بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
پژوهشگر ایرانی دانشگاه "جورج تاون" مطرح کرد
"شیرین هانتر" پژوهشگر ایرانی در دانشگاه "جورج تاون" در مقاله خود راهکارهایی را برای سیاستگذاران ایرانی و تصمیم گیرندگان غربی به منظور به حاشیه راندن تندروها در ایران ارائه کرده است.
تدبیر24 :سرویس بین الملل خرداد:  "شیرین هانتر" پژوهشگر ایرانی دانشگاه "جورج تاون" در مقاله تازه خود این پرسش را مطرح کرده که چکونه می توان  تندروها در داخل ایران که به زعم او تمایل زیادی برای تبدیل شدن ایران به کره شمالی را دارند را مهار کرد. وی در این راستا توصیه هایی را به دولتمردان و سیاستگذاران ایرانی و هم چنین به رهبران کشورهای غربی ارائه کرده است.

 

به گزارش خرداد، هانتر در مقاله خود در سایت "لوب لاگ" به این موضوع اشاره می کند که تردیدی نیست که تندروهای ایران از اتمام موفقیت آمیز مناقشه چندین ساله بر سر برنامه هسته ای ایران ناخرسند هستند. او در این باره می نویسد:"تندرو نمی توانند عصبانیت خود را پنهان کنند. آنان دوست ندارند ایران با تعهداتی که در جریان مذاکرات هسته ای داده برنامه اتمی خود را درازای لغو تحریم ها تاحدودی محدود کند." هانتر اشاره می کند که مشکلات فعلی ایران در نتیجه انباشت بیش از یک دهه جنگ، سوء مدیریت اقتصادی و سوء استفاده های صورت گرفته از منابع انسانی و دیگر منابع وجود در برخی مواقع بوده است. او در ادامه می نویسد:"تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر ایران نیز مزید بر علت بوده و مشکلات ایران را عمیق تر و تشدید کرده است. این در حالیست که تندروهای ایران به مشکلات اقتصادی ایران با نگرشی ایدئولوژیک نگاه می کنند".

 

 

شیرین هانتر

 

هانتر اشاره می کند که با این وجود، حتی تندروترین طیف ها نیز از لزوم اصلاحات ساختاری اقتصاد ایران آگاه اند و می دانند که باز شدن درهای اقتصاد ایران به سوی جهان در ابتدا به روی کشورهای اروپایی و در نهایت امریکا یک پیش شرط ضروری برای اصلاحات اقتصادی در ایران است. او در ادامه می نویسد:"آنان هم چنین می دانند که ایران به بازگشت سرمایه های مالی و انسانی ایرانیان خارج از کشور به میهن نیازمند است. با این حال، ترس آنان از این است که باز شدن بیش تر درهای ایران به روی جهان سبب شود تا انان اهرم های اقتصادی را از دست بدهند و دیگر نتوانند بر این منابع کنترل داشته باشند. هم چنین، آنان از صنعتی شدن ایران نیز می هرسند چرا که می دانند واردات کالاهای مرغوب باعث بیکار شدن و رنگ باختن رونق برخی از تجار ایرانی می شود".

 

او در ادامه استدلال می کند که تندروها در ایران به طور خلاصه خواستار پیروی کشور از مدل کره شمالی هستند. او در این باره می نویسد:"آنان می خواهند ایران به یک کره شمالی دیگر تبدیل شود. با اقتصادی محدود و با جامعه ای بسته. آنان تقریبا هر فعالیت فکری و ذهنی را ویرانگر و مخرب می دانند. می توان نشانه های این موضوع را دید از تعطیلی نشریات و توقیف آن ها تا ایجاد محدودیت برای روزنامه نگاران".

 

شیرین هانتر در ادامه اشاره می کند که اتفاق همین دلواپسان و تندروها بزرگترین تهدید برای نظام اسلامی هستند و در این باره اشاره می کند:"آنان با شعارهای تند خود سبب می شوند تا چهره ای مخدوش از اسلام در جهان و چهره ای منفی از ایران نمایش داده شود. این در حالیست که تلاش های رهبران اصلی انقلاب ایران به خصوص ایت الله هاشمی رفسنجانی در راستای بهبود روابط ایران با جهان به نفع انقلاب بوده است. هم چنین در دوران اصلاحات نیز مردم ایران توانستند خواسته های مترقی خود را دنبال کنند. حسن روحانی" رییس جمهوری کنونی ایران نیز مصمم است تا سیاست تعامل با جهان خارج را عملی کند. سفر قریب الوقوع او به فرانسه، ایتالیا و واتیکان را می توان در همین راستا قلمداد کرد. هم چنین، ایران در تلاش برای تجدید حیات ملی و ادغام کامل در جامعه بین المللی است. در چنین شرایطی، رویکرد غرب در قبال ایران می تواند نقشی تعیین کننده در آینده فعالیت و تحرکات تندروها داشته باشد".

 

 

هانتر در ادامه اشاره می کند که بهترین راه برای به حاشیه راندن تندروها در ایران درک این موضوع از  سوی رهبران کشورهای غربی است که اصلاح طلبان و نیروهای میانه رو باید فرصت انجام کارها را داشته باشند. او در این باره می نویسد:"تنها با قدرت گیری هر چه بیش تر نیروهای میانه رو در ایران است که سیاست های تندروها خنثی خواهد شد".


او راهکارهایی را نیز در این باره ارائه می دهد:"لغو هر چه سریع تر تحریم ها، انتقال به موقع فناوری و سرمای غربی به ایران، برسمیت شناختن نگرانی ها و دغدغه های مشروع امنیتی ایران از سوی غرب و اتخاذ رویکرد متعادل تر نسبت به ایران و عربستان سعودی در زمینه سیاست های منطقه ای، پایان پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی که نمونه های آن را در قالب ساخت فیلم هایی هم چون 300 می شود دید".

 

او در پایان اشاره می کند که با اتخاذ چنین راهکاری علاوه بر بهبود اوضاع اقتصادی داخل ایران نیروهای تندرو به حاشیه رانده خواهند شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها