بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۵۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
تدبیر24 :جمعیت جهان به سرعت در حال پیشروی به سوی پیر شدن است.با توجه به این رشد و افزایش سالمندی محققان پیش بینی کرده اند تا سال 2050، دو میلیارد نفر جمعیت پیر در جهان وجود خواهد داشت.

دکتر داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار شبکه مجازی آستان در خصوص رشد جمعیت سالمندان در ایران و جهان گفت:امروزه به دلیل افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جامعه جهانی با پدیده پیر شدن رو به رو هستند.سالمندی و دوران پیری از نگاه اجتماعی برخی برداشت های منفی را به جامعه تلقین می کند که در این حالت افراد از پیر شدن به شدت در هراس هستند.

دکتر فرهود در ادامه اشاره کرد:همچنین در افکار عمومی این طور نهادینه شده است که افراد در این مرحله از زندگی شان تنهایی، بیماری،ناتوانی و از کارافتادگی را تجربه می کنند.در حالیکه بررسی ها نشان می دهد افراد مسن و پیر نسبت به سلامتی خود ارزیابی های مثبتی دارند و یک سوم آنها شرایط سلامتی خود را وخیم گزارش می کنند.

پدر علم ژنتیک ایران افزود:دوران سالمندی فرآیند فرسایشی طبیعی است که با مراقبت های مناسب و شناخت آن می توان بیماری و ضعف ناشی از کهولت سن را کاهش داد و دوران پیری سالمی را طراحی کرد.بنابراین نخستین اقدام در این زمینه انجام پژوهش هایی در این دوره مهم زندگی است که باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی در جوامع جهانی مطرح شود.

وی با اشاره به ضرورت پژوهش ها و تحقیق در حیطه سالمندی و آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2000 میلادی گفت:به طور کلی 7 درصد جمعیت کلی جهان را سالمندان تشکیل می دهند.از این رو تا سال 2050 میلادی گروه سالمندان 16 درصد افزایش می یابد.بر این اساس سالمندان سریع ترین نرخ رشد جمعیت را در بین گروه های مختلف سنی دارند.دو سوم جمعیت سالمند دنیا در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه مانند ایران زندگی می کنند و این رقم تا چند دهه آینده به 80 درصد می رسد.

دکتر فرهود در ادامه تصریح کرد:سازمان جهانی بهداشت افراد 60 سال به بالا را به عنوان سالمند معرفی می کند بنابراین کشورهایی که جمعیت سالمندشان بالاتر از 7 درصد باشد جزو کشورهایی هستند که در جمعیت سالخورده قرار می گیرند.کشورهایی مانند ژاپن،ایتالیا،آلمان و فرانسه بالاترین سالمندان بالای 65 درصد را دارند.
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها