بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
تدبیر24 :در میان هفت منطقه آزاد کشور، جزیره کیش با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد، به طور قطع در سال‌های پیش‌ رو، آمادگی بیشتری برای پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی و به ویژه ایرانیان خارج از کشور خواهد داشت.

کیش هم اکنون مهمترین منطقه گردشگری ایران است و در قیاس با مناطق آزاد دیگر، جذابیت بیشتری برای گردشگری دارد. به همین دلیل کانون توجه و استقبال سرمایه‌گذاران در حوزه اجرای پروژه‌های مختلف گردشگری شده است.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گردشگری، پشتیبانی از سکوهای نفتی و گازی و حفاری و عملیات دریایی و بهره‌مندی از منطقه آزاد مالی، مزیت نسبی منطقه آزاد کیش در قیاس با دیگر مناطق آزاد کشور است.

بنابراین هیچ منطقه‌ای همچون جزیره کیش برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری در ایران پساتحریم، پتانسیل و ظرفیت بالا ندارد. این جزیره با موقعیت طبیعی خاص خود و بستر مناسب و زیرساخت‌های مطلوبی که در همه این سال‌ها در آن ایجاد شده است، این قابلیت را دارد تا به خوبی سرمایه‌های خارجی را به خود جذب کند.

رئیس جمهوری چندی پیش در یکصد و نوزدهمین نشست ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، با تأکید بر ضرورت ادامه روند اصلاحات ساختاری و مبارزه با رانت و مفاسد اداری در مناطق آزاد کشور، خواستار آن شد که مدیریت مناطق آزاد به سرعت، شرایط لازم را برای استفاده از فرصت پساتحریم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و گسترش تولید صادرات گرا فراهم کنند.

حسن روحانی همچنین در سفری که سال گذشته به جزیره کیش داشت، ظرفیت مناطق آزاد کشور برای استفاده از فرصت‌های پساتحریم را مناسب خواند و با در نظر گرفتن ویژگی و مزیت‌های نسبی منطقه آزاد کیش بیان امیدواری کرد که براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دولت در توسعه مناطق آزاد کشور دنبال می‌کند، جزیره کیش به سرزمین نمونه گردشگری حلال تبدیل شود.

روحانی تأکید کرد: مناطق ازاد کشور باتوجه به فرصت و شرایط ویژه‌ای که دارند، نقش مهمی در اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند و قادرند شرایط لازم برای استفاده از فرصت پساتحریم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و گسترش تولید صادرات گرا را به سرعت فراهم کنند.

وی افزود: اکنون شرایط بین‌المللی حاضر، فضا را برای فعالیت اقتصادی در کشور مساعد کرده است و باتوجه به بند 11سایست‌های اقتصاد مقاومتی، باید به دیپلماسی اقتصادی و تسهیل رابطه با کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه توجه کرد و مناطق آزاد می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: در عرصه اقتصاد بین‌الملل، واقعه جدیدی برای اقتصاد ما رقم خورده است و این فضا به طور قطع، برای اقتصاد ایران و اقتصاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار مسرت‌بخش خواهد بود و این مناطق با استفاده از ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌های خود در زمینه توسعه و گسترش تولید، صادرات، تجارت و انتقال فناوری‌ها، نظر هیئت‌های اقتصادی خارجی دعوت شده به ایران را می‌توانند به سوی خود جلب کنند.

روحانی همچنین در نشست ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ضرورت ادامه اصلاحات ساختاری در این مناطق توضیح داد: مناطق آزاد باید به جای تمرکز بر واردات به هدف اولیه تأسیس خود که توسعه صادرات بوده است، نزدیک شوند.

روحانی ادامه داد: برای متمرکز کردن مناطق آزاد کشور بر مأموریت اصلی خود که همانا توسعه صادارت است، باید بهترین خدمات تجاری لازم در حوزه خدمات بانک، بیمه و حمل و نقل در سطح استانداردهای بین‌المللی ارائه و زمینه‌های تولید ارزش افزوده با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و با کمترین بوروکراسی فراهم شود.

وی تأکید کرد: به منظور دستیابی به رونق اقتصادی باید تسهیلاتی برای بهبود فضای کسب و کار فراهم شود و مناطق آزاد می‌توانند نقش بسزایی در جذب سرمایه داشته باشند، بنابراین مدیران این مناطق باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کنند که اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران برای فعالیت اقتصادی جلب و تقویت شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه، اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد را به جذب منابع خارجی و توسعه صادرات موظف کرده است، تصریح کرد: این اقدامات باید از اولویت‌های مناطق آزاد باشد این مناطق مراکزی برای جذب سرمایه در زمینه‌های مختلف باشند.

وی با تأکید بر بکارگیری دقت و توجه لازم برای شناسایی سرمایه‌گذاران واقعی گفت: بایستی از ابتدا مراقبت و دقت لازم را به کار گرفت تا سرمایه‌گذار و تولید کننده واقعی به عرصه فعالیت و سرمایه‌گذاری در این مناطق وارد شوند.

روحانی با تأکید بر نقش مناطق آزاد در جذب نیروی کار و سرمایه، یادآورشد: اگر مناطق آزاد در این مسیر درست حرکت کنند، می‌توانند به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شوند.

وی همچنین فروردین ماه امسال در جمع مدیران مناطق آزاد و تجاری کشور اعلام کرد: انتظار می‌رود مناطق آزاد کشور نقش متناسب با توانمندی خود ایفا کنند و هفت منطقه آزاد به مناطق نمونه توسعه در کشور تبدیل شوند.

رئیس شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور افزود: در قانون تأسیس مناطق آزاد به رشد پرشتاب این مناطق برای فعالیت در عرصه‌های مختلف اقتصادی اشاره شده است و هر یک از مناطق آزاد کشور مأموریت ویژه‌ای دارند و جزیره کیش با رویکرد توسعه گردشگری باید به سمت گردشگری حلال برود.

وی با در نظر گرفتن ویژگی و مزیت نسبی هر یک از هفت منطقه آزاد کشور، بیان امیدواری کرد که براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دولت در توسعه مناطق آزاد کشور دنبال می‌کند، جزیره کیش به سرزمین نمونه گردشگری حلال تبدیل شود. چابهار، ایران را به جهان پیوند بزند. ماکو نقش محور تجاری ایران و ترکیه را ایفا کند. ارس پل ارتباطی میان ایران و قفقاز شود. انزلی، ایران و کشورهای ساحلی دریای مازندران و حتی شرق دور را به هم بپیوندد.خرمشهر و آبادان به رونقی که سزاوار آنهاست دست یابند و سرانجام در قشم هم صنایع نفت و گاز، رونق پیدا کنند.

روحانی با بیان اینکه جزیره کیش با آب و هوای مناسب و امکانات زیربنایی کافی، پایانه هوایی و دریایی برای پذیرایبی از سه و نیم میلیون گردشگر در سال ظرفیت دارد، یادآور شد: جزیره کیش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها به یک خانواده اختصاص داشت، اما هم اکنون این جزیره زیبا به همه ملت ایران تعلق دارد .

وی با بیان اینکه سیاست دولت شکوفایی جزیره‌های جنوبی ایران در خلیج همیشه پارس است، بیان کرد:

در سفر استانی هیئت دولت به هرمزگان، بندرجاسک به عنوان بندر مهم صادرات نفت در نظر گرفته شد. بر همین مبنا در سفری به عمان، تفاهم‌نامه صادرات گاز به این کشور امضاء شد که این گونه تفاهم‌نامه‌ها به طور قطع در آینده‌ای نزدیک، شکوفایی بندرجاسک و سواحل جنوب کشورمان را محقق خواهد کرد.

رئیس جمهوری کشورمان تصیرح کرد: مبنای دولت در طرح‌های اقتصادی، فعال کردن بخش‌های غیردولتی است و دولت تلاش می‌کند زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کند.

بر پایه گفته‌های روحانی، بدیهی است که تسهیلات ویژه مناطق آزاد و به ویژه جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد در آبهای گرم خلیج فارس، به خوبی توانایی جذب حجم عظیمی از سرمایه‌ها را از نقاط مختلف دنیا خواهد داشت. معافیت مالیاتی 30 ساله برای 25درصد از کل درآمد، امتیاز ویژه‌ای است که هر سرمایه‌گذاری را به این جزیره می‌کشاند و تنها موضوعی که هم اکنون باید به آن توجه شود معرفی این منطقه و امتیازها و تسهیلات آن است. زیرا بسیاری از سرمایه‍گذاران خارجی با این تسهیلات آشنا نیستند. زیرا رو آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی هدفمند و تبلیغات موثر در زمینه معرفی هرچه بهتر مناطق آزاد کشور و امتیازهای آنها، می‌تواند به تدریج پای سرمایه‌گذاران خارجی را به این مناطق باز کند و زمینه تحول و توسعه اقتصادی در این مناطق و از طریق آنها در سرزمین اصلی را فراهم کند.

منبع : برنا
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها