بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۵۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
تدبیر24 :همایش خطاهای پزشکی در فرهنگستان علوم پزشکی با محورهایی چون تعاریف و دسته بندی خطاهای پزشکی، خطاهای پزشکی از منظر فقهی ، حقوقی و اخلاقی و همچنین روشهای پیشگیری و تشخیص درست بیماری و ارائه روند مناسب درمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر سید بهزاد پوپک رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: برای کاهش و رفع خطاهای پزشکی نیاز است تا استانداردهای روز دنیا را سرلوحه فعالیت های مان قرار دهیم. در فرآیند آزمایشگاهی کشور مدیریت عدم انطباق تعریف شده است که یکی از فاکتورهای مهم آن خطا به شمار می رود. از این رو باید نسبت به خطاها آگاه باشیم و به طور عملکردی فعالیت داشته باشیم. بنابراین باید عملکرد در آزمایشگاه های کشور نهادینه شود تا مشکلات کاهش پیدا کند.
دکتر پوپک با اشاره به اینکه چطور می توان خطاهای پزشکی را تشخیص داد بیان داشت : توصیه می شود هر بار خطایی صورت می گیرد باید به دنبال ریشه خطا بود تا به خطا دسترسی پیدا کنیم . اگر سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه ها اعمال شود به راحتی می توان خطاها را یافت تا کمتر بیماران در معرض تهدید قرار گیرند.
در ادامه این همایش دکتر ابوالقاسم اباسهل جراح عمومی و استاد دانشگاه در خصوص خطاهای پزشکی در درمان افزود: برای کاهش خطاهای پزشکی در درمان بیماری ها باید در دوره های دستیاری و پزشکی آموزش های لازم به افرادی که دارای صلاحیت هستند داده شود. از این رو ارگان های مسئولی چون دانشگاه، نظام پزشکی، انجمن ها و .... هر کدام باید به نوبه خود آموزش های لازم را ارائه دهند تا در مواردی که خطا صورت می گیرد قابل جبران باشد چنانچه خطا در پزشکی ، عمومی باشد قصور پزشکی به شمار می رود که مشکلات را چند برابر می کند.
به گزارش آستان، در ادامه این مباحث ، دکتر مهرزاد  کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص رازپوشی و حقیقت گویی نسبت به بیماران گفت: اعتماد مبنای رابطه پزشک و بیمار است بنابراین رازپوشی تضمین کننده اعتماد است و رازپوشی در حقیقت احترام به حقوق بیمار است. چنانچه بیماران از محرمانه بودن اطلاعات خود اطمینان نداشته باشند به همین منظور اطلاعات فردی خود را به درستی به پزشک ارائه نمی کنند و امر درمان را با مشکلات جدی رو به رو می کند.
وی با بیان اینکه در برخی موارد می توان راز بیمار را افشا کرد گفت: زمانی راز یک بیمار افشا می شود که در قانون حفظ منافع عالیه جامعه مانند تهدید امنیت عمومی و جان و سلامتی مردم باشد. همچنین اگر قانون صراحتا مشخص کرده باشد و در تعیین علت مرگ می توان راز بیمار را افشا کرد.
دکتر کیانی با اشاره به این موضوع که لازم است ارتباط درست بین بیمار و پزشک شکل بگیرد ادامه داد: چنانچه ارتباط درستی بین بیمار و پزشک صورت گیرد در این زمینه لازم است که اطلاعات صحیح به بیمار داده شود در سه دهه اخیر تمایل به دانستن حقیقت رو به فزونی گذاشته است. زیرا بیان حقیقت اعتماد متقابل بین پزشک و بیمار را افزایش می دهد.
به گفته دکتر کیانی، بیمارانی که از حقایق بیماری خود آگاه می شوند کمتر از پزشک شکایت می کنند اغلب شکایت های پزشکی به این دلیل است که حقایق از بیمار کتمان شده است. از این رو حفظ راز و بیان واقعیت ها هنر طبابت به شمار می رود. در مواردی که پزشک مجبور به بیان واقعیت به بیمار خود می شود برخی نکات را باید در نظر بگیرد. پزشک نباید از عبارت های پیچیده پزشکی استفاده کند همچنین توجه به جایگاه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بیمار بسیار مهم است.همچنین سن، جنسیت و سطح تحصیلی بیمار و کمک گیری از اعتقادات یا افراد دارای نفوذ بر بیمار از موارد کلیدی دیگر به شمار می رود.
 

منع : آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها