بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
تدبیر24 :تلاطم های پی در پی قیمت نفت و وابستگی شدید کشور به در آمدهای نفت اگرچه برای اقتصاد کشور بحران های جدی را به وجود آورد اما در سایه آن می توان نگاه ها را به سایر صنایعی که ظرفیت مناسبی برای جایگزینی نفت سیاه که اقتصاد ما را به سیاهی کشانده معطوف سازد .

شاید از همین منظر بود که عسلویه و ماهشهر در دل منبع گازی پارس جنوبی شروع به رشد کردند . اینک با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی و تکمیل ظرفیت این دو منطقه در آینده نه چندان دور ، برنامه ریزی ها برای ساخت هاب سوم پتروشیمی کشور این‌بار توسط بخش خصوصی شروع شده تا بتوان از منبع خدادای گازی که در کشور وجود دارد به نحو احسن استفاده کرد و کشور را بر پایه درآمدهای این صنعت اداره کرد.

برنامه ریزی و احداث هاب سوم پتروشیمی در کشور قرار است در استان سیستان بلوچستان در کنار سواحل مکران شکل گیرد . تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه این استان، مسیر روشنی را برای سرمایه گذارن و جلب نظر آن ها به این استان که تاکنون از ظرفیت های بکر آن غافل بوده اند فراهم ساخت .

محمدرضا موثقی نیا، مدیر عامل شرکت توسعه نگین مکران، گفت: توسعه صنعت پتروشیمی در کشور نه تنها لازم بلکه یک امر حیاتی برای آینده کشور است بنابراین در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی دست اندازهایی وجود دارد که اگر عزم جدی برای مرتفع ساختن آن به وجود آید ، صنعت پتروشیمی می تواند به سرآمد سایر صنایع در کشور تبدیل شود .

موثقی‌نیا درخصوص علت انتخاب چابهار برای تبدیل شدن به هاب سوم پتروشیمی در کشور اظهار داشت: ایران دارنده منابع غنی نفت و گاز در جهان است به همین منظور باید از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرد.

وی تصریح کرد: تا دهه 60 و اوایل 70 تمامی این نعمت خدادادی سوزانده و به هدر می رفت. ایده ساخت عسلویه و ماهشهر در همان دوران شکل گرفت و با ورود آن ها بخشی از گاز تبدیل به فرآورده و بخش دیگر در سبد صادراتی به صورت خام صادر شد. با توسعه و راه اندازی فازهای باقی مانده پارس جنوبی ، برای جلوگیری از هدر رفت منابع گازی، نیاز به مجتمع های جدید پتروشیمی داریم.

مدیر عامل شرکت توسعه نگین مکران ،تاکید کرد: عسلویه و ماهشهر به دلیل توسعه و ایجاد مجتمع های پتروشیمیایی دیگر ظرفیت کافی را ندارند به همین دلیل باید موقعیت و مکان دیگری را برای فرآوری مازاد گازی که از پارس جنوبی استحصال می شود در نظر گرفت .

وی افزود: احداث پالایشگاه و واحد های پتروشیمیایی می تواند توسعه اقتصادی، صنعتی ، اجتماعی و فرهنگی را برای کشور به ارمغان آورد. انتخاب چابهار برای تبدیل به قطب سوم پتروشیمی کشور در ابتدا به همین موضوع بر می گردد. در 10 تا 15 سال اخیر عمده صادرات محصولات پتروشیمیایی به هند و چین بود ، نزدیکی به بازارهای هدف همچون هند در چابهار از دیگر مزایای این منطقه است .

اگر محصولات پتروشیمی از چابهار به هند صادر شود حدود 1000 کیلومتر نسبت به عسلویه صرفه جویی در مسافت را خواهیم داشت که این ویژگی منحصر به فرد سود آوری بسیاری را با خود به دنبال خواهد داشت .

جدایی از این مطلب، اتصال چابهار به شبکه ریلی و نیز وجود دو بندر شهید بهشتی و کلانتری که با کمک این شرکت توسعه یافته اند نیز می تواند ظرفیت های خوبی را برای صادرات محصولات فراهم آورد .

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های دانشگاهی به جهت وجود 3 دانشگاه فعال در سیستان و بلوچستان می تواند در بحث تامین نیروی انسانی کمک بسیار بالایی برای توسعه صنعت در این منطقه باشد . دلیل دیگر تمایز چابهار از عسلویه و ماهشهر ، وابسته نبودن به تنگه هرمز و خلیج فارس است چرا که دریای عمان با هیچگونه تهدید نظامی و امنیتی مواجه نخواهد شد و همین امر ریسک سرمایه گذاری را در این منطقه به شدت پایین خواهد آورد .

موثوقی‌نیا اظهار داشت:قرار است 17 واحد پتروشیمی در زمینی به مساحت 1200 هکتار طی9 سال در چابهار راه اندازی شود . این 17 پلنت پتروشیمی ظرفیتی بالغ بر تولید 23 میلیون تن محصولات در یکسال را خواهند داشت . حدود 20 میلیون تن از محصولات هم صادراتی است . محصولات نیز یک سطح پایین تر از گاز تولید خواهند شد .

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای واحد های پایین دستی که 30 تا35 صنعت را درگیر خواهند کرد و بالطبع ارزش افزوده بالاتری را به دنبال خواهد داشت داریم که هنوز در مراحل ابتدایی است. اتفاقی که در دوهاب دیگر پتروشیمی صورت نگرفته موضوع عدم توجه به صنایع تکمیلی است که در چابهار در برخی واحد ها بدان توجه ویژه شده و 2 تا 3 واحد در زنجیره ارزش افزوده بالاتر قرار دارند .

وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری افزود: این پروژه برای ساخت 17 پلنت پتروشیمی ، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی) ، توسعه و احداث انبارها، پایانه‌ها و مخازن و نیز احداث خطوط انتقال گاز به حدود 15 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. سرمایه گذاری در بخش مالکیت 17 پلنت است و شرکت نقش هماهنگ کننده و مدیریت کلی شهرک را بر عهده خواهد داشت.

وی افزود: اقدامات مربوط به بخش زیر ساخت ها، یوتیلیتی،خط لوله و مخازن با 4 و 5 میلیارد دلار شروع شده به طوریکه اخیرا مناقصه ای برای فاز اول یوتیلیتی برق و بخار برگزار و پایان دی ماه برنده آن مشخص و کار شروع خواهد شد . سرمایه گذاران هم از بخش داخلی و خارجی بوده اند .شرکت های هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو ، بانک کارآفرین را در شرایط کنونی می توان نام برد.

منبع : نفت ما

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها