بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
تدبیر24 :سیدرضا صالحی امیری در حاشیه مراسم اعطای نشان دهخدا (اولین دوره کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور) در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به اینکه سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ افزود: مقوله پایین بودن سطح مطالعه قطعی است؛ آمارها متفاوت است اما آنچیزی که ما در سطح دولت و نهادهای رسمی دنبال می کنیم علت یابی و چگونگی حل مسئله است.

وی گفت: در مجموع این اتفاق نظر وجود دارد که میزان مطالعه در ایران بسیار پایین و قطعا روزانه کمتر از 30 دقیقه است.

چند روز پیش سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفتگی خود با نگران کننده خواندن سرانه مطالعه در کشور میزان آن را پنج دقیقه و در خوشبینانه ترین حالت 20 دقیقه در روز اعلام کرد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه علت یابی صورت گرفته درباره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور در دو سطح است گفت: سطح اول به فرهنگ سازی در سطح ملی بازمی گردد که کتاب و کتابخوانی و خرید کتاب در سبد خانوار تعریف شود.

صالحی امیری افزود: همه کشورهایی که این مسیر را طی کرده اند تجربه اولشان فرهنگ سازی است و نقطه آغازش هم آموزش و پرورش، آموزش عالی، خانواده و صدا و سیما و رسانه هاست که باید برای مطالعه در سطح جامعه ایجاد انگیزه و نیاز شود.

وی با بیان اینکه تا فرهنگ ایجاد نشود کتابخوانی، کتاب خریدن و کتابخانه و نشر معنا پیدا نخواهد کرد گفت: سطح دوم که باید روی آن متمرکز شویم موضوع دولت و نهادهای دولتی برای حمایت از حوزه کتاب و کتابخوانی است که بسیار مهم است.

صالحی امیری افزود: در ایران مجموعه نهادهای اقتصادی و اجتماعی مانند سلامت و غیره مورد حمایت واقع می شوند که به جاست؛ باید به همین میزان هم حوزه فرهنگی و خصوصا حوزه مطالعه، کتاب، کتاب خریدن و نشر مورد حمایت قرار گیرد.

وی گفت: امروز فقط بحث کتابخوانی نیست؛ تالیف مقوله مهمی است این در حالیست که در حال حاضر وضعیت معیشتی مولفان و بعد ناشران خوب نیست.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: امروز متوسط نشر در ایران به شدت پایین آمده است و از متوسط 1000 نسخه به پایین سخن گفته می شود.

صالحی امیری گفت: همچنین باید وضعیت کتابخانه ها تغییر و استاندارد سازی و نهایتا کتابخوان و خریدار کتاب تعریف شود.

وی با بیان اینکه لازمه این کارها حمایت دولت است افزود: خوشبختانه در دولت آقای روحانی سیاست های جدی برای حمایت از نشر آغاز شده است که می توان به ابلاغ معافیت مالیاتی کتابفروشی ها اشاره کرد که قدم خوبی است.

صالحی امیری افزود: مخالف هر گونه افزایش تعرفه کاغذ هستم؛ قطعا هر اقدامی که به افزایش قیمت کتاب بیانجامد منجر به کاهش کتابخوانی خواهد شد.

وی گفت: مطالعه ما نشان می دهد که حتما باید کتاب با حمایت دولت و نهادهای رسمی و خصوصا بنگاه های اقتصادی به صورت معقول و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد تا دسترسی مردم به کتاب راحت باشد.

صالحی امیری افزود: در سبد خانواده و در اقتصاد خانواده نباید کتاب به عنوان یک عامل تحمیلی تعریف شود بلکه باید به عنوان نیاز دیده شود که لازمه این موضوع دسترسی آسان به کتاب است.

وی گفت: پیشنهاد رئیس جمهور برای ساعت مطالعه در مهر، پیشنهاد جالبی است که باید در آموزش و پرورش جدی گرفته شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها