزستان آشفته شده بود. هر تحلیل گر سیاسی هم بود به این نتیجه می رسید که این انقلاب در شرایط ناپایداری به سر می برد. در این میان و با توجه به تجربه گذشته تنها اقدامی که به نظر دانشجویان می رسید از میان بردن یکی از سر حلقه های مرتبط با کودتای قریب الوقوع بود و همگان دیدند با تصرف سفارت آمریکا و اسنادی که به دست آمد چقدر تحلیل ها درست بود. 

تنها کاری می توانستیم انجام دهیم، از میان بردن حلقه کودتا بود
عضو دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص غیرقانونی بودن تصرف سفارت آمریکا به لحاظ حقوق بین الملل گفت: تحلیل وقایع 13 آبان 58 بدون تجربه یا درک واقعیت آن روزها دشوار است و به طور قطع برای تحلیل درست از وقایع 13 آبان 58 نیازمند درک شرایط ایران و معادلات سیاسی آن دوران هستیم. در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از یک کودتای قریب الوقوع نمی توانیم تنها به تظاهرات خیابانی و شعار مرگ برآمریکا بسنده کنیم. چون در اقدامات کودتاگران تاثیری نداشت. در مقابل این توطئه، تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم که موثر باشد از میان بردن مهم ترین حلقه کودتا بود. با این تحلیل اقدام به تصرف سفارت برای چند ساعت شده بود و گمان نمی رفت گروگان گیری 444 روز ادامه پیدا کند. ما به دنبال شکستن هیمنه آمریکا بودیم و البته در این مورد موفق شدیم. 

پیش بینی طولانی شدن گروگان گیری را نداشتیم
ابتکار در خصوص دلایل طولانی شدن گروگان گیری در سفارت آمریکا یادآور شد: ما پیش بینی طولانی شدن گروگان گیری را نداشتیم. در تحلیل ها ممکن است برخی به این نتیجه برسند که طولانی شدن  گروگان گیری  اشتباه بوده است. این موضوع به نظر من جای بحث دارد، اما حمله به سفارت آمریکا و تلاش برای کنترل یک کودتای قریب الوقوع حداقل در کوتاه مدت تنها کاری بود که می توانستیم. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که چرا ما به سمت تصرف سفارت انگلستان یا شوروی با توجه به سوابق گذشته هر دو کشور در استعمار و دخالت ایران از سوی دانشجویان اقدام نشد گفت: تاثیرگذاری و نفوذی که آمریکا در ایران سال 58 داشت نسبت به نفوذ انگلستان و شوروی قابل مقایسه نبود. تحلیل امام (ره) هم این بود و بر این نکته تاکید می ورزید. به هر حال اکثر دانشجویان و تحلیل گران بر این باور بودند که آمریکا به زودی در ایران دست به اقدام خواهد زد. ما معتقد بودیم که آمریکا در ایران سلول های خفته ای دارد که در زمان مناسب از این نیروها و افراد برای تغییر جهت انقلاب و صدمه زدن به آن بهره می گیرد. این تعبیر سلول های خفته را آمریکا بعدها علیه طالبان به کار برد.

جریان احمدی نژاد و دوستان اش تهدید کردند که شما را لو می دهیم
تنها جریان احمدی نژاد و دوستان اش که در آن طیف قرار داشتند معتقد به تصرف سفارت شوروی بود. آنها مخالف حمله به سفارت آمریکا بودند و حتی در مقطعی تهدید کردند که شما را لو می دهیم. آن طیف اصلا در جریان گروگان گیری نبود اما دانشجویان تصمیم خود را گرفته بودند تهدید آنها فایده ای نداشت. از نظر ما ورود شاه به آمریکا مفهوم داشت. جریان راکفلر که به دنبال تغییر در ایران بود عملا ورود شاه به آمریکا را مدیریت می کرد. اصلا انگلیس در شرایط آن روز مطرح نبود. 

در حمله به سفارت انگلستان شبیه سازی بچه گانه ای صورت گرفت
ابتکار در خصوص حمله به سفارت انگلستان در دوره احمدی نژاد از سوی دانشجویان بسیجی گفت: شرایط ما در آغاز انقلاب و کوران آن دوران با امروز متفاوت است. در سال های پس از انقلاب حاکمیت ملی ما تثبیت شد و هیچ قدرتی حق دخالت در امور ایران را نداشت. اما در سال 58 آمریکا عملا در ایران مشغول توطئه بود. به نظرم وقتی ما دارای حاکمیت ملی قدرت هستیم، حمله به یک سفارت کار درستی نیست. آنچه در رابطه با سفارت انگلستان صورت گرفت به نوعی نادیده انگاشتن حاکمیت ملی ما بود. ادعای اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پس از 30 سال ممکن است تحت سلطه انگلستان قرار گیرد خنده دار و دور از واقعیت است. معتقدم در حمله به سفارت انگلستان شبیه سازی دور از واقعیت و بچگانه ای صورت گرفت. این مسئله با وقایع سفارت آمریکا قابل مقایسه نیست. البته شاید برخی در جناح راست تصور می کردند می توانند شبیه به آنچه که تحت عنوان استکبار ستیزی در خط امام (ره) و جناح چپ در سال های ابتدای انقلاب  رخ داده بود را بازسازی کنند. اما تحلیل آنها در خصوص حمله به سفارت انگلستان اشتباه بود. شرایط ایران در سال های اخیر با ابتدای انقلاب متفاوت بوده است. ما آن روزها نمی توانستیم با آن بحران ها شرایط لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و تدوین قانون اساسی را فراهم کنیم.
در طول ماه های گروگان گیری البته این چتر ایمنی برای جمهوری اسلامی فراهم شد. واقعیت این است که اجازه نمی دادند جمهوری اسلامی پا بگیرد. امام (ره) از آن فضای وحدت ملی بهره برد و ارکان نظام در 444 روز شکل گرفت. اما به هر حال همین امروز هم بحث  ها در مورد ادامه گروگان گیری و لزوم آن در جریان است و نظرات متفاوتی در این مسئله وجود دارد. خیلی ها معتقدند که گروگان گیری باید در  24 تا 48 ساعت تمام می شد. 

وی در ادامه یادآور شد: هر چند آمریکا تا همین مذاکرات هسته ای اخیر رژیم ایران را به رسمیت نمی شناخت و به دنبال تغییر رژیم بود. در همین مذاکرات اخیر بود که آمریکا دست از ادعای خود مبنی بر تغییر رژیم حاکم ایران برداشت؛ مشکل ما آن زمان با آمریکا بیشتر بود. دولت آمریکا رسما مقابل انقلاب قرار داشت و علنا برای تغییر رژیم تلاش می کرد. دولت بازرگان هم می دانست آمریکا به دنبال سرنگونی است، اما با حسن نیت می خواست از طریق مذاکرات تصمیم آمریکا را عوض کند. به عقیده ما اما آن زمان شرایط برابر وجود نداشت تا آمریکا ناگزیر تصمیم اش را عوض کند. ولی امروز شرایط ما نسبت به اول انقلاب به کلی تغییر کرده است. حالا می توانیم با قدرت مقابل آمریکا دور میز مذاکره بنشینیم. 

در دولت قبل وضعیت محیط زیست بغرنج بود
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت فعلی محیط زیست کشور و چالش های پیش روی آن به خبرنگاران گفت: مایلم در ابتدا در خصوص آنچه که تحویل گرفته ام صحبت کنم. وضعیت محیط زیست کشور به دلیل بی توجهی های صورت گرفته در گذشته و عملا مدیریت رها شده ای که دولت قبل در خصوص محیط  زیست ایران داشت به وضعیت بغرنج خود رسیده بود. اگر چه امیدواریم فرصت ها را از دست نداده باشیم و غفلت ها به محیط زیست ایران ضربه کاری نزده باشد. چون به هر حال طبیعت قدرت بازسازی و تجدید پذیری دارد. البته باید بدانید بحران های زیست محیطی فقط مختص ایران نیست. ما در تمام دنیا شاهد یک چنین بحران هایی هستیم. دنیا در برخی موارد اقدام به کنترل بحران های زیست محیطی خود کرده است. اما ما به دلیل غفلت های متعدد گذشته شاهد وضعیت بحرانی فعلی هستیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با هشدار نسبت به وضعیت سفره های آب زیر زمینی گفت: ما در دنیا به لحاظ برداشت از سفره های آب زیرزمینی در رتبه های اول هستیم. این وضعیت ممکن است کشور را با یک بحران جدی روبرو کند. متاسفانه در گذشته این هشدار اصلا جدی گرفته نشده است. البته سرمایه های طبیعی و تنوع زیستی ایران فوق العاده است و همان گونه که تهدیدات را می بینیم طبعا باید فرصت ها را هم باید ببینیم، ولی این مدیریت می طلبد. 

در دولت گذشته نگاه امنیتی به سمن ها وجود داشت
معاون رئیس جمهور در خصوص بهره گیری از سرمایه های اجتماعی در حوزه محیط زیست گفت:  سرمایه اجتماعی ما هم بی نظیر است و دولت معتقد به استفاده از تشکل های مردم نهاد و تقویت آنهاست. دولت در خصوص گسترش تشکل های زیست محیطی اقدام می کند و نگاه امنیتی به فعالیت تشکل ها ندارد. متاسفانه در دولت گذشته نگاه امنیتی نسبت به تشکل های مردم نهاد در حوزه محیط زیست وجود داشت و به هر کسی در این تشکل ها فعالیت می کرد نگاه امنیتی داشتند. همین نگاه باعث شد تعداد تشکل های مردم نهاد به یک سوم کاهش پیدا کند. تشکل های محیط زیست چشمان بیدار حافظ محیط زیست هستند. تمام اتفاقاتی که تحت عنوان زمین خواری، تخریب محیط زیست و... انجام شد در نبود این تشکل ها صورت گرفت. به دلیل تهدیدهای امنیتی و بالا رفتن هزینه کار اجتماعی ما متاسفانه با پرونده های گسترده زمین خواری به طرز اعجاب آوری روبرو هستیم. 

کسانی که امروز از فعالیت های سازمان محیط زیست انتقاد می کنند در دولت قبل کجا بوده اند؟
ابتکار در ادامه با اشاره به اتفاقات رخ داده در حوزه محیط زیست خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در سفر استانی خود به خوزستان اشاره کرد که تالاب ها بیش از آنکه ارزش کشاورزی داشته باشند ارزش زیست محیطی دارند. بنابراین خشک کردن تالاب ها آسیب وارد کردن به محیط زیست است. شما در هیچ دولتی نمی توانید یک چنین نگرشی پیدا کنید، هر چند دولت آقای خاتمی نیز  نگرش مثبتی وجود داشت، اما در این دولت عنایت ویژه ای به مسئله محیط زیست وجود دارد. هر ماه یک بار در هیات دولت گزارش می دهم. در اولین جلسه هیات دولت به موضوع بحران دریاچه ارومیه پرداخته شد. برنامه چهارم توسعه با محوریت توسعه پایدار و بر مبنای محیط زیست تدوین شد.

اما در دولت قبل این برنامه به دلیل اینکه برخی معتقد بودند غرب گرایانه است کنار گذاشته شد. مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد 75 درصد برنامه چهارم توسعه عملی نشد. امروز شعارهایی که برخی در خصوص محیط زیست می دهند تنها بهانه ای برای فعالیت های سیاسی و حاشیه سازی است. وقتی اقدامات دولت گذشته را دیدند چرا این فریادها را سر ندادند. ما در دولت هشتم تمام زیرساخت ها را برای مدیریت پسماند فراهم کردیم اما در طول دولت گذشته از هیچ کدام از آن فرصت ها و زیرساخت ها بهره برداری نشد. حتی ردیف های بودجه اجرای مدیریت پسماند در کشور را هم گرفتم. کسانی که امروز از محیط زیست و اقدامات اش انتقاد می کنند در دولت گذشته کجا بودند و چرا اقدامی و انتقادی انجام ندادند؟ حالا صدا و سیما بعد از ده سال روی بحث پسماند مانور می دهد. مدیران و برنامه سازان صدا و سیما آن روز کجا بودند؟ وقتی صندوق محیط زیست کشور مصادره شد و سازمان محیط زیست را از آن صندوق کنار گذاشتند آیا دغدغه برنامه سازی نداشتند؟! آیا از خودشان نپرسیدند آن صندوق و آن پول ها کجا رفت؟! و سازمان محیط زیست چه شد که به این روز افتاد؟! الان 6 ماه است که این صندوق را دوباره راه انداخته ایم. متاسفانه این اقدامات را نمی بینند و تنها به دنبال حاشیه سازی  سیاسی هستند. 

دکل های بیسیم سازمان محیط زیست در دولت قبل ناپدید شد!
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پیشرفته ترین دکل های بی سیم را سال 81 برای سازمان محیط زیست خریداری کردیم، آیا کسی پرسید این دکل ها چرا ناپدید شده است؟! تاسیسات موزه تنوع زیستی ایران را نمی توانستند راه بیاندازند و با ذغال و چوب محوطه اش را گرم می کردند. زمین های منطقه ورجین را زمین خوارها غارت کردند. آیا کسی پرسید در منطقه حفاظت شده چرا زمین خواری شده، ویلا ساخته و حتی فروخته شده و سندش هم زده اند؟! این آقایان مسئول در این 8 سال کجا بودند؟! صدها مورد زمین خواری دیدیم و یکی از مدیران استان تهران دهها پرونده زمین خواری را در خانه خود نگه داشته بود. یکی از پروژه های ما بازپس گرفتن ورجین فروخته شده بود. 

وقتی در منطقه حفاظت شده جاده کشیده اند صداوسیما وجود نداشت که رسانه ای کند؟
وسط منطقه تحت حفاظت موته جاده کشیده اند، کی؟! سال 85. آیا آن زمان صدا و سیما وجود نداشت که این قضیه را رسانه ای کند. برخی نمایندگان مجلس که مرتب تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست را طی این دو سال مطرح می کنند، آن 8 سال کجا بودند؟! هنوز که هنوز است ما با پرونده زمین خواری، فساد مالی و ...  روبرو هستیم. در ماجرای احداث «جاده ابر»که خیانتی بزرگ و غیرقابل چشم پوشی به ملت ایران به حساب می آمد، طرح انحلال سازمان محیط زیست را دادند. آیا کسی نیست در مورد این اتفاقات صحبت کند؟! 

در مسئله بنزین من را تهدید کردند
عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص سرطان زا بودن بنزین پتروشیمی ها گفت:من اولین بار بحث بنزن را زمانی که عضو شورای شهر تهران بودم و در سال 90 مطرح کردم. بر اساس اطلاعاتی که داشتیم مشخص بود بنزین تولیدی پتروشیمی ها که در تهران و شهرستان ها توزیع می شد به دلیل وجود مقادیر فراوان بنزن حتی در مواردی هزار برابر حد استاندارد، سرطان زا است. نیمی از بنزین تهران از همین نوع بود. آزمایشگاه کنترل کیفیت هوا را مامور کردیم که بنزن را اندازه بگیرد و حاصل آزمایش ها که اکنون هم اسنادش موجود است نشان می داد بنزینی که در تهران و شهرستان ها توزیع می شد به شدت سرطان زا است. بنزن باعث ایجاد سرطان خون در کودکان و بزرگسالان می شود. 
من این مسئله را بیان کردم و از همان زمان سیل تهمت ها و ناسزاها نصیب من و خانواده ام شد. وقتی در شورای شهر این مسئله را مطرح کردم اولین برخورد برخی اعضاء با من این بود که شما دارید علیه دولت احمدی نژاد شانتاژ می کنید. روزی که می خواستم موضوع را مطرح کنم با من تماس گرفتند که این مسئله را بازگو نکن. تهدیدم کردند و بعد هم حمله به بهانه های مختلف شروع شد. تا آنجا که در تیترها و مطالبی که در رسانه هایشان منتشر کردند مدعی شدند خواهر مری جاسوس انگلستان شده است. اما گناه من فقط بازگویی اقدامات تهدید کننده سلامت مردم بود. وقتی مجددا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شدم مصرانه این مسئله را پیگیر کردم تا تولید بنزین پتروشیمی را با کمک وزیر نفت آقای زنگنه متوقف کردم. از زمانی که در دولت حضور پیدا کردم کار ما با کمک وزارت نفت حذف این نوع بنزین از سوخت شهرهای مختلف کشور بود و بالاخره در اردیبهشت سال 93 موفق شدیم. بولتن نیوز بیش از 60 روز به طور متوالی با بنر و روز شمار مدعی شد که من مامور MI6 هستم.

در دوره ای که وارد دولت شدم به خاطر همین مسئله زندگی شخصی ام را هدف قرار دادند وگفتند شوهرم وارد کننده بنزین است! یعنی همسرم اجازه ندارد زندگی عادی داشته باشد چون من وارد حوزه هایی شدم که نباید ورود می کردم. هفت مورد تحقیق و تفحص مجلس را به خاطر همین بنزین سرطان زا پاسخ دادیم. تازه آقای میرکاظمی نماینده مجلس نهم بعد از اثبات سرطان زا بودن این نوع بنزین به من گفت شما مقابل دستاوردهای یک دولت و افتخارات آن ایستادید. بله من افتخار می کنم که مقابل بنزین سرطان زا به عنوان عامل بیماری و مرگ انسان ها ایستاده ام. از دیروز اما خوشبختانه توزیع بنزین یورو 4 در شهر اهواز هم آغاز شد و البته توجه داشته باشید که اصلاح این سوخت در کلانشهرها در شرایطی است که هنوز تحریم ها ادامه دارد. 

وی در مورد وضعیت محیط بانان و رده بندی شغلی آنان گفت: 440 نفر از محیط بانان اکنون تبدیل  وضعیت شده اند و حدود 500 محیط بان در حال فراگیری آموزش های بین المللی جامع و کاملی هستند که این تعداد تا پایان سال جاری به 850 نفر افزایش می یابد. برای محیط بانان به عنوان رده اول ایثارگری تلاش زیادی شده است.  

با رئیس جمهور فنلاند ملاقات داشتم اما صداوسیما پخش نکرد
رئیس سازمان محیط زیست درمورد حاشیه های ایجاد در سازمان تحت مسئولیت اش طی روزهای گذشته گفت: متاسفانه رسانه ملی ما بسیاری از برنامه ها و گزارش اقدامات سازمان را منعکس نمی کند. یک ماه پیش یک ساعت ملاقات با رئیس جمهور فنلاند  داشتم که حتی یک ثانیه از آن هم  پخش نشد. من از مسئولان صدا و سیما می پرسم، فقط حاشیه های سازمان محیط زیست ارزش خبری دارد؟ ملاقات معاون رییس جمهور کشور با رئیس جمهور یک کشور موفق اروپایی خبر قابل انتشاری نیست؟!  برخی خبرگزاری ها هم به طور غرض ورزانه ای اهداف خود را به نام  کارمندان سازمان منتشر می کند که صحت آن روشن نیست.

کار به جایی رسیده که دلواپسان ایراد می گیرند ماشین های سفرا به سازمان حفاظت محیط زیست رفت و آمد می کنند و بدتر از آن ادعای خود را به کارکنان خدوم محیط زیست نسبت می دهند. از نظر آنها گسترش ارتباطات بین المللی اشتباه است. اگر چه این رویکرد کم و بیش در مورد دولت یازدهم در صداوسیما وجود دارد، اما در مورد شخص من بسیار بارز است. کلی خبرسازی فقط برای جا به جایی یک کارمند می شود، اما مانور آمادگی برای آتش سوزی جنگل ها که به طور مشترک برای سه استان مجاور هم صورت گرفته، اطلاع رسانی نمی شود. 

همزمان یک خبرگزاری خاص شانتاژ می کند و از جمله مدعی نامه ای به کمیسیون اصل 90 می شود که مشخص نیست واقعا آن را کارکنان نوشته اند یا خیر؟! البته اگر کمیسیون اصل 90 از ما سوال کند قطعا پاسخ های واضح و روشنی داریم. اما تاسف بار است که یک خبرگزاری در حد یک سایت شانتاژ عمل می کند. همین جا می گویم که از حیثیت سازمان و کارکنان آن دفاع می کنم و پاسخ این نوع دروغ پردازی ها را می دهیم.  

با حیثت کارکنان سازمان بازی شده است
معصومه ابتکار در خصوص کارکنان استخدام شده در سازمان محیط زیست افزود: متاسفانه در این ماجرا با حیثیت کارکنان سازمان بازی شده است. مدیرکل حوزه ریاست و مسئول دبیرخانه شورایعالی حفاظت محیط زیست، خانم لاهوتی است که 20 سال سابقه کار دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد است. آن خانمی که این ماجرا را برایش ساخته اند با حدود 20 سال سابقه در سازمان مسئول مکاتبات دبیرخانه بوده و مدیر کل حوزه ریاست نیست. 

وی همچنین در پایان در پاسخ به پیشنهاد اعضای گروه مدیران رسانه ای مبنی بر انتخاب یک سخنگو برای سازمان محیط زیست گفت: 
ان شاا... انتخاب سخنگو برای سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱
sajad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
ابتکار سیاسی کار
تو بلدی کار کنی حوزه خودت رو مدیریت کن
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها