بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶

تدبیر24 :یاسمن رضائیان -مارک و پلو اینجا، مارک و پلو آنجا، مارک و پلو همه جا. «مارک و پلو» عنوان کتابی ست از منصور ضابطیان که در آن سفرهای خود به کشورهای دیگر را در قالب عکس و گزارش آورده است. شما می توانید با او به فرانسه، اسپانیا، لبنان، هندوستان، ایتالیا، اتریش، ارمنستان، کره ی جنوبی و آمریکا سفر کنید و ضمن گردش در «سرزمین آواز و زیتون»1، «خواب های پاریسی»2 ببینید.

منصور ضابطیان، مجری برنامه ی فرهنگی رادیو هفت، که پیش از آن برنامه های نقره، جغرافیای فریاد، فرش واژه، وکیل محله، باغچه مینو و مردم ایران سلام را روی آنتن برده است، روزنامه نگاری در روزنامه های همشهری، ایران، تهران امروز، حیات نو و مجله های گزارش فیلم، چلچراغ و کلک را تجربه کرده است. همچنین دو سال مداوم جایزه ی قلم بلورین را از آن خود کرد و در سال ۸۸ به سمت مدیر امور بین الملل سینمای جوان منصوب شد. کره ی تجربیات آقای روزنامه‌نگار، گوینده، نویسنده و مجری، چرخید و این بار در جایگاه یک کتابخوان پای گفت و گو نشست.

*از چه شیوه ای برای کتابخوان کردن دیگران استفاده می کنید؟

برایشان کتاب می خرم و سعی می کنم با هیجان موضوع کتاب را تعریف کنم. بعد پیگیری می کنم که آیا کتاب را خوانده اند یا نه.

*تجربه ی برخورد با آدم هایی را داشته اید که کتابخوان بوده اند و بعد از کتاب زده شده اند؟

نه اینکه زده شوند، گرفتار شده اند. زمانی موضوعی باعث دلزدگی شما می شود که نا امیدتان کند. شما وقتی به مطالعه علاقه داشته باشید و همیشه سراغ کتاب های مورد علاقه تان بروید، هیچ وقت از خواندن زده نمی شوید.

*بهترین سن برای شروع کتابخوانی از چه زمانی ست؟

از دوران جنینی، از زمان لقاح تا به دنیا آمدن کودک.

*بهتر است با چه موضوعاتی کتابخوانی را شروع کنیم؟

این کاملا بستگی به دید آدم ها دارد. ممکن است شما سوالات فلسفی در ذهن داشته باشید بنابراین سراغ کتاب هایی می روید که به این نیاز شما پاسخ دهند. هرکس به دنبال موضوعی می رود که می خواهد بداند.

*با این حرف موافقید که هر کتابی ارزش خواندن ندارد؟

همین که یک کتاب نوشته می شود، همین که یک کتاب چاپ می شود، یعنی برای آن زحمت کشیده شده است. پس ارزش یک تورق را دارد. اما در این دنیا که فرصت آدم ها کم است باید سراغ کتاب هایی بروید که بیشترین سود را برایتان دارند. ممکن است کتابی که از نظر شما بی ارزش است از نظر دیگری با ارزش باشد و این موضوع هم به سلیقه ی افراد برمی گردد.

*اولین تجربه ی کتابخوانی تان به چه زمانی برمی گردد؟

از سنین پیش از دبستان با کتاب دمخور بودم اما طبیعتا زمانی توانستم بخوانم که به مدرسه رفتم.

*با فضاهای فانتزی موافقید یا واقعی؟

کتاب هایی که می نویسم چون فضای گزارشی دارند طبیعتا در فضای رئالیسمی هستند. البته خودم هم این فضا را بیشتر از فضای فانتزی می پسندم.

*معیار یک کتاب خوب چیست؟

کتابی که بعد از خواندن به شما احساس رضایت بدهد می تواند به عنوان یک کتاب خوب برای شما شناخته شود.

*یک کتاب خوب معرفی کنید و دلیلتان را برای انتخاب بگویید.

کتابی که از نظر من خوب است شاید از نظر شما خوب نباشد. هر کس دلایل مختلفی دارد که بگوید فلان کتاب خوب است و این دلیل ممکن است مربوط به نوشتار و ادبیات آن باشد یا اصلا شاید در موقعیت خاصی آن را خوانده باشید و یا خاطره ای از آن دارد. حتی ممکن است این کتاب از نظر فنی و نگارشی کتاب سطح بالایی نباشد ولی برای شما کتاب خوبی باشد. به طور مثال من کتابی در یازده سالگی ام هدیه گرفتم که خیلی به آن علاقه دارم و چند بار آن را خوانده ام. اما اگر بخواهم کتابی را معرفی کنم که از دید و سلیقه ی من خوب بوده است، مجموعه کارهای ایوان کلیماست.

*آیا نویسندگان ما در داستان نویسی موفق اند؟

در داستان نویسی بومی، بله. هر جامعه ای نیاز به نویسنده دارد. ادبیات هر کشور نشان دهنده ی شکل زندگی آن کشور است؛ پس هر جامعه ای به ادبیات معاصر و بومی نیاز دارد.

*آیا کتاب هایی که به صورت پی دی اف منتشر می شوند، آفتی برای کتاب های کاغذی به حساب می آیند؟

طبیعتا بحرانی ایجاد می کنند که به خاطر دسترسی آسان و رایگان بودن آن هاست. وجود پی دی اف ها ممکن است در کوتاه مدت به صنعت نشر آسیب بزند اما در بلند مدت مشکلی ایجاد نمی کند و به کتابخوانی کمک می کند.

*پیشنهاد شما به عنوان یک پدر برای کتابخوان کردن بچه ها چیست؟

برای بچه ها کتاب بخرید، کتاب بخرید و کتاب بخرید.

1و2: عنوان دو فصل از کتاب مارک و پلو.

منبع: هفته نامه پیک خورشید

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها