بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵

تدبیر24 :یاسمن رضائیان -چاپ کتاب «فردوسی» در سال ۱۳۷۶، عزت الله الوندی را به صورت حرفه ای به جامعه ی نویسندگان معرفی کرد. او در سال ۵۳ در تویسرکان به دنیا آمد و در رشته ی ادبیات فارسی تحصیل کرد. الوندی به عنوان نویسنده ی حوزه ی کودک و نوجوان، کتاب های «مردی که در بالش من راه می رود»، «پشت شیشه های مات»، «دوباره برمی گردی مرد بارانی»، «ایوان بهار»، «جان پاتیس»، «داراب نامه»، «تپه های مهتاب» و «دیو کوچولو بچه ی آدم» را در کارنامه ی کاری خود دارد. او از داوران و مسئولان اجرایی جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان کانون و جشنواره ی ادبی دفاع مقدس بوده است و در حال حاضر مسئول کارگروه شعر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

*از چه شیوه ای برای کتابخوان کردن دیگران استفاده می کنید؟

به عنوان یک نویسنده، با نوشتن کتاب خوب می توانم این رسالت را انجام دهم. محتوا و مضمون کتاب اهمیت زیادی در خوانده شدن دارد؛ به خصوص اگر کتاب، داستانی باشد. شیوه ی روایت بیشتر از هر چیز دیگری روی مخاطب تاثیر می گذارد.

*بهترین سن برای شروع کتابخوانی از چه زمانی ست؟

خیلی از کسانی که در این زمینه تخصص دارند معتقدند دوره های کتابخوانی از مخاطب صفر سال شروع می شود. حتی قبل از به دنیا آمدن و در دوران جنینی، کتاب خواندن برای جنین موثر است. اگر در دوران نوزادی برای نوزاد کتاب و شعر خوانده شود، به صورت ناخودآگاه ریتم، موسیقی، وزن و قافیه در ذهنش می ماند و به آن ها عادت می کند. در نتیجه خیلی زودتر و راحت تر از هم سالانش با ادبیات و کتاب رابطه برقرار می کنند.

*آیا با این حرف موافقید که هر کتابی ارزش خواندن ندارد؟

هر کتابی به دلیل اینکه می تواند دربردارنده ی تجربیات نویسنده باشد ارزش یک بار خواندن را دارد اما اگر محتوای سرشار و قوی داشته باشد می تواند چندین بار توسط مخاطب خوانده شود.

*معیارهای یک کتاب خوب کدام اند؟

همانطور که اشاره کردم هرکتابی می تواند در بردارنده ی تجربیات نویسنده ی آن باشد؛ بنابراین می تواند درک و دریافت جدیدی به ما ارایه کند که از طریق آن به کشف های خوبی برسیم. پس یکی از معیارهای کتاب خوب، ارایه ی کشف جدید است و اگر با این معیار به کتاب ها نگاه کنیم همه ی آن ها به اندازه ی خودشان خوب هستند. معیار دیگری که اهمیت دارد، شکل ظاهری و نحوه ی ارایه ی آن است.

*اولین تجربه ی کتابخوانی تان به چه زمانی برمی گردد؟

به اول دبستان؛ کتابی خواندم که در مورد یک روباه و یک لک لک بود و همدیگر را به مهمانی دعوت می کردند. بعد از آن سراغ کتابخوانی رفتم. مجموعه ی بچه های مسجد که حوزه ی هنری آن را منتشر می کرد یکی از زمینه های مطالعاتی من در دوران کودکی بود.

*چه شد که به مطالعه علاقه مند شدید؟

وقتی اولین کتاب را خواندم احساس کردم می شود از طریق کتاب با دنیاهای جدیدتری ارتباط برقرار کرد. شوق همین کشف کردن دنیاها بود که مرا کتابخوان کرد.

*با فضاهای فانتزی موافقید یا واقعی؟

من با هر دو فضا ارتباط برقرار می کنم و در هر دو فضا کتاب نوشته ام. در واقع هیچکدام نسبت به دیگری برتری ندارد. ممکن است در فضاهای فانتزی اتفاق های جذاب بیفتد و ممکن است نیفتد. گاهی ممکن است اتفاق های فضای واقعی جذاب تر از فضاهای فانتزی باشند. همه ی این ها بستگی به مهارت و تجربه ی نویسنده دارد.

*فضاهای کتاب هایتان را از سلیقه مردم وام می گیرید یا سلیقه ی شخصی خودتان؟

طبیعی ست که هیچ نویسنده ای برای خودش نمی نویسد و نیم نگاهی هم به مخاطب دارد؛ اما از طرفی دیگر، نویسنده با تجربه های خودش می نویسد. در زمینه ی داستان فکر می کنم نگاه به مخاطب وجود دارد و همین سلیقه ی مخاطب یکی از معیارهای تعیین کننده ی فضای داستان است.

*چند کتاب خوب معرفی کنید و دلیل انتخابتان را بگویید.

در زمینه ی کودک کتاب «آلیس در سرزمین عجایب»، کتاب «ماتیلدا» اثر رولد دال، «شازده کوچولو»ی اگزوپری، «قصه های مجید» هوشنگ مرادی کرمانی و همچنین «قصه های خوب برای بچه های خوب» که خودم در بچگی می خواندم و دنبال می کردم. آثار متون کهن ایرانی هم که فوق العاده اند. البته برای انتخاب هرکدام دلیل خاصی وجود دارد، اما اگر بخواهم دلیل مشترکی برایشان بگویم این است که در تمام شان «کشف» اتفاق افتاده است و کشف همان چیزی ست که مخاطب را به لذت وا می دارد.

*آیا با کتاب هایی که به صورت پی دی اف منتشر می شوند موافقید؟

هر رسانه ای که باعث کتابخوان شدن مردم شود و فرهنگ مطالعه را ترویج دهد خوب است اما باید دقت کنیم که حقوق پدید آورنده محفوظ باشد. کتاب های پی دی اف اکثرا به صورت قاچاق تولید می شوند و حقوق مولف را مد نظر قرار نمی دهند که این کار جالب نیست.

*چرا این کتاب ها توانستند جای خود را باز کنند؟

چون راحت به دست می آیند. شما خیلی راحت با جستجو کردن و کپی کردن آدرس یک سایت می توانید صاحب یک کتاب شوید. همیشه اینطور است چیزی که راحت به دست می آید، فراگیر می شود. به همین دلیل استفاده از کتاب های پی دی اف هم فراگیر شده است.

*جمع های کتابخوانی که در بین جوانان وجود دارد، حقیقتا به ترویج فرهنگ مطالعه کمک می کنند؟

صد در صد کمک می کنند و من با این جمع ها موافقم. هر گامی که در این راه برداریم، یک گام به جلو است.

*عنوان برگرفته از کتاب «مردی که در بالش من راه می رود» از همین نویسنده

منبع: نشریه نخل جنوب استان بوشهر

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها