بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۸۵۸۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
تدبیر24 :کاخ مروارید بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ خورشیدی توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت، آرشیتکت نامدار آمریکایی (عکس) به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد ودر زمان محمود احمدی نژاد دچار تخریب گسترده شد وبیش ازهفتاد هکتار از زمینهای این بنای ملی بر خلاف قانون اساسی به یک صدم قیمت به نهادی نظامی فروخته شد.


کاخ مروارید در زمینی به وسعت ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا در مهرشهر کرج احداث شده است. این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر کار مخصوص، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره بوده است.

کاخ مروارید بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ خورشیدی توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت، آرشیتکت نامدار آمریکایی (عکس) به مبلغ یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد.

این کاخ برای استفاده شمس پهلوی، دختر رضا شاه و خواهر محمدرضا شاه که گفته می‌شود از بیماری آسم در رنج بوده در این منطقه خوش آب و هوا ساخته شد.(عکس: ملاقات محمد ظاهر شاه، پادشاه افعانستان به همراه همسرش با شاهدخت شمس پهلوی)

یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ "اتاق صدف" است که دارای تزیینات مختلفی بوده، به خصوص نمای بیرونی آن که به صورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است.

در بحبوحه روزهای اول انقلاب اسلامی، اموال کاخ به غارت رفت و سپس اداره آن به روحانی تندروی به نام جعفر شجونی سپرده شد و بعدها به "بنیاد مستضعفان" واگذار شد. این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام "مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده" استفاده می‌شد.

در تمام سال‌هایی که از کاخ مروارید به عنوان "مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده" استفاده می‌شد، هیچ مرمتی در این بنا صورت نگرفت و وضعیت اسفباری پیدا کرد تا این که کاخ مروارید تازه در سال ۱۳۸۲ به ثبت آثار ملی رسید و این در حالی بود که سازمان میراث فرهنگی هیچ نظارتی بر این کاخ نداشت. کاخ مدتها به حال خود رها شده بود و درهایش نیز به روی بازدیدکنندگان در سال‌های گذشته بسته بود.

تخریب سازه‌ی بتونی بنای کاخ مروارید از داخل، به دلیل نفوذ آب از ناحیه سقف و عدم‌رسیدگی و رفع مشکل، اکنون پس از قریب سه دهه، پوسیدگی و فرسودگی عمیق و فاجعه‌آمیزی به بار آورده است که ترمیم آن را بسیار دشوار کرده است.

حدود ۴ سال پس از ثبت کاخ مروارید به‌عنوان اثر ملی، "بنیاد مستضعفان و جانبازان" در دوران محمود احمدی‌نژاد، ۶ دانگ عرصه و اعیانی‌های احداثی را در یکی از دفاتر اسناد رسمی بر پایه سند انتقال قطعی شماره ٣٠٨٣٨ مورخ ٢٧ اسفند ١٣٨٦ خورشیدی به یک "ارگان" که گفته شده نظامی است، به بهای ٧٠ میلیون تومان فروخت.

معامله "۷۰ میلیون تومانی" بین "بنیاد مستعضفان" و آن "ارگان نظامی" غیرقانونی بوده، زیرا طبق قانون، کاخ مروارید جزو اموال دولتی و آثار تاریخی است و قابل انتقال نمی‌باشد. طبق اصل ۸۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: «بناها و اموال‏ دولتی كه‏ از نفايس‏ ملی‏ باشد قابل‏ انتقال‏ به‏ غير نيست‏ مگر با تصويب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ آن‏ هم‏ در صورتی‏ كه‏ از نفايس‏ منحصر به‏ فرد نباشد.»

پیرو این معامله غیرقانونی، ارگان نظامی با واگذاری این اثر به شهرداری درخواست تغییر کاربرد و صدور مجوز ساخت و ساز در ۷۰ هکتار از این مجموع را می‌کند که با مخالفت سازمان میراث فرهنگی روبرو می‌شود.

با این مخالفت، کار به کمیسیونی موسوم به "ماده پنج شهرستان کرج" کشیده می‌شود که در آنجا "ارگان‌ها" نماینده دارند و با رای اکثریت مجوز ساخت ۷ هزار دستگاه مسکونی صادر می‌شود.

تغییر کاربری زمین‌های محدوده کاخ مروارید از فضای سبز به مسکونی دومین اقدام غیرقانونی بود که در تاریخ ۱۳۹۱/۶/۲۱ صورت گرفت و در پای صورتجلسه آن نیز امضای استاندار، شهردار، قائم مقام وزیر و مدیرکل شهرسازی کرج و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرج دیده می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی کرج با این تصمیم مخالفت کرده و از امضای صورتجلسه خودداری کرده است.

سید محمود کاشانی«حقوقدانان» در نامه‌ خود به محمود احمدی نژاد درهمان زمان نوشت: «کلیه تصمیم‌ها و اقدام‌های مقامات اداری از جمله انجام معامله، تنظیم سند انتقال رسمی، تنظیم صورتجلسه تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی، تایید این صورتجلسه در شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد کاخ مروارید و زمین های اطراف آن جرم بوده و مشمول قانون مجازات اسلامی است.»

بر اساس محاسبه یک کارشناس املاک، تغییر کاربری ارزش این ملک را حدود ۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داد. به گفته‌ی وی تازه این افزایش ارزش به غیر از ارزش افزوده‌ای است که زمین‌ها پس از ساخت به دست خواهند آورد. یادآوری می‌کنیم که (سوای اقدام قانونی و یا غیرقانونی) این ملک ۷۰ میلیون تومان به فروش رفته بود.

به گفته یکی از منتقدان: «به نظر می‌رسد که "ارگان‌"‌هایی وجود دارند که سرمایه‌های ملی را سرمایه خود می‌دانند و برای تصاحب آن از هیچ اقدام غیرقانونی نیز خودداری نمی‌کنند.»

به کارگیری گسترده و متنوع از نورگیرهای سقف به شکل دانه‌های مروارید و از جنس پلاستوفوم مزیت بارز فضاهای درونی کاخ مروارید است. از عناصری که در ساخت کاخ به کار رفته مشخص است که این بنا برای یک شاهزاده شرقی طراحی و در بسیاری از تزیینات داخلی، ذائقه ایرانی با مهارت لحاظ گردیده. این سرمایه ملی اکنون نیاز شدیدی به توجه و مرمت دارد.

منبع : بازتاب امروز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
2
قطعا فردا تاریخ داوری خواهد کرد . عوامل انگلیس بدنبال حذف و نابود کردن داشته های ملی ما بوده و هستن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
1
4
دزدان رسمی در پناه قانون و نمایندگان خائن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
1
3
لطفا تحقیق بفرمائید در دولت قبل یک باغ بسیار بزرگ قدیمی با بناهای تاریخی دوران قاجار و پهلوی و درختان چنار کهنسال در خیابان فرشته تهران که تابلوی احداث پارک موزه روی آن نصب بود بطور ناگهانی توسط حامیان احمدی نژاد تبدیل به مجتمع فرشته پالاس شد!
آریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
0
آبادی در عصر پهلوی اونم با ساخت کاخ از پول ملت بیچاره برای خانواده فاسد پهلوی واقعا مسخره اس.مردم رو چی فرض کردین عقبمونده ها
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها