بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
تدبیر24 :سهیل فارسی - حصول توافق هسته ای با قدرت های جهانی فصلی نو را در تاریخ روابط بین الملل گشوده است و ثابت کرده است که" تعامل و مذاکره" در جهان کنونی در حل معضلات بین المللی بهترین راه حل و جنگ و درشت گویی بدترین راه حل است و عاقبتی بهتر از عراق، افغانستان، سوریه و یمن ندارد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط ما با غرب دستخوش تغییرات بسیاری گشت و این تنش و عدم اطمینان که دلایل متنوع و متفاوتی دارد حتی پس از توافق جامع هسته ای نیز ادامه داشت. با این حال دولت ها تنها در پی منافع ملی و بین المللی خود و نه صرفا حفظ پیمان ابدی با یک حکومت پادشاهی دیکتاتوری اند.
توافق هسته ای می تواند نقطه عطفی در تنش زدایی دوباره در روابط ایران و غرب و شکل گیری عصری تازه بر اساس احترام متقابل باشد. دولت و ملت ایران این توان را دارند که در عین حفظ ارزش ها و سنت های خود با جامعه جهانی روابطی دوسویه، برد – برد و مسالمت آمیز داشته باشند. هیچ دولت و ملتی در تاریخ بشر ولو با آرمان های متعالی در انزوا و بدون داشتن تعامل و گفتگو با دوست و دشمن پیشرفت نکرده است و زین پس نیز پیشرفتی نخواهد کرد.
عده ای مع الاسف گمان می کنند که تعامل، مذاکره و یا دیدارهای سیاسی دولت ها و حتی دشمن ها با یکدیگر عدول از آرمان ها و ارزش های جامعه است و معنای تسلیم شدن، سازش و یا ذلت می دهد! در حالی که اگر منصف و واقع بین باشند خواهند دریافت که این نگاه بیشتر از ضعفی نشات می گیرد که ریشه در منافع جناحی و شخصی دارد تا منافع ملی و انقلابی.
تعامل و دیدارهای مرسوم دیپلماتیک اگر هدفمند و برنامه ریزی شده باشند نه تنها حقانیت و اقتدار نظام را به رخ جهانیان می کشد بلکه به بدخواهان و دلواپسان ثابت میکند که جمهوری اسلامی ایران انزوا را نمی پسندد و از روبرو شدن با قدرت های مادی جهان ترسی ندارد و در نهایت ادب و شجاعت موضع رسمی و منطقی خود را اعلام می کند.
اینکه یک دولتی نامه ای بی حساب و جواب به دشمن بنویسد و بعد دم از ارزش ها و عزت بزند. با دولتی که با هزاران پیغام و پسغام به تماسی پاسخ و یا به سلامی علیک بگوید تنها بر اساس یک مولفه قابل ارزیابی است و آن مولفه، " منافع ملت " است.کدام یک از این دو روشِ مواجه با جهان در جهت منافع ملی ایران بوده است ؛ نامه بی حساب و جواب یا تعامل و مذاکره!؟ قضاوت با مخاطب است.
عزت و یا ذلت در سیاست را تنها می توان بر اساس منافع جمعی به یک عملی نسبت داد و با تکیه به آن "عاقلانه عمل کردن" دولت ها را اثبات کرد. اینکه اگر جناح ما کاری را کرد پس همه دنیا انگشت به دهان ماندند و نمی دانستند چه بگویند! اما اگر جناحِ دیگر کشور را از منجلابی بیرون کشید تمام ارزش ها را با ذلت ها ! عوض کرده، کاملا با مولفه ی " منافع ملی " در تضاد است و جزء با عوام فریبی قابل بزک کردن نیست.
راه حل پایان منازعات سیاسی اعصاب خرد کن در جامعه ایرانی که سرانجامی نیز نداشته است تلاش در جهت قبول " حاکمیت قانون و نظر اکثریت با حفظ حقوق اقلیت" است. اینکه عده ای بتوانند تحصن و تجمع راه بیاندازند و بعد با خواهش و تمنا از مقابل مجلس بساط شان را جمع کنند و عده ای دیگر هیچ! قطعا ریشه در عدم حاکمیت قانون و نظر اکثریت دارد.
علی ای حال امید است در مسیر توسعه ایران عزیز قرار بگیریم. ان شاء الله
برچسب ها: تدبیر24 ، سهیل فارسی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها