بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
رهبر انقلاب پنجشنبه هفته گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ضمن تقدیر و تشکر دوباره از مشارکت گسترده مردم در انتخابات اخیر تصریح کرد مردم با حضور در صحنه، وظیفه خود را انجام دادند و حالا نوبت مسوولان است که به وظایف خود عمل کنند. این سخنان در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.

تدبیر24:این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 22 اسفند ماه 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** سخنان رهبری در جمع خبرگان ملت
تقدیر و تشکر از حضور مردم در صحنه انتخابات بخشی از سخنان پنجشنبه گذشته رهبر انقلاب در آخرین دیدار با اعضای دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری بود که روزنامه ها آن را بازتاب دادند. روزنامه «ایران» در گزارشی در این باره نوشت: رهبر معظم انقلاب انتخابات هفتم اسفند را با توجه به حضور 34 میلیونی مردم و انداختن نزدیک به 70 میلیون رای در صندوق ها، انتخاباتی پرمعنا و مهم خواندند و گفتند: مردم در این انتخابات واقعاً خوش درخشیدند و مشارکت 62 درصدی واجدان شرایط رای دادن، در مقایسه با بسیاری از کشورها حتی آمریکا، درصد بالایی است. مردم با این مشارکت بالا، در واقع اعتماد خود را به نظام اسلامی به صورت عملی نشان دادند.
در ادامه آمده است: رهبر معظم انقلاب سپس به برشمردن خصوصیات و ویژگی های انتخابات در نظام اسلامی بویژه انتخابات هفتم اسفند پرداختند و گفتند: «آزادی عمل مردم» برای شرکت در انتخابات از جمله این ویژگی ها است زیرا در نظام اسلامی، حضور در انتخابات اجباری نیست و مردم با رغبت و انگیزه و فکر در همه انتخابات ها حضور می یابند.
«اعلام اعتماد مردم به نظام» هم عنوان نخست روزنامه «شرق» بود. در این گزارش آمده است: حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنان خود گفتند: «اعلام اعتماد مردم به نظام اسلامی در انتخابات هفتم اسفند، در نقطه مقابل تلاش دشمن برای ایجاد دوقطبی مردم و نظام و بی اعتبارکردن انتخابات بود».
به نوشته شرق، مقام معظم رهبری بعد از تبیین ویژگی ها و پیام های انتخابات هفتم اسفند، خاطرنشان کردند: «مردم با حضور در صحنه، وظیفه خود را انجام دادند و حالا نوبت مسوولان است که به وظایف خود عمل کنند».
توصیه هایی برای انتخاب رهبر آینده هم بخشی از سخنان رهبر انقلاب بود که روزنامه «شهروند» با برجسته سازی آن نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای ابتدا به بیان وظایف نمایندگان دوره جدید مجلس خبرگان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نظام اسلامی پرداختند و گفتند: وظیفه مجلس خبرگان عبارت است از: «انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن». ایشان رعایت این سه ویژگی را در نحوه انتخاب رهبر آینده کشور از اساسی ترین مسئولیت های مجلس خبرگان برشمردند و خاطرنشان کردند: لازم است در انتخاب رهبر آینده ملاحظات، رودربایستی ها و مصلحت اندیشی ها کنار گذاشته شوند و فقط خدا و نیاز کشور و اصل حقیقت در نظر گرفته شود.
به نوشته شهروند، رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: اگر در این وظیفه بزرگ کوتاهی انجام گیرد، قطعا در اساس کار نظام و کشور مشکل به وجود خواهد آمد.
رهبر انقلاب در بخشی دیگر از سخنان خود، به «اولویت سه گانه دولت» اشاره کرد؛ موضوعی که روزنامه «جام جم» درباره آن نوشت: ایشان درخصوص وظایف نمایندگان دوره جدید مجلس شورای اسلامی نیز به توصیه همیشگی خود برای همراهی و کمک مجلس به دولت اشاره کردند و افزودند: البته این همراهی و کمک، به معنای اغماض مجلس شورای اسلامی از وظایف قانونی خود نیست. رهبر انقلاب اسلامی سپس به وظایف مسئولان دولتی اشاره کردند و گفتند: در شرایط کنونی کشور، سه وظیفه و اولویت اصلی باید مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد: «1ـ اقتصادمقاومتی» «2ـ ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور» و «3ـ مصون سازی فرهنگی کشور، ملت و جوانان».
روزنامه «جوان» هم زیر این عنوان که «رفت و آمد خارجی ها تاکنون اثری نداشته است» نوشت: اگر کشور ایران اسلامی قوی باشد و غنی باشد، همان کسانی که امروز دارند شاخ وشانه می کشند، همین ها می آیند پشت دروازه ما می ایستند و منت کشی می کنند. البته تا الان اتفاق نیفتاده؛ این رفت وآمدهایی که الان هست، هیچ معنای مثبتی تاکنون برای ما نداشته؛ حالا در آینده ممکن است داشته باشد - نمی دانم - اما تا الان این رفت وآمدهایی که وجود داشته، هیچ اثری [نداشته].
روزنامه «کیهان» هم با عنوان نخست قرار دادن « اثر مذاکره و رفت و آمد باید روی زمین معلوم باشد نه کاغذ» به برجسته سازی این بخش از سخنان رهبر انقلاب پرداخت.

** امیدواری نهادهای بین المللی به رشد اقتصاد ایران
گزارش های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نشان می دهد این موسسه های جهانی امیدواری و خوشبینی زیادی به رشد اقتصادی ایران برای سال جاری و آتی میلادی دارند؛ موضوعی که مورد توجه روزنامه ها به ویژه روزنامه های اقتصادی امروز قرار گرفت.
روزنامه «دنیای اقتصاد» از این موضوع زیر عنوان «چراغ سبز اعتباری به ایران» یاد کرد و نوشت: موسسه رتبه سنجی فیچ در کنار موسسات مودیز و استاندارد اند پورز یکی از سه نهاد معتبر بین المللی در زمینه رتبه سنجی است که به عنوان یک مرجع معتبر میزان ریسک کشورها و شرکت ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. رتبه بندی ایران از سوی فیچ پس از 8 سال می تواند علامت معتبری برای سرمایه گذاران خارجی باشد و از کاهش ریسک سرمایه گذاری کشورمان حکایت دارد. چراغ سبز اعتباری فیچ برای ایران، از تردیدهای سرمایه گذاران برای آوردن سرمایه هایشان خواهد کاست.
به نوشته دنیای اقتصاد، همزمان، معاون صندوق بین المللی پول در بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرد برای اقتصاد ایران پتانسیل بالایی در دوران پساتحریم وجود دارد زیرا این کشور درهای خود را به روی کشورهای جهان گشوده است و از قابلیت های بسیار بالایی در زمینه منابع انسانی و سرمایه های فیزیکی برخوردار است.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم به تازه ترین گزارش بانک جهانی که با عنوان «چشم انداز اقتصادی جهان 2016» منتشر شد و به پیش بینی رشد اقتصادی کشورها و مناطق جهان در سال های پیش رو (2016 و 2017) پرداخت، اشاره کرد. جمهوری اسلامی آورد: این گزارش، رشد اقتصادی جهان در سال 2015 را در حد 2.4 درصد اعلام کرده و پیش بینی قبلی بانک جهانی از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2016 را از رقم 3.3 درصد به 2.9درصد کاهش داده است و افزوده که پیش بینی قبلی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران که رقم 2 درصد را نشان می داد (پیش از اجرایی شدن برجام)، حالا به 5.8 درصد افزایش یافته است. ...علاوه بر بانک جهانی هفته نامه معتبر اکونومیست نیز در ویژه نامه شروع سال 2016 خود و در آستانه سال نو میلادی رشد اقتصادی6.1 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2016 پیش بینی کرده بود؛ اعدادی که به خوبی نشان می دهند، نظر کارشناسان جهانی روی اقتصاد ایران مثبت و بیانگر یک جهش اقتصادی است.

**تحریم چهارشنبه سوزی
چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانیان باستان تا به امروز است که با آداب و رسوم خود در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. چندی است که این جشن کهن، دستخوش انحراف و سور آن به سوز تبدیل شده است؛ موضوعی که پلیس و نیروهای انتظامی در زمینه آن هشدار داده اند.
در این باره، روزنامه «خراسان» از «دستور ویژه دادستان برای جرایم چهارشنبه سوری» خبر داد و نوشت: دادستان مرکز خراسان رضوی با صدور دستورات ویژه ای به نیروهای امنیتی و انتظامی، خواستار برخورد جدی با عاملان توزیع مواد محترقه و مزاحمان خیابانی شد.
در گزارش خراسان آمده است: قاضی «شریعت یار» معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد نیز با اشاره به صدور دستورات ویژه دادستان در آستانه چهارشنبه آخر سال گفت: وسایل نقلیه ای که سرنشینان آن به پرتاب ترقه در کوچه و خیابان اقدام کنند بلافاصله توسط پلیس توقیف و تا پایان تعطیلات نوروزی به پارکینگ منتقل خواهد شد. وی به مجازات های پیش بینی شده در قانون برای حاملان مواد محترقه نیز اشاره کرد وگفت: افرادی که مواد محترقه را نگهداری و یا حمل کنند طبق قانون تا 2 سال زندان محکوم می شوند و در این رابطه هیچ گونه اغماضی نیز صورت نمی گیرد.
در همین پیوند، روزنامه ایران هم به انتشار یادداشتی با عنوان «پاسداشت آئین های ملی بدون آتش و دود» پرداخت. نویسنده در این یادداشت، با همسنجی مراسم چهارشنبه سوری در زمان های گذشته و حال و برگزاری مراسم هایی مشابه در کشورهای دیگر نوشت: چهارشنبه سوری در دوران کودکی هم نسلان من پر از نشاط و شادمانی جمعی بود و بیشتر این را تداعی می کرد که همه با هم بخندیم و به هم نخندیم اما اکنون این جشن با انواعی از آزارها و به هم خندیدن ها (سال قبل در گیشای تهران فراوان دیدم کپسول و ترقه زیر پای زنان و دختران انداخته می شد) ترکیب شده واین به معنی نهادینه کردن و عادی سازی خشونت و مردم آزاری در جامعه است.اما این موضوع در کشورهای خارجی شکل دیگری دارد. یک سال چهارشنبه سوری در اروپا بودم شهرداری برای برپایی این جشن، با مشخص کردن پارکی امکانات آتش بازی و تفریح را در اوج نظم و در مقیاس جمعیت مهاجران شهر فراهم کرده بود.
در ادامه این یادداشت آمده است: چهارشنبه سوری در شهرهای ما بی شباهت به میدان جنگ نیستند اما لازم است یک بار هم که شده همه با هم و شانه به شانه هم به «فراخوان نه به خشونت و دیگر آزاری در چهارشنبه سوری» بپیوندیم.

** زباله؛ عیدی نامیمون مسافران به طبیعت
نوروز نزدیک است. مسافرت ها در این ایام به اوج خود می رسد. مردم ایران در روزهای بهاری با طبیعت همراه شده و زمان بیشتری را در آن سپری می کنند. همراه با افزایش مسافرت ها تولید زباله نیز افزایش می یابد؛ زباله هایی که در دل طبیعت رها می شود و رنگ کریه به جنگل ها، ساحل ها، دشت ها و ... می دهد و در این ایام به معضلی تبدیل خواهد شد.
در این باره، روزنامه «ابتکار» در گزارشی، استان های شمالی را قربانیان نخست این ارمغان نامیمون مسافران نوروزی عنوان کرد و نوشت: استان های شمالی به دلیل داشتن هوایی مساعد برای گذراندن تعطیلات همیشه مسافران زیادی را جذب می کند. دریا، جنگل و کوه سه نقطه قوت این استان ها برای توریسم محسوب می شود. حال باتوجه به همین خیل مسافران، آلودگی های زیست محیطی نیز در این استان ها نسبت به نقاط دیگر کشور بیشتر است.
در ادامه می خوانیم: محمدجواد سروش، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تراکم بالای جمعیت در استان های شمالی و حساسیت های اکوسیستم خشکی و آبی این بخش از کشور و بالا بودن سطح آب های زیرزمینی پتانسیل آلودگی در استان های شمالی را به ویژه در منابع آب و خاک بسیار بالا دانست. از میزان زباله های تولید شده در استان های شمالی فقط 3 درصد زباله ها به طور بهداشتی دفن می شود و از میان کل زباله های کشور حدود 7 درصد آن تفکیک می‎شود.
در بخشی دیگر از گزارش ابتکار آمده است: تولید زباله در ایران برای هر نفر در روز معادل 710 گرم است که این مقدار برای کل جمعیت کشور بالغ بر 57 میلیون کیلوگرم است. این در حالی است که بر اساس آمار این عدد 50 درصد کمتر از کشورهای توسعه یافته است، با این وجود 48 هزار تن پسماند روزانه در کشور داریم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها