بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۵۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
داعش در بیانیه ای که حامیانش در اینترنت منتشر کردند، اعلام کرد اعضای این گروه بمب کار گذاشته شده روی یک دستگاه موتورسیکلت را در برج البراجنه منفجر کردند و زمانی که رهگذران تجمع کردند، عامل انتحاری خود را در میان جمعیت منفجر کرده است.


تدبیر24 :دیشب لبنان بار دیگر هدف حمله تروریستی داعش قرار گرفت و بیش از 43 شهيد و 250 زخمی بر جای گذاشت. حمله ای که گفته می شود طی 25 سال اخير و پس از پايان جنگ داخلی در نوع خود شديدترين اقدام تروريستی در منطقه برج البراجنه در حومه جنوبی بیروت بود. این منطقه راه ورودی به ضاحیه جنوبی است که منطقه شیعه نشین محسوب می شود. جالب است بدانیم که وجود اردوگاه آوارگان فلسطینی برج البراجنة این منطقه را حائز اهمیت کرده است.

پس از منطقه مرکزی "ضاحیه" که در تقسیم بندی امنیتی به "مربع امنیتی حزب الله" موسوم است " در محل حادثه- که به قطاع الثانی شهرت دارد- دفاتر و مراکز مهم حزب الله قرار دارد.

مسئول امنیتی این منطقه در حزب الله از جمله افراد مهم امنیتی و نظامی مقاومت است. مجمع سید الاوصیا بزرگترین مسجد ومجموعه فرهنگی دینی تربیتی پس از مجمع سید الشهدا نیز در همین منطقه واقع شده است. در این منطقه، بازار مردمی بسیار شلوغ برج البراجنه نیز در مرکز توجه همۀ لبنانی هاست. بیمارستان الرسول الأعظم یکی از مهمترین بیمارستانهای لبنان و پایگاه اصلی حزب الله نیز در همین منطقه قرار دارد.

شب گذشته جاده اصلی این منطقه که یکی از ورودی های ضاحیه به شمار می رود، هدف حمله انتحاری سه گانه تروریستها قرار گرفت.

انتحاری اول ابتدا نزديک حسينيه شيعيان برج البراجنه و همزمان و به فاصله 5 دقیقه انفجار بعدی در مقابل یک نانوايی مجاور و همچنین مدرسه در منطقه مسکونی برج البراجنه روی داد. انتحاری سوم نتوانست به راه خود ادامه دهد و بر اثر انفجار دوم كشته شد.

به گفته شاهدان، عامل انتحاری نخست با سر دادن يك شعار تكفيری کمربند انفجاری خود را منفجر کرد و سپس با فاصله اندکی در چند متری آن عامل دوم در مقابل یک نانوایی کمربند انفجاری خود را منفجر و اين فاجعه را خونبارتر کرد.

گفته می شود وزارت کشور لبنان و حزب الله از برنامه تروريست ها برای عمليات چهارم نيز آگاه شده و درپي دستگيری عاملان آن هستند. برخی اخبار هم از دستگیری عامل چهارم انتحاری در نزدیکی بیمارستان رسول اعظم خبر می دهند. ماهیت این سه انتحاری که تصاویر آنها نیز منتشر شده است، دو فلسطینی و یک سوری معرفی شده اند.

در همین حال، داعش در بيانيه ای که حاميانش در اينترنت منتشر کردند، اعلام کرد اعضای اين گروه بمب کار گذاشته شده روی يک دستگاه موتورسيکلت را در برج البراجنه منفجر کردند و زمانی که رهگذران تجمع کردند، عامل انتحاری خود را در ميان جمعیت منفجر کرده است.

موقعیت جغرافیایی منطقه ای که در آن دو حمله انتحاری به وقوع پیوست، بسیار مهم بود چرا که 4 دفتر حزب الله در آن قرار دارد. در این انفجارها یکی از اعضای حزب الله به شدت زخمی شده که حال وی وخیم گزارش شده است. چندین نفر از اعضای رده پایین حزب الله نیز به شهادت رسیدند که یکی از آنان از خانواده یاغی بود که به دلیل تشابه اسمی با یکی از مسئولان حزب الله در شمال این کشور(استان بقاع) به نام حسین یاغی، رسانه ها را با پخش خبر غیر دقیق مبنی بر شهادت مسئول امنیتی حزب الله در این منطقه به اشتباه انداخت.

گفتنی است سازمان های امنيتی لبنان در ماههای گذشته عملکرد خوبی در شناسایی عاملان نا امنی داشته و توانستند شمار زیادی از شبکه های تروريستی را کشف و منهدم و بسیاری از تروریستهای تندرو در این منطقه را شناسایی و دستگیر کنند.
اين دو انفجار در حالی رخ داد که نيروهای امنيتی لبنان و حزب الله، تدابیر امنیتی سختی را در منطقه اتخاذ کرده بودند. با این حال این نکته را باید مدنظر داشت که ارتش لبنان و ديگر نيروهای امنيتی در مراکز ايست و بازرسی همه ورودی های حومه جنوبی بيروت تنها خودروها را بازرسی می کنند و ورود فرد انتحاری و یا موتور سیکلت بمب گذاری شده راحت تر از خودروی بمب گذاری شده است.

در یک نگاه می توان گفت اين انفجارها دارای چند پيام است:

نخست اينکه این حادثه تروریستی در واکنش به پيروزی های ارتش سوريه بوده است؛ پیشروی های چشمگير ارتش سوریه و نيروهای مقاومت در مناطق استراتژیک و مهم سوريه در يك ماه اخير به ويژه چند روز گذشته وعقب نشینی قابل توجه داعش در اين مدت ضربه مهلکی بود که معادلات میدانی سوریه را تغییر داد.

دوم اينکه اين انفجارها به ظاهر تلاشی است تا توافق در حال شکل گيری ميان گروههای لبناني را هدف قرار دهد. گفتنی است اين دو انفجار در خلال نشست بعد از ظهر پارلمان لبنان رخ داد که در آن گروهها و جناح های مختلف سیاسی علائمی از توافق و اجماع را نشان داده بودند.

این در حالیست که روز گذشته سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان نيز به اين روحيه توافقی برای حل و فصل مشکلات باقي مانده در لبنان اشاره کرده بود و گروههای لبنانی نیز نسبت به سخنرانی حسن نصرالله واکنش های مثبتی نشان داده بودند.
و بالاخره بايد توجه داشت كه عمليات اخير در حقيقت برای بر هم زدن وضعيت كنونی در منطقه و جلوگيری از شكل گيری موازنه ای است كه مانع از قدرت گيری گروههای تروريستی و حاميان منطقه ای آنهاست.

محكوميت اين عمليات از سوی تمام طرفهای مهم سياسي لبنان به ويژه جريان المستقبل نشان داد كه حفظ آرامش در لبنان بيش از آنكه خواست حزب الله و ديگر متحدان سوريه باشد، نيازي مبرم برای جريان ١٤ مارس و متحدان عربستان سعودی است؛ اما آنان يقينا متوجه هستند كه حفظ آرامش نيازمند اهتمام مشترك همه لبناني ها به امر مبارزه با تروريسم است.

متاسفانه بايد بپذيريم كه اين عمليات، احساسات عمومی نسبت به آوارگان فلسطيني را بر مي انگيزد كه ناخواسته بستر مناسب برای عمليات تروريستی را فراهم آورده اند. پس چه بهتر كه خود به كنترل وضعيت در اردوگاهها اقدام كنند.

برچسب ها: تدبیر 24 ، داعش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها