بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
تدبیر24 :محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی این خبرگزاری درباره سفر روحانی به دوکشور اروپایی گفت: به عقیده من پس از سال هایی که کشور در شرایط تحریم به سر می برد و ارتباط تجاری با دنیا قطع و محدود شده بود و تنها ارتباط اقتصادی ما به چند بازار محدود بود، اقدام رییس جمهوری در این شرایط به موقع بود. دکترروحانی بلافاصله پس از لغو تحریم ها ورود به عرصه اقتصادی را از ایتالیا شریک سنتی ایران و کشور سیاسی-اقتصادی فرانسه آغاز کرد.

وی ادامه داد: دستاورد این سفر از پیش بینی های انجام شده فراتر بود، قرارداد 33-34 میلیارد دلاری نشان داد دولت یازدهم و تصمیم گیرندگان تلاش دارند، بیشتر به سمت کالاهایی با ارزشی افزوده بالاتر و حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران بروند. به نظر من هم دو کشور اروپایی رسم میهمان نوازی را انجام دهند و با آغوشی باز همکاری اقتصادی با ایران را پذیرفتند.

لاهوتی با اشاره به پیام این سفر بیان کرد: در ابتدا این سفر پیامی برای خارجی ها بود که به دولت های طرف قرارداد اطمینان دهند، دولت حامی بخش خصوصی است و از بخش خصوصی حمایت می کند و برای داخل هم این نوید را می دهد که بخش خصوصی با قوت قلب بیشتر به دنبال سرمایه گذاری باشد و به سمت تولید حرکت کند، چرا که دولت نشان داد که بخش خصوصی باید وارد کار شود، که همین امر نویدی برای سرمایه گذاران ایرانی است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: تحلیل این سفررا باید 2 بخش تقسیم کرد: 1- ظاهری و عمومی 2- کلی و کارشناسی، کسانی که به این سفر ظاهری نگاه می کنند  و می گویند ایران برای فرانسه اشتغالزایی کرده است، باید بگویم ما اشتغال برای فرانسه  ایجاد نکردیم چون پژو و شرکت های دیگر سرمایه گذاری مستقیم در ایران انجام خواهند داد و سرمایه گذاری پژو در حدود 400میلیون یورو است که به رونق و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد و در کنار آن کیفیت داخلی را افزایش خواهد داد. همچنین پژو موظف است 30درصد تولیدات خود را صادرات انجام دهد که از چند نکته قابل اهمیت است: تولیدی که صادر می شود با کیفیت جهانی داشته باشد وهمچنین تولید متناسب با سال تولید باشد و خودروهای چند دهه گذشته تولید و به مصرف کننده تحویل نشود. همچنین در این راستا نیز قطعه سازی فعال می شود که حمایت از بخش خصوصی است.

وی در خصوص قرارداد در حوزه ناوگان هوایی بیان کرد: نکته دیگر این است که دولت در خصوص صنعت هواپیمایی ، کشتیرانی و فرودگاهی هوشمندانه عمل کرد و در اولین سفر خارجی خود به زیرساخت های داخلی توجه کرد، زیرا تا زمانی که فرودگاه مناسب نداشته باشیم امکان جذب توریسم نداریم. اگر با نگاه کارشناسی به این سفر بنگریم، متوجه خواهیم شد در این برهه هدف دولت این بود که زیر ساخت های تولید را هدفمند کند. تا زمانیکه حمل و نقل از نظر جاده ای و ریلی تامین نشود هر چه هم تولید کنیم، برای رساندن کالا مشکل خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آنچه که مسلم است، اگر سفرهای اقتصادی نباشد ارتباط جهانی توسعه پیدا نخواهد کرد  و حضور هیات همراه  100 نفره اهمیت به همین موضوع است.

وی در خصوص تفاوت رویکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد و روحانی اظهار داشت: رفتار و عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه اقتصادی قابل دفاع نیست و شرایط امروز ناشی از سو مدیریت دولت گذشته است. پایین نگه داشتن نرخ ارزدر دولت گذشته، باعث شد واحد تولیدی کاهش و بیکاری افزایش یابد و در کنار آن دلارهای نفتی قطع شد و ما شاهد افزایش 5/3 تا 4 برابری ارز بودیم.  در دولت گذشته کل جامعه، تولید کننده ، صادر کننده، کشاورز، شهروند ایرانی و فعال اقتصادی ثروت و قدرت خریدشان تا 50 درصد کاهش یافت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان گفت: ما در دولت گذشته شاهد تورم 45 درصدی بودیم و تجارت با 5 کشور خلاصه شد و تولید  فلج شد . دولت یازدهم موضوع حل مناقشات هسته ای را در اولین اولویت خود قرار داد و سپس تورم را به 15درصد کاهش داد گرچه رکود تشدید شد، اما با اجرایی شدن برجام در آینده نزدیک و یا 4 و 5 ماه آینده شرایط رکود را پشت سر می گذاریم و منجر بر حمایت از تولید و مصرف خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها