بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
اعتراض زنان روزنامه‌نگار و فعال عرصه رسانه به اهانت یک نشریه
تدبیر24 :موسسه «راز» با صدور بیانیه‌ای به اهانت یکی از نشریات کشور به معاون زنان دولت یازدهم، اعتراض کرد.

با گذشت حدود یک هفته از انتشار مطلب سراسر توهین یکی از نشریات به شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده دولت، موسسه رسانه، اندیشه و زن (راز) به عنوان نهاد مستقل غیردولتی متشکل از روزنامه‌نگاران و زنان فعال عرصه رسانه با نگارش بیانیه‌ای خواستار رسیدگی سران سه قوه به این موضوع شد.

در ابتدای بیانیه موسسه رسانه،اندیشه و زن (راز) آمده‌است:« این نامه در بیان اعتراض جمعی از زنان فعال در عرصة رسانه به عدم واکنش مناسب و متناسب سه قوه در برابر هتاکی و اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی اخیر یک نشریه نسبت به خانم شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان نوشته شده است.»

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه با طرح این سوال که «آیا حمله به یک تفکر با هدف تضعیف قوة اجرائی نظام، و گروکشی سیاسی، با هتاکی و افترا و دروغ‌پراکنی دربارة پاکدامنی زنی که در جناح سیاسی- فکری مقابل است، نماد بارزی از استفادة ابزاری از زن نیست؟» به ماده 6 قانون مطبوعات اشاره‌کرده‌ و نوشته‌اند: « مطبوعات در «استفادة ابزاری از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی»، و «تحقیر و توهین به جنس زن» و «پخش شایعات و مطالب خلاف» واقع آزاد نیستند و «متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده (698) قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار ‌مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می‌باشد».

اعضای موسسه رسانه، اندیشه و در ادامه با مخاطب قرار دادن رئیس قوه قضاییه و اشاره به این نکته که « روا نیست که ارزش‌های اجتماعی و اسلامی عرفی معطوف به زنان، دستاویز بازی‌های سیاسی و رقابت‌های قدرت‌طلبانه شود» درخواست‌کرده اند تا عدالت در این زمینه اجرا‌شود.

نویسندگان بیانیه همچنین در ادامه از رئیس قوه مقننه خواسته‌اند تا مقابل تضییع حقوق نیمی از مردم واکنش نشان دهند. 

در پایان این نامه خطاب به رئیس قوه مجریه آمده‌است: « از شما انتظار داریم که تمام توان اجرائی و قانونی خود را برای سهیم کردن نیمی از جمعیت کشور، که به سبب جهل و تنگ‌نظری‌ها و کوتاه‌بینی‌های تاریخی دچار تبعیض ناروا و بی‌عدالتی شده‌اند، به‌کار گیرید، بدان امید که نام دولت تدبیر و امید، در ذهن تاریخی مردمان ایران‌زمین با برقراری عدالت و رفع تبعیض پیوند پایدار بخورد.»

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده‌است.

به نام حق

رئیس محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

رئیس محترم قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران

رئیس محترم قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

این نامه در بیان اعتراض جمعی از زنان فعال در عرصة رسانه به عدم واکنش مناسب و متناسب سه قوه در برابر هتاکی و اتهام‌زنی و دروغ‌پراکنی اخیر یک نشریه نسبت به خانم شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان نوشته شده است. ما از رؤسای هر سه قوه درخواست جدی و پی‌گیرانه داریم برای برخورد مناسب و متناسب با این رفتار غیرقانونی وغیراخلاقی و غیراسلامی که با اصولی که نظام جمهوری اسلامی، به تصریح قانون اساسی نظام، بر آن پایه گذاشته شده است در تضاد است.

 

رؤسای محترم سه قوه، 

استفادة ابزاری از زن، همیشه از انتقادات جدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به نظام‌های غربی و در تمامی سال‌های پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، از مبانی غرب‌ستیزی نظام بوده است و، در مقابل، همواره از شأن و منزلت زن مسلمان در نظام ارزش‌های اسلامی سخن به‌میان آمده است. 

آقایان رؤسا، آیا حمله به یک تفکر با هدف تضعیف قوة اجرائی نظام، وگروکشی سیاسی، با هتاکی و افترا و دروغ‌پراکنی دربارة پاکدامنی زنی که در جناح سیاسی- فکری مقابل است، نماد بارزی از استفادة ابزاری از زن نیست؟ آیا وارد آوردن افترا به پاکدامنی و نجابت زنی مسلمان و متعهد به ارزش‌های اخلاقی اسلامی (به سبب تفاوت دیدگاه‌ سیاسی و اجتماعی او و دولت مطبوعش، که در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار دارد) در نظام جمهوری اسلامی رواست؟ آیا ارزش‌های اسلامی و اخلاقی نظام جمهوری اسلامی می‌تواند چنین رفتاری توجیه کند؟ آیا فحاشی و توهین و افترا به شخصیت و نجابت زنی که برگزیدة فرد منتخب ملت و مسئول امور زنان کشور است، توهین به ملت ایران و انتخاب آنان، و نماد تخریب و تحقیر زننیست؟ 

نقد مستدل عملکرد تمامی مسئولان نظام جمهوری حق تک‌تک افراد ملت و وظیفة رسانه‌های همگانی است، ولی فحاشی و دروغ‌پراکنی و توهین به حیثیت انسانی ایشان، چیزی نیست جز تلاش برای سست کردن پایه‌های نظام. 

 

رؤسای محترم سه قوه، 

آزادی بیان و آزادی مطبوعات، در قانون اساسی و در قانون مطبوعاتجمهوری اسلامی ایران، مصرحنددر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن‌که مخل به مبانی اسلامی یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.»

در مادة 3 قانون مطبوعات نظام حق بیان نظر و نقد، ضمن رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه، به مطبوعات داده شده است. در تنها تبصرة این ماده آمده است: «انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می‌باشد.»

مطابق مادة 6 همین قانون تصریح شده است که مطبوعات در «استفادةابزاری از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی»، و «تحقیر و توهین به جنس زن» و «پخش شایعات و مطالب خلاف» واقع آزاد نیستند و «متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازاتهای مقرر در ماده (698) قانون مجازات اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار ‌مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می‌باشد».

حضرات رؤسای سه قوه، به موجب همین قوانین، و بهواسطة آن‌که رأی قاطع ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی مبنی بر آن دیدگاه بود و هست که مرگ مرد مسلمان را به‌سبب خبر یافتن از ربودن خلخال از پای زن یهودی روا می‌داند، درخواست قاطع و انتظار جدی داریم که نسبت به این رفتار غیرقانونی - غیراخلاقی، و گسترش رفتارهای مشابه، که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال تشدید است، برخورد مناسب و متناسب داشته باشید.

 

رئیس محترم قوة قضائیه،

در راستای وظایف مصرح این قوه در قانون اساسی، مبنی بر پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی تحقق بخشیدن به عدالت، و «احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع»، و «نظارت بر حسن اجرای قوانین»، از حضرتعالی درخواست داریم اجرای حق و برقراری عدالت را در موضوع یادشده پی‌گیری بفرمایید و مانع توسعة بی‌اخلاقی‌ها و قانون‌شکنی‌ها و سوءاستفاده‌های اینچنینی شوید. روا نیست که ارزش‌های اجتماعی و اسلامی عرفی معطوف به زنان، دستاویز بازی‌های سیاسی و رقابت‌های قدرت‌طلبانه شود، که اگر چنین شود، به نابودی این ارزش‌ها و فروپاشی اخلاقی جامعه منجر خواهد شد.

جناب آقای آیت‌الله آملی لاریجانی، از جنابعالی و تشکیلات قوة قضائیه انتظار می‌رود، نسبت به این ظلم آشکار، که تبعات اجتماعی و اخلاقی نامبارکی برای جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، برخورد قانونی مقتضی اعمال دارید.

 

رئیس محترم قوة مقننه،

قوة تحت ریاست جنابعالی، مردم کشور و خواسته‌ها و مطالبات آنان، را نمایندگی می‌کند و پاسدار مصالح کشور و ملت است و در این راستا موظف است وکیلی صالح، کوشا، و مدبر باشد که با چشم و گوش باز و آگاه حقوق ملت و مصلحت کشور را مد نظر دارد. نیمی از مردم ایران را زنان این سرزمین تشکیل می‌دهند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی همان‌قدر موظف به احقاق حقوق آنانند که در مقابل تحقق حقوق مردان سرزمینمان وظیفه دارند. از شما و قوة تحت ریاستتان انتظار داریم که مدبرانه در مقابل تضییع حقوق نیمی از مردم ایران‌زمین واکنش نشان دهید و مانع از آن شوید که چنین رفتارهایی به روال و روند رقابت سیاسی بدل شود. جناب آقای دکتر لاریجانی، چنان‌چه رفتار صورت‌گرفته، که متأسفانه طی سال‌های گذشته جسارت بروز و ظهور یافت و به فروپاشی بسیاری از ارزش‌ها، و توسعه نفرت و تفرقه در میان مردم انجامید و وحدت جامعه را به تزلزل کشاند، با واکنش مناسب نمایندگان ملت روبه‌رو نشود، بدل به انگلی می‌شود که شیرة اخلاق را در جامعه می‌مکد و روزبه‌روز بیش از پیش ریشه می‌دواند. تصور بفرمایید که با نزدیک شدن به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، تجدید و گسترش چنین رفتارهایی، فضای اخلاقی جامعه را به چه ناکجاآبادی رهنمون خواهد شد و چه نتایج شومی به‌بار خواهد آورد.

 

 

جناب آقای رئیس‌جمهور،

شما در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران قسم یاد کرده‌اید که از «حرمت اشخاص» حمایت کنید. ما زنان فعال در عرصة رسانه با اعلام حمایت قاطع خود از عملکرد حرفه‌ای خانم شهیندخت مولاوردی، و با بیان این‌که ایشان را زنی پاک، متعهد، محترم، و تلاشگر می‌شناسیم که هدف ارتقای شأن و منزلت و توانمندی زنان ایران را دنبال می‌کند، از حضرتعالی می‌خواهیم که حرمت قسم خود را پاس دارید.

جناب آقای دکتر روحانی، همان‌طور که خود بارها اشاره کرده‌اید، توسعة پایدار و همه‌جانبه کشور، بدون مشارکت کامل و استفاده از توان تک‌تک افراد ملت، میسر نیست. از شما انتظار داریم که تمام توان اجرائی و قانونی خود را برای سهیم کردن نیمی از جمعیت کشور، که به سبب جهل و تنگ‌نظری‌ها و کوتاه‌بینی‌های تاریخی دچار تبعیض ناروا و بی‌عدالتی شده‌اند، به‌کار گیرید، بدان امید که نام دولت تدبیر و امید، در ذهن تاریخی مردمان ایران‌زمین با برقراری عدالت و رفع تبعیض پیوند پایدار بخورد.


منبع : رویداد24

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها