بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
به گفته مدیر کل کمیته امداد استان تهران، «جشن نیکوکاری» از چهارشنبه 12 تا 14 اسفندماه مصادف با سالروز تاسیس این نهاد برگزار می‌شود.

تدبیر24 :محسن ولیئی در نشست خبری امروز خود که در محل کمیته امداد استان تهران برگزار شد، به ارائه گزارش عملکرد 10 ماهه پرداخت و گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان دومین نهاد جوشیده از انقلاب اسلامی پس از کمیته انقلاب اسلامی در 14 اسفندماه تاسیس و 37 سال از عمر آن می‌گذرد که این نهاد در حال حاضر در استان تهران دارای 70 هزار خانوار معادل 132 هزار نفر مددجو است.

وی در ادامه از مستمری مددجویان به علت کمبود مبلغ آن به عنوان «کمک معیشت» یاد کرد و گفت: حدود 86 هزار خانوار در 10 ماهه نخست سال جاری از خدمات کمیته امداد استان تهران معادل 156 هزار خانوار بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در مورد بعد خانوارهای تحت پوشش اظهار کرد: 19 هزار و 206 خانوار یک نفره، 20 هزار و 56 خانوار 2 نفره، 13 هزار و 358 خانوار 3 نفره، 7400 خانوار 4 نفره و 3720 خانوار 5 نفره و سایرین بیش از 5 نفر هستند.

ولیئی درخصوص مشکلات اصلی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان تهران نیز اظهار کرد: حدود 60 درصد مددجویان استان تهران دارای مشکلات مالی و اقتصادی، 14 درصد مشکلات جسمی و فیزیکی، 11 درصد مشکلات آموزشی و فرهنگی و سایرین دارای مشکلات اجتماعی، قضایی، روحی روانی و... هستند.

وی همچنین اظهار کرد: از این 70 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران 44 درصد به علت فوت سرپرست، 24 درصد به علت طلاق، 19 درصد به از کارافتادگی سرپرست، 3 درصد بیماری سرپرست، 3 درصد زندانی بودن سرپرست و سایرین به دلیل عواملی چون متارکه، معلولیت، مفقودی و یا سرباز بودن سرپرست و یا بدسرپرستی تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در ادامه توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش را از مهم‌ترین خدمات این نهاد برشمرد و گفت: در سال جاری 35 درصد از کل بودجه کمیته امداد استان تهران صرف توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش شده است.

ولیئی افزود: در اسفندماه سال جاری و فروردین‌ماه 95 بازدید از تمامی خانواده‌های تحت پوشش را به صورت خانه به خانه در راستای نیازسنجی و شناسایی استعدادهای آنها در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا در سال 95 بتوانیم اقدامات گسترده‌تر و مثمرثمرتری را برای توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش به انجام برسانیم.

وی ادامه ادامه داد: در سال جاری حدود 2000 تسهیلات بانکی در راستای توانمندسازی به مددجویان ارائه شده و علاوه بر آن 927 مورد از وام اشتغال و خودکفایی نیز از محل تسهیلات کمیته امداد خمینی (ره) و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به مددجویان پرداخت شده است.

راه‌اندازی 2 شعبه «صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت» در 14 اسفند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران درخصوص «صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت» تصریح کرد: در 14 اسفندماه سال جاری مصادف با سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) 2 شعبه از این صندوق با مجوز بانک مرکزی در استان تهران راه‌اندازی خواهد شد.

ولیئی ادامه داد: رقم وام اشتغال و خودکفایی این صندوق تا سقف 30 میلیون تومان با اقساط 8 ساله با سود 2 درصد خواهد بود و تسهیلات بانکی این صندوق نیز دارای سود 4 درصد است؛ علاوه بر آن برای سایر موارد غیر از اشتغال چون درمان، آموزش و... نیز تا سقف 5 میلیون تومان وام پرداخت خواهیم کرد.

وی درخصوص افرادی که می‌توانند از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوند نیز عنوان کرد: تسهیلات این صندوق به مددجویان تحت پوشش ارائه خواهد شد و به نیازمندان غیرتحت پوشش تسهیلات صندوق امداد ولایت را دریافت نخواهند کرد و فقط می‌توانند از تسهیلات بانکی این صندوق بهره‌مند شوند؛ چنانچه منابع مالی صندوق اجازه دهد، ارائه خدمات و ارائه تسهیلات به غیرمددجویان نیازمند را نیز گسترش خواهیم داد زیرا هدف از تاسیس این صندوق جذب منابع مالی خیرین است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در ادامه اظهار کرد: در 10 ماهه سال جاری 2906 مورد وام اشتغال و خودکفایی به مددجویان پرداخت شده که مبلغ این تسهیلات 38 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

ولیئی درخصوص ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به مددجویان اظهار کرد: تمامی مددجویان تحت پوشش علاقه‌مند به دریافت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و فراگیری این دوره‌ها می‌توانند از خدمات کمیته امداد در این زمینه استفاده کنند هرچند برخی از افراد نیازمند تحت پوشش نیز تاکنون از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: در 10 ماهه نخست سال جاری 9873 نفر این آموزش‌ها را در زمینه پایدارسازی و توسعه اشتغال، کارآفرینی و همچنین مهارت‌آموزی دانش‌آموزان با اعتبار 733 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران افزود: در ده ماهه نخست سال جاری برای 2354 نفر از افراد تحت پوشش در موسسات و شرکت‌های خصوصی و دولتی اشتغال ایجاد شده است که هم برای تامین هزینه‌های کاریابی و هم حمایت از کارفرمایانی که در جذب نیروی انسانی با کمیته امداد امام خمینی (ره) همکاری می‌کنند، حدود 15 میلیون تومان هزینه شده است.

ولیئی در ادامه به تسهیل روند هزینه‌کرد این رقم پرداخت و گفت: به منظور اشتغال‌آفرینی بیشتر برای مددجویان با دو گروه کاریابان و کارفرمایان ارتباط داریم که به ازای استخدام هر مددجو کاریابان رقم 450 هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی درخصوص کارفرمایان نیز اظهار کرد: برای حمایت از کارفرمایانی که با کمیته امداد همکاری می‌کنند تا 2 سال حق بیمه سهم کارفرما توسط کمیته امداد پرداخت خواهد شد به طوری که در سال اول هر ماه 20 درصد این رقم به کارفرما پرداخت می‌شود و سال دوم 10 درصد از سهم بیمه به کارفرما پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر 14 هزار و 700 دانش‌آموز و 3700 دانشجو تحت پوشش کمیته امداد استان تهران هستند و تمامی خدمات به آنها ارائه می‌شود گفت: اداره حقوقی کمیته امداد امام خمینی (ره) مسوولیت حفاظت از حقوق مددجویان را در تمامی زمینه‌ها برعهده دارد و هر زمانی که احساس کنیم که حق مددجو تضعیف شده است واحدهای حقوقی به آن محل وارد و پرونده را بررسی خواهند کرد.

ولیئی درخصوص بیمه زنان سرپرست خانوار نیز اظهار کرد: سالی که هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد، رقمی برای بیمه زنان سرپرست خانوار تا 50 سال در اختیار کمیته امداد گذاشته شد و در آن سال توانستیم 9556 مورد از زنان سرپرست خانوار واجد شرایط را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کماکان حق بیمه این زنان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، به طوری که در 10 ماهه سال جاری، 5 میلیارد و 398 میلیون تومان به سازمان تامین اجتماعی استان تهران تحت عنوان حق بیمه 9556 زن سرپرست خانوار واریز شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران ادامه داد: در بخشنامه این طرح بیمه زنان سرپرست خانوار 45 تا 50 سال اولویت بود که در حال حاضر در این گروه سنی پشت نوبتی نداریم و اولویت دوم نیز برای زنان سرپرست خانوار در گروه سنی 40 تا 45 سال بوده که بخشی از آنان را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم؛ در حال حاضر آن دسته از زنان سرپرست خانواری که نسبت به عدم بیمه شدن‌شان معترض هستند، کسانی هستند که تحت پوشش کمیته امداد نبوده و امداد در قبال آنها وظیفه‌ای ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها