بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
با رفع تحریم ها؛
با رونق گرفتن روابط بازرگانی رابطه ایران و جهان به طورکلی وارد یک مرحله جدید خواهند شد، هرچند که هنوز بعضی مناقشات دیگر درحال غلیان هستند و اختلاف نظرها و نیز برخی تضاد منافع همچنان وجود دارند ولی...
تدبیر24 :اجرای توافق هسته با قرائت بیانیه نهایی بین ایران و 1+5 آغاز شد و در پی آن اوباما رییس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا لغو تحریم ها را اعلام کردند تا دیپلماسی تدبیر و امید به سرانجام رسیده و با دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران، این حق به رسمیت شناخته شود.
وین در اواحز شنبه شب شاهد اتفاقی تاریخی بود و سرانجام توافق هسته ای ایران و 1+5 در نهایت پس از سال ها حق هسته ای ملت به رسمیت شناخته شد. پیش از آغاز دیپلماسی دولت تدبیر و امید، طرف مقابل به دنبال تعطیلی همه فعالیت های هسته ای و تلاش برای صنعتی نشدن دستاوردهای هسته ای ایران بود اما امروز و پس از سال ها تلاش، حق هسته ای ایران از سوی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شده تا جهانیان بدانند که با یک ایرانی نه به زبان تهدید که باید با زبان تکریم سخن گفت.

دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان در پیام توییتری خود نوشت: برجام به فرجام رسید. خدا را سپاس می گویم و در مقابل عظمت شما ملت صبور سر تعظیم فرود می آورم. این سربلندی و پیروزی بر شما مبارک باد.
اجرای برجام و رفع تحریم های ظالمانه علاوه بر این که در صدر اخبار رسانه های خارجی قرار گرفت واکنش مقامات کشورهای مختلف را در بر داشت.

استقبال بان کی مون
بان کی مون با انتشار بیانیه ای، توافق ایران و آمریکا در تبادل زندانیان و لغو تحریم ها با اجرای برجام را نشانه بهبود روابط بین دو کشور و موجب دلگرمی دانست.
دبیر کل سازمان ملل طی بیانیه ای،از گزارشات جاری مبنی بر آزادی جیسون رضاییان و تبادل شمار دیگری از زندانیان میان ایران و آمریکا استقبال کرد.
در این بیانبه همچنین از اقدامات صورت گرفته بین دولت های ایران و آمریکا در بهبود روابط بین دو کشور استقبال شده است.
وی با ابراز امیدواری از پایبندی و حسن نیت تمامی طرفین به انجام تعهدات انجام شده در برجام، اضافه کرد، امیدوار است این امر باعث افزایش همکاری ها دیگر مسائل منطقه ای شود.

استقبال آمریکایی ها
وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرد: واشنگتن درچارچوب کاهش تحریمها علیه ایران طبق توافق هسته ای بین المللی ، به شعبه های خارجی شرکت های امریکایی اجازه تجارت با ایران را خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، وزارت خزانه داری گفت : مقامات امریکا همچنین محدودیت های مربوط به خرید نفت ایران از سوی نهادهای غیرامریکایی و همچنین فروش کالا و خدمات به بخش انرژی ایران را از میان برداشته است.
لغو ممنوعیت تجارت غیر امریکاییها با بخش نفتی ایران یک گشایش مهم در تحریمی بود که مناسبات غرب با دارنده یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را قطع کرده بود.

جان کری: ایران به تعهداتش عمل کرد،آمریکا نیز عمل می کند
همچنین جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنانی اظهار کرد: ایران با برداشتن تمامی گام های لازم در پایبندی به تعهداتش، به حرفش عمل کرد و ما نیز در آینده اینچنین عمل خواهیم کرد.

کری وزیرخارجه آمریکا روزشنبه درجلسه اجرایی شدن برجام در وین طی سخنانی افزود : امروز بار دیگر قدرت دیپلماسی در حل چالش های چشمگیر را به ما یادآور شد و سال ها کار فشرده و عزم جدی در گفتگوها ما را به حل دو موضوع مناقشات هسته ای ایران و تلاش های طولانی دیپلماتیک موفق ساخت.
وی ضمن ابراز خشنودی از آزادی زندانیان آمریکایی ایران، با بیان اینکه آزادی زندانیان آمریکایی پرونده ای مجزا از مذاکرات هسته ای بوده است، خاطرنشان کرد: ولی جای شکی نیست که پیشرفت گفت وگو های انسان دوستانه، به بهبود تعاملات و باز شدن قفل کانال های دیپلماتیک انجامید و پس از دستیابی به توافقنامه هسته ای این گفت وگوها شتاب بیشتری پیدا کرد.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز با امضای دستور العمل لغو تحریم ها، رسما آغاز اجرای برجام را تایید کرد.

قدرت دیپلماسی
«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان طی بیانیه ای اجرایی شدن برجام را لحظه ای بزرگ و یک روز تاریخی برای دیپلماسی خواند.
وزیر خارجه آلمان گفت: ایران همه تعهدات خود را به انجام رسانده است. در مقابل تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران که به خاطر برنامه هسته ای اعمال شده بودند، لغو و تبادلات تجاری با ایران دوباره از سر گرفته خواهند شد.
در این بیانیه آمده است: با رونق گرفتن روابط بازرگانی رابطه ایران و جهان به طورکلی وارد یک مرحله جدید خواهند شد، هرچند که هنوز بعضی مناقشات دیگر درحال غلیان هستند و اختلاف نظرها و نیز برخی تضاد منافع همچنان وجود دارند ولی امروز ما می توانیم به حق از یک توافق تاریخی دیپلماسی صحبت کنیم و این لحظه شخصاً برای من یک لحظه بزرگی است.
اشتاین مایر دراین بیانیه افزود: دیپلماسی قادر است که بحران های خطرناک را خنثی کرده و اختلاف نظرهایی را که به نظر قابل حل نمی آیند را حل کند.

سال ها صبر و شکیبایی
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس شامگاه شنبه از اجرایی شدن برجام استقبال کرد و آن نتیجه سال ها صبر و شکیبایی و تلاش دیپلماتیک دانست.
وی گفت: توافق هسته ای ایران که انگلیس نیز در آن نقش مهمی ایفا کرد، سبب می شود که خاورمیانه و جهان به مکان های امن تری تبدیل شوند.
وزیر خارجه انگلیس افزود: سال ها صبر و دیپلماسی مداوم و کار سخت فنی، بالاخره میوه خودش را که همان اجرای برجام است، داد.
وی اضافه کرد: در این میان افراد شکاکی نیز بودند که عنوان می کردند که ایران هرگز حاضر به انجام تعهداتش براساس توافق ( هسته ای وین ) نیست اما آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که این کشور به تعهداتش عمل کرده است.
هاموند افزود: مقادیر زیادی اورانیوم غنی شده از ایران خارج شد و هزاران سانتریفیوژ از دور خارج شده اند و کالندریای(قلب) راکتور اراک خارج شد.
وزیر خارجه انگلیس افزود: محدود شدن برنامه هسته ای ایران، سبب لغو تحریم های این کشور شده و منافع اقتصادی برای آن به همراه خواهد داشت.

نقش روسیه
وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: با پایان اعتبار مفاد سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای ایران، گام بزرگی در مسیر عادی سازی وضع پیرامون این برنامه برداشته شده است.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: اجرای موفق برجام به تأمین امنیت مناطق خلیج فارس و خاورمیانه کمک می کند و موجب تقویت امنیت این مناطق می شود و امیدواریم ایران و گروه 1+5 به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه دهند.
در ادامه این بیانیه آمده است: مسکو امیدوار است ایران و گروه 1+5 صادقانه به انجام تعهدات خود در چارچوب برجام ادامه می دهند.
بیانیه یادآور شد: با مشارکت شرکت روس اتم روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران، مقادیر اورانیوم غنی شده ایران پیش بینی شده در برجام به خارج از این کشور منتقل شده است. این از شرایط اصلی و دشوارتر از بقیه شرایط طرح برجام بود.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تأکید کرده است: مسکو در ایجاد بستر برای آغاز اجرای برجام نقش کلیدی ایفا کرد.

توافق برد برد
رد 'نورمن لامونت'، رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران شامگاه شنبه ضمن تبریک و ابراز قدردانی از تلاش بی وقفه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حصول و اجرای توافق هسته ای،گفت: شرکت های انگلیسی مشتاقانه منتظر ورود به بازارهای ایران هستند.
لرد لامونت، عضو مجلس اعیان انگلیس و نایب رییس گروه فراحزبی پارلمانی انگلیس و ایران در  گفت: امروز روز بزرگی است؛ به جان کری و محمد جواد ظریف بابت تلاش های بی وقفه شان در مقابل مخالفین [توافق هسته ای]تبریک می گویم.
این سیاستمدار انگلیسی با «برد-برد خواندن توافق هسته ای» تصریح کرد: این توافق سرآغاز روابط بهتر میان جمهوری اسلامی ایران و انگلیس خواهد بود.
لامونت افزود: البته اندکی زمان خواهد برد تا تاثیرات ناشی از آن به چشم آید؛ اما من صمیمانه امیدواریم زمان زیادی طول نخواهد کشید تا مردم ایران، که از تاثیرات ناشی از تحریم ها رنج کشیده اند شرایط بهتری را تجربه کنند.

رعایت تعهدات
لوران فابیوس وزیر امورخارج فرانسه روز شنبه در بیانیه ای از اجرای توافق هسته ای با ایران استقبال کرده و آن را گام مهمی در تلاش های بین المللی خواند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس ، فابیوس با این حال گفت فرانسه هشیاری خود را برای مشاهده رعایت دقیق تعهدات در قبال برجام حفظ خواهد کرد.
فابیوس در بیانیه اش گفت : فرانسه با قاطعیت سازنده اش ، به انعقاد این توافقنامه کمک کرده است.
ملاقات آمانو با روحانی
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه برای ملاقات با حسن روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران راهی تهران خواهد شد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود :' مذاکرات آمانو بر نقش آژانس در تایید و نظارت تعهدات هسته ای ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود. '
اشاره وی به نام رسمی توافقنامه ماه ژوئیه بین ایران و قدرت های جهانی است که براساس آن ایران در ازای لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور تعهداتی را عملی کرده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها