بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
نشستی با حضور صاحب نظران و به میزبانی جبهه پیشگامان اعتدال
باید با یک برنامه منسجم ذیل روش های آمایش سرزمینی استعدادها و داشته های مناطق مختلف را ابتدا فهرست نموده و بر این اساس برنامه ریزی های اقتصادی خود را شکل دهیم.

تدبیر24 :کتابخانه ملی ایران به میزبانی جبهه پیشگامان اعتدال شاهد حضور شخصیت های مختلف علمی و اقتصادی بود تا همایش اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم برگزار شود.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 در این نشست ابتدا محمد کاسبان دبیر کل جبهه گفتمانی پیشگامان اعتدال با اشاره به شکل گیری دوران پسا تحریم و حساسیت این دوره در آینده اقتصاد ملی و تبریک به دولت و مردم به جهت اجرایی شدن برجام و تشکر از زحمات مردان دیپلماسی کشور عنوان داشت: نباید این اشتباه راهبردی که تمام مشکلات اقتصادی کشور از فضای بیرون از مرزها اصلاح می‌شود، گریبان سیاست‌گذاران و تصمیم گیران دولت را بگیرد.

وی اقتصاد مقاومتی را مدلی مناسب برای مدیریت کشور در این مقطع دانست و افزود: باید به داشته های خودمان اعم از سرمایه های مادی و انسانی توجه کنیم و سپس در تعاملات جهانی از فرصت های تازه به وجود آمده به نفع توسعه کشور بهره بریم.

کاسبان همچنین عدم توجه به سرمایه انسانی در کشورمان را یکی از مهم ترین چالش های توسعه برشمرد وادامه داد: باید با یک برنامه منسجم ذیل روش های آمایش سرزمینی استعدادها و داشته های مناطق مختلف را ابتدا فهرست نموده و بر این اساس برنامه ریزی های اقتصادی خود را شکل دهیم.

در ادامه این همایش صاحب نظران در پنل های دو نفره دیدگاه ها و نظریات خود را در باب اقتصاد مقاومتی ارائه کردند.

محمد غرضی وزیر اسبق مخابرات و پرویز کاظمی وزیر اسبق رفاه در پنل اول هر کدام انتقاداتی جدی را متوجه ساختار اقتصاد کشور دانستند.

غرضی با اشاره به نرخ بهره بانکی در ایران اجرای اقتصاد مقاومتی را با وجود این نرخ بالا منتفی دانست.

پرویز کاظمی نیز با تعریف اقتصاد مقاومتی به عدم تأثیر پذیری از تکانه های اقتصاد جهانی، کشوری همچون آلمان را در عرصه اقتصاد مقاومتی پیشرو خواند.

کاظمی همچنین روند خصوصی سازی در کشور را ناقص و پر اشکال دانست و از بی برنامه بودن نظام اقتصاد کشور انتقاد نمود.

در ادامه این همایش دکتر فراهانی رئیس اسبق دانشگاه پیام نور کشور و دکتر کریم زارع نماینده ادوار مجلس از نخبگان علمی و مدیران دانشگاهی هر یک از منظر ضعف های بنیادین نظام آموزش، امکان تحقق اقتصاد مقاومتی را در این وضعیت بعید دانستند.

زارع البته با اظهار امیدواری نسبت به آینده و با برشمردن مثال هایی از دوران مدیریت خود در عرصه مسائل علمی آینده اقتصادی کشور را امید بخش دانست، منوط به آنکه تدابیر لازم به انجام رسد.

افشین علا صاحب نظر فرهنگی از نویسندگان نام آشنای کشورمان نیز طی سخنانی در این نشست از بعد عرصه فرهنگ به موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت.

دکتر فاطمه داداشیان نیز با اشاره به ضرورت توجه بیش از پیش به شرکت های دانش بنیان و نقش این مجموعه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، تأکید بر تجاری سازی دانش را گامی ضروری در این مسیر دانست.

سخنران پایانی این همایش نیز رئیس مرکز پژوهش های مجلس بود.

کاظم جلالی با استناد به مثال های آماری از افزایش سالانه هزینه های جاری دولت ها در ایران انتقاد کرد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به بیماری اقتصادی کشور اعلام نمود که امروز نیازمند تشکیل یک نوع شورای پزشکی برای اقتصاد ایران هستیم.

رئیش مرکز پژوهش های مجلس همچنین با ذکر دو مثال از اقتصاد کره جنوبی و چین و مقایسه ذخایر ارزی این دو کشور با ایران ادامه داد: ما در عرصه کشورداری نیاز به نگاهی تخصصی داریم.

جلالی گفت: باید سهم تحریم و غیر تحریم را از یکدیگر تفکیک کنیم تا دریابیم ریشه اصلی مشکلات ما در کجاست.

وی با انتقاد از دولت قبل اضافه کرد: در هشت سال دولت گذشته کشور به لحاظ درآمد نفتی سهم قابل توجهی را از نظر تاریخی به دست آورده بود، اما نتیجه آن شد که در سال 91 با ریزش ارزش پول ملی مواجه شویم.

جلالی نتیجه گرفت، به کار گماردن چهره های متخصص و دارای دیدگاه مدیریتی در عرصه های مسئولیت، مهم ترین راه نجات اقتصاد کشور از وضع کنونی است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها