بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۵۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
تاملی در وقایع اخیر :
آقای نماینده شما که از به فحشا افتادن از فرط گرسنگی عده ای در کشور سخن می گویید به خواستگاه این گرسنگان نیز اندیشیده اید؟ آقای نماینده بسیاری از این گرسنگان کشاورزان و کشاورز زادگانی هستند که به دنبال سیاستهای غلط چند سال اخیروغیر اقتصادی شدن کشاورزی رو به پایتخت آورده اند و در وانفسای رکود اقتصادی موجود مجبور به کارتون خوابی ، گرسنگی و بزه کاری شده اند.
تدبیر24 :مهدی مستفید - واکنش مهدی کوچک زاده ازنمایندگان مجلس به خبر امحاء ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس بار دیگر موجب نقش آفرینی این محصول کشاورزی در عرصه سیاست کشور شد. اگر شش سال پیش خرید تضمینی سیب زمینی و توزیع رایگان آن در بین طبقات خاصی از جامعه که از قضا خواستگاه رای جریان سیاسی حاکم بود از سوی رقیب به تطمیع حمل شد ،امروز نیز در آستانه انتخابات مجلس دولت در حالی مجبور به تنظیم بازار و جبران زیان کشاورزان با منابعی بسیار محدود نسبت به سال ۸۷ می باشد که امحاء ۱۷۰۰ تن سیب زمینی فاسد شده حربه ای برای تخریب جریان حاکم توسط همان جریان متهم سال ۸۸- ۸۷ شده است . اگر احمدی نژاد متهم به توزیع سیب زمینی در بین محرومین و توزیع سود سهام عدالت بر طبقات محروم کشور(در آستانه انتخابات و وعده توزیع آن در هر سه ماه )در راستای منافع سیاسی و تثبیت جایگاهش در بین طبقات خواستگاه رایش شد . می توان دولت اعتدال را نیز به علت عدم همراهی در صادرات مازاد تولیدات غذایی به منظور پایین نگه داشتن قیمت مواد غذایی را با توجه به تاثیر آن بر کاهش نرخ تورم با وجود زیان تولید کنندگان و به نفع مصرف کنندگان( عمدتا طبقه متوسط شهری) و جهت دهی بسته تحرک اقتصادی (که می تواند متوجه خاستگاه رای دولتیان باشد )متهم ساخت. ولی واقعیت امر چیست؟

سالهاست حرکت سینوسی تولید محصولات کشاورزی بخصوص سیب زمینی و پیاز بازار این محصولات را با نوسان عرضه مواجه ساخته است . نبود سیاست مدون و اقتدار حاکمیتی در بخش تولید کشاورزی و عدم جهت دهی تولیدات بر اساس نیاز سنجی ملی هر ساله دولتها را با کمبود یا مازاد تولید مواجه ساخته است. امسال نیز تخمین زده می شود (توجه داشته باشید که آمار دقیقی و واقعی از تولیدات کشاورزی در دست نیست)که تولید سیب زمینی از ۷ میلیون تن فراتر رفته است که با توجه به نیاز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تنی بازار داخل حدود ۲میلیون و هفتصد هزار تن مازاد خواهیم داشت که با توجه به مشکلاتی که در امر بازار یابی و تداوم صادرات این محصول داریم در خوشبینانه ترین حالت نیز میزان صادرات این محصول به هفتصد هزار تن نخواهد رسید با این حساب با ۲ میلیون تن مازاد تولید مواجه هستیم که سرنوشتی جز فاسد شدن و امحاء نخواهد داشت . با این اوصاف جنجال جناب کوچک زاده و فریاد وا اسفا و وا اسلاما و وا مستضعفای ایشان برای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی فاسد فسا و داراب نیز همچون منتقدین توزیع سیب زمینی توسط احمدی نژاد به دلایل ذیل را می توان هیاهوی سیاسی نامید.

۱- آقای کوچک زاده و سایر نمایندگان باید توجه داشته باشند که فساد و امحاء ۲ میلیون تن سیب زمینی با توجه به شرایط حاضر اجتناب ناپذیر است و خوش شانس کشاورزان فسا و داراب هستند که حداقل دولت مبادرت به خرید تضمینی محصول آنها نموده در حالی که همکاران آنها در آذربایجان، همدان و اردبیل به علت عدم خرید تضمینی مجبور به فروش زیر قیمت تضمین(۲۵۰-۳۰۰تومان) یا امحاء محصولاتشان به دست خود هستند و هیچ کس برای استضعاف ایشان نه اعتراض می کند و نه استعفا می دهد!!

۲-بر اساس تخمینهای صورت گرفته امسال یک میلیون و هفتصد هزار تا دو میلیون کشاورز در تولید سیب زمینی کار کرده اند و بر اساس ارزیلبی های فعالان این صنف قیمت تمام شده تولید(صرفا هزینه های مالی و نه سود کشاورزو مالکیت زمین و آب )در مناطق مختلف از ۵۲۰ تا ۷۰۰ تومان متغیر بوده است و قیمت تضمینی اعلام شده توسط دولت تنها ۳۶۰ تومان بوده که حال در بخشهای بزرگی از کشور دولت از خرید تضمینی به نرخ خود نیز سر باز می زند. این وضعیت به این معناست که جمعیتی حدود ۲میلیون نفر در ایران که با افراد تحت پوشش شان سر به ۱۰ میلیون ایرانی می زنند امسال به کاری اشتغال داشته اند که نه تنها سودی از آن کسب نکرده اند بلکه بخشی از سرمایه های مالیشان را نیز از دست داده اند . آیا کسی به اسراف شدن سرمایه مالی و جانی این طبقه که عینیت مظلومیت هستند اشاره می کند؟ آیا حیات و اشتغال این طبقه از ملت ایران به اندازه ۶۱۲ میلیون پول دولت ارزش نداشته است که کسی به آن اعتراض کند و یا استعفا دهد.آیا کسی به پرداخت نشدن یارانه صادراتی این محصول توسط دولت نیز اعتراض کرد؟؟

۳- برادران سیاستمدار سپهر سیاست کشور درسالیان اخیر چنان در گیر حذف و تخریب هم بوده اند که تولید و تولید کننده را با تمام مشکلاتشان به سوی نهاده اند و فقط گاه و بی گاه به عنوان حربه ای برای تخطئه همدیگر از آن استفاده می کنند بی آن که خود تدبیر و راه حلی برای وضع موجود ارائه دهند. تولید کننده بخصوص از نوع کشاورز آن مرغ عزا و عروسی سیاسیون شده است. در دوران وفور دلارهای نفتی با واردات بی برنامه و ترجیح محصولات خارجی به داخلی کمر کشاورزان و دامداران را شکستید و در دوران تحریم به بهانه نبود توان مالی از حمایت این جماعت سر باز می زنید حمایتی که نه صرفا از نوع مالی که عمده آن می تواند مدیریتی باشد.

۴- آقای نماینده شما که از به فحشا افتادن از فرط گرسنگی عده ای در کشور سخن می گویید به خواستگاه این گرسنگان نیز اندیشیده اید؟ آقای نماینده بسیاری از این گرسنگان کشاورزان و کشاورز زادگانی هستند که به دنبال سیاستهای غلط چند سال اخیروغیر اقتصادی شدن کشاورزی رو به پایتخت آورده اند و در وانفسای رکود اقتصادی موجود مجبور به کارتون خوابی ، گرسنگی و بزه کاری شده اند.

۵- آقای نماینده و عالیجنابان دولتی آیا می دانید (شاید چنان درگیر کشمکش های سیاسی هستید که نمی دانید) که: روند کاهش تصدی گری دولت در بخش کشاورزی به جایی رسیده است که هیچ سیاستگذاری و حمایت و ترغیبی برای مدیریت میلیونها کشاورز این سرزمین صورت نمی گیرد . در حالی سالانه میلیونها تن محصول کشاورزی را به همراه کرامت کشاورزانمان در این کشور امحاء می کنیم که خود یکی از وارد کنندگان محصولات کشاورزی هستیم آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چرا کشوری که ۲ میلیون تن مصرف شکر دارد باید نیمی از آن را وارد کند و کشت چغندر قند در کشور ما اقتصادی نباشد!!! و کشاورز چغندر کار نتواند پول محصولش را بر مبنای قیمت نازلی که دولت می دهد به موقع از کارخانه های قند و شکر بگیر؟؟آیا می دانید ۹۸ در صد روغن نباتی کشور وارداتی است و زارعان دانه های روغنی چگونه حمایت می شوند؟؟؟ آیا می دانید سالهاست یکی از بزرگترین وارد کنندگان چای و بزرگترین امحاء کننده چای داخلی هستیم ولی هنوز نمی دانیم متناسب نبودن چای ایرانی با ذائقه مردم به علت تفاوت در گونه بوته چای است یا روش فرآوری تا آن را اصلاح کنیم!!!آیا می دانید اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟؟!!

۶- مسئوولین مملکتی ، وعالیجنابان سیاسی که تکیه کلامتان وطن وطن کردن در نزاعهای خود ساخته سیاسیتان است آیا می دانید عدم تعهد دولتهای برآمده از هر دو تفکر شما بر تامین و نظارت نهاده های کشاورزی اعم از بذر و سم و کود چه بلایی بر سر کشاورزی وطنتان آورده است ؟؟؟ آیا می دانید ترویج بذور خارجی که عمدتا یک یا چند ساله و فاقد توان بذر گیری است چه بر سر غنای ژنتیکی محصولات کشاورزی و به تبع آن امنیت غذایی ایرانیان خواهد آورد؟؟ وابستگی به بذرهای دستکاری شده خارجی تولید ملی کشاورزی را همانند تولید خودرو ملی مان کرده است که در صورت اخلال در ارائه این بذور توسط بیگانگان کشاورزی ما زمین گیر تر از خودرو سازی ما خواهد شد. آیا آنان که در راستای سیاستهای کلی نظام اسلامیمان و فرامین مقام معظم رهبری ادعای مدیریت پدافندی غیرعامل را دارند یا آنان که با اتکا به بحث نفوذ بیگانگان در صدد حذف همدیگر هستند به این مسائل نیز اندیشیده و راهکاری ارائه کرده اند؟ 

در آخر به عنوان احدی از ملت ایران و به عنوان احدی از فعالین بخش تولید کشاورزی از دولتیان و مجلسیان و تمامی آنان که خود را عنصری در سپهر سیاسی کشور می دانند خواهش می کنم به جای این که مزار کشاورزی کشور را سن رقص سیاسیتان کنید راهکاری ارائه کنید برای احیای کشاورزی و کشاورزانی که در این سالیان کرامت انسانیشان نیز در کنار توان اقتصادیشان به فنا رفته است. جناحها و جریانهای سیاسی کشور، اگر برای این موضوع که همسو با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل کشور است برنامه ای ندارید برای چه برنامه دارید؟؟؟ 

هر روز بیشتر از دیروزبا تهدیدات خارجی و زوال منابع داخلی(آب، زمین، درآمدهای نفتی و...) روبرو می شویم آیا وقت آن نرسیده است که به جای دعواهای حیدری و نعمتی موجود در عرصه سیاسیمان دست در دست ملت مقاوم و صبورمان جهت حمایت از تولید و تولید کنندگان در برابر مافیای واردات ،قاچاق و فساد ، که کاخ آمالش را بر خرابه های تولید داخلی بنا نهاده است متحد شویم؟؟؟
برچسب ها: تدبیر24 ، سیب زمینی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها