بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۵۸۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
مدیریت بومی؛ از حرف تا عمل
در پی اعتراضات فعالین سیاسی استان قزوین و نارضایتی عمومی شهروندان از روزبه، وزیر کشور عزم خود را برای ایجاد تغییرات در ساختار مدیریت اجرایی استان جزم کرد

تدبیر24 :فاز جدید تغییرات در وزارت کشور کلید خورده است و در همین راستا با برکناری دو استاندار سمنان و قزوین، گزینه جایگزین آن ها نیز اعلام شد. اما باید دید که این تغییرات چه قدر سمت و سوی مثبت و راستای گفتمان و خط مشی دولت داشته است؟!
 
تغییرات قزوین؛ یک قدم به عقب
 
به گزارش سرویس سیاسی «عصر قانون»، مرتضی روزبه استاندار قزوین پس از فراز و نشیب های سیاسی چند ماه گذشته سرانجام تغییر کرد و صندلی خود را به فرد دیگری سپرد. فریدون همتی در نشست امروز چهارشنبه هیات دولت به عنوان استاندار جدید قزوین منصوب شد. مدیرکلی صداوسیما در مراکز ایلام، لرستان و آذربایجان غربی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم از حوزه انتخابیه ایلام، معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کشور، سرپرستی استانداری قم و مشاور عالی وزارت کشور از جمله مسوولیت ها و سوابق مدیریتی همتی است. پیش از این مرتضی روزبه برای مدت ۲۳ ماه به عنوان استاندار قزوین مشغول به خدمت بود، وی از ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۲ عهده دار این سمت شده بود.
 
همتی گزینه اصولگرایی است که به سابقه چندین سال سرپرستی صدا و سیما در استان های محتلف را در کارنامه خود دارد. از طرفی استاندار قبلی قزوین گزینه بومی و وی گزینه غیز بومی استانداری است که می تواند به عنوان یک قدم به عقب برای شروع به کار وی محسوب شود.
 
اما مسئله مهم تر نحوه انتخاب همتی و عزل روزبه است. شنیده‌های «عصر قانون» حاکی از آن است که در پی اعتراضات فعالین سیاسی استان قزوین و نارضایتی عمومی شهروندان از روزبه، وزیر کشور عزم خود را برای ایجاد تغییرات در ساختار مدیریت اجرایی استان جزم کرد. با این حال این اتفاق با تاخیر فراوان همراه شد. چراکه سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نماینده مردم قزوین و ابیک در مجلس شورای اسلامی از سوی مقابل مدافع روزبه و خواستار ابقای او در آن سمت بود. از سوی دیگر رحمانی فضلی که گویی دین دار همتی برای سپردن یک جایگاه میان پایه اجرایی بود، تمام تلاش خود را برای ایجاد این تغییر، انجم داد.
 
سرانجام این کشمکش حالا به نفع رحمانی فضلی پایان یافته است. با این حال این سوال مطرح می شود که با وجود اصرار نماینده مجلس بر ابقای استاندار که ممکن است تنش جدیدی میان دولت و این نهاد قانون گذار را ایجاد کند، جایگزینی همتی چقدر مثبت بوده است؟! همتی از گزینه های محافظه کاری است که گزینه غیر بومی نیز محسوب می گردد. در عین حال بسیاری از فعالین حامی دولت در استان، جایگزینی همتی را امری مطلوب نپنداشته و معتقدند جز یک تغییرات کلی در جو سیاسی و شاید برخی امتیازات در بخش دارها و سمت های نیمه تاثیرگذار، اتفاق جدید نخوهد افتاد!
 
سمنان یک قدم به جلو
 
اما از طرف مقابل محمدرضا خباز، استاندار جدید سمنان شد. محمدرضا خباز که امسال ۶۱ ساله شد، تجربه چهار دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را دارد، جایگزین محمد زندوکیلی استاندار سمنان شد.
 
خباز که به عنوان نماینده مردم کاشمر در مجالس چهارم، پنجم، ششم و هشتم حضور داشته از نمایندگان پرکار فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم بود. وی که از اعضای رسمی حزب اعتماد ملی است، از ابتدای دولت تدبیر و امید به عنوان معاون مجید انصاری معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور انجام وظیفه می‌کرد.
 
مدیریت بومی؛ از حرف تا عمل
 
با این تفاسیر وزارت کشور دولت تدبیر و امید در دو اقدام متناقض بازهم این پایبندی خود را به شعارهای خرداد ۹۲ از جمله «مدیریت بومی» محل تردید قرار داده است!
 
به هرحال خباز به عنوان گزینه بومی استان سمنان و از اصلاح طلبان شناسنامه دار محسوب می شود که به نظر می رسد حاصل تغییر مثبت روند اصلاحی اخیر وزارت کشور در حوزه استانداران به آمدن مقیمی است. اما معرفی همتی که بی ربط ترین گزینه برای استانداری قزوین است نشان می دهد که همچنان دستان پشت پرده ای این نوع انتصابات را هدایت کرده و یا سعی در هدایت کردن آن دارد!
 
تغییرات استانی و تغییرات مدیریت انتخاباتی!
 
رییس جمهوری در نشست چهارشنبه هیات دولت که با معرفی استانداران قزوین و سمنان همراه بود، با اشاره به رای اعتماد هیات وزیران، خطاب به استانداران جدید گفت: انتظار مردم این است که با حضور شما در این استان ها، پیشرفت استان و حل مسایل و مشکلات شتاب بیشتری پیدا کند.
وی با اشاره به قرار داشتن در آستانه برگزاری انتخابات، استانداران را به آماده کردن شرایط و زمینه های برگزاری شکوهمند و همراه با آرامش انتخابات سفارش نموده و اظهار امیدواری کرد، در پرتو یک انتخابات باشکوه، افراد تاثیرگذار با تجربه، با تدبیر و توانمند برای خدمت هر چه بیشتر به کشور به مجلس راه یابند.
 
رییس جمهوری دولت را یک دولت فراحزبی دانست و تاکید کرد: دولت یازدهم در پی پیروزی جناح خاصی نیست و تلاش می کند که شرایط برای مشارکت همه جناح ها، احزاب و گروه ها فراهم شود.
 
حساسیت این تغییرات در استانداری ها از این روست که استانداران نقش پررنگی در برگزاری انتخابات آتی مجلس دارند. به این صورت که در سازوکارهای نظارتی و جزئیات اجرایی آن ورود خواهند کرد. بنابراین این موضوع حائز اهمیت است که استانداران باید از معتمدین دولت که با رای مردم روی کار آمده است و کسانی که دل در گرو گفتمان اصلاح طلبانه اعتدال دارند، انتخابات شوند.
 
پس از برخی کارشکنی های درونی در کار اولین معوان سیاسی وزارت کشور دولت روحانی که منجر به استعفای وی شد، حالا مقیمی در حال اجرای اصلاحات تدریجی و پله به پله است. پیش از این انشاق در وزارت کشور سبب استعفای معاون سیاسی _ برجسته ترین جایگاه در وزارت کشور _  شده بود. حال باید صبر پیشه کرد و دید که دیدگاه غالب در وزارت کشور تا چه حد تحمل این اصلاحات مثبت را خواهد داشت؟!

منبع : عصرقانون

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
2
بومی بودن برای همتی لازمه ولی برای خبازتان ضرورت نداره؟؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها