بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۹۸۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵
روحانی در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی:
اصحاب رسانه ای که هم در دوران توافق هسته ای بار سنگینی بر دوش کشیدند و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی انجام دادند و با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه ما یک انتخابات بسیار خوبی...
تدبیر24: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی افزود: روزهای پایانی سال 1394 را سپری می کنیم، به اعتقاد من سال 1394 یک سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران است.
وی ادامه داد: از آغاز سال که طلیعه آن تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم در توافق هسته ای در لوزان بود و بعد به 23 تیرماه رسیدیم به عنوان روز ماندگار تاریخی تعامل که روز توافق هسته ای بین ایران و 1+5 که برای مردم ما روز بسیار مبارکی در ایام ماه مبارک رمضان بود.
روحانی اظهار داشت: چند روز بعد در 29 تیر همه قطعنامه هایی که علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شده بود، لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته به کشور مهمی تبدیل شد که طرف همکاری با جامعه جهانی است.
وی یادآور شد: روز مهم و تاریخی دیگری همین امسال در 24 آذر در شورای حکام داشتیم که 12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد، پی. ام. دی، چیزی که آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی مطرح می کردند، بسته شد و اساسا پرونده هسته ای ایران در شورای حکام بسته شد و اعلام کرد نگاه گذشته پایان یافت و نگاه ما نگاه به برنامه آینده ایران است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در 26 دی ماه برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و از فردای آن روز همه تحریم های اقتصادی ملی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته ای ایران بود، لغو شد.

**انتخابات 7 اسفند نشان دیگری از اعتماد مردم به نظام، رهبری و دولت
روحانی ادامه داد: در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد، هفتم اسفندی که مردم ما به نظام شان، رهبری و دولت بار دیگر اعتماد خود را نشان دادند و پای صندوق آرا آمدند و جهان را یکبار دیگر به شگفتی واداشتند، پایه های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند و دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند سالم و شکوهمند به کار گرفت.
وی افزود: ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام نامزدها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند، و تعداد افرادی که می توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، بیشتر و بیشتر شود چون قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.
رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: ما تلاش کردیم در حد توان با حفظ آرامش، رقابت را به رقابت حداکثر برسانیم، از همه نامزدها تشکر می کنم به ویژه آنهایی که صلاحیتشان تایید نشد به دلیل اینکه همه قانونی عمل کردند؛ اگر اعتراضی داشتند و اقدامی کردند در چارچوب قانون بود. این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه های رقابتی و انتخاباتی بود.

**تشکر از بزرگان سیاسی که با پیام کتبی و صوتی مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کردند
رییس جمهوری همچنین گفت: از همه کسانی که برای ترغیب مردم به انتخابات تشویق کردند، از رهبر معظم انقلاب تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه ما که با پیام کتبی یا صوتی شان، مردم را به انتخابات تشویق کردند و خواستند مردم پای صندوق آرا بشتابند و همچنین از همه گروه های مرجع، مراجع، بزرگان، هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه تشکر می کنم.
روحانی افزود: اصحاب رسانه ای که هم در دوران توافق هسته ای بار سنگینی بر دوش کشیدند و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی انجام دادند و با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه ما یک انتخابات بسیار خوبی از لحاظ حضور مردم و امنیت داشتیم که حتی یک ناامنی در سراسر کشور به وجود نیامد؛ از همه نیروهای امنیتی، مسلح و انتظامی ارتش، سپاه و بسیج و همه کسانی که برای امنیت کشور تلاش می کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهان قرار دادند که در سراسر کشورهای منطقه مشابه ایران از لحاظ امنیتی وجود ندارد هم تشکر می کنم.

**مردم ما در انتخابات مجلس میانه روی را برگزیدند
رییس جمهوری گفت: مهم ترین پایه و استحکام برای نظام، اعتماد مردم به صندوق آرا و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آراست.
روحانی خاطر نشان کرد: هر چه ما می خواهیم ، از صندوق آرا باید بخواهیم و در نحوه رای دادنمان باید به داخل کشور، خارج کشور و به همه اعلام کنیم که چه می خواهیم و چه مسیری را می پسندیم .
وی ادامه داد: من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح ها، همه احزاب و همه گروه ها عمدتا معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است، به این معناست که مردم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کرده اند، معنای آن، این است که راهی که مردم ما در 92 انتخاب کردند، همان مسیر را ادامه دادند.
وی تاکید کرد: پیام مردم به همه مسوولان این است؛ این که ما از شما همدلی را می خواهیم، مجلس آینده، چه خبرگان رهبری که دارای اهمیت و جایگاه ویژه است و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانون گذاری و سرنوشت روزمره مردم اهمیت دارد، خواست دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و همه قواست.

**ما دولت همدل و همراه مجلس و مجلس همدل و همراه دولت می خواهیم
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم، مجلس و دولت در کنار هم، البته تابع اصول مشابه و واحد هستند، البته اهداف ملی واحد را دنبال می کنند.
وی با تاکید بر این که ما دولت همدل و همراه مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می خواهیم، اظهار داشت: مجلس جایگاه ویژه خود را دارد، در قانون اساسی این جایگاه تبیین شده است .
وی خاطرنشان کرد: من بسیار امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد، گرچه در مجلس نهم هم ما همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد، نه استیضاح ها ما را عصبانی کرد، نه رد بعضی از لوایح ما را عصبانی کرد، نه تاخیر آن ها.
وی تاکید کرد: حتی اگر بودجه و برنامه ما امسال تصویب نشود باز هم روابط خوب ما با مجلس نهم تا روز آخر به یاری خدا حفظ می شود و من بسیار امیدوارم در مجلس دهم، ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم.
روحانی یادآور شد: آنچه مردم از ما می خواهند این است که قوا در کنار هم برای حل مشکلات مردم باشند؛ مردم دعوا را دوست ندارند، بداخلاقی که جای خود را دارد، هیچ کس بد اخلاقی را نمی خواهد.

**مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند
وی تاکید کرد: مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند؛ در هفتم اسفند گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می دهد. همه ما باید در مسیر اخلاق باشیم، در مسیر حقوق مردم باشیم، در مسیر رفاه مردم باشیم، در مسیر قدرت ملی و آینده درخشان این کشور باشیم.
روحانی ادامه داد: قانون اساسی هم خواسته در مجلس افکار و نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد و لذا گفته حتی مسیحی ها، یهودی ها و زرتشتی ها باید نماینده داشته باشند، طبیعی است این مردم خواستار این هستند که همه افکار در مجلس نماینده داشته باشند.
روحانی تاکید کرد: مجلس یکدست از لحاظ جناحی، حزبی و فکری مجلس مطلوبی نیست، باید با هم همفکری کنیم، از نظرات هم استفاده کنیم، همدیگر را نقد سازنده کنیم و به فکر آینده کشور باشیم.



** تشریح دستاوردهای برجام یک
رییس جمهوری گفت: ما برجام یک را تقریبا به حول و قوه الهی به پایان رساندیم؛ تقریبا ، برای این است که شما می دانید جزییات، هنوز هم در برخی از امور زمان می خواهد، اما دولت های طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خود عمل کردند و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخش های اقتصادی اعلام کردند، البته تعامل بخش های اقتصادی غیر دولتی، شرایط خود را دارد،زمان بندی خود را دارد.
دکتر روحانی تاکید کرد: امروز فعالیت بانک های ما با بانک های خارجی آغاز شده است و روز به روز بیشتر می شود. مساله سوییفت حل شده، بیمه تا حد زیادی اجرایی شده، ممکن است هنوز برخی از شرکت های بیمه خارجی فعال نشده باشند اما بسیاری از شرکت ها فعال شدند.
وی افزود: به ملت بزرگ ایران عرض می کنم هزینه نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود 10 درصد کاهش یافته ، هزینه حمل و نقل دریایی 25درصد کم شده و در طول چند ماه گذشته 2/4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده است و علاوه بر آن، ایران جایگاه خود را در صادرات نفت بازیافته است.
وی ادامه داد: احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته ای نبوده است ؛ ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به نقش گذشته برگردیم و قدم به قدم در حال برگشتن هستیم. این که گفتم قدم به قدم برگردیم، خود صادرات نفت ما زمان می خواهد ، برای این که چاه هایمان را فعال کنیم و نفت را صادر کنیم، البته الان چهارصد هزار بشکه در این مدت کوتاه اضافه کردیم و روز به روز اضافه خواهد شد.
رئیس جمهوری ادامه داد: اما برای این که به جایگاه های قبلی برگردیم، هنوز چند ماه دیگر به زمان نیاز داریم؛ در صنعت هوایی علیرغم اینکه مثل اینکه بعضی ها خوشحال نشدند، ما می خواهیم صنعت هوایی ما به جایگاه خودش برگردد.
روحانی اضافه کرد: دلمان نمی خواهد طبق اعلام وزیر راه در هیات وزیران، مردم ایران سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار پول هواپیمای خارجی را برای خرید بلیط به شرکت های خارجی برای هواپیماهای خارجی پرداخت می کنند و می خواهیم این پول به شرکت های هواپیمایی ایرانی برگردد.
وی اظهار داشت: البته فکر نمی کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب ایرانی برسد، برای توسعه کشور صرف شود، در صنعت هوایی ما جایگاه خودمان را بازیابیم، در تجارت جایگاه خود را برای صادرات پیدا کنیم و در جذب سرمایه، جایگاهی که در شان ملت ایران است برسیم.

**عکس العمل فوری در صورت عمل نکردن طرف مقابل به وظیفه خود در قبال برجام
رئیس دولت یازدهم با بیان این که ما برجام یک را اجرایی کردیم، تصریح کرد: اگر جزئیاتی باقی مانده در مسیر درست و صحیح خود اجرایی خواهد شد، البته اگر طرف مقابل ما بخواهد جایی به وظیفه و حقوق خود عمل نکند، عکس العمل فوری ما را خواهد دید.
روحانی تاکید کرد: اما خواست من از مردم و درخواست من از ملت ایران برای برجام 2است؛ ما همه باید دست به دست همه دهیم، ما نیاز به یک اقدام جامع مشترک ملی برای ساختن ایران، برای وحدت و اتحاد و برادری، برای رونق اقتصادی، پیشرفت کشور و قدرت ملی داریم. ما باید همفکر و هماهنگ شویم.

**نوید برای بهبود شرایط اقتصادی و رفاه عمومی در سال 95
رئیس جمهوری اظهار داشت: من به ملت بزرگ ایران نوید می دهم که سال 95 انشاء الله و به حول و قوه الهی سالی به مراتب بهتر از لحاظ شرایط اقتصادی و رفاه عمومی نسبت به سال 94 خواهد بود.
روحانی با بیان این که ما سال سختی را پشت سر گذراندیم، افزود: من نقاط فوق العاده مثبت 94 را گفتم، اما مشکلاتی هم در 94 داشتیم. شما می دانید قیمت درآمد نفتی ما در سال 90 ، 120 میلیارد دلار بوده و در سال 94 کمی بیش از 20 میلیارد دلار؛ یعنی به یک ششم درآمد ما تقلیل پیدا کرده است اما با همین درآمد کم کشور را با کمک مردم، با همدلی و همزبانی که واقعا سال همدلی و همزبانی بود، به خوبی اداره کردیم.
وی ادامه داد: شما می بینید کشورهای اطراف ما که تولید کننده نفت بودند چه وضعی دارند؛ ارزش پول ملی بسیاری از این کشور به نصف تقلیل پیدا کرده، بعضی به 40درصد، برخی به 60 درصد، تورم در تمام این کشورها افزایش پیدا کرده است، در برخی از کشورهای تولید کننده نفت تورم به 150 درصد رسیده و تورم ما به حمدالله روز به روز کاهنده بوده و کاهش پیدا کرده است.

**تورم منفی در بهمن ماه/وجود همدلی و همزبانی برای ساختن و حفظ کشور
رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: جالب است مردم ما بدانند ماه بهمن و اسفند تورم ما از لحاظ تورم ماهانه به طور معمول بیشتر می شود اما تورم ماه بهمن ما منفی بوده و این نشان می دهد که همدلی و همزبانی در این کشور برای ساختن و حفظ کشور وجود دارد.
روحانی گفت: ارزش پول ملی ما و شرایط تورم را می بینید و می بینید حتی در شرایط رکود در سال گذشته، رشد مثبت سه درصد داشتیم. امسال هم به حول و قوه الهی رشد ما مثبت خواهد بود و سال آینده رشد بسیار خوبی حواهیم داشت.

**درخواست برای تصمیم قاطع همگانی برای اجرای برجام 2
وی تاکید کرد: بنابراین خواست من پیشاپیش هم برای روزهای پایانی سال 94 و هم برای سال 95 همکاری بیشتر، تصمیم قاطع همگانی و همدلی برای برجام 2 است و ان شاء الله در همه زمینه ها از فرصت به دست آمده با هماهنگی بیشتر بین قوا برای توسعه کشور استفاده و بهره برداری خواهیم کرد.
خبرنگار شبکه خبر از رییس جمهوری پرسید: سخنگوی دولت سه شنبه هفته گذشته در نشست خبری اعلام کرد وزرای کابینه به ویژه وزرای اقتصادی ملزم به تدوین برنامه کوتاه مدت برای بهبود وضعیت معیشت مردم و اشتغال جوانان شدند، جزییات این برنامه چه زمانی اعلام می شود و فکر می کنید نتایج فوری آن چه خواهد بود؟
رییس جمهوری پاسخ داد: چرا از خود سخنگوی دولت نپرسیدید (با خنده)، آنچه من در هیات وزیران از وزرا درخواست کردم این بود که سال آینده، ما شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی خواهیم داشت؛ بنابراین همه وزارتخانه های اقتصادی خودشان را برای یک تحول در سال آینده آماده کنند.
روحانی افزود: شرایط ما برای جذب سرمایه خارجی بسیار بهتر شده است و وزارتخانه های مربوطه باید خودشان را آماده کنند؛ برای تعامل با بانک ها شرایط ما با گذشته کاملا متفاوت است و باید وزارتخانه ها خودشان را برای این کار آماده کنند.
وی ادامه داد: از وزرا خواستیم که هر کدام اگر طرح ضربتی کوتاه مدت مدنظر دارند در هیات وزیران مطرح کنند تا دولت در حد توان خود بتواند در آن زمینه کمک بیشتری کند، البته در همان جلسه نیز وزیری گفت زیرساخت های ما آماده است شما پول بیشتری اختصاص دهید تا زودتر ریل ها را وارد کنیم و در راه آهن، یک تحول مثبت شاهد باشیم؛ وزیر دیگری گفت در کشت گلخانه ای می توانیم بهره بیشتری را ببریم و شما در این زمینه کمک کنید تا ما این کار را توسعه دهیم.
رییس قوه مجریه گفت: همچنین وزیر دیگری در زمینه نیرو می گفت زمینه خوبی برای جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه ها داریم، همانجا نیز همه وزرا طرح های مورد نظر خود را مطرح کردند که البته ما در حد توانمان به طرح همه آن ها کمک خواهیم کرد.
روحانی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید توسط بخش غیردولتی احیا شود و دولت باید کمک کند و تسهیلات لازم را فراهم کند.
وی افزود: به بخش خصوصی و عمومی غیردولتی و تعاونی می گویم که دولت در طول سال 94 قدم های مهمی را برداشته است و هزینه حمل و نقل دریایی را 25 درصد کاهش داده و امروز کشتی های بزرگ به راحتی می توانند در بنادر ایران پهلو بگیرند و نیازی ندارد ما به وسیله لنج ، باری از کشور دیگر بیاوریم.
رییس جمهوری ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که به راحتی می توانیم در توسعه ریل فعال شویم. برای حل معضلات اساسی کشور، مسایل محیط زیستی، مسایل آب، مساله مشکل فاضلاب در کشور و بسیاری از مسایلی که به سلامت مردم مربوط می شود به ویژه در مساله اشتغال نیاز به کار و تلاش بیشتری داریم و انشاالله همه ما در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

** امریکایی باید در اجرای برجام فعالتر باشند
خبرنگاری پرسید: 40 روز از اجرای برجام گذشته است؛ اخیرا دکتر صالحی از تاخیر طرف مقابل در اجرای تعدات خود در برجام گفته است، از سوی دیگر دکتر لاریجانی هم این موضوع را اعلام کرده و سفیر آلمان هم به این مساله اشاره کرده است. آیا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل را تایید می کنید؟
رییس جمهوری گفت: آقای دکتر صالحی هر چه در زمینه اتمی بگوید صاحب نظر است، وی مسوول انرژی اتمی است، از وی سوال کنید.
وی سپس با مزاح و با لبخند ادامه داد: می گویند چرا هنگامی که از علما و مراجع سوال می کنید به دو شکل پاسخ می دهند، پاسخش این است که به دو شیوه سوال می شود. این موضوع وابسته به این است که شما چگونه سوال را مطرح کنید.
رییس جمهوری افزود: ما در زمینه هسته ای برای نخستین بار بعد از برجام، تجارت مواد هسته ای را انجام دادیم، کسی تصور آن را نمی کرد، و همچنین اینکه بتوانیم با همکاری کشورهای دیگر یک راکتور را طراحی کنیم. پس تعامل با دنیا شروع و برجام اجرایی شده است اما اینکه کسی بگوید در اجرای برجام نواقصی هم باشد، باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: نکته ای که می گویند این است که برخی از موسسات خصوصی و بانکها هنوز مقداری هراس دارند که با ایران وارد مبادله شوند، به هر حال بانکی که قبلا به خاطر کار با ایران جریمه شده ممکن است امروز کار را شروع نکند، آمریکایی ها باید در این زمینه فعالتر باشند و به همه آنها با تاکید اعلام کنند در معامله با ایران آزاد هستند.
روحانی ادامه داد: برجام از 26 دی ماه اجرا و عملیاتی شده است اما شما در خبرها شنیدید که دیروز بانک مرکزی یکی از کشورهای همسایه به بانک ها اعلام کرده که همه با ایران کار کنید و دیگر تحریمی وجود ندارد، آن کشور جزو 1+5 نیست و یکی از کشورهای همسایه ما است.
وی اضافه کرد: آمریکایی ها باید در اجرای برجام فعالتر باشند و خواست ما این است در برخی موارد ممکن است در حدی که باید تلاش می کردند تلاش نکردند اما معنای آن، این نیست که بانکهای ما فعال نیستند، مخارج تبادلات ارزی ما کاهش پیدا نکرده و بیمه ما فعال نشده و کشتی های ما بیمه نیست. بله ممکن است یک بیمه گری که شرکت آمریکایی است یا شرکت آمریکایی در آن سهم دارد، در کار بیمه هنوز هم تعلل کند، یا بگویند سوییفت فلان بانک وصل نشده است. موضوع این است که تحریم های آن بانک مربوط به هسته ای نبوده است و تحریم های آن هم برداشته نشده است.

** می توانیم اجازه دهیم هیات مذاکره کننده راجع به سایر موارد با دنیا مذاکره کند
رییس جمهوری گفت: البته مردم ما می خواهند تحریم ها برداشته شود، ما هم می توانیم دوباره به هیات مذاکره کننده اجازه دهیم راجع به سایر موضوعات هم با دنیا مذاکره کنند، در آن مذاکرات باز هم به طور حتم به نتیجه ای مشابه برجام خواهیم رسید.
وی تصریح کرد: در کل، از نظر من مسیر درستی را طی می کنیم؛ ممکن است اشکالات جزیی باشد که باید رفع شود. مرجع این کار اگر راجع به برجام خواستید بشنوید که خوب اجرا شده یا نه، در کلیت، آقای دکتر عراقچی مسوول است و باید جواب دهد، در سیاست خارجی وزیر خارجه مسوول است، در موضوع های اقتصادی هم وزیر اقتصاد و بانک مرکزی مسوول است و در مسایل هسته ای هم آقای دکتر صالحی مسوول است.

**فضا برای سرمایه گذاری آماده است
خبرنگاری پرسید: سازمان سرمایه گذاری اعلام کرده که اگر به هر دلیلی خطری برای سرمایه گذاری های خارجی پیش آید، غرامت پرداخت می کند و اعلام کرده برای بازگشت سرمایه هایشان تضمین می کند که هر موقع خواستند بتوانند سرمایه های خود را خارج کنند، این اتفاق باعث می شود که شاهد افزایش چشمگیری در واردات پول و سرمایه به کشور باشیم آیا دولت برای جذب این حجم از سرمایه و پول، پروژه هایی را در دست دارد؟ آیا بخش خصوص ما این توانمندی را دارد که بتواند از این فرصت پیش آمده استفاده مثبت کند؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: الان فضا برای جذب سرمایه خارجی یا فاینانس برای مشارکت آماده شده است؛ دیروز آقای نخست وزیر ترکیه که تهران بود و تعدادی از هیات های اقتصادی و بنگاه های اقتصادی هم او را همراهی می کردند، در ملاقات با من تاکید می کرد که ترکیه کاملا آماده است که در ایران سرمایه گذاری های مشترک را شروع کند، موارد زیادی هم او به عنوان نمونه مثال زد. عین این وضع را با فرانسه داریم.
روحانی افزود: شما می دانید که سرمایه گذاری آنهایی که می گویند برجام اجرایی شده یا نشده، در همین پژو سیتروئن می بینید که از اوایل سال آینده تقریبا کار مشترک آغاز می شود و بعد به ساخت مشترک خودروهای جدید می رسیم که تعهد آنها این است که 30درصد آن را به خارج صادر کنند.
وی ادامه داد: پس این کارها شروع شده اما این که ظرفیت و استعداد ما چقدر است، فکر می کنم در حدی که بخش خصوصی توان دارد، طرف خارجی هم آمادگی دارد، مخصوصا بحث مشارکت برای ما اهمیت دارد. بخش خصوصی هر کجا بتواند با بخش خصوصی خارج از کشور مشارکت کند، مسئولیت دولت تسهیلات لازم است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: قانون سرمایه گذاری خارجی قانون شفافی دارد و کاملا روشن است. نکاتی که اشاره کردید در این قانون آمده و اینها اجرایی و عملیاتی می شود.
روحانی اظهار داشت: برخی از اموری که در کشور سرمایه گذاری می خواهد، خودش سرمایه خود را برمی گرداند. بنابراین نیاز ندارد که بخواهیم بار آن را بر دوش بگیریم و دولت متعهد باشد؛ مثل خرید هواپیما که بیشتر به شکل اجاره و اجاره به شرط تملیک است و از طریق لیزینگ در حال انجام است. بنابراین باری بر دوش دولت نخواهد بود در حدی که توان دارند.
وی ادامه داد: برای ایران ایر و دیگر شرکت ها تسهیلات در این زمینه فراهم شده، در برخی از موارد دولت باید تعهداتی بدهد. در این زمینه دولت وابسته به این است که در سال های باز پرداخت پیش بینی درآمدش چه مقدار است و چه مقدار بتواند متعهد شود. در دولت بر این مساله تاکید شده و حتی برای این که مشکلی برای سال های بلند آتی پیش نیاید، بنا شده هر گونه تعهدی به دولت و شخص رییس جمهوری اعلام شود و در شورای اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که همه تلاش ما این است که بتوانیم از این فضا حداکثر استفاده و بهره برداری را بکنیم، اضافه کرد: ان شاء الله این کار انجام خواهد شد و اینکه چه مقدار می توانیم سال 95 جذب سرمایه داشته باشیم یا در زمینه فاینانس موفق باشیم، وابسته به این است که امروز تفاهماتی که با کشورهای مختلف چگونه تبدیل به قرارداد و اجرا شود.
روحانی افزود: امروز با یک کشور و یا شرکت خارجی به یک تفاهم می رسیم، این معناش این نیست که فردا صبح اثرش را ببینیم؛ تفاهم باید به قرار داد تبدیل شود و علی القاعده چهار، پنج ماه طول دارد. قرارداد اگر قرارداد مفصلی باشد وقتی به امضا رسید برای این که این سرمایه وارد و کار شروع شود، زمانبر است اما در عین حال همه این ها آغاز شده و تلاش ما این است که از حداکثر استفاده از این فرصت را کشور و مردم ما ببرند.

**با زندان خیلی موافق نیستیم
خبرنگاری پرسید قوه قضائیه قانونی گذاشته که کسانی که بدهی مالی دارند بتوانند در منزل این دوران را پر کنند که نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت، دولت از این قانون قوه قضائیه حمایت می کند یا خیر؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: در زمینه کار قضایی ما که با زندان اصلا خیلی موافق نیستیم؛ هر چه شود دوران زندان را کم کنیم و زندانیان بتوانند از فضای زندان راحت شوند و در فضای دیگری باشند، استقبال می کنیم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ضد انگلیسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
1
0
آقای رییس دولت بنفش!
ما پذیرفته ایم 9700 کیلو از 10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده را که حاصل 10 سال تلاش بی وقفه دست اندرکاران هسته ای کشورمان بود را به خارج بفرستیم. یعنی حاصل تلاش 10 ساله خودمان را از دست بدهیم و در مقابل کیک زرد را که محصول قبل از UF6 و در درجه پایین تری از آن است، تحویل بگیریم.

این موضوع ترجمان دیگری از همان فرمول است که «اسب زین شده را داده ایم و افسار پاره تحویل گرفته ایم» و بر این اساس باید از آقای رئیس جمهور سئوال کرد که با کدام محاسبه می توان تعویض اسکناس 1000 تومانی با اسکناس 500 تومانی را دستاورد و افتخار معرفی کرد؟
حسن پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
0
1
با سلام

دستاورد هشت سال ریاست جمهور محترم جناب آقای احمدی نژاد، اختلاس های کلان،بی اعتبار شدن شعور چند هزار ساله مردم ایران،پدیداری آقایان خاوری و بابک زنجانی و معاون اول رییس جمهور و... بود. من از هم وطنان محترم استدعا دارم شرط انصاف را رعایت فرمایند .
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها