بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
دادستان کل کشور درباره فضای آخرین اجلاس مجلس خبرگان رهبری توضیح داد.

تدبیر24: حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و تولید آستان مقدس حضرت ثامن الحجج علیه السلام امشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت تا درباره آخرین تحولات حوزه ماموریت خود صحبت کند.
مشروح سخنان دادستان کل کشور، تولید آستان مقدس امام رضا(ع)، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما را در ادامه میخوانید:

جمع بندی و ارزیابی خبرگان ملت از انتخابات 7 اسفند چه بود؟
دستور جلسه مجلس خبرگان، موضوع برگزاری انتخابات بود و آیت الله جنتی نیز گزارشی داشتند که جزئیات برگزاری انتخابات و عملکرد شورای نگهبان را عنوان کردند. ایشان گفتند تمام دقت را شورای نگهبان برای انجام وظایف قانونی خود داشتند لکن اشکالی در قانون وجود دارد که 12 هزار نفر در مدت 20 روز باید بررسی صلاحیت شوند. این کار بسیار مشکل است. از بیان ایشان برآمد که ضرورت اصلاح قانون باید سریعا صورت گیرد. انتخابات 7 اسفند باشکوه بود و 63 درصد شرکت کردند و این رقم با شکوهی که در برخی شهرها تا نیمه شب رای گیری طول کشید را نشان می دهد. علی رغم دشمنی های دشمنان، انتخابات با شکوه بود. جا دارد از سوی هیات های اجرایی و نظارت، انتخابات بررسی و آسیب شناسی شود و اصلاح قانون ضرورت اجتناب ناپذیر است.

 

رهبری نیز در این باره تاکید داشتند؟
بله، امروز نیز فرمودند اشکالات جدی به قانون بر می گردد و برخی از عناوین باید اصلاح شود تا انتخابات از سلامت برخوردار باشد. ساز و کار قانون، سلامت انتخابات را تضمین می کند ولی روند و فرآیند انتخابات از ابتدا تا انتها، باید بازنگری شود.


برای خبرگان رهبری، قانون انتخابات مجلس خبرگان را خودشان عوض می کنند؟
این موارد قرار شد در کمیسیون آیین نامه مجلس خبرگان انجام شود. در نهایت مصوبه در مجلس بررسی می شود. این باعث کمک به مجموعه اصلاح قانون می کند. قرار است موارد احصا شود.


درباره جایگاه ولایت فقیه امروز در مجلس خبرگان خیلی اصرار شد. چه نکته ای وجود دارد؟
تعیین رهبری یکی از وظایف اصلی مجلس خبرگان است. این نظام مردم سالاری دینی است که تمدن ما به جهان ارائه کرده. تاکنون توانسته بعد از 37 سال این را به دنیا اثبات کند که تمام نهادها از صدر تا نظام قانونگذاری و اجرایی به رای مردم بند است. امام فرمودند میزان رای ملت است، امر تشریفاتی نیست. یک باور جدی است. مردم، نهادهای اصلی نظام را با رای خود رقم می زنند. در آفریقا در ماموریتی بودم. یک حقوقدان برجسته از دوستان آقای نلسون ماندلا که مامور تدوین قانون اساسی آفریقای جنوبی بود را دیدیم. ایشان گفت من همه قوانین اساسی کشورها را خواندم و مترقی ترین قانون اساسی را در کشور شما یافتم. شما بین دموکراسی و آرمان یعنی مردمسالاری دینی، جمع قائل شدید. یکی از وظایف مهم خبرگان، حمایت و صیانت از جایگاه ولایت در نظام است. در جلسات مختلف خبرگان، مباحثی مطرح می شود و در بیانیه پایانی، دغدغه جدی خبرگان را مطرح می کنند که صلابت کافی جریان ولایت جلوه کند. بحثی را مقام معظم رهبری فرمودند که سیرت و حقیقت نظام و عمل به باید و نبایدهای الهی باشد، علی الدوام مورد عنایت خبرگان بوده و هست.

 

برخی از اعضای مجلس خبرگان مصاحبه کرده اند و می گویند اعضای این مجلس بیش از حد فعلی، اختیارات دارند و باید از اختیارات را به کار گیرند. شما با آنها موافقید؟
قانون اساسی دو وظیفه بر عهده خبرگان گذاشته یکی تعیین رهبری و دیگری مراقبت در شرایط مندرج در قانون اساسی درباره رهبری است. این دو وظیفه را قانون اساسی تصریح کرده. نظارت نیز مراقبت نسبت به تداوم شرایط است. وظیفه سوم نیز صیانت از جایگاه ولایت و حمایت از رهبری است. این وظایف را مجلس خبرگان کاملا انجام داده است.

موضوع تعیین رهبر آینده را امروز مقام معظم رهبری مطرح کردند. چه ضرورتی داشت به این موضوع اشاره شود؟
وظیفه اصلی خبرگان تصمیم گیری در مقطع مورد ضرورت بر اساس وظیفه الهی بود. کاری که بعد از رحلت امام انجام شد و امیدی که در دل مستضعفان جهان ایجاد شد، مجلس خبرگان بررسی کردند و در بحث کارشناسی رسیدند به جانشین به حق امام که مقام معظم رهبری است. هر روز که می گذرد؛ بر دقت بر این انتخابات، می رسند. انشالله خداوند متعال عمر با برکت و با عزت بر مقام معظم رهبری عنایت کند ولی مجلس خبرگان مانند پادگان آماده و مجهزی است که ممکن است جنگی نباشد، ولی این پادگان امیدبخش است که امروز اسلامیت و جمهوریت نظام، تضمین تداوم این دو است. این خط سیری بود که مقام معظم رهبری فرمودند امروز مجلس خبرگان رهبری باید انقلابی فکر کند، انقلابی عمل کند و انقلابی بماند. این مهم است برای برخی از جریاناتی که در برخی مجلس برای تصمیم گیری ایجاد می شود، این مجلس منزه باشد. روحیه انقلابی بسیار مهم است.


برخی تلاش می کنند خبرگان وارد بحث بازیهای سیاسی و طیفی شوند. به خصوص نتایج خبرگان پنجم را اینطور تفسیر می کنند. درون خبرگان چنین فضایی است؟
مسئله گروه بازی ها و جریانات سیاسی که در مجالسی مانند مجلس شورای اسلامی می بینیم در خبرگان واقعا نداریم. در نوع انتخابات نیز مردم دیدند که با مجلس همزمان شد و برخی مسایل ایجاد شد، ولی انتخابات خبرگان متفاوت از سایر انتخابات است. در انتخاب اعضای رئیسه، که هر دو سال یک بار انجام می شود طیف بندی مصطلح سیاسی نداریم. ممکن است هر کسی نظری داشته باشد ولی طیف بندی و فراکسیون در مجلس خبرگان نداریم.


این که می گویند خبرگان پنجم با ادوار قبلی متفاوت است، منظور چیست؟
فکر می کنم عمل انقلابی از شاخص های دوره پنجم است. اصولا سیاسیون بعضا قلم می زنند و گمانه زنی می کنند. این در دوره چهارم نیز بود. ولی وقتی در خبرگان یک تصمیم گیری می شد، مرحوم آیت الله مهدوی کنی زمانی رئیس بود. زمانی آیت الله مشکینی رییس بود. ریاست یک کاندیدا بیشتر نداشت. اصولا یک سری از طیف بندی های سیاسی نمی گویم فضایش نیست یا در بین سیاسیون مطرح نمی شود، ولی اصولا در مجلس خبرگان چنین چیزی نمی بینیم.

 

مردم از خبرگان انتظار دارند مسایل به مسئولان منتقل شود. در نشست آقای نوبخت هم گزارش اقتصادی بود. این پل که انعکاس مشکلات مردم به مسئولان توسط مجلس خبرگان است، شکل گرفته؟
اعضای مجلس خبرگان، امنای ملت هستند و ارتباط با مردم دارند. در هر اجلاس 15 نفر صحبت می کنند که تمام اینها دغدغه های مردم است. مثلا امام جمعه یک شهر، ملجا مردم است. تمام دغدغه های مردم پیش او می آید. سخنران ها نیز متناسب با این موارد دعوت می شوند. آقای نوبخت که در این اجلاس حضور پیدا کردند، دغدغه خبرگان این بود که دولت در زمینه اقتصاد و به خصوص اقتصاد مقاومتی چه کرده. کاملا مسایل به صورت شفاف مطرح می شد. البته جلسات غیر علنی است ولی اخبار بیرون می آید. آقای نوبخت گزارشهایی درباره اقتصاد مقاومتی داشت. آقایان معتقد بودند دولت باید بیش از این در جریان مشکلات معیشتی مردم باشد. به ویژه در روستاها و نقاط مرزی. عزیزان در مناطق دور افتاده مشکلاتی را دیدند. آقای نوبخت هم مشکلات را یادداشت کرد. در مجموع این وضعیت اقتصادی، پاسخگوی نیاز مردم نیست و راه حل را بیان کردند که در دست توانای ملت ایران وجود دارد. هیچ راهی برای برون رفت از وضعیت فعلی جز پای بندی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیست و دولت نیز بارها اعلام کرد اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم. آقا نیز بیان کردند یک قرارگاه باید باشد و یک فرماندهی این کار را مدیریت کند. دشمن نمی خواهد ملت ایران رشد کند. این یک جنگ است و نیاز است قرارگاه داشته باشیم. محصول جلسه از صحبت آقای نوبخت و سایر مهمانان و اعضای خبرگان این بود که باید با تمام وجود در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

 

شما هنوز دادستان کل کشور هستید؟
روزهای پایانی این ماموریت را هستم. ریاست محترم قوه قضاییه رایزنی هایی را برای دادستانی کل آینده شروع کرده اند و ظرف چند روز آینده تصمیم می گیرند. ما آمادگی داریم مسئولیت دادستانی را محول به عزیز دیگری کنیم. تصمیم با ریاست قوه قضاییه است. اینها گمانه زنی های رسانه ای است.


درباره جلوگیری از زمین خواری چه تمهیداتی را در نظر دارید؟
یک پیش نویس قانونی برای مبارزه با این پدیده نهایی شده است و در این جلسه مشترک قوه قضاییه و مجلس در مجلس مطرح است. این طرح با نظر سه قوه است و اشکالات قانون قبلی در آن برطرف شده.

این همان طرح اصلاح اراضی است؟
این طرح جلوگیری از تغییر غیرقانونی اراضی باغات و کشاورزی است که اصلاح شده که بتواند با موارد تخلفات برخورد کند. این قبلا در مجلس رفته بود ولی نظر قوه قضاییه اخذ نشده بود. در چند ماه گذشته در جلسات کارشناسی مطرح شد و امیدواریم آنچه تهیه شد مشکلات قبل را نداشته باشد و گامی جهت تغییر کاربری های اراضی باشد.


یک بحثی این روزها خیلی خبرساز شده که ماجرای قاچاق میوه است. دادستانی درباره قاچاق میوه ورود کرده؟
اگر بحث ما از اقتصاد ملی، مبتنی بر تولید ملی است، قطعا قاچاق مخالف تولید ملی است. قاچاق استقلال کشور را از بین می برد. بسیاری از بخشهای قضایی درگیر قاچاق کالا هستند. برخورد با قاچاق از اصول اصلی است که باید در اقتصاد مقاومتی مورد بررسی است. گیر کار است که قاچاق از لحاظ اقتصادی نباید برای قاچاقچی صرفه کند. تا قاچاق صرفه داشته باشد، بسیاری از بنیادها را مورد تهدید قرار می دهد. قانون جلوگیری از قاچاق کالا نیز اجرایی نمی شود. اشکالات عدیده ای دارد. از دادستانی آماری درباره قاچاقها داریم ولی باید وقتی در بازار می روید، ثمره این مبارزه را ببینید. یک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم که زیر نظر رئیس جمهور است. این ستاد باید جدی تر وارد میدان شود. چون قاچاق نابود کننده تولید و اقتصاد ملی است.


درباره شبکه های اجتماعی نیز انگار دیگر جلسات مربوطه تشکیل نمی شد. درباره تلگرام نیز قرار است برخی مسایل غیراخلاقی را دنبال می کنند. جمع بندی جدیدی درباره شبکه های اجتماعی داشتید؟
شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده که روسای سه قوه در آن حضور دارند. مسئله بسیار مهمی است. اگر فضای مجازی را مدیریت نکنیم یقین بدانید افکار، اخلاق، عملکردها، وضعیت روانی و اخلاقی جامعه و نیز امنیت اخلاقی و اجتماعی ما تهدید می شود. همه دنیا، می دانند باید این شبکه ها را کنترل کنند. گاهی نیز شما درباره انگلیس و اروپا یا برخی کشورهای آسیایی می شنوید که فلان شبکه را فیلتر کردند. فیلترینگ هوشمند موثر است ولی باید بالاتر از این کار را باید انجام دهیم. اگر این شبکه ها می خواهند در ایران اسلامی فعال باشند باید سرورهایشان را داخل بیاورند تا وزارت ارتباطات ما بتوانید روی آنها مدیریت کند. وقتی یک اتوبان داریم ولی هیچ کنترلی روی این نمی شود، قطعا هزاران مشکل پیش می آید. الان در این شبکه ها حریم خصوص خانواده ها مورد تجاوز قرار می گیرد. شکایت هایی که پلیس فتا دنبال می کند این را نشان می دهد. گاهی در این شبکه ها مسایل ضد اخلاقی و ضد دینی دنبال می شود، ولی مسئله فراتر از این حرفهاست و بحث امنیت ملی است. چند میلیون کاربر حضور دارند که مدیریت بر آنها نگاه امنیت ملی می طلبد. برخی با نگاه امنیت ملی به این مسئله نگاه نمی کنند. همه باید بدانند شبکه های اجتماعی باید قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. طبیعتا هر شبکه ای که نمی خواهد این را دنبال کند باید مسدود شود.


شما رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما هستید. عملکرد صدا و سیما در انتخابات چطور بود؟
عملکرد صدا و سیما قابل تقدیر است. مسئولیتم در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز روزهای پایانی خود را طی می کند. برداشت دوستان ما در دبیرخانه شورای نظارت، این است که حرکت صدا و سیما در جهت انتخابات، قابل تقدیر است.


درباره مسئولیت جدید و تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) که اخیرا خدمت شما تقدیم شد، دستورالعملی را حضرت آقا مشخص کردند که مهم است. چه افقی را درباره کار خودتان پیش بینی کردید؟
من به درگاه خداوند متعال شکرگذارم نسبت به عنایت حضرت رضاعلیه السلام و اعتماد مقام معظم رهبری و امیدوارم مشمول عنایات خاصه حضرت ثامن الحجج علیه السلام قرار داشته باشم و دعای مردم را به عنوان خدمتگزاری صادق حرم مطهر ایشان نیاز داریم. 7 بند فرمایشات مقام معظم رهبری در دستور کار بنده است. مهمترین آن نیز توجه به فقرا و مستمندان است و در ذهنم مواردی را بر این اساس برنامه ریزی کرده ام و از برخی عزیزان نیز کمک گرفته ام. هر عزیزی نیز می تواند در این باره کمک کند، نیازمند هستیم. زائر محوری نیز در این باره مهم است و امیدواریم همه امکانات برای زائران حضرت مهیا باشد. امیدواریم توفیق داشته باشیم اقدامات مرحوم حضرت آیت الله طبسی را دنبال کنیم.
برچسب ها: تدبیر24 ، خبرگان ، رهبری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها