بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۵۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
حمایت از حقوق حیوانات و ایجاد موانعی حقوقی برای جلوگیری از خشونت علیه آن ها، پیشینه درازی ندارد و شاید عمر قانونی شدن این قبیل حمایت ها به بیش از 4 دهه نرسد.
 تدبیر24: با این حال شورای مرکزی یونسکو در شهر اریس نخستین بار بیانیه جهانی حقوق حیوانات را اعلام کرد. این بیانیه که در 10 ماده تنظیم شده در سال 1989 توسط اتحادیه بین المللی حقوق حیوانات مورد تجدید نظر قرار گرفت و در سال 1990 به رئیس مجمع عمومی یونسکو داده شده است.
البته قرائت و ثبت چنین بیانیه ای تلاش های سالیان دورتری را به دنبال دارد و 15 اکتبر 1978 را می توان سرآغاز تثبیت نخستین قوانین بین المللی برای حمایت از حقوق حیوانات دانست.
هرچند این قبیل قوانین یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در یونسکو به اجرا درآمده است اما طی سی و چند سال گذشته، قانونی که از حقوق حیوانات دفاع کند در ایران به تصویب نرسیده است. حتی قوانین بازدارنده هم وجود ندارد.
با مدرن شدن گوشی های تلفن همراه، اما امکان فیلمبرداری از این آزار و اذیت فراهم آمده است.
طی چندسال گذشته البته شاهد برخورد برخی قضات ذیل عنوان «نمایش فعل حرام » در برخی حیوان آزاری ها بوده ایم اما کافی نبوده و خشونت علیه حیوانات متوقف نشده است.
جالب است بدانید که تنها قانون حمایت از حقوق حیوانات، درباره سر و ته نگاه داشتن مرغ است. این قانون به دهه سی شمسی مربوط می شود و چون روستاییان مرغ هایشان را از پا می گرفتند و سر و ته به شهر می آوردند قانونی وضع شد تا جلوی این اقدام گرفته شود.
خشونت علیه حیوانات عواقب خطرناکی دارد. معمولا کسانی که دست به چنین خشونت هایی می زنند، بخشی از رفتارشان را به جامعه بازمی گردانند. گاهی این رفتار یک پرخاش گری کم خطر و گاهی قتل و تجاوز است. به این دلیل کارشناسان معتقدند چنین خشونت هایی را نباید نادیده گرفت. بسیاری از قاتل های زنجیره ای در کودکی و نوجوانی دست به خشونت های بیرحمانه علیه حیوانات می زدند.
طی آخرین مطالعاتی که توسط انجمن حمایت از حقوق حیوانات در مهد کودک ها انجام گرفته، بین 8 تا 12 درصد کودکان حیوان آزاری می کردند یا «حیوان ترس» بودند.
حیوان آزاری در حیات وحش نیز همچنان ادامه دارد. هرچند درآنجا قوانین سختی پیش روی متخلفین است اما توجه چندانی نمی شود. از سوی دیگر این قوانین بیشتر به موضوع کشتن حیوانات می پردازد و معمولا قانونی برای برخورد با کسانی که حیوانات را نقص عضو یا زخمی می کنند، وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها